نقش استاد در تطهیر قوّهٔ خیال
در بین اشکالی که پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم با آنها مأنوس است، نزدیکترین شکل و بافت و هیکلی که به ایشان نزدیک است و حشر دارد صورت ظاهری علی علیه السلام است، و لذا پیامبر هر چه را که در شب معراج مشاهده میکند به شکل علی علیه السلام می بیند.
🔹👈رابطه ی بین استاد و شاگرد باید آنقدر تنگاتنگ باشد که تمام کانال وجودی استاد را شاگرد، و تمام صفحه ی جان شاگرد را استاد پر کند.
🔹👈شاگرد باید آن چنان در استاد فانی شود که تمام شبانه روز فکر و ذکر او را استاد پر کند، راه می رود به نور استاد برود، حرف می زند به نور استاد حرف بزند، می بیند با نور استاد ببیند، می شنود با نور استاد بشنود، و همچنین اگر در پیشگاه استاد زانوی ادب زده و خود را تحویل داده است، هیچگاه نباید مستقیم از خدا چیزی بخواهد، زیرا اینگونه بودن خلاف ادب است.
به حضرت حق عرضه دارد: «ای پروردگار من استادی را به من عطا داشتی که واسطهٔ فیض من است. از تو میخواهم آنچه را برای من مقرر داشتی تا به عنوان برکات و نعم بر من روا داری ابتدا به استادم بدهی و اگر صلاح بود بعد از آن از ناحیه ی او به من عطا کنی و اگر صلاح نبود به من ندهی.
ــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۲۹ دی ۱۴۰۲
اگر شاگردی اینچنین در استاد فانی شد قوه ی خیال او هر چه را که می گیرد از کانال وجودی استاد می گیرد، امکان ندارد جناب امیرالمؤمنین در پیشگاه حق چیزی را طلب کند که آن چیز را جناب رسول اکرم، نداشته باشند.
پس شاگرد هر چه را طلب می کند از کانال استاد طلب می کند و این موجب جاری شدن برکات و فیوضات الهی در شاگرد می شود، زیرا ممکن است آن هنگام که شاگرد مستقیماً از خدا چیزی می گیرد لیاقت ادراک فیض را نداشته باشد، اینجا است که استاد باید به عنوان مجرای فیض او صفحه ی جان شاگرد را بررسی کند، و آنچه را که لایق اوست به او بدهد. زیرا استاد هرگز دست امساک و بخل ندارد و مظهر جود حق است.
لذا #شاگرد باید از کانال وجودی #استاد طلب کند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۲۹ دی ۱۴۰۲
یک قسم از رطوبات ثانیه که مثل طل و شبنم هستند، در اعضاء صلبیه و اعضایی که دارای تجاویف هستند؛ مثل استخوان و عصب و عروق و شرایین آشکار می شوند، در این تجاویف، غذا(خلط) به رطوبتی که مثل شبنم است مستحیل می شود، جوهر اعضاء طبق نظر حکما و اطباء در طبیعت خود از طبیعت دم دور هستند، و جوهر دم بدون واسطه نمی تواند مستحیل به جوهر اعضاء شود؛ پس دم در فرج الأعضاء المتشابهه الأجزاء در مواضع خالی آنها به جوهری شبیه رذاذ و طلّ(رطوبات ثانیه) نزدیک می شود، و بعد این جوهر به جوهر اعضاء مستحیل می شود.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
۳۰ دی ۱۴۰۲
شیخ الرئیس: خون برای تغذیه اندام هائی مانند لحم است که در مزاج به آن نزدیک هستند، و به تغییر زیاد نیازمند نیستند.
از این روست که #تجاویف و #حفره هائی در لحم وجود ندارند، که غذا در آن بماند، و در مدتی که خون به آن نمی رسد از آن تغذیه کند، لیکن در عضوی مانند #عظم که مزاجش از مزاج خون دور است، خون باید در راه رسیدن به آن تغییراتی را تحمل کند، از این جهت #استخوان دارای #تجاویف است.
مثلا استخوان #ساق و #ساعد دارای یک تجویف است که غذای خود را مدتی در آن نگه می دارد، تا آن را بر وفق مزاج خود کند.
#استخوان_آرواره_زیرین و اعضاء مشابه آنکه دارای #تجاویفی است بغذای بیشتر از حد نیاز دائمی خود نیازمند است، تا بتدریج آن غذای ذخیره شده را با مزاج خود دم ساز نماید.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
۳۰ دی ۱۴۰۲
آیا اینهمه دوندگی در طب برای این است که تا #حقیقت_طب بر ما آشکار شود؟
آنچیزی که دنبال می کنیم، راضی کننده نیست، ظاهرا طب را درست فهم نکرده ایم، طب را از دریچه #حقیقی اش فهم نکرده ایم.
انگار دنیای طب، چشم انداز دیگری دارد، که شعاع نامحدود #نگاه_دنیایی ما، به بلندای آن نمی رسد.
همه با #شوق و #ذوق_خاصی در آن ورود می کنند، اما بی خبر از آنکه #حقیقت_طب نه آنچیزی است که او فهم کرده است.
به قول خود #طبیب می شویم اما #متعالی نمی شویم.
تمام طب را در ماده خلاصه کرده ایم، بی خبر از #ماوراء و #معنویت و #عشق شده ایم.
با نفس تهذیب نشده طبیب شده ایم، و افراد بی پناهی را مشغول خود کرده ایم.
با عشق ورود نکرده ایم، بلکه برای طلب مال و مکنت طبیب شده ایم.
خدایا حقیقت طب را بر ما آشکار کن.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
۳۰ دی ۱۴۰۲
#دست_ولایت در سراسر #نظام_تکوین سریان دارد، و همه جا مشغول کار است، به عنوان مثال #نفس_ناطقه بر کل کشور بدن ولایت دارد، و این دست ولایت همه ی اعضا و جوارح را به کار می اندازد.
به ظاهر می بینیم که چشم می بیند، گوش می شنود، و بینی استشمام می کند، اما در حقیقت این نفس ناطقه است که از افق اعلی همه را به کار گرفته است.
با اول می بیند،
با دومی می شنود،
و با سومی استشمام می کند.
زیرا اگر لحظه ای جدا شود همگی از کار می افتند.
این را #ولایت_نفس در #کشور_بدن می گویند.
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
💢 قلوب مضطر
https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۳۰ دی ۱۴۰۲
سید اسماعیل جرجانی(ذخیره خوارزمشاهی)
اقسام نبض مأکول
📕کتاب نبض شناسی دارالحکیم
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
اقسام نبض نوم و یقظه
حکیم عقیلی خراسانی
📙کتاب نبض شناسی دارالحکیم
ــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
مزاج اسنان
پنج قسم سن حداثت
1⃣🔹 سن طفولیت
2⃣🔹 سن صبی
3⃣🔹 سن ترعرع
4⃣🔹 سن رهاق
5⃣🔹 سن فتاء
حکیم عقیلی خراسانی
📕#مسیر_طبابت
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
🔹👈#عفونت : عبارت است از انتقال و #إحالهٔ_حرارت_غریبه به یک جسم ذی رطوبت، که جسم را صاحب هیئت غیر مطلوبی می کند ، در حالیکه این هیئت مخالف غایت مقصود جسم با بقاء نوع آن جسم است.
🔹👈#نضج: #احاله_حرارت به یک جسم ذی رطوبت که موافق غایت مطلوب شود.
🔹👈#هضم: #إحاله_حرارت_غریزی به جسم ذی رطوبتی مثل غذا که قوام غذا را آماده برای گرفتن صورت عضوی کند.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
🔷🔷نکاتی پیرامون قواعد وترجمه🔷🔷
♦️اگر بعداز (کل) اسم جمع بیاید معنی «همه» میدهد..
مثال⬅️کل الطلاب یقروون دروسهم(همه ی دانش آموزان درسهایشان را میخوانند)
♦️کلمه ی(کل) اگر بعد از آن اسم مفرد بیاید
معنی «هر» میدهد..
مثال کل طالب یقرأ درسه(هر دانش آموزی درسش را می خواند)
♦️خبر مفرد نبست به خبر جمله ی فعلیه تاکید بیشتری دارد چون مقید به زمان نیست..
مثال
الله خالق کل شیء(خالق=اسم فاعل تاکید بیشتر)
الله خلق کل شیء(خلق=فعل ماضی)
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
نکات لازم در غذا خوردن:
نهایت در خوردن غذا خواه از برای معتدل المزاج و خواه از برای غیر او رعایت چند چیز صاحب حفظ الصحه را لازم است.
1⃣🔹 اول اینکه جهد و سعی نمایند که غذای حافظ الصحه از جنس #غذای_دوائیه نباشد.
مثل #بقولات و #فواکه و غیر اینها چه حاد اینها مثل #سیر خون را می سوزاند، و غلیظ آنها مثل #خیار احداث رطوبت مائی که قبول عفونت می کند می نماید، مگر بر سبیل معالجه و تقدم حفظ باشد.
2⃣🔹 دوم تعدیل مقدار غذا که زیاد نباشد که باعث #تخمه و #فساد گردد، و کم نباشد که باعث ضعف و لاغری و سقوط قوت شود، و دست از خوردن غذا بکشد در وقتی که هنوز قدری خواهش داشته باشد؛ زیرا که در هنگام طبخ غذا متخلخل می گردد و به سبب تخلخل معده ممتلی و پر می گردد، پس اگر طعام بسیار خورد که معده پر گردد و جای تخلخل آن نماند باعث سوء هضم و فساد می گردد.
در صورت #فساد لازم است که #امساک_غذا نمایند. اگر بتوانند #قیء کنند و بعد از قی از #گلقند_آفتابی یا به #جوارشات_هاضمه مثل #عود_ترش و جالینوسی و غیره تدارک نمایند.
3⃣🔹سوم سکون و آرام گرفتن بعد از غذا؛ زیرا که در هضم لازم است سکون بدن زیرا که فاعل هضم، حرارت است، و به سبب سکون، حرارت در معده مجتمع می شود، باعث #سرعت_هضم می گردد، مگر قلیل از حرکت که بعد از تناول غذا چند قدم حرکت باید نمود، تا آنکه غذا منحدر و مستقر شود در قعر معده، چنانچه در حدیث نبوی صلی الله علیه و آله وارد شده قال صلى الله : «سير بعد العشاء ولو بقدمین» و مضرترین اشیاء در منع هضم #حرکت_عنیفه است.
4⃣🔹چهارم آنکه تناول ننماید غذا را بدون اشتهاء صادق و گرسنگی مثل اشتهای مست و صاحب تخمه نباشد؛ زیرا که در هنگام سیری و امتلا باعث تداخل و #هیضه و #امراض_ردیه است، و در هنگام غلبه اشتها و گرسنگی مدافعه در خوردن ننمایند، که باعث ریختن صفرا و مواد ردیه است به سوی معده و حدوث #تهوع و #قی و #اسهالات و #هیضه.
ادامه دارد...
📕 حفظ الصحه ناصری
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
🆔 دارالحکیم
http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲