از #سکنجبین هم از برای #حفظ_الصحه، و هم در #ازاله_مرض استفاده می شود.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
9.33M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔘#کلیپ ا #مناظره
☑️ نسبت استراتژی سیاسی انبیاء با سیاستهای راهبردی جمهوری اسلامی
🎙حجتالاسلام رئوفی
▪️این استدلال که چون اکثر انبیاء در ضعف بودهاند، ما هم باید در ضعف باشیم! استدلال صحیحی نیست. ما اکنون داریم به ظهور نزدیک میشویم. قضیه دارد بهسمت قدرت اسلام پیش میرود، نه بهسمت ضعف اسلام.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
البذر: تخم غله و تخمی که افکنده شود.
غله(فرهنگ عمید) : دانه حاصل از زراعت گیاهان تیرهٔ گندمیان مانند گندم و جو و ارزن و برنج و...
بزر: تخم. جمع بزر: بزور و ابزار و جمع الجمع: أبازیر
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
بدان که مراتب قوای ادویه منحصر است بر سه مرتبه و قوت عبارت از مبدأ و سبب موجب افعال و ظهور آنها است در مواضع لايقه.
1⃣🔹مرتبه اول : افعال محسوسه ادویه است که به سبب کیفیت متشابهه حاصله از مبدأ فياض جل اسمه بر ایشان از ترکیب عناصر و امتزاج ایشان با یکدیگر و این را #مزاج_اولی نامند.
2⃣🔹مرتبه دويم : افعال محسوسه حاصله از #امزجه_ثانویه اشیاء صاحب امزجه ثانویه است در ملاقی خودها و آن از لوازم مرتبه اول است، چه اشیای صاحب مزاج ثانوی مرکب اند از اجزایی که هر یک را کیفیتی و مزاج اولی مختلفة الاثر است مانند #تسخین بعضی و #تبرید بعضی و از اجتماع و تفاعل كيفيات اولی کیفیت ثانوی حاصل می شود، و اثر این غیر آثار آن اجزا است، مانند #ردع و #قبض و #تسخین و #تبرید و غیرها و هر چه را #مزاج_ثانوی_طبیعی باشد، #مرکب_القوی نامند،
و آنچه صناعی باشد اگر مزاج ثانوی را اثر موافق آثار اجزای مفرده او است آن مرکب را #متوافقة_القوه گویند،
و اگر مخالف آنها است مثلاً هم تسخین و هم تبرید کند آن را #متضادة_القوه نامند، و طبیعت به اذن خالقها هر یک را در مکان لایق استعمال می نماید اگر او را عایقی و مانعی نباشد.
3⃣🔹مرتبه سیم : از لوازم مرتبه اول و ثانی است به واسطه افعال صورت نوعيه و بالخاصيه عبارت از آنست مانند حجر الیهود در تفتیت حصات که از لوازم کیفیت مزاجی اوست و تقطیع اخلاط را لازم دارد و مانند اختصاص اسطوخودوس به دماغ که از لوازم حرارت مزاجی اوست و تلطیف اخلاط دماغیه می کند به صورت نوعیه خود،
و مانند تریاق که دفع سم می نماید به لوازم مزاج ثانوی و به واسطه صورت نوعیه خود.
🔹👈و بدان که بنا بر مذهب شیخ الرئيس قدس سره و محققین حکما که قائل اند به بقای صورت عنصریه به مرکبات، باید که مراتب قوتها چهار باشد چه تصریح نموده اند که مرکب را مزاج اولی حاصل از کیفیات اجزای متفاعله متماسه می باشد، و تأثیر آن به مرتبه ای است از مراتب و همچنین مزاج ثانوی را اثریست غیر آن مانند لبن که مرکب است از ماییت و دهنیت و جبنیت و تأثیر آن به مرتبه ثانوی مرتبه دیگر است از مراتب و بر این قیاس صورت نوعی ترکیبی را اثری است غیر آثار مذکوره و تأثیر اجزای غیر متفاعله مرکبات را مرتبه ای از مراتب نشمرده اند و قیاس مقتضی آنست که قوتها بقدر فواعل باشند و اندراج مرتبه اثر صور نوعیه اجزای غیر متفاعله غیر متماسه در تحت مرتبه اثر صور نوعیه ترکیبی ظاهر نیست.
و بدان که بعضی از مرکبات ناقصه بی صورت نوعیه اند مانند خاک مخلوط به آب و کفی که مرکب است از آب و هوا و بخاری که مؤلف است از آب و آتش
و بدان که هر چه با صورت نوعیه است یا #محکم_الترکیب است یا #غیر_محکم_الترکیب.
✅ اما #مرکب_القوی: پس آن دوایی را نامند که مرکب باشد جوهر آن از چند چیز که هر یک را بر سر خود مزاجی خاص باشد، متباین دیگری و بعد ترکیب در شئ واحد و پوشیدن لباس و صورت وحدانی امتزاج تامی نیافته باشند که بعد ورود در بدن و تأثیر و تأثر از آن از هم متمایز نتوانند گشت، و تأثیر واحد نتوانند نمود، بلکه بعد ورود در بدن اجزای آن از هم جدا گشته هر یک تأثیری و احداث کیفیتی خاص می نمایند، و منشاء آثار متخالفه متضاده می، گردند بعضی به زودی، و بعضی به دیری، به حسب ترکیب و امتزاج و لطافت و کثافت مواد اجزای خود.
🔹👈مانند حجر التیس و جدوار و چوب چینی و ورد احمر و ماء ورد و...
📕 محیط اعظم
📙 مخزن الادویه
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
#تخم_کاسنی، #مرکب_القوی است و مشترک است نفع آن در حمیات حاره و بارده
📕قرابادین کبیر
ـــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
علائم کیست هیداتیک طحال در یکی از بیماران :
1⃣🔹 وجع شدید در پهلو در موضع طحال است(درد پراکنده نمی شود).
2⃣🔹 وجعی شدید در خلف(درد پراکنده نمی شود)
3⃣🔹 گاها دمای بدن بالا می رود.
4⃣🔹گاها دوار شدید دارند.
5⃣🔹 طرف چپ زیر بغل کک و مک ایجاد می شود.
6⃣🔹 لون وجه، زرد است.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
چرا مجاری فضله هضم اول وسیع تر از مجاری دیگر هضوم است.
چون هضم معدی همانند هضم کبدی و عروقی و عضوی نیست که فقط ماده صاف شده را جذب کند، معده مجبور است از سبیل خواستن، کل غذا را جذب کند، و هضم کند، و بهمین خاطر هضم معدی فضله زیادی تولید می کند، و باید مجاری خروجی این فضله معدی نیز وسیع باشد.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
اگر مقداری از کیلوس در فضله هضم معدی باشد، یا جذب کبد ضعیف است، یا مقدار غذا زیاد بوده است، و کبد توان جذب همه کیلوس را ندارد.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
نقش استاد در تطهیر قوّهٔ خیال
در بین اشکالی که پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم با آنها مأنوس است، نزدیکترین شکل و بافت و هیکلی که به ایشان نزدیک است و حشر دارد صورت ظاهری علی علیه السلام است، و لذا پیامبر هر چه را که در شب معراج مشاهده میکند به شکل علی علیه السلام می بیند.
🔹👈رابطه ی بین استاد و شاگرد باید آنقدر تنگاتنگ باشد که تمام کانال وجودی استاد را شاگرد، و تمام صفحه ی جان شاگرد را استاد پر کند.
🔹👈شاگرد باید آن چنان در استاد فانی شود که تمام شبانه روز فکر و ذکر او را استاد پر کند، راه می رود به نور استاد برود، حرف می زند به نور استاد حرف بزند، می بیند با نور استاد ببیند، می شنود با نور استاد بشنود، و همچنین اگر در پیشگاه استاد زانوی ادب زده و خود را تحویل داده است، هیچگاه نباید مستقیم از خدا چیزی بخواهد، زیرا اینگونه بودن خلاف ادب است.
به حضرت حق عرضه دارد: «ای پروردگار من استادی را به من عطا داشتی که واسطهٔ فیض من است. از تو میخواهم آنچه را برای من مقرر داشتی تا به عنوان برکات و نعم بر من روا داری ابتدا به استادم بدهی و اگر صلاح بود بعد از آن از ناحیه ی او به من عطا کنی و اگر صلاح نبود به من ندهی.
ــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
اگر شاگردی اینچنین در استاد فانی شد قوه ی خیال او هر چه را که می گیرد از کانال وجودی استاد می گیرد، امکان ندارد جناب امیرالمؤمنین در پیشگاه حق چیزی را طلب کند که آن چیز را جناب رسول اکرم، نداشته باشند.
پس شاگرد هر چه را طلب می کند از کانال استاد طلب می کند و این موجب جاری شدن برکات و فیوضات الهی در شاگرد می شود، زیرا ممکن است آن هنگام که شاگرد مستقیماً از خدا چیزی می گیرد لیاقت ادراک فیض را نداشته باشد، اینجا است که استاد باید به عنوان مجرای فیض او صفحه ی جان شاگرد را بررسی کند، و آنچه را که لایق اوست به او بدهد. زیرا استاد هرگز دست امساک و بخل ندارد و مظهر جود حق است.
لذا #شاگرد باید از کانال وجودی #استاد طلب کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
یک قسم از رطوبات ثانیه که مثل طل و شبنم هستند، در اعضاء صلبیه و اعضایی که دارای تجاویف هستند؛ مثل استخوان و عصب و عروق و شرایین آشکار می شوند، در این تجاویف، غذا(خلط) به رطوبتی که مثل شبنم است مستحیل می شود، جوهر اعضاء طبق نظر حکما و اطباء در طبیعت خود از طبیعت دم دور هستند، و جوهر دم بدون واسطه نمی تواند مستحیل به جوهر اعضاء شود؛ پس دم در فرج الأعضاء المتشابهه الأجزاء در مواضع خالی آنها به جوهری شبیه رذاذ و طلّ(رطوبات ثانیه) نزدیک می شود، و بعد این جوهر به جوهر اعضاء مستحیل می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim