eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
925 دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
450 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 یا ، شما واسطهٔ فیض هستید، و حقیقت وجودی همه اشیاء هستید، در روز آخر ماه مبارک رمضان، من سکوت می کنم، و تو برایم دعا کن. چون من نمی دانم از خدا چه بخواهم، چرا که نمی دانم صلاحم در چیست. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
«ایران، الگوی موفق رسانه جهان» ایران می‌تواند با برنامه‌های تراز خود مانند محفل قرآن‌محور، حسینیه معلای اهل‌بیتی، زندگی پس از زندگی مبتنی بر معاد و یادآوری روز آخر، سیدخندان با هدف سرگرمی و طنز سالم و خانوادگی و..، الگوی موفق رسانه‌ای برای جهان باشد. برنامه‌های موفق، پرمخاطب و جذاب که توانستند در عین سرگرمی، آموزنده باشند و توامان با شادی و غم سبب سعادت گردند و محوریت آنان معاد و قرآن و عترت بوده و تمام اعضای خانواده می‌توانند پای این محتوای سالم بنشینند و لذت ببرند. خداقوت به آقای انقلاب اسلامی🌹 ✍سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 💢وجه تشابه تشنج و کزاز: کزاز گاهی از امتلاء است، و یحتمل از یبوست نیز باشد، و یا از آسیبی که به اعضاء عصبی می رسد، یا از ورم عارضی است. 💢 وجه مخالفت کزاز با تشنج : این است که کمتر واقع می شود که تشنج از ریح باشد، اما کزاز اکثرا از ریح منشا می گیرد. 📙 قانون شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
مقاماتی دارند که غیر آنها یافت نمی‌شود، و اکثر مردم آنها را و می‌پندارند، و حال آن که این‌ها دیوانه نیستند. آن حضور این‌ها را خاموش کرده، و اختیار چانه خود را دارند، و هرزه گو و هرزه‌ خوار نیستند. یکپارچه وقار، سکینه، حضور و مراقبتند. قدر خودشان را می‌شناسند. البته از دیگران فاصله می‌گیرند نه اینکه از آنها جدا بشوند بله ! هم در میان آنها هستند و هم نیستند! خیلی کم حرفند اما وقتی به حرف می‌آمدند. می بینید یک جمله آنها یک کتاب است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 📚شرح نمط نهم اشارات و تنبیهات علامه حسن زاده آملی •┈┈✾🍀﷽🍀✾┈┈• https://eitaa.com/joinchat/2535522313Ceab2c3dee7
به اعتبار استفراغ و دفع خلط حادّ حارّ صفرا، بالعرض مبرّد است. ـــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اگر را پودر کنید، و در مقداری از دوغ ترش بریزید، طعم آن تلخ می شود، ولی مزاج آن گرم نمی شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
انسانی که بدنبال حضور است و بدنبال و است، باید مطالب و مفاهیم بدست آمده از را در جان و درون خود پیاده کند، و به مرحله و خودشناسی برسد. با مفاهیم خارجی و غیری که نمی توانیم خود را بشناسیم. اولین قدم معرفت نفس، و بیداری است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
وقتی به معرفت نفس و خودشناسی نرسیده ایم، چگونه می خواهیم در فضای علوم دیگر قدم بزنیم. آیا این وادی خطرناک نیست. آیا تحت نیستیم. خود شناسی و اخلاق را از همه علوم بهتر می دانست. می گفت واجب تر از است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
صد-کلمه.pdf
201.3K
، در ، استاد عزیز و شریف و بزرگوارم، علامه حسن حسن زادهٔ آملی اعلی الله مقامه الشریف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
قرآن تبیان کل شیء است. قرآن بنفسه بیّن است، چون نور است، و هم مبیّن غیر است، چون مظهر غیر است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 این را بفهم و بدان که کار نضج بر بیشتر اشخاص پوشیده است و پزشکان از آن درست آگاه نیستند و ندیده ام کسی به آن توجه داشته باشد. بهترین چیزی که گفته اند این است که نضج اعتدال قوام ماده است تا آماده بیرون رفتن شود؛ زیرا ماده غلیظ بجائی می چسبد و رقیق در اندام ها فرو می رود، و بیرون راندنش دشوار است. اما این تعریف فقط بعضی از جهات نضج را بازگو می کند و راز مسئله در این است که اگر طبیعت آدمی خود خلط های فاسد را از مفید جدا کند و بیرون بفرستد بیماری در کار نخواهد بود، اما اگر نتواند آنها را از هم جدا کند، باید دید که عیب از نیروی جدا کننده است یا از جهت خود خلط ها. بنابراین اگر نیروی جدا کننده ناتوان باشد باید آن را تقویت کرد، و نشانی این حالت کمی حرارت غریزی و ضعف نیروهای چهارگانه بدن است. و اگر از از جهت خود باشد، باید آنها را آماده کرد، و آمادگی آنها به این است که در اندازه معتدلی قوام بیابند، زیرا اگر اینها همانند خلط هـای مفيد حل شده باشند، مخلوط با آنها باقی می مانند، و طبیعت نمی تواند آنها را از یکدیگر جدا کند. پس باید طرطیرها را با هم پیوند داد تا چگونگی قوام آنها با قوام خلط های مفید تفاوت یابد، و قابل جدا شدن شوند، و اگر غلیظ باشند، و خلطهای مفید هم غلیظ باشند، باز ممزوج با آنها باقی می ماند. و در ثابت شده که تصفیه از مواد زائد ممکن نیست مگر آنکه ماده را حل کنند پس باید اخلاط را حل کنند تا قوام آنها از اخلاط مفید تفاوت یافته و کمی از آن غلیظتر باشد. خداوند این تأثیر را در خاصیت پاره ای از داروها قرار داده و آن را ببندگانش شناسانده است. 📕 دقایق العلاج ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 کانال مسیر طبایت https://eitaa.com/masiretebabat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸لوفتانزا پروازهایش به ایران را به مدت ۲۴ ساعت تعلیق کرد. 🔹هم چنین خبرنگار کاخ سفید به نقل از منابع اطلاعاتی و همین طور بایدن در مصاحبه مطبوعاتی دقایقی پیش احتمال پاسخ سریع الوقوع ایران به اسراییل را طرح کردند @makshufatEita
وقتی افراد تازه واردی در رشته علمی شما ورود کرده اند، و از شما تعریف و تمجید می کنند، این تعریف و تمجیدها، ملاک و شاخص فهم برای شما در آن علم نشود، چون می تواند شما را دچار توهم و انحراف کند، که شما در آن علم سرامد و مبرز هستید. نخیر اینگونه نیست، باید ببینی چه کسانی با چه بنیهٔ علمی تو را تمجید و تعریف می کنند. اگر بنیهٔ علمی تمجید کنندگان، قوی بود، آنگاه تازه اول راه و اول مسئولیت علمی شماست، نه دچار غرور شدن. بنابراین زیاد به این تعریف و تمجید هایی که دارای اساس و پایه محکمی نیستند توجه نکنید، و فریب این تمجیدها را نخورید، بعضا این تمجید ها از سر نا آگاهی و جهل است. ـــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 و سبب سقوط شهوت(کم اشتهایی) در «» پنج چیز است؛ 1⃣🔹 اول مشارکت معده است به امعا در تضرر به واسطه اتصال 2⃣🔹دویم کثرت مرار است در معده به جهت احتباس آن از نفوذ در امعا و صفرا موجب سقوط شهوت می شود. 3⃣🔹سیم شدت شوق طبیعت است به دفع که آن را از جذب باز داشته است. 4⃣🔹چهارم کثرت رطوبات است در معده به جهت آن که راه خروج آنها مسدود است. 5⃣🔹پنجم قذرات متصاعده به معده است از فضول در امعاء. 📕 شرح الاسباب و العلامات ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 در دلیل باید روشن شود، هر بدنی مخصوص به نفسی خاص است، چون تعلق نفس به بدن ذاتی است، و ترکیب نفس و بدن مصنوعی نبوده، بلکه طبیعی و اتحادی است، و چون نفس و بدن تحول جوهری دارند، و ذاتاً تغییر می کنند، و از نقص ابتدایی به کمال بعدی دست می یابند، به طوری که درجات و مراتب قوه به فعل در هر نفسی معین بوده، و به ازاء تبدیل درجات قوه، و فعل در بدنی است که به آن تعلق دارد، پس هر نفسی منحصر به بدن خاص خودش می باشد، و تا زمانی که نفس خاصیت تعلق به بدن در او هست این بدن را برای خود حفظ می کند، و از طریق همان بدن از قوه به فعلیت می رود، و به حسب افعال زشت یا زیبا در سعادت یا شقاوت کامل می شود، و از آنجایی که برای نفس ممکن نیست این فعلیت را از دست بدهد، و به حالت قوه بازگردد تا شایستهٔ تعلق به بدن دیگری شود - زیرا در این صورت لازم می آید موجودی بالفعل از آن جهت که بالفعل است بالقوه نیز باشد و این تناقض و محال است - پس ناسخ محال است. 📕 معرفت نفس و حشر ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
چرا «خطر جیوه واکسنهای سه گانه برای کودکان» کتمان میشود؟! دکتر حسین سعیدی؛ مدیر مرکز آموزش و توانبخشی کودکان اوتیسم و استاد دانشگاه اصفهان: «ضرر ناشی از جیوه موجود در واکسنها را بارها به مسولان وزارت بهداشت اعلام کرده ام اما آن ها اهمیتی به این موضوع ندادند!» ادامه مطلب در لینک زیر: https://www.magiran.com/article/1195207 ─┅═ೋ❅❅ೋ═┅─ لینک کانال «حرف حساب» در ایتا: https://eitaa.com/joinchat/307953861Cd71679ef85
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ✅سلسله مباحث حال که مشخص شد ثابت نیست، و دائما در حال تحول است و می تواند از پست ترین درجات به عالیترین درجات دست یابد. خودِ این نکته دلیل است بر این که نفس در آغاز امر حادث به حدوث بدن است، و در تغییر و تحول همگام بدن خواهد بود، تا لحظه ای که به آخرین مراتب کمال دست یابد، و از تعلق به بدن بی نیاز گرد. و اگر نفس واقعا موجودی قدیم و مجرد از ماده بود باید مثل سایر مجردات از ابتدای وجود بدون تغییر و عاری از هرگونه نقص موجود بود، و احتیاج به آلات و قوای جسمانی برای استکمال خود نداشت، و نتیجه اینکه نفس قبل از بدن موجود نبوده چه رسد به قدیم بودن آن. 📕 اسفار، ملاصدرا، اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 همینطور که کلیهٔ ، فروع و توابع نفس هستند، و هیچ استقلالی از خود ندارند، کلیه عالم هم هیچ استقلالی در وجود ندارند، و این معنای است، و کلیهٔ صفات و افعال اشیاء و موجودات غیر مستقل مسلماً نمی توانند مستقل باشند، و همه به ذات بر می گردند و این معنای و افعال است. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 منازل و درجات انسان بر حسب قوای نفسانی : انسان تا در مقام جسمانی است گویا باطن وی ترکیبی است از قوای نفسانی که بعضی و بعضی و بعضی و بعضی است. 🔹👈از قوه ی ، صفت شهوت و حرص و آز و فجور. 🔹👈و از قوه ی ، حسد و عداوت و بغض و کینه. 🔹👈و از قوه ی ، مکر و خدعه و حیله و تکبر و حب جاه و افتخار و استیلا 🔹👈و از قوه ی منشی یا ملکیه، علم و زهد و طهارت ریشه می گیرد. ✅👈و اصول کلی اخلاق همین چهار صفت است که دارای اقسام و اسماء گوناگونی است. 🔹👈 و خلاصی از سه صفت اولی ممکن نیست مگر به ریاضت تا که از آن سه رهایی یابد، و صفت فرشته منشی در وی غالب گردد. 🔹👈اولین قوه ای که در انسان به وجود می آید قوه ی بهیمیت است که به وسیله ی آن شهوت و حرص از اوائل کودکی تا جوانی بر آن غلبه دارد 🔹👈و سپس قوه ی سبعیت پدید می آید که در اثر آن صفت عداوت و مناقشه در انسان غلبه می کن. 🔹👈و پس از آن قوه ی شیطانیه ظهور می کند، تا سیاست خود را در طلب دنیا و قضاء شهوت به کار برد. و آخر کار صفت کبر و عجب و افتخار و استعلاء بر وی غالب می گردد. 🔹👈سپس قوه ی عقل به وسیله نور ایمان در وی تجلی می کند که حزب الهی و از جنود ملائکه است. ✅👈 ولی نیروهایی که نام بردیم همه از حزب شیطان اند. عقل و لشکریان آن در حدود سن چهل سالگی تکامل می یابند هر چند اصل آن در حدود پانزده سالگی ظاهر می شود، ولی سایر نیروهایی که نام بردیم به سوی قلب سبقت گرفته و بر آن مستولی می شوند، و نفس با آنها انس می گیرد، و نتیجتاً به جانب شهوت می گراید، تا آنگاه که نیروی عقل در وی پدید آید، و نور عقل در نفس تجلی کند، که در این هنگام جنگ بین عقل و قوای سه گانه در صحنه ی قلب در می گیرد حال اگر عقل مغلوب گردد شیطان مستولی میشود و نفس را مسخر خود میسازد و در نهایت جنود و لشکریان شیطان به طور کامل و بدون مزاحمت عقل در وجود انسان مستولی می شوند و نفس را مسخر خود می سازند. ✅🔹👈همچنان که در اول چنین بود ولی اگر عقل به نور ایمان بر قوای دیگر غلبه یافت، سایر قوا تحت امر عقل قرار می گیرند، و در این حال انسان داخل در سلک ملائکه قرار گرفته، و در آخرت نیز با آنان محشور می گردد، ولی بالاخره هیچ نفسی از عاقبت کار آگاه نیست. 📕 اسفار، ملاصدرا اعلی الله مقامه الشریف ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم https://eitaa.com/daralhakim