eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
922 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
441 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
عضوی است که که خلط است، بدو فرو پالاید و اندر تشریح سپرز گوشت او است تا خلط غلیظ سودایی اندر میان اجزای او اندر توانــد شــد. 🔹👈و رگ ها و شریان ها اندر وی بسیار است تا چندان حرارت بدو رسد که با برودت سودا برابری کند و آن را هضم کند و غشا اندر وی کشیده اسـت تـا گـوشـت او بــر شکل خویش بماند، و تا هر گاهی که اندر وی آماسی پدید آید و غشا کشیده شود، حس الم بیابد. و این غشا از رسته است و تشریح ایـن صـفاق اندر آخـر باب نهم از این گفتار یاد کرده آمده است و به سبب این صفاق وی را با حجاب شرکتی است از بهر آنکه غشای حجاب هم بدین صفاق پیوسته است. و شکل سپرز چون شکل زفانی است و موضع او سوی چپ معده است و بیشتری از وی اندر زیر معده است و اندکی به ظاهر او برآمده است و از یک سر او منفذی دراز کشیده است و اندر قعر جگر گشاده و طبیبان آن را گردن سپرز گویند. و آلت او اندر کشیدن سودا از جگر و آلت جگر اندر دفع سودا به سوی او، این منفذ است و این منفذ اندر زیر منفذ زهره است که صفرا بدان منفذ به زهره اندر شود. 📙ذخیره خوارزمشاهی(حکیم جرجانی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ـــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
از هم از برای ، و هم در استفاده می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘 ا ☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاست‌های راهبردی جمهوری اسلامی 🎙حجت‌الاسلام رئوفی ▪️این استدلال که چون اکثر انبیاء در ضعف بوده‌اند، ما هم باید در ضعف باشیم! استدلال صحیحی نیست. ما اکنون داریم به ظهور نزدیک می‌شویم. قضیه دارد به‌سمت قدرت اسلام پیش می‌رود، نه به‌سمت ضعف اسلام. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
البذر: تخم غله و تخمی که افکنده شود. غله(فرهنگ عمید) : دانه حاصل از زراعت گیاهان تیرهٔ گندمیان مانند گندم و جو و ارزن و برنج و... بزر: تخم. جمع بزر: بزور و ابزار و جمع الجمع: أبازیر ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بدان که مراتب قوای ادویه منحصر است بر سه مرتبه و قوت عبارت از مبدأ و سبب موجب افعال و ظهور آنها است در مواضع لايقه. 1⃣🔹مرتبه اول : افعال محسوسه ادویه است که به سبب کیفیت متشابهه حاصله از مبدأ فياض جل اسمه بر ایشان از ترکیب عناصر و امتزاج ایشان با یکدیگر و این را نامند. 2⃣🔹مرتبه دويم : افعال محسوسه حاصله از اشیاء صاحب امزجه ثانویه است در ملاقی خودها و آن از لوازم مرتبه اول است، چه اشیای صاحب مزاج ثانوی مرکب اند از اجزایی که هر یک را کیفیتی و مزاج اولی مختلفة الاثر است مانند بعضی و بعضی و از اجتماع و تفاعل كيفيات اولی کیفیت ثانوی حاصل می شود، و اثر این غیر آثار آن اجزا است، مانند و و و و غیرها و هر چه را باشد، نامند، و آنچه صناعی باشد اگر مزاج ثانوی را اثر موافق آثار اجزای مفرده او است آن مرکب را گویند، و اگر مخالف آنها است مثلاً هم تسخین و هم تبرید کند آن را نامند، و طبیعت به اذن خالقها هر یک را در مکان لایق استعمال می نماید اگر او را عایقی و مانعی نباشد. 3⃣🔹مرتبه سیم : از لوازم مرتبه اول و ثانی است به واسطه افعال صورت نوعيه و بالخاصيه عبارت از آنست مانند حجر الیهود در تفتیت حصات که از لوازم کیفیت مزاجی اوست و تقطیع اخلاط را لازم دارد و مانند اختصاص اسطوخودوس به دماغ که از لوازم حرارت مزاجی اوست و تلطیف اخلاط دماغیه می کند به صورت نوعیه خود، و مانند تریاق که دفع سم می نماید به لوازم مزاج ثانوی و به واسطه صورت نوعیه خود. 🔹👈و بدان که بنا بر مذهب شیخ الرئيس قدس سره و محققین حکما که قائل اند به بقای صورت عنصریه به مرکبات، باید که مراتب قوتها چهار باشد چه تصریح نموده اند که مرکب را مزاج اولی حاصل از کیفیات اجزای متفاعله متماسه می باشد، و تأثیر آن به مرتبه ای است از مراتب و همچنین مزاج ثانوی را اثریست غیر آن مانند لبن که مرکب است از ماییت و دهنیت و جبنیت و تأثیر آن به مرتبه ثانوی مرتبه دیگر است از مراتب و بر این قیاس صورت نوعی ترکیبی را اثری است غیر آثار مذکوره و تأثیر اجزای غیر متفاعله مرکبات را مرتبه ای از مراتب نشمرده اند و قیاس مقتضی آنست که قوتها بقدر فواعل باشند و اندراج مرتبه اثر صور نوعیه اجزای غیر متفاعله غیر متماسه در تحت مرتبه اثر صور نوعیه ترکیبی ظاهر نیست. و بدان که بعضی از مرکبات ناقصه بی صورت نوعیه اند مانند خاک مخلوط به آب و کفی که مرکب است از آب و هوا و بخاری که مؤلف است از آب و آتش و بدان که هر چه با صورت نوعیه است یا است یا . ✅ اما : پس آن دوایی را نامند که مرکب باشد جوهر آن از چند چیز که هر یک را بر سر خود مزاجی خاص باشد، متباین دیگری و بعد ترکیب در شئ واحد و پوشیدن لباس و صورت وحدانی امتزاج تامی نیافته باشند که بعد ورود در بدن و تأثیر و تأثر از آن از هم متمایز نتوانند گشت، و تأثیر واحد نتوانند نمود، بلکه بعد ورود در بدن اجزای آن از هم جدا گشته هر یک تأثیری و احداث کیفیتی خاص می نمایند، و منشاء آثار متخالفه متضاده می، گردند بعضی به زودی، و بعضی به دیری، به حسب ترکیب و امتزاج و لطافت و کثافت مواد اجزای خود. 🔹👈مانند حجر التیس و جدوار و چوب چینی و ورد احمر و ماء ورد و... 📕 محیط اعظم 📙 مخزن الادویه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
، است و مشترک است نفع آن در حمیات حاره و بارده 📕قرابادین کبیر ـــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علائم کیست هیداتیک طحال در یکی از بیماران : 1⃣🔹 وجع شدید در پهلو در موضع طحال است(درد پراکنده نمی شود). 2⃣🔹 وجعی شدید در خلف(درد پراکنده نمی شود) 3⃣🔹 گاها دمای بدن بالا می رود. 4⃣🔹گاها دوار شدید دارند. 5⃣🔹 طرف چپ زیر بغل کک و مک ایجاد می شود. 6⃣🔹 لون وجه، زرد است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
چرا مجاری فضله هضم اول وسیع تر از مجاری دیگر هضوم است. چون هضم معدی همانند هضم کبدی و عروقی و عضوی نیست که فقط ماده صاف شده را جذب کند، معده مجبور است از سبیل خواستن، کل غذا را جذب کند، و هضم کند، و بهمین خاطر هضم معدی فضله زیادی تولید می کند، و باید مجاری خروجی این فضله معدی نیز وسیع باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر مقداری از کیلوس در فضله هضم معدی باشد، یا جذب کبد ضعیف است، یا مقدار غذا زیاد بوده است، و کبد توان جذب همه کیلوس را ندارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
نقش استاد در تطهیر قوّهٔ خیال در بین اشکالی که پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم با آنها مأنوس است، نزدیکترین شکل و بافت و هیکلی که به ایشان نزدیک است و حشر دارد صورت ظاهری علی علیه السلام است، و لذا پیامبر هر چه را که در شب معراج مشاهده میکند به شکل علی علیه السلام می بیند. 🔹👈رابطه ی بین استاد و شاگرد باید آنقدر تنگاتنگ باشد که تمام کانال وجودی استاد را شاگرد، و تمام صفحه ی جان شاگرد را استاد پر کند. 🔹👈شاگرد باید آن چنان در استاد فانی شود که تمام شبانه روز فکر و ذکر او را استاد پر کند، راه می رود به نور استاد برود، حرف می زند به نور استاد حرف بزند، می بیند با نور استاد ببیند، می شنود با نور استاد بشنود، و همچنین اگر در پیشگاه استاد زانوی ادب زده و خود را تحویل داده است، هیچگاه نباید مستقیم از خدا چیزی بخواهد، زیرا اینگونه بودن خلاف ادب است. به حضرت حق عرضه دارد: «ای پروردگار من استادی را به من عطا داشتی که واسطهٔ فیض من است. از تو میخواهم آنچه را برای من مقرر داشتی تا به عنوان برکات و نعم بر من روا داری ابتدا به استادم بدهی و اگر صلاح بود بعد از آن از ناحیه ی او به من عطا کنی و اگر صلاح نبود به من ندهی. ــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi