eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
910 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
443 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
نامه علامه طلباطبایی در باب مقدمات آموختن بسمه تعالى نامه گرامى زيارت شد و از اينكه علاقه زياد به خواندن فلسفه داريد اطلاع حاصل گرديد. [راه پرداختن به فلسفه] آنچه لازم است اين است كه اين فن را به روشى كه ديگران مىخوانند و تاكنون از تجربه گذشته بخواند يعنى مقدمات را تحصيل كند و بعد به فلسفه بپردازند و عجله ننمايند. آنچه در دست مردم است راهى است نتيجه بخش، چنان كه عرض شد مقدمات عربى و منطق را تكميل كنند بعد به كتب فلسفه مانند منظومه و اشارات و اسفار و شفا بپردازند. ان شاءاللَّه به نتيجه كامل میرسند. والسلام عليكم محمّد حسين طباطبائى ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🔰مراد از سیال بودن خلط چیست؟ علامه قطب الدین شیرازی می فرماید : آن است که بدون معارض خارجی رها و روان گردد؛ و بر این اساس بلغم جصّی و سودای رمادی نیز روان هستند، چون زوال میعان در آنها دیده نمی شود. زیرا اگر چه آنها به جهت تحلّلِ بخش لطیف شان، غلیظ ترین اقسام بلغم و سودا هستند، لکن بنظر می رسد که غلظت آنها از غلظت عسل تجاوز نمی کند، و دارای سیلان هستند. بنابراین اگر اخلاط در قوام همانند رماد و جصّ بودند، هم اشکال آنها و هم غیر سیال بودن آنها باید ملاک می شد، اما می دانیم که اخلاط نمی توانند اینگونه باشند؛ و در غایت، منظور این است اگر دقیقاً همانند رماد و جصّ بودند، مشکل فقط به محدودیت در سیلان محدود نمی شد، بلکه شامل محدودیت در رطب بودن آنها نیز می شد؛ چرا که رطب بودن اخلاط به این معنی است که آنها به سهولت قبول اشکال می کنند. و اطباء قید رطوبت را در ماهیت همهٔ اخلاط اعتبار کرده اند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سؤال «یستحیل الیه الغذاء اولا»، در تعریف خلط(رطوبت اولی) آمده، و بزرگان استحاله را به دو وجه استعمال کرده اند، 1⃣🔹یکی تغیّر در کیف، 2⃣🔹یکی تغیّر در صورت نوعیّه. در تعریف رطوبت اولی(خلط) منظور از استحاله، تغیّر در «صورت نوعیه» است. 🔹👈حال اگر صورت رطوبت اولی که خلط است خلع می شود، و صورت دیگری بنام رطوبت ثانیه می گیرد، پس چرا امور طبیعیه هفت است، چرا هشت نباشد؟ اطلاق شیخ و دیگر بزرگان این است که استحاله به طریق مجاز«فساد» است. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
از فرمایش شیخ الرئیس در فصل قوا : و اما قوه ای است که آنچه را که جذب کرده است، و آنچه را که برای ایجاد قوام لازم امساک کرده است، برای فعل آماده می کند. از فرمایش شیخ الرئیس در فصل مذکور : و اما موجب به مغتذی است؛ پس اطلاق بر به عضو شدن است. و شکی نیست که غذا حین تشبه به مغتذی، آن خلع می شود، و لبس می کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
غذا قبل از هضم شدن با ، با معنای مذکور مستحیل نمی شود؛ یعنی غذا تا قبل از هضم کبدی، استحاله ای در جوهر آن حادث نمی شود، پس خلط نیست؛ چرا که در کیفیت به خلاف استحاله کبدی است؛ چون استحالة غذا در کبد، در آن حادث می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فایده دیگری هم برای بلغم ذکر کرده است : آن است که بلغم به دم، می دهد، تا به اعضاء شود، تا غذای عضو بتواند، مشابه عضو شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر در مورد خدا «میل» به او دارید، و در مورد «لغو»، رغبت به آن دارید، این همان «نفاق» است. : یعنی در مورد خدای تبارک و تعالی اظهار میل و رغبت می کند، نه اینکه حقیقتاً میل و رغبتی داشته باشد،(((چون در یک دل دو میل و رغبت متنافی جمع نمی شود))) و این کشف هم کشف انّی می باشد، یعنی از طریق معلول که اشتغال به لغویات است، پی می بریم به علت که عبارت است از میل و رغبت به لغویات. ✅پس سالک طریق قرب الهی یک همّ بیشتر نباید داشته باشد، و آن اینکه تمام نظرش به حق سبحانه معطوف گردد، که در حدیث قدسی معراج خطاب به پیامبر خاتم چنین آمده است که ای احمد همّ و غمّت را یکی کن و همت و تلاش خود را در یک جهت متمرکز ساز؛ «يَا أَحْمَدُ اِجْعَلْ هَمَّكَ هَمّاً وَاحِداً». «وافی، ج ۲۶ ص ۱۵۰. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
في سبب الأمراض المتوارثة : 🔹👈أما الأمراض المتوارثة، فالسبب فيها أنّ المنيّ المنفصل من العضو المؤوف مؤوف، 🔹👈لكونه متكيفاً بكيفية المزاج الرديء المحدث لتلك العلة في ذلك العضو، 🔹👈فلهذا يحدث في مثل ذلك العضو من الولد، بسبب فساد مزاج مني ذلك العضو الآفة التي تمكنت في أعضاء الأبوين بسبب ذلك المزاج. 📕 منبع: التحفة السعدیه ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/ezterarebemahdi
وأما الأمراض المعدّية يقبله سهل القبول للفضلات البخارية التي تصير إليه من العضو المريض و هذا بأن يكون من الأعضاء الظاهرة فإنّها أسهل قبولاً من الباطنة والمتخلخل أفضل من المتكاثف، وكذا المتحرك الذي شأنه أن يجذب أكثر من الساكن، وبأن تكون البخارات حادة حارة غليظة، فإن اللطيفة لا تثبت مثل الغليظة؛ فالأعضاء التي تكون بهذه الصفة تشارك في الألم لا فالسبب فيها أن المرض الذي يعدي هو ما كان شأن العضو الذي محالة. وما لم يكن بهذه الصفة أصلاً فإنّه لا يشارك في الألم. فأما ما يشارك في البعض دون البعض منها فممكن أن يشارك في البعض وممكن أن لا يشارك بحسب الأسباب عية وحال الأجسام القابلة؛ لأنّ بعض الأجسام يعسر قبولها و بعضها يسهل قبولها للبخارات المنقشة من الجسم المريض؛ 🔹👈فالعين يسهل قبولها للرمد بالمشاركة لأن وضعها متخلخلة والبخارات تصير إليها من عضو خارج و متخلخل وشأنها أن يتحرك من المبصر لأنّ المنحلّ من العين بخارات حارة حادة لزجة فجميع الأسباب التي للمرض الذي بيات بالمشاركة موجود فيها 🔹👈والرئة تعتل بالمشاركة وهي وإن كانت وضعها داخلاً إلا أنها ريق للهواء المستنشق فإليها يصل أوّلاً ومعه البخارات ومنها يخرج؛ فالبخارات تصل إليها ان عضو قريب إلى عضو قريب و من متخلخل إلى متخلخل ومن دافع إلى جاذب؛ وهي ادارات حارة حادة لزجة و حرارتها للحمّى و قربها من القلب و لمزاج الرئة و لأجل الصديدية القبيح المنحل من القرحة؛ وكونها لزجة لأجل أن حمى السل أصلها بلغم لزج؛ فجميع الأسباب التي تتم بها المشاركة في الألم موجود فيه 🔹👈و الجلد سريع القبول للجرب بجميع الأسباب الموجبة للمشاركة، لأنه يُعدّي من عضو خارج إلى عضو خارج، و من متخلخل لى متخلخل، ومن دافع إلى جاذب؛ فنهايات الشرايين التي تنتهي إلى الجلد دائماً تدفع البخار عند انقباضها، و تجذب الهواء بانبساطها و مادة الجرب حادة لزجة؛ و قس بقية الأمراض المعدية على ما ذكرنا. 📕 منبع: التحفة السعدیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/ezterarebemahdi
🔰امراض متعدّیه در تعدیهٔ مرض از شخصی به شخصی اهل شرع را اختلاف است. برخی به عکس گروه پیشین بر این تمسّک نموده در آن تأویل می فرمایند. و العلم عندالله سبحانه. اما حکما به اتفاق می گویند که بعض بیماری ها «متعدّیه» است، یعنی (منتقله) و بعضی متوارثه است، که از مادر و پدر به فرزندان می رسد. ــــــــــــــــــ 🔰اما امراض متعدیه این است: 🔹جذام 🔹جرب 🔹جدری 🔹حصبه 🔹حُمّای وبائیّه 🔹قروح عفنه 🔹سل 🔹رمد 🔹برص(خصوص اگر مسکن ضیق و بوی مریض یا عرق آن به صحیح همی رسد). 🔹بواسیر نیز تعدیه می کند، اگر کسی به محل تبرّز باسوری تبرّز همی کند. 🔹آتشک نیز از همین قبیل است. 🔹ایلاوس 📕 منبع: کتاب شریف مفرح القلوب، حکیم ارزانی ــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
شَرَفُ المَکانِ بالمَکین به یاد دارم که در مجلس ترحیم مرحوم آیة الله آقا شیخ محمد علی اراکی که در مسجد اعظم تشکیل شده بود در قسمت سمت محراب نرده کشیده بودند و جای شخصیتهای معروف حوزوی و رجال سیاسی بود و سایر اقشار به سمت عقب نرده ها هدایت میشدند؛ در همین فاصله که مسجد مملو از جمعیت بود و همه به سمت قبله نشسته بودند، فقیه عارف آیت الله بهجت از سمت درب روبروی قبر مرحوم آية الله بروجردی وارد مسجد شدند و افرادی جلو آمدند تا ایشان را به قسمت جلوی نرده ها هدایت کنند اما ایشان با بی اعتنایی تمام وارد قسمت عموم مردم شدند و رفتند در انتهای مسجد و به دیواری تکیه دادند، جمعیتی که رو به سمت قبله نشسته بود همه یکپارچه برگشتند و تا آخر مجلس، روبروی این فقیه عارف نشستند و هر کس وارد می شد دلش می خواست در جایی بنشیند که سیمای نورانی ایشان را زیارت کند آری : شَرَفُ المكانِ بِالْمَكين»؛ و چه خوش فرمـوده است جناب حکیم الهی قمشه ای که دریغا که در دام نامم هنوز اسیر خیالات خامم هنوز نشد ز بعد رياضات و درس و سلوک دل نشد توسن نفس رامم هنوز دل من اگر خلوت خاص هوست چرا در غم خاص و عامم هنوز ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi