eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
906 دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
1.2هزار ویدیو
445 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ملاصدرا را «» دارای مراتب می داند، این نظريـه متوسـط ملاصدراست. نظر نهائی و عالی وی این است كه «حقیقت وجود» واحد اسـت، و «مظـاهر وجود» دارای مراتب است. بنابراين «وحدت» در حقيقـت وجـود، و «تـشكيك» در مظـاهر وجود است. صدرا قائل به عوالم سه گانـه اسـت. از نظـر وي جهـان خـارج بـه «عـالم محسوس،«عالم مثال» و «عالم عقول» تقسیم می شود. از طرف ديگر وی بـرای انـسان سـه نوع ادراك «حسی»،«خیالی» و «عقلی» اثبات می كند و منكر ادراك وهمی مـی شـود. از نظـر صدرا ادراكات وهمی همان ادراكات عقلي است كه به امور جزئـي اضـافه شـده اسـت. 📕صدرالدين شيرازي، الحكمه المتعاليه في الاسفار الاربعه ج، 8 ، ص 215 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 در نظـر ملاصـدرا «» چيزی نيست، جز همان ادراكات و معلومات، كه نفس انسان با خلاقيت خاص خود آن را می آفريند. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ملاصدرا درباره علم مي گويـد : بازگشت علم به گونه ای از وجود است. و علم وجود مجردی است كه برای جوهر، درك كننـده يـا نزد آن حاصل می شود. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 نفس دارای است، و با اين خلاقيت كه ذاتی اوست می تواند هر صورتی را بسازد، و به آن نوعی وجود ببخشد، كه به آن «» می گوينـد. نفـس انسان حتی می تواند تصورات و تصديقاتی محال و معدوم و حتی خـود «عدم» را در خود ذهن مجسم نمايد، و به آنها احكامی ايجابی يا سلبی بدهد. 📙صـدرالدين شـيرازی، ترجمه اسفار، ص 31-32 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
✅ حرکت حبی جناب از لحاظ مشی و طریق حکمی وفلسفی، روشی سرد و خشک دارد، تحلیل و استدلال و تفسیر محض است. البته از این جهت ایشان یکی از نوابغ تاریخ است. عظمتی از عقلانیت و تحلیل و واکاوی پیرامون حقیقت موجودات. اما یکی از نکات جالب و قابل بیان، سخنی از ارسطو که در کتاب بیان شده. ارسطو حرکت را به دو قسم طبیعی و قَسری تقسیم میکند. مانند حرکات . طبع آب و خاک حرکت به سمت پایین و زمین است. و طبع آتش و هوا حرکت به سمت بالا و آسمان می باشد. به بیانی هر موجودی بر اساس طبع و ساختار طبیعیش حرکتی دارد، یا به سمت پایین و زمین (سِفل عالم) حرکت میکند و یا به سمت بالا و آسمان (عرش فلک الافلاک) می رود. مثلا اگر آهن یا چوب را رها کنید به سمت زمین حرکت می کنند. و یا اگر آتش برپا کنید و یا هوای درون سینه را رها کنید به سمت بالا حرکت می کنند. این حرکت طبیعی موجودات است. طبعشان آنها را به سمت بالا یا پایین می کشد. یعنی حرکتی که خلاف حرکت طبیعی است. مثلا طبع سنگ حرکتش به سمت پایین می باشد حالا شما سنگ را به بالا پرتاب کنید این حرکت به سمت بالا برای سنگ، غیر طبیعی و یا زوری و قسری است. اما ویژگی هر دو حرکت طبیعی و قسری این است که پایان می پذیرند. سنگ در حرکت قسری به سمت بالا، حرکتش تمام شده و حرکت طبیعیش به سمت پایین شروع می شود، و در نهایت با رسیدن به زمین و جایگاه خود، حرکت طبیعی او هم تمام می شود. 🔻ارسطو در این بین از حرکت چرخشی ویا دَوَرانی یاد می کند و می گوید حرکت افلاک از کدام یک از اقسام حرکت است؟؟ طبیعی یا قسری؟؟ قاعدتا جزء هیچکدام نیست زیرا ویژگی بارز حرکتین قسری و طبیعی پایان پذیری آنها بود، ولی حرکت افلاک پایان ناپذیر و دائمی است، پس حرکت فلک قسم سوم از انواع حرکت است. به اعتقاد ارسطو حرکت افلاک عبارت است از . با این توضیح که نفس و عقل   شاهد کمالات و جمال یعنی خداوند متعال است، لذا در شوق رسیدن به آنها و اخذ کمالات وجودی الهی سعی می کند خود را با یک حرکت دَوَرانی به فعلیت رسانده و استعدادهای خود را ظاهر کند، تا او هم به کمال رسیده و سنخیت و شباهت به الله پیدا کند. به اذعان ارسطو : زیبا رو می نشیند و دیگران را به حرکت در می‌آورد. محرک اول که بلاتحرک است(خداوند)در کمالات و اوصاف وجودیش ظاهر شده، لذا عقل و نفوس افلاک به سبب تجرد و قرب الی الله شاهد جمال و کمال الهی می باشند، لذا در سودای رسیدن به آن مبدا کمالی هستند. شوق وصول به حق تعالی سبب ایجاد یک حرکت دائمی در افلاک شده است...شور و وجدی آسمانی که سبب حرکت چرخشی بدنه جسمانی افلاک واسمانها شده است. 🔻به عبارتی آسمانها وافلاک به سبب حُب و شوق رسیدن به خداوند در جنب و جوش و حرکت و چرخش مداوم می باشند. وجدی شور انگیز در میانه کیهان برقرار است، از تاب و تبِ جمال الهی آسمانیان در شور وسماع می باشند. لحظه ای از این خلسه عاشقانه خسته نمی شوند و در چرخش دائمی بسر می برند. 🔻همین سخن در میان حکمای مسلمان موثر واقع شد و آنها حرکت دایره‌ای و خود دایره را اکمل اشکال هندسی عالم دانسته‌اند. لذا از فرآیند خلقت و تنزل موجودات به و از معاد و برگشت آنها به مبدا اولیه خود به یاد کرده‌اند که این دو قوس هر یک جهتی از دایره خلقت می باشند. 𖤓┅┅┅┅┅┅┅┅┄‌┄‌ 🔹فلسفه نظری ⌜@falsafeh_nazari
رحیق مختوم، شرح حکمت متعالیه(28 جلد) تألیف حضرت آیت الله جوادی آملی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
حاج محسن قزوینی پیرمرد دستفروشی که از اولیاء الله است. اسم ایشان را درفضای مجازی جستجو کنید. حال تو بگو، بیل گیتس(البته شما ایشان را نمی شناسید) آدمخوار که با پولش قاتل میلیون ها انسان شده، ثروتمند است یا این پیرمرد دستفروش؟ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
اساتید بزرگوارم، روزتان مبارک. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹بسم الله الرحمن الرحیم🌹 ملاصدرا؛ در یک سخن کلی عقیدهٔ خویش در مورد علم و ادراکات را چنین بیان می کند: قوم (مشا) بر این عقیده اند که ادراکات حسی، خیالی، وهمی و عقلی به صورت تجرید صفات و اجزا حاصل می شوند، در حالیکه ادراك با نحوه ای از وجود، و تبدیل وجودی به وجود دیگر حاصل می شود. 📙صدرالمتألهین، 1990 ،ج9 ،ص95 ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim