eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
926 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
450 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 شیعه هم ای برای تمدن سازی دارد، و هم در عمل توان برپایی آن را دارد. و هم بستر آن را به حکیمانه، سید علی خامنه ای آماده کرده است، و هم رقبای تمدنی خود را با چالش های سنگین روبرو کرده است، و هم سراسر مادی و غلط، تمدن غربی را در معرض همگان قرار داده است(با مدیریت ). ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 با خـود، که یک قدم انسان را از محدودهٔ نفس اماره اش جلوتر نمی برد، است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 هرگز نمی شود نظامی را ایجاد کرد که فاقد و نظری باشد، زیرا هیچ عملی بدون اندیشه قابل تحقق نیست. و آن پشتوانه فلسفی برای تمدن اسلامی، غیر از نیست. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ملاصدرا با صراحت تمام وقایع مصیبت بار اجتماع را ناشی از و می داند و می گوید : زنهار که به علم ظاهر الصلاح بی بصیرت مفتون و مغرور نگردی که هر شقاوتی که به مردودان راه یافت از غرور علم ظاهر و عمل بی اصل راه یافت، و محنت ها که به خاندان عصمت و طهارت رسید همه از نفاق و کید اهل شید و ریا و حیله ی متشبهان به اهل علم و تقوی بود. علی مرتضی علیه السلام نه به ضربت ابن ملجم بلکه به ابوموسی اشعری و عمرو بن عاص شربت شهادت نوشید. 📙 رساله سه اصل ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 در کتاب در چهره ی یک انقلابی ظاهر شده، و ضمن نقادی ریشه ای معتقد است، باید بتهای فرهنگی شکسته شود تا جامعه از جاهلیت خارج گردد. و آن کسانی اند که از علم و عمل بی بهره اند، و خلا علمی خود را با ارتباط با دربار و قدرت پر می کنند. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف کی گوید : فانظر کيف انْمَحَت هذه الرسوم عن صفحة الأرض وكيف وقع اسم «الشيخ» و «الصوفي» و «الفقيه» و «الحكيم» على من اتصف باضداد هذه المعانى : بنگر چگونه این رسوم از صفحه ی زمین محو شده و چگونه اسم «شیخ» و «صوفی» و «فقیه» و «حکیم» بر کسانی اطلاق می شود، که درست به ضد این معانی متصف اند. می گوید : يقع اسم الفقيه على من يتقرب الى الحكام و السلاطين من الظلمه: اسم «فقيـه» بـر کسانی گذاشته شده که به حاکمان و سلاطین و ظالمان نزدیکی می جویند. 📕کسر الاصنام الجاهلیه، ملاصدرا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 اگر امروز به فلسفهٔ صدرایی رجوع نشود از طریق و ، خشونت به صحنه می آید، و بی آیندگی انقلاب را دامن می زند، زیرا تنها آن فکری دست به خشونت نمی زند، که قانع کننده است و را پیشه کرده است. 📕 استاد طاهرزاده ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 جناب آقای در کتاب «سیر تحول مکتب فلسفی اصفهان از ابن سینا تا ملاصدرا» سعی بلیغ فرموده اند تا نظر خوانندگان آن کتاب را متوجه کنند که ملاصدرا در کنار شخصیت فلسفی و عرفانی اش، شخصیتی حماسی بود و نظر به تمدن اسلامی داشت، و بدین لحاظ نظر شما را به آخرین سطر از کتاب مذکور جلب می کنم که می فرمایند : ... اما باید بدانیم که تنها بود و تنها فریاد زد، و عوام و خواص فریادش را جدی نگرفتند. آری حکمت و عرفان صدرایی حماسی ظلم ستیز مردمی و تمدن ساز بود اما ... ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 تعریف نفس تعریف نفس از جهت نفسیت : با توجه به این که نفس وجودی است که تعلق به بدن دارد و بدن نیز متعلق به آن است، یعنی نفس یک موجود اضافی و ارتباطی است، لذا باید آن را با مضاف اليه آن شناخت و به همین جهت در تعریف آن گفته می شود: «كمال الأول لجسم آلى ذی حیات» نفس کمال اول است برای جسم دارای حیاتی که نیاز به آلت و ابزار دارد. 📙 اسفار، ج8،ص3 ــــــــــــــــــــــــــــ یعنی: 1⃣🔹اولاً جسم است که به وسیلهٔ نفس به نبات و یا حیوان و یا انسان تبدیل می شود. 2⃣🔹 ثانیاً «آلی» است یعنی نفس چون خواست کاری را انجام دهد به وسیله ی «آلت» انجام می دهد، زیرا نفس از نظر تجرد شأنش برتر از آن است که بدون ابزار و بدون واسطه خودش به تنهایی تا سطح ماده پائین بیاید. 3⃣🔹 ثالثاً ذی حیات است یعنی نیرویی است که آثار و افعال حیات از او ظاهر شود، و تا جسم دارای چنین نیرویی نگردد، آثار حیات از او صادر نمی شود، و لذا جسم عین حیات نیست، و وقتی نفس به جسم تعلق گرفت صاحب حیات می شود، برعکس عالم مجردات که خودشان عین حیاتند. پس جسمی که دارای حیات باشد و با وسایل و ابزار کار خود را انجام دهد این جسم بدین لحاظ نفس است، و نفس کمال اول است برای این چنین جسمی، و جسم از این به بعد می تواند کمالات بعدی را برای خود ایجاد نماید. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢دلایل مغایرت مزاج از نفس بدن: 1⃣🔹 حیوان مرکب از عناصری است که با هم الفت گرفته اند، و لازم است نفسی باشد که عامل این الفت گردد، و به همین جهت چون مرگ فرا رسد، بدن از هم متلاشی می شود، زیرا عامل الفت از بدن منصرف شده است. 2⃣🔹 در حالت بیماری گاهی بدن انسان تعادل خود را از جهت کارکرد اعضاء از دست می دهد، و به اصطلاح، مزاج از سلامت[تعادل] خارج می شود، ولی پس از چندی به صحت و سلامت باز می گردد، پس باید عاملی در میان باشد که مزاج را به حالت صحت برگرداند، و مزاج نمی تواند چنین کاری را انجام دهد، و از طرفی نمی شود آن نیرو خارج از بدن باشد، زیرا هر فعل و انفعالی که در بدن حیوان انجام می گیرد باید به وسیلهٔ نیرویی متعلق به بدن انجام گیرد، و این نیروی کنترل کننده و مدبّر باید همان «نفس» باشد که غیر از مزاج است. 3⃣🔹گاهی انسان خسته شده است، یعنی نظام ارگانیکی بدن که همان مزاج باشد، اجازه ی ادامه ی کار را به او نمی دهد، با این حال محرکی هست که بدن را فرمان می دهد، و تسلیم ناتوانی مزاج نمی شود. مثل وقتی که در دامنه ی کوه به طرف بالا در حرکتید و در عین خستگی بدن، نفس ناطقه ی شما بدنتان را به طرف بالا به حرکت فرمان می دهد و تحریک می کند. 4⃣🔹 ادراک کردن به خودی خود بهترین دلیل بر مغایرت نفس با مزاج و دلیل تجرد نفس است، زیرا ادراک عبارتست از حضور مدرَک در ذات مدرِک. حال با توجه به این که نفس خود مزاج را هم درک می کند، پس نفس غیر از مزاج است، و از طرفی نفس به ذات خود عالم است در حالی که علم عبارت است از حصول معلوم برای عالم و حصول ذات برای ذات فقط در مجرد ممکن است که بعد ندارد و اتحاد می تواند عملی شود. در نتیجه نفس واقعیتی است مجرد و چیزی است غیر از بدن و مزاج و لذا می تواند بدن و مزاج را درک کند. 📕معرفت نفس و حشر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢علت مرگ هدف و غایت مرگ مرحله ی اخروی نفوس است، و رسیدن نفوس به منازل و درجات سعادت یا شقاوت که هر نفسی پس از طی مراحل و قیام قیامت به حکم ضرورت بایستی به آن سعادت و یا شقاوت برسد. پس این که می گویند غایت حقیقی مرگ آن است که مظلوم از ظالم انتقام بگیرد، و یا نیکوکاران به پاداش خود برسند صحیح نیست، بلکه این ها از لواحق مرگ و به اصطلاح غایات عرضیه موتاند. مرگ در این عالم یک امر طبیعی است نه به جهت این که جسم قابل دوام نیست، زیرا جسم به واسطه ی تبدلات جوهری و افاضه ی روحانی قابل دوام است، بلکه علت مرگ این است که کلیه ی قوا و نفوس همواره در صراط استکمال اند، و چون نفس انسانی از قوه به فعلیت رسید، خواه در سعادت عقلی یا در شقاوت حیوانی به ناچار از نشئه ی دنیا به نشته ی اخروی منتقل خواهد شد، و این یک انتقال فطری و طبیعی است، و بدین صورت موت عارض نفس می شود. و قرآن نیز می فرماید: «كُلُّ نَفْسٍ ذَائِقَةُ الْمَوْتِ» هر نفسی مرگ را می چشد. و به همین جهت هم انتقال منحصر به نفس انسانی نیست مربوط به همه ی نفوس است. و تمنای مرگ اولیاء به جهت میلی است که برای انس با حق دارند و برای رفع مانع سیر که آن مانع همان بدن است نه تنها از مرگ هراسی ندارند بلکه به استقبال آن می روند. 📙 اسفار، ج 8،ص97 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 زمان تعلق نفس به بدن شیخ الرئیس می گوید : وقتی قلب و مغزِ مولود، تكون یافت، نفس ناطقه به بدن تعلق می گیرد. هر چند این نفس در عین مجرد بودن قادر بر ادراک معقولات نیست. چون حقیقتاً نفس به تدریج تکامل می یابد، تا نفس ناطقه بالفعل گردد، و همین طور که نفس کامل می شود کلیه ی قوا و لوازم آن نیز به تدریج تکامل می یابد تا جایی که قادر بر ادراک معقولات گردد - غالبا چهل سالگی - پس آنچه در ابتدا به بدن مولود تعلق می گیرد استعداد درک معقولات است. 📙اسفار، ج 8. ص 145 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 مانند شعله ی آتش است، و مانند قطعه ذغالی که در مجاورت آن قرار گیرد. نخست از حرارت آتش متأثر می شود و به مرور آتش می گیرد، تا بالاخره تمام اجزائش مشتعل می شود، و کار آتش را انجام می دهد، و اصلا آتش می شود، و آثار صادره از مقام عقل را در نبات و حیوان و انسان مشاهده می کنیم، و به حکم قاعده ی کلی که تمام مراتب نازله در مرتبه ی کامله به نحو بساطت وجود دارد، حتی قوه ی ناطقه در انسان همان قوه ی حیوانیه است که در صراط استکمال قرار گرفته و به قوه ی ناطقه رسیده، و فانی در ذات انسان شده، و در این مرتبه آن قوه ی حیوانیه دیگر انسان است، همین طور قیاس کن را با و ما شرایطی هستند که بعضی قوا در این شرایط می توانند در آنها بروز کنند، و گرنه اصل قوا در مقـام نـفـس بـا نفـس متحداند. و به همین جهت است که در شده که شرایط بروز قوه ای از نفس را از دست داده است نفس ظهور و بروز و تصرف ندارد. 📕 خواجه نصیرالدین طوسی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 فلاسفه در اثبات گفته‌اند؛ نفس انسان در آغاز پیدایش، بالقوه (یعنی استعداد نفس بودن را دارد؛ اما هنوز وجود خارجی پیدا نکرده) بوده، و برای رسیدن به فعلیت و وجود خارجی، نیازمند موجودی است که غیرمادی باشد که همان است. بنابراین عقل فعال، علت فاعلی خروج نفس انسان از بالقوه بودن به فعلیت است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 برای کمال نهایی نفس، کافی نیستند، و به همین دلیل خداوند را آفرید. 📙 ملاصدرا، اعلی الله مقامه الشریف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 همیشه در حال انفعال از جانب اسباب است، که «حاضرترین این اسباب است». ، انفعالی است که در قلب ایجاد می‌شود، و علت این نام‌گذاری آن است که قلب دارای آن نبوده، سپس دارای آن شده است، یا اکنون متذکر آن نیست، و سپس متذکر می‌شود. در آدمی میل و رغبت ایجاد می‌کنند، که آن هم مبدأ عزم و نیت می‌شود، و نیت نیز محرک اعضا برای انجام افعال خیر یا شر خواهد شد. فعلی است که در آخرت نافع است، و آنکه در آخرت زیان‌بار است. بنابراین خواطری که داعی افعال شر هستند، مذموم‌اند و خوانده می‌شوند، و خواطری که داعی افعال خیر هستند، محمودند و خوانده می‌شوند. 📕 مفاتیح الغیب، ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 «گاهی شده که با خود خلوت کرده و بدن خود را به جانبی رها کرده ام، به طوری که خود را جوهری مجرد از بدن یافتم، و در این حال ذات خویش را از هر چیزی جز ذات خدا جدا دیدم، و در ذات خویش آنچنان حس زیبائی یافتم که از ادراک آن به شگفت آمدم، و دانستم عنصری علوی و ملکوتی هستم، دارای شعور و درک و قادر بر هر کار، و چـون بـه صفا و قدرت لا يزال ذات خویش پی بردم خود را از خودبینی و خویشتن شناسی به علت شناسی سوق دادم، تا به علت و سبب خود واقف گردم، ناگاه خود را در حضرت الوهیت یافتم. پس خویشتن را مافوق عالم عقلی مشاهده کردم. این گفتار نیز می رساند که حقیقت انسان همان «» است، و هم او گوید : هر کس علاقه ی شدید به عالم عقلی پیدا کند، و به آن عالم ارتقاء یابد، به فرمان خدا بهترین پاداش نصیبش می شود، پس سستی سزاوار نیست، هر چند انسان در طلب عالم عقلی سختیها ببیند، زیرا پس از نیل به آن مقام و حشر با عالم عقلانی چنان آسایشی ببیند که دیگر هیچ گونه رنج و تعبی با او نباشد. 📙 افلوطین در کتاب اثولوجبا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 که عبارت است، از صورت اشیاء نزد عالِم، حال این صورت یا است و یا و یا ، و درجات آن به حسب درجات قوهٔ مدرِکه است. 📕اسفار، ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢 علت وجود نفس، عقل فعال است. اگر علت نفس باشد، باید هر جسمی خودش دارای نفس باشد، و حال آن که بسیاری از اجسام فاقد نفس اند. از طرفی نیز نمی توانند علت نفس باشند، زیرا خودشان مستقل نیستند تا بتوانند علت موجود مستقلی گردند. لذا باید علتِ نفس، وجودی شدیدتر از نفس باشد که به آن می گویند. به این دلیل به آن عقل فعال می گویند، که هم عاقل ذات خویش است، و هم معقول ذات خویش، و تعقل ذات خویش عین هویت او است، و به شکل حضوری است. 🔹👈و وجوه دیگر نام گذاری وی به عقل فعال عبارتند از این که عقل فعال: 1⃣🔹 علت فاعلی نفس ناطقه است و آن را از قوه به فعل می رساند. 2⃣🔹 موجودی است از هر جهت بالفعل و به وجود عقلی خویش جامع جميع معقولات و کلیه ی موجودات است، و از هر جهت به فعلیت رسیده است. 3⃣🔹موجد و ایجاد کننده ی عالم اجسام و مبدأ فیضان صور گوناگون عالم اجسام است، و چون در آن اثری از کثرت هست نمی تواند مقام الوهیت باشد. 📙اسفار، ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
1_1347817295.mp3
1.43M
بی همتایی بوعلی علامه جوادی آملی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢بالجمله اسباب محدثه 1⃣🔹 یا جمود اخلاط مستخرجه در آب است. 2⃣🔹 یا کثرت خروج سودا 3⃣🔹 یا احتراق اخلاط 📙 مفرح القلوب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ القانون فی الطب https://eitaa.com/alghanon
📜 رهبر انقلاب: سه وظیفه اصلی دانشگاه این است: ۱) عالم تربیت کند ۲) علم تولید کند ۳) به تربیت عالم و تربیت علم جهت بدهد/ دانشگاه‌های دنیا در رکن سوم لنگند در نتیجه محصول دانشگاه، ابزار قدرتهای صهیونیستی و استکباری میشود ✏️ رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار دانشجویان: اگر بخواهیم دانشگاه را تعریف کنیم، رکن اصلی تعریف دانشگاه علم است، دانش. سه وظیفه‌ی اصلی دانشگاه دارد. اول عالم تربیت کند، دوم علم تولید کند، سوم به تربیت عالم و تولید علم جهت بدهد. ✏️ دانشگاههای دنیا عالم تربیت میکنند، علم هم تولید میکنند، اما در این رکن سوم لنگند. نتیجه چه میشود؟ نتیجه این میشود که محصول تربیت علم و تولید علم و تربیت عالم میشود ابزار دست قدرتهای صهیونیستی و قدرتهای استکباری دنیا. همه‌ی ارکان دانشگاه باید به این سه نقطه توجه کنند. مدیر، استاد، دانشجو، متن درسی، فرایندهای آموزشی، همه باید در خدمت این سه جهت باشند. ۱۴۰۳/۱/۱۹ 🖼 💻 Farsi.Khamenei.ir
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ، اجزاء نفس نیستند، بلکه آلات و شئونات و شعاع های مختلف نفس اند. 📕اسفار، ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ، به هیچ وجه، حتی از طریق معلم، قادر به نمی باشد. 📕اسفار، ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 حقیقتاً رستگار شد آن کس که نفس خود را از رذائل پاک کرد، و ضرر کرد آن کسی که نفس خود را در رذائل فرو برد. زیرا همان طور که زیبائی انسان به زیبائی جمیع اعضاء و اعتدال آنها محقق می شود، و زشتی و قبح آن به قبح بعضی اعضاء می باشد، صورت باطنی هم که دارای اجزاء و ارکانی است، باید همگی دارای حسن و زیبائی باشند. یعنی و و همه باید محقق شوند و علاوه بر این، ارکان که عبارتند از و و نیز باید در مسیر اعتدال قرار گیرند. و به صورت اعتدال، جامع همه ی این ارکان است. و اعتدال که رکن نخستین است عبارت است از: قدرت بر فرق گذاردن بین صدق و کذب و یا توان جدایی حق از باطل و یا تشخیص زیبا از قبیح که اگر این قوه بدون افراط و تفریط در نفس حاصل شد، ثمره اش حکمت است که اصل همه ی خیرات است. 📙 اسفار، ملاصدرا، اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 🔹👈 غلظت خون بیشتر از آمیختن سودا به خون می شود، 🔹👈 و از آمیزش بلغم غلیظ نیز می شود. 🔹👈 و آنجا که غلظت خون از بلغم بود مسهل بلغم دهند، و جهت قطع غلظت، ترشی ها دهند، و پس از پختن ماده بلغم و سودا، مدرات باید داد. 📕میزان الطب ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
marefat-nafs-jalaseh-6.mp3
15.72M
نفس در درمان بیماری ها چه نقشی دارد. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✍معنی سلام چیست ؟... 🔹«سلام» یعنی «خدا» به تو سلامتی بدهد! آيه «فَإِذَا دَخَلْتُمْ بُيُوتًا فَسَلِّمُوا عَلَى أَنْفُسِكُمْ تَحِيَّةً مِنْ عِندِ اللهِ مُباركة طيبة»، هم می فرماید: سلامتی از خدا است. «سلام» خود یک نوع دعا می باشد. از نظر اسلام و مکتب الهی سلام کردن مصداقی زیبا برای برخورد با دیگران محسوب می شود؛ یعنی در مکتب الهی ادب هنگام برخورد این است که اول سلام کنید. ▪️مرحوم آقا مجتبی تهرانی رحمة الله علیه @hakim_alahe
برنامه ای که از برای تدریس فلسفه در بعضی دانشگاه های کشور تنظیم شده است، شکل خاصی دارد و طوری تنظیم شده است که کسی چیزی یاد نگیرد. طلاب مدارس قدیم در ابتدای تحصیل به قرائت صرف و نحو مشغول می‌شوند، بعد از آگاهی و اطلاع از ادبیات عرب به تحصیل کتب منطق می‌پردازند، بعد از تحصیل یکدوره منطق و فراگرفتن قسمتی از سطوح فقه و اصول، شروع به قرائت به کتب کلامی می‌نمایند، بعد از تحصیل اطلاعات کافی از علم کلام، شروع به قرائت کتب فلسفی می‌نمایند، بعد از قرائت اسفار و شفا شروع به تحصیل تصوف علمی می نمایند. در دانشگاه جمیع این علوم در عرض یکدیگر باید تدریس شود و بدیهی است که به این طریق شخص وارد فلسفه و عرفان که حافظ میراث قدما باشد، ازین محیط بیرون نمی آید. معلم بیچاره باید مسائل غامض فلسفی و عرفانی را به شاگردی که بوجهٍ مِن الوجوه استعداد فراگرفتن اولیات علم تصوف و فلسفه را ندارد و از استماع کلمات فلسفی و عرفانی دچار حیرت و بهت می‌شود القاء نماید. بودجه سنگین مصرف می‌شود و نتیجه گرفته نمی‌شود. استاد سید جلال الدین ♦️ حوزه علمیه تمدن ساز: ✅ @feghheakbar
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 به تدریج، بعضا بخاطر سدّه مجرایی که در میان و است. در این حالت و نیز وجود دارد. در ابتدا باید داد از بدن، و بعد از آن نفتیح سده است. 🔹👈 اگر حار باشد، آب کاسنی و عنب الثعلب و سکنجبین. 🔹👈 و اگر حار نباشد، به ماء کرنب و کرفس و رازیانه و باید این سده را باز کرد. 📙شرح الاسباب و العلامات ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat