eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
925 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
442 فایل
فلسفه عقل فلسفه علم فیزیولوژی پزشکی انشاءالله تحولی در طب آموزش تفکر انتقادی
مشاهده در ایتا
دانلود
نقش استاد در تطهیر قوّهٔ خیال در بین اشکالی که پیغمبر صلی الله علیه واله وسلم با آنها مأنوس است، نزدیکترین شکل و بافت و هیکلی که به ایشان نزدیک است و حشر دارد صورت ظاهری علی علیه السلام است، و لذا پیامبر هر چه را که در شب معراج مشاهده میکند به شکل علی علیه السلام می بیند. 🔹👈رابطه ی بین استاد و شاگرد باید آنقدر تنگاتنگ باشد که تمام کانال وجودی استاد را شاگرد، و تمام صفحه ی جان شاگرد را استاد پر کند. 🔹👈شاگرد باید آن چنان در استاد فانی شود که تمام شبانه روز فکر و ذکر او را استاد پر کند، راه می رود به نور استاد برود، حرف می زند به نور استاد حرف بزند، می بیند با نور استاد ببیند، می شنود با نور استاد بشنود، و همچنین اگر در پیشگاه استاد زانوی ادب زده و خود را تحویل داده است، هیچگاه نباید مستقیم از خدا چیزی بخواهد، زیرا اینگونه بودن خلاف ادب است. به حضرت حق عرضه دارد: «ای پروردگار من استادی را به من عطا داشتی که واسطهٔ فیض من است. از تو میخواهم آنچه را برای من مقرر داشتی تا به عنوان برکات و نعم بر من روا داری ابتدا به استادم بدهی و اگر صلاح بود بعد از آن از ناحیه ی او به من عطا کنی و اگر صلاح نبود به من ندهی. ــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۲۹ دی ۱۴۰۲
اگر شاگردی اینچنین در استاد فانی شد قوه ی خیال او هر چه را که می گیرد از کانال وجودی استاد می گیرد، امکان ندارد جناب امیرالمؤمنین در پیشگاه حق چیزی را طلب کند که آن چیز را جناب رسول اکرم، نداشته باشند. پس شاگرد هر چه را طلب می کند از کانال استاد طلب می کند و این موجب جاری شدن برکات و فیوضات الهی در شاگرد می شود، زیرا ممکن است آن هنگام که شاگرد مستقیماً از خدا چیزی می گیرد لیاقت ادراک فیض را نداشته باشد، اینجا است که استاد باید به عنوان مجرای فیض او صفحه ی جان شاگرد را بررسی کند، و آنچه را که لایق اوست به او بدهد. زیرا استاد هرگز دست امساک و بخل ندارد و مظهر جود حق است. لذا باید از کانال وجودی طلب کند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 💢 قلوب مضطر https://eitaa.com/ezterarebemahdi
۲۹ دی ۱۴۰۲
یک قسم از رطوبات ثانیه که مثل طل و شبنم هستند، در اعضاء صلبیه و اعضایی که دارای تجاویف هستند؛ مثل استخوان و عصب و عروق و شرایین آشکار می شوند، در این تجاویف، غذا(خلط) به رطوبتی که مثل شبنم است مستحیل می شود، جوهر اعضاء طبق نظر حکما و اطباء در طبیعت خود از طبیعت دم دور هستند، و جوهر دم بدون واسطه نمی تواند مستحیل به جوهر اعضاء شود؛ پس دم در فرج الأعضاء المتشابهه الأجزاء در مواضع خالی آنها به جوهری شبیه رذاذ و طلّ(رطوبات ثانیه) نزدیک می شود، و بعد این جوهر به جوهر اعضاء مستحیل می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۳۰ دی ۱۴۰۲
شیخ الرئیس: خون برای تغذیه اندام هائی مانند لحم است که در مزاج به آن نزدیک هستند، و به تغییر زیاد نیازمند نیستند. از این روست که و هائی در لحم وجود ندارند، که غذا در آن بماند، و در مدتی که خون به آن نمی رسد از آن تغذیه کند، لیکن در عضوی مانند که مزاجش از مزاج خون دور است، خون باید در راه رسیدن به آن تغییراتی را تحمل کند، از این جهت دارای است. مثلا استخوان و دارای یک تجویف است که غذای خود را مدتی در آن نگه می دارد، تا آن را بر وفق مزاج خود کند. و اعضاء مشابه آنکه دارای است بغذای بیشتر از حد نیاز دائمی خود نیازمند است، تا بتدریج آن غذای ذخیره شده را با مزاج خود دم ساز نماید. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۳۰ دی ۱۴۰۲
آیا اینهمه دوندگی در طب برای این است که تا بر ما آشکار شود؟ آنچیزی که دنبال می کنیم، راضی کننده نیست، ظاهرا طب را درست فهم نکرده ایم، طب را از دریچه اش فهم نکرده ایم. انگار دنیای طب، چشم انداز دیگری دارد، که شعاع نامحدود ما، به بلندای آن نمی رسد. همه با و در آن ورود می کنند، اما بی خبر از آنکه نه آنچیزی است که او فهم کرده است. به قول خود می شویم اما نمی شویم. تمام طب را در ماده خلاصه کرده ایم، بی خبر از و و شده ایم. با نفس تهذیب نشده طبیب شده ایم، و افراد بی پناهی را مشغول خود کرده ایم. با عشق ورود نکرده ایم، بلکه برای طلب مال و مکنت طبیب شده ایم. خدایا حقیقت طب را بر ما آشکار کن. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۳۰ دی ۱۴۰۲
۳۰ دی ۱۴۰۲
سید اسماعیل جرجانی(ذخیره خوارزمشاهی) اقسام نبض مأکول 📕کتاب نبض شناسی دارالحکیم ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
اقسام نبض نوم و یقظه حکیم عقیلی خراسانی 📙کتاب نبض شناسی دارالحکیم ــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
مزاج اسنان پنج قسم سن حداثت 1⃣🔹 سن طفولیت 2⃣🔹 سن صبی 3⃣🔹 سن ترعرع 4⃣🔹 سن رهاق 5⃣🔹 سن فتاء حکیم عقیلی خراسانی 📕 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
🔹👈 : عبارت است از انتقال و به یک جسم ذی رطوبت، که جسم را صاحب هیئت غیر مطلوبی می کند ، در حالیکه این هیئت مخالف غایت مقصود جسم با بقاء نوع آن جسم است. 🔹👈: به یک جسم ذی رطوبت که موافق غایت مطلوب شود. 🔹👈: به جسم ذی رطوبتی مثل غذا که قوام غذا را آماده برای گرفتن صورت عضوی کند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
🔷🔷نکاتی پیرامون قواعد وترجمه🔷🔷 ♦️اگر بعداز (کل) اسم جمع بیاید معنی «همه» میدهد.. مثال⬅️کل الطلاب یقروون دروسهم(همه ی دانش آموزان درسهایشان را میخوانند) ♦️کلمه ی(کل) اگر بعد از آن اسم مفرد بیاید معنی «هر» میدهد.. مثال کل طالب یقرأ درسه(هر دانش آموزی درسش را می خواند) ♦️خبر مفرد نبست به خبر جمله ی فعلیه تاکید بیشتری دارد چون مقید به زمان نیست.. مثال الله خالق کل شیء(خالق=اسم فاعل تاکید بیشتر) الله خلق کل شیء(خلق=فعل ماضی) ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲
نکات لازم در غذا خوردن: نهایت در خوردن غذا خواه از برای معتدل المزاج و خواه از برای غیر او رعایت چند چیز صاحب حفظ الصحه را لازم است. 1⃣🔹 اول اینکه جهد و سعی نمایند که غذای حافظ الصحه از جنس نباشد. مثل و و غیر اینها چه حاد اینها مثل خون را می سوزاند، و غلیظ آنها مثل احداث رطوبت مائی که قبول عفونت می کند می نماید، مگر بر سبیل معالجه و تقدم حفظ باشد. 2⃣🔹 دوم تعدیل مقدار غذا که زیاد نباشد که باعث و گردد، و کم نباشد که باعث ضعف و لاغری و سقوط قوت شود، و دست از خوردن غذا بکشد در وقتی که هنوز قدری خواهش داشته باشد؛ زیرا که در هنگام طبخ غذا متخلخل می گردد و به سبب تخلخل معده ممتلی و پر می گردد، پس اگر طعام بسیار خورد که معده پر گردد و جای تخلخل آن نماند باعث سوء هضم و فساد می گردد. در صورت لازم است که نمایند. اگر بتوانند کنند و بعد از قی از یا به مثل و جالینوسی و غیره تدارک نمایند. 3⃣🔹سوم سکون و آرام گرفتن بعد از غذا؛ زیرا که در هضم لازم است سکون بدن زیرا که فاعل هضم، حرارت است، و به سبب سکون، حرارت در معده مجتمع می شود، باعث می گردد، مگر قلیل از حرکت که بعد از تناول غذا چند قدم حرکت باید نمود، تا آنکه غذا منحدر و مستقر شود در قعر معده، چنانچه در حدیث نبوی صلی الله علیه و آله وارد شده قال صلى الله : «سير بعد العشاء ولو بقدمین» و مضرترین اشیاء در منع هضم است. 4⃣🔹چهارم آنکه تناول ننماید غذا را بدون اشتهاء صادق و گرسنگی مثل اشتهای مست و صاحب تخمه نباشد؛ زیرا که در هنگام سیری و امتلا باعث تداخل و و است، و در هنگام غلبه اشتها و گرسنگی مدافعه در خوردن ننمایند، که باعث ریختن صفرا و مواد ردیه است به سوی معده و حدوث و و و . ادامه دارد... 📕 حفظ الصحه ناصری ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
۱ بهمن ۱۴۰۲