eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
926 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
بسفايج مفرح بالذات نبود بلکه تفریح او بالعرض باشد، یعنی به واسطه استفراغ خلط سوداوی از دم قلب و دماغ و تمام بدن. 📙 شیخ الرئیس ــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
رمان شیرین او معتدل بود و به شف و حلاوت موافق مزاج روح باشد، خصوصا ــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
قرنفل(میخک): بوییدن او دماغ سرد را نافع بود و دماغی ضعیف را که ضعف او به سبب غلبه ماده سودا یا از تصاعد ابخره آن باشد به دماغ قوت دهد، و تفریح و تقویت دل و قوای نفسانی کند. 📙 منبع: المرغوب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
علامه قطب الدین شیرازی می فرماید: در سن شیخوخت که مزاج بارد و یابس است، این مزاج بالذات موجب ضعف هضم است، و این ضعف هضم موجب تولد رطوبت غریبه در بدن می شود، چرا که در ضعف هضم کیلوس استحاله تام پیدا نمی کند، بلکه خامی آن باقی می ماند و رطوبات غریبه در بدن شخص زیاد می شود. 📙 التحفة السعدیه ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
ظاهرا باید در دنیای شلوغ و بی سر و سامانِ امروزهٔ طب، که بخشی از اهالی فن به جان هم و به جان مردم افتاده اند، گوشهٔ خلوتی را اختیار کرد، و از سیل ویرانگر آن در امان ماند. باید از فضای غیر علمی و وضعیتی که امروز برای طب درست کرده ایم فاصله گرفت، و خود را وارد این بازی خطرناک نکرد. با جان مردم بازی کردن مسئولیت دارد، فقط یک شخص غافل، و بی خبر از شرع و دنیای علم و طب و طبایت، خبر از دامنه وسیع این مسئولیت ندارد، و خود را بدون آمادگی لازم به درون این سیل می اندازد، و قطع به یقین غرق خواهد شد. در طبابت سیل ایجاد کرده ایم، همه با هم غرق می شویم. کاش این فضا درک شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
مکث خون در غیر وعاء آن که عروق است، باعث جمود است، زیرا که حرارت روح طبیعیه و حیوانیه در مکان خاص آن که عروق است، آن را رقیق دارد و چون از آن برآمد لامحاله منجمد سیاه می گردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اصول الوان براز چهار است: 1⃣🔹 اصفر 2⃣🔹 ابیض 3⃣🔹 اسود 4⃣🔹 اخضر اما ، ممكن التحقیق نیست؛ به جهت آن که احمر از آن نخواهد بود مگر به سبب اختلاط با خون و اختلاط خون با براز به حیثیتی که هر دو یک چیز گردند بدون مکث و اطالت زمانی نخواهد بود و مکث خون در غیر وعاء آن - که عروق است - ، باعث جمود آن است؛ زیرا که حرارت روح طبیعیه و حیوانیه در مکان خاص آن که عروق است آن را رقیق دارد و چون از آن بر آمد لا محاله منجمد سیاه می گردد؛ پس باید که براز مختلط با خون سیاه باشد نه سرخ و دلیل این آن است که چون ضربه و یا سقطه به عضوی رسد و عرقی از عروق زیر جلد منشق و مفتوح گردد و زیر جلد خون آید و همان جا بماند و انجماد یابد، سیاهی آن زیر جلد محسوس می گردد. 📙 خلاصة الحکمه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 سی سال‌ است نخوابیده‌ام 🔹 شهید حاج قاسم سلیمانی: عزیزم من متعلق به آن سپاهی هستم که نمی خوابد و نباید بخوابد. 🌟 به‌ مناسبت میلاد امام حسین علیه‌السلام و روز پاسدار.
هر گاه محتاج گردند به از به سوی ، و در آن موضع قرار دادن محاجم و ربط متعسر و متعذر باشد، در این جا بدون تدبیری دیگر نیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فی الحقیقه نوعی از ریاضت است؛ به سبب و و و و باعث به تصلیب اوتار و عضلات و اعصاب آن به تحلیل رطوبات مرخیه آنها، و با وجود اینها فواید چند دیگر دارد که ریاضات دیگر ندارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در بیان حرکت و سکون بدنین. بباید دانست که بقاء بدن چون بدون غذا محال است برای چیزی که ذکر یافت که ماده تغذیه و تنمیه و بدل ما يتحلل است، و تا دائم به بدن نرسد هیچ یک از آنها حاصل نمی گردد، و از طرفی نمی تواند که غذا به تمامی خود جزء عضو گردد به سبب دوری آن از مشابهت به مغتذی؛ زیرا که هر چند قریب المشابهة است به عضوی ولیکن بعید است از بواقی به جهت آن که نوع دیگر است؛ بلکه لابد است آن که باقی ماند از آن نزد هر هضمی غیر فضولی که دفع می نماید طبیعت آن را به براز و به بول و عرق و بخار و غیرها، اثری و چیزی قلیل که به سبب قلت اهتمام طبیعت به دفع آن کم تر می باشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
به جهت آنکه اکثر ادویه مسهل خالی از سمّیّت نیست، موجب ایذای بدن می شود، و به سبب مضادت، باعث انهاک و ضعف قوای بدنی هستند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فرموده: ریاضت بر امتلاء بهتر از ریاضت بر خلأ معده است، و استاد گفته: هرگاه انسان گرسنه باشد، سزاوار نیست که تعبی کشد. ـــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
در هنگام ریاضت باید بدن نقی و خالص باشد از امتلاء، تا از ریاضت متضرر نگردد. ــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
: 💢علامته: فساد اللون و استحالته إلى السودا و كدوره بياض العين مع سقوط الشهوه، هذا إذا ضعفت قوته الجاذبه فأما إذا ضعفت قوته الماسكه فيحدث استفراغ الخلط السوداوى مره بالإسهال و مره بالقيء 💢و علاجهما : جميعاً تقويه الطحال بالأضمده المقويه و الرياضه والدلك باليد إلا أن أكثر ما تضعف القوه الجاذبه تضعف من البرد الرطوبه و الماسكه من الرطوبه فلتكن المداوه بحسب ذلك. 📙الاسباب و العلامات؛ نجیب الدین ابوحامد محمد بن علی السمرقندی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ : 💢علامتش فساد لون و میل آن به سیاهی است با کمودت بیاض عین و اگر ضعف در قوه جاذبه است شهوت ساقط میگردد؛ زیرا که سودا را از کبد نمی کشد که به معده ،فرستد و شهوت را تحریک نماید و همچنین اگر در قوه دافعه باشد و ناچار در این دو حال به خون مخلوط میشود و به اعضاء می رود و موجب فساد لون میشود و اگر ضعف در قوه ماسکه باشد، خلط سوداوی به قیء و اسهال دفع میشود به جهت آنکه به معده میریزد. 💢و علاج همه به تقویت طحال است به اضمده مقویه مذکوره و ریاضت و دلک است به دست و بیشتر آن است که ضعف جاذبه از برودت و رطوبت است و ضعف ماسکه از رطوبت و سببش مکرر مذکور شد پس باید که به حسب آن معالجه نمود، یعنی تسخین و تجفیف در اول و تجفیف تنها در دوم. 📙 شرح الاسباب و العلامات، نفیس ابن عوض کرمانی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
پیشگیری از سنگ سازی کلیه این مهم با ترک غذاهای لزج غلیظ مثل نان فطیر و خصوصاً پنیر و غذاهای شیرین غلیظ حاصل می شود و همچنین مداومت به استفاده از تخم های پاک کننده کلیه مثل و داروهای سنگ شکن و نرم سازی کلیه و خوابیدن به پشت و بستن کمر به مدت طولانی و سوارکاری زیاد و مشت و مال دادن پشت و استفاده از قی حین پر بودن شکم از غذا 📙تقاسیم العلل(محمدبن زکریای رازی) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
زیاده روی در خوردن و محدث جرب و حکه و قوبا و دمامیل و خراج است. 📙 مجمع الجوامع(عقیلی خراسانی) ـــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
بهترین طرق استخراج این روغن در درمان بسیار موثر است: به طریق است که در شیشه کردن بلند مطین گندم نوجید مدبر کرده بر سر آن لیف خرما و یا غیر آن گذارند که مانع برآمدن دانه های گندم باشد، ولیکن مانع برآمدن روغن نباشد وسط تغار سفالی را سوراخ کرده بر سه پایه گذارند، و در زیر تغار پیاله که در آن آب سرد باشد گذارند که دهن شیشه مذکور در آن آب باشد و در آن تغار بالای شکم شیشه مطین آتش سرگین گاو خشک برافروزند تا گندم سوخته روغن آن در آن پیاله آید، پس چون تمام آن سوخته روغن برآید برداشته چون در آن روغن دود بسیار است چند مرتبه با آب خالص شسته استعمال نمایند، بدین طریق روغن بسیاری بر می آید. 📙مجمع الجوامع ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
سبب مادی سودا ماده الشدید الغلظ قلیل الرطوبت است: به معنای فشردگی اجزاست، ولی در لازم نیست اجزاء فشرده باشند. در باید ماده ای که منشا انعقاد است وجود داشته باشد، که ماده را به سمت انعقاد نزدیک کند، لازمه شدید بودن غلظت است، و لازمه هر دو است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
4_5909095917998310712.mp3
1.39M
اخذ قلیل بهتر از ترک کثیر! 🎙 آیت الله جوادی آملی 🔻 امیرالمومنین علی(علیه السلام) 💠 در گذشته برادرى دينى داشتم كه در چشم من بزرگ مقدار بود چون دنياى حرام در چشم او بى ارزش مى نمود، و از شكم بارگى دور بود، پس آنچه را نمى يافت آرزو نمى كرد، و آنچه را مى يافت زياده روى نداشت. در بيشتر عمرش ساكت بود، امّا گاهى كه لب به سخن مى گشود بر ديگر سخنوران برترى داشت، و تشنگى پرسش كنندگان را فرو مى نشاند. به ظاهر ناتوان و مستضعف مى نمود، امّا در برخورد جدّى چونان شير پيشه مى خروشيد، يا چون مار بيابانى به حركت در مى آمد. تا پيش قاضى نمى رفت دليلى مطرح نمى كرد، و كسى را كه عذرى داشت سرزنش نمى كرد، تا آن كه عذر او را مى شنيد، از درد شكوه نمى كرد، مگر پس از تندرستى و بهبودى، آنچه عمل مى كرد مى گفت، و بدانچه عمل نمى كرد چيزى نمى گفت، اگر در سخن گفتن بر او پيشى مى گرفتند در سكوت مغلوب نمى گرديد. و بر شنيدن بيشتر از سخن گفتن حريص بود. اگر بر سر دو راهى دو كار قرار مى گرفت، مى انديشيد كه كدام يک با خواسته نفس نزديک تر است با آن مخالفت می كرد. پس بر شما باد روى آوردن به اينگونه از ارزش هاى اخلاقى، و با يكديگر در كسب آنها رقابت كنيد، و اگر نتوانستيد، بدانيد كه به دست آوردن برخى از آن ارزش هاى اخلاقى بهتر از رها كردن همه است. 📎 نهج‌البلاغه، حکمت۲۸۹ 🔸 به كانال «هِدَایَةُ المُتَعَلِّمِيٖنْ» بپیوندید👇 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2504589579C1fb552a452
دوستان بزرگواری که کانال های طبی دارند، خواهش داریم در انتخاب مطالب کانال خود مراقبت کنند، چرا که ناخواسته شما نیز مسئول سلامتی جامعه هستید(ذره ذره اعمال ما پاسخ دارد). بنابراین دوستان بزرگوارم لطف کنند، سخن های بیهودهٔ هر شخصی بنام «» را در کانال هایشان بارگزاری نکنند. این سخنانِ بی اساس، مردم را گمراه می کند. بعضا تعدادی از همه چیز بی خبر، بدون منبع و سند حرف می زنند و هیچ پشتوانه علمی در نظرات این« ها» نیست. یاد بگیریم مطالب را از منابع معتبر طبی، بارگزاری کنیم. فضای تاریکی بر روش های طبی مستولی شده، و خدا کند مردم را گرفتار این خزعبلات نکنیم. هیچ نهادی، متولی انتشار مطالب مستند و مستدل طبی نیست. مردم شریف نیز توجه کنند و هر کانالی را دنبال نکنند، و اگر هم دنبال می کنند، توجه داشته باشند که مطالب طبی کانال از کجا بارگزاری می شود. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
واقعا کیست؟
ما همه آن بخشی هستیم که خوانده ایم، نه . استاد دارای است. نیز باید جامعیتی نسبت به مسائل طبی و اخلاقی و دینی داشته باشد. استاد باید هم بعد ، هم بعد ، هم بعد ، قوی داشته باشد. استاد باید ده ها سال، در وادی و و ، قدم زده باشد. فقط خودِ ، باید تمام وجود شاگرد را دربرگیرد، باید چنان شعله ای در درون شاگرد ایجاد کند، تا تمام وجود شاگرد گرم شود، بطوریکه شاگرد تک تک نگاه و رفتار استاد را حکمی ببیند، همانطور که ، قطعا تمام اعمال و رفتارش از روی است.