eitaa logo
دارالحکیم(حیات معقول)
925 دنبال‌کننده
2.1هزار عکس
1.2هزار ویدیو
449 فایل
امام على عليه السلام : حكمت، گمشده مؤمن است ؛ پس آن را بجوييد گرچه نزد مشرك باشد [زيرا كه] شما بدان سزاوارتر و شايسته تريد. کانال القانون فی الطب👇 https://eitaa.com/alghanon کانال دارالحکیم👇 @darolhakim
مشاهده در ایتا
دانلود
شب عاشورا.تکیه نیاکی.mp3
9M
🔰 حقیقت انسان 🎙 استاد یزدان پناه 🗓 شب عاشورا 1446 🕌 آمل، حسینه نیاکی ها ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
. ♻️ ریشۀ اصلیِ قیامِ امام حسین 🖋 حضرت آیت‌الله سیّدعلی خامنه‌ای [۱]. نه می‌توانیم بگوییم که حضرت برای «تشکیلِ حکومت» قیام کرد، و نه می‌توانیم بگوییم حضرت برای «شهید شدن» قیام کرد. امام حسین - علیه‌السّلام - هدفِ دیگری داشت که رسیدنِ به آن «هدف»، حرکتی را می‌طلبید که این حرکت، یکی از این دو «نتیجه» را داشت. پس حکومت یا شهادت، هیچ‌کدام «هدف» نبودند، بلکه دو «نتیجه» بودند. [۲]. هدف آن حضرت عبارت بود از انجام‌دادنِ یک «واجبِ عظیم» از واجباتِ دین که آن را هیچ‌کس قبل از امام حسین انجام نداده بود؛ نه رسولِ اکرم این واجب را انجام داده بود، نه امیرالمؤمنین، نه امام حسن؛ چون زمینۀ انجامِ این واجب، در زمانِ امام حسین پیش آمد. [۳]. دو نوع انحراف وجود دارد: گاهی مردم، فاسد می‌شوند، امّا احکامِ اسلامی از بین نمی‌رود، امّا گاهی هم مردم، فاسد می‌شوند، هم حکومت‌ها، هم علمای دین، به‌طوری‌که حقایقِ اسلام، تحریف و منکر را معروف و معروف را منکر، و خطّ اسلام را «صدوهشتاد درجه» عوض می‌کنند. آن حکم، حکمِ «تغییرِ وضع» و «تجدیدِ حیات»، یا به‌تعبیرِ امروز، «انقلاب» است که مربوط به «برگرداندنِ جامعۀ منحرف به خطّ اصلی» و «تضمین‌کنندۀ زنده‌شدنِ اسلام» است، بعد از آن‌که مُشرف به مردن است، یا مرده و ازبین‌رفته است. مسأله این است که اگر جامعۀ اسلامی «منحرف» شد و این انحراف، به‌جایی رسید که «خوفِ انحرافِ کلّ اسلام» بود، تکلیف چیست؟! [۴]. افزون‌بر‌این‌که باید انحرافِ اساسی در دین رخ داده باشد، شرطِ دیگرِ انجامِ این حکم، آن است که «زمینه» و «موقعیّت» برای انجامِ آن، مساعد باشد؛ چون خدای‌متعال، به چیزی که «فایده» ندارد و «اثر» نمی‌بخشد، تکلیف نکرده است. البتّه مراد از فراهم‌بودنِ موقعیّت، این نیست که «خطر»ی در پی نباشد، بلکه غرض این است که «پیامِ» قیام، به مردم منتقل خواهد شد و مردم خواهند فهمید و در اشتباه، نخواهند ماند. وجودِ «خطر»، این «تکلیف» را ساقط نمی‌کند، بلکه انجامِ این تکلیف، همیشه توأم با خطر است. در زمانِ ما، امام خمینی نیز از خطر نهراسید و هدف و تکلیفِ خود را قیام دانست. ازاین‎‌رو، انقلابِ اسلامی، پرتوی از قیامِ عاشورا است، با این تفاوت که آن قیام به نتیجۀ شهادت انجامید و این انقلاب، به نتیجۀ برپاییِ حکومتِ اسلامی. [۵]. در زمانِ امام حسین - علیه‌السّلام - هم «انحرافِ اساسی در اسلام» به‌وجود آمد و هم «فرصتِ مساعد برای اثرگذاری» پیدا شد. اوّلاً، بعد از معاویه، کسی به حکومت رسید که حتّی «ظواهرِ اسلام» را هم رعایت نمی‌کرد، چنان‌که اهلِ شُرب خَمر و فسادهای جنسیِ واضح و شعرسرایی بر رّد دین و مخالفتِ علنی با اسلام بود، ولی چون به‌عنوانِ ریاست بر جامعۀ اسلامی در قدرت قرار گرفته بود، نمی‌خواست اسمِ اسلام را براندازد. حاکمِ فاسد، جامعه را نیز فاسد می‌کند؛ چون بر جامعه و مردم، اثر می‌گذارد. ثانیاً، «زمینه» هم آماده است؛ یعنی فضای جامعۀ اسلامی، طوری است که ممکن است «پیامِ» امام حسین به گوشِ انسان‌ها در همان زمان و در طولِ تاریخ برسد، درحالی‌که اگر در زمانِ معاویه، امام حسین می‌خواست قیام کند، پیامِ او دفن می‌شد؛ زیرا سیاست‌ها به‌گونه‌ای بود که مردم نمی‌توانستند حقّانیتِ سخن را دریابند. ازاین‌رو، ایشان ده سال در زمانِ خلافتِ معاویه، امام بود، ولی قیام نکرد. [۶]. امام حسین قیام کرد تا آن واجبِ بزرگی را که عبارت از «تجدیدِ بنای نظام و جامعۀ اسلامی»، یا «قیام در مقابلِ انحرافاتِ بزرگ در جامعۀ اسلامی» است، انجام دهد، که این خودش، یک «مصداقِ بزرگِ امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر» است. [۷]. آن حضرت در مناسبت‌های مختلف، به همین معنا اشاره کرده است: وَعَلَی الاْسْلامِ الْسَّلامُ اِذ قَدْ بُلِيَتِ الاْمَّةُ بِراعٍ مِثْلَ يَزيدَ دیگر باید با اسلام، خداحافظی کرد، آن وقتی‌که اسلام به حاکمی مثلِ یزید، مبتلا گردد. وَ أَنِّی لَمْ أَخْرُجْ أَشِراً وَ لَا بَطِراً وَ لَا مُفْسِداً وَ لَا ظَالِماً وَ إِنَّمَا خَرَجْتُ لِطَلَبِ الْإِصْلَاحِ فِی أُمَّةِ جَدِّی أُرِيدُ أَنْ آمُرَ بِالْمَعْرُوفِ وَ أَنْهَى عَنِ الْمُنْكَرِ وَ أَسِيرَ بِسِيرَةِ جَدِّی وَ أَبِي‏ عَلِيِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ و همانا من براى سركشى و خودنمایی و فساد و ظلم‌، قیام نكردم، به‌یقین كه من برای اصلاح در میانِ امّتِ جدّم، قیام كردم و می‌خواهم به نیكی، سفارش و از بدی، نهی كنم، و مطابقِ سيرۀ جدّم، و پدرم على‌بن‌ابى‌طالب رفتار می‌نمایم. وَ أَنَا أَدْعُوکُمْ إِلى کِتابِ اللّهِ وَ سُنَّةِ نَبِیِّهِ، فَاِنَّ السُنَّةَ قَدْ أُمیتَتْ، وَ إِنَّ الْبِدْعَةَ قَدْ أُحْیِیَتْ و من شما را به کتابِ خدا و سنّتِ پیامبرش فرا مى‌خوانم؛ چراکه سنّتِ او را میرانده و بدعت را زنده کردند. (در خطبه‌های نمازِ جمعه، ۱۹ خرداد ۱۳۷۴). ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 سیدنا امام حسین (ع) سر داد تا... 🔹👈 مولوی بهزاد فقهی، خطیب توانمند اهل‌‌سنت خراسان 🔹👈 از سلسله جلسات شرح مثنوی معنوی، تایباد، مسجد مولانا ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
31.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غزه امتداد کربلاست ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 امروزه با توجه به اینکه فلسفه های جدید و تئوری های فریبنده و خوش ظاهر، در همه جای جهان افکار نواندیش را به خود جلب کرده، و به وضعی ماهرانه، قوای معنوی و مادی را در اختیار گرفته اند، نمی توان توقع داشت که مكتب ما( با همهٔ اصالت و امتیاز)، در همان لباس قدیمی بتواند غریزهٔ نوطلبی جهانیان را اشباع کند، و حقیقت درخشندهٔ خود را( که کهنگی بردار نیست) به بشریت بنمایاند. 📙 المستقبل لهذا الدین،اثر سید قطب،متفکر مصری(مترجم امام خامنه ای رضوان الله علیه، 1351) ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 توحید یک «» است. «توحید غیر از آنکه، یک بینش فلسفی است، یک شناخت علم زا و زندگی ساز نیز هست، یعنی عقیده ای است که بنای زندگی اجتماعی و فردی انسان ها باید، بر پایهٔ آن نهاده شود». 📙 طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 «اگر نگرش درست دربارهٔ انسان، برای این جمهوری حل نشود، خیلی چیزها حل نشده است». 📙 امام خامنه ای مُدَّ ظِلَّهُ العالی، در دیدار با مسئولین مؤسسه «در راه حق» و جریان طرح بازسازی علوم انسانی، سال 1361 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 برخی از آسیب های حرکت انقلاب اسلامی عبارتند از: 1⃣🔹کم کاری در تربیت مدیران خوب 2⃣🔹 ضعف در ایجاد ظرفیت حقیقی در دانشگاه ها 3⃣🔹ضعف در ایجاد یک مرکز قوی فرهنگی برای طراحی شیوه ها و محتواها 4⃣🔹 کم کاری در سازماندهی کار فرهنگی و طراحی و تولید روشهای فرهنگی و تولید محتوای متناسب. 5⃣🔹 نپرداختن به مسائل تئوریک انقلاب اسلامی. 6⃣🔹 کم کاری در شناسایی دقیق مسائل کشور و ارائه ی راهبردهای اسلامی. 📙 امام خامنه ای مد ظله العالی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اگر می بینیم در کشور و انقلاب ما یک بدون آلودگی جداگانه و مجزا از دستگاه اجرائی وجود ندارد که بنشیند و با اشراف بر مسائل اجرائی طرح های کلی انقلاب را ارائه بکند، این بدان خاطر است که ما از لحاظ سازمان دهی حکومتی دچار یک ضعف یا ناشیگری هستیم، و این باید حتماً اصلاح بشود. 🔹👈 من یک وقتی به یکی از برادران مسئول بالای کشور که با هم افکار نزدیک و انس ذهنی داشتیم می گفتم چقدر خوب است که من و شما از این کاری که الان داریم کنار می نشستیم، و با توجه به اینکه مسائل کشور و مسئولین را می شناسیم، می رفتیم یک قدری به «» می پرداختیم، و ایشان هم به طور کامل این فکر را تأیید می کرد. لكن متأسفانه الان چنین چیزی وجود ندارد و ضعف اصلی ما همین است. 📙 امام خامنه ای مد ظله العالی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 در دوران سلطهٔ استکبار غفلت از ، و مفهوم زندگی شمول آن بود که صحنه را برای بت های استعمار باز گذارد، و به خداوندان زر و زور فرصت تاخت و تاز داد. دشمنان با نقشه های از پیش آماده شده، دین را در کشورهای اسلامی از صحنهٔ زندگی راندند، و شعار جدایی دین از سیاست را در این کشورها تحقق بخشیدند. ✅👈 نتیجه این شد که پیشرفت علمی غرب بتواند این کشورها را یکباره به صورت تابعی از کشورهای صنعتی درآورد، و سرنوشت سیاسی و اقتصادی آن را برای مدت های طولانی و جبران ناپذیر به دست غارتگران غربی بدهد. 🔹👈امروزه غالب کشورهای اسلامی پس از ده سال که جیب کمپانی ها و دولت های غربی از منابع آنها پر شده، هنوز در وادی عقب ماندگی سرگردانند، و هنوز محتاج صنعت و علم و کالای غربی، و هنوز در عالم سیاست طفیلی و پیرو ناگزیر آنان. ✅👈 این همان است که از روز اول بر اثر عدم توجه به اصل بنیادین اسلام (یعنی ) پیش آمده و هر چه زمان پیشتر رفته، و علم کامل تر شده، و دولت ها و کشورهایی را مجهزتر کرده، کشورهای اسلامی ناتوان تر، وابسته تر، کم جرئت تر، و بی ابتکارتر شده اند. 📙 امام خامنه ای مد ظله العالی، به مناسبت اولین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (ره) ۱۳۸۹/۳/۱۰ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 1⃣🔹 حادثه عاشورا را یک بار به چشم یک مصیبت نگاه میكنید و ما هرگز آنرا نفی نمیكنیم، بلكه اثبات میكنیم، خیلی هم برای ما برکات داشته؛ آن جنبه عاطفی قضیّه است. 2⃣🔹 یک بار هم به چشم زنده شدن اسلامی که داشت میمرد، به وسیله این خون و به وسیله شهادت. وقتی به این دید نگاه میكنید، اصلاً یادتان میرود که یک فاجعه انجام گرفته؛ اصلاً یادتان میرود که مثل امام حسین کشته شده، از دنیا رفته؛ چون آن یک شخصی به قدری جنبه مثبت بزرگی است که همه این جنبه های منفی قضیه را میپوشاند. و این همان حرف ابن طاووس در لهوف است که می گوید اگر نه این بود که این سوزها و دردها و مصیبتها وجود داشت، ما در روز عاشورا لباس نو میپوشیدیم و آن را یكی از عیدهای خودمان اعلام میكردیم چرا که شهادت اباعبدالله موجب حیات اسلام شد! 📙 امام خامنه‌ای، مد ظله العالی ۱ خرداد ۶۱ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 اکنون برای حل مسائلی که جهان با آن مواجه است 1⃣🔹 نه راه موهوم بعضی رمانتیک ها که علم و تکنولوژی را مقصر میدانند به جایی می رسد، 2⃣🔹و نه طرح ساده لوحانه کسانی که می خواهند گوهر شریف علم را از آلودگی بیرون آورند، و از آن صرفاً برای خیر و صلاح بهره ببرند کارسازی می کند. 🔹👈 این هر دو تلقی گرچه آرام بخش خیال است، گمراه کننده و بازدارنده تفکر است. 🔹👈 جهان متجدد بیش از آنچه همه ما (و نه فقط ساده لوحانمان) می اندیشیم عظمت دارد. 🔹👈 اگر این جهان عظیم زشتی و پلیدی دارد، زشتی و پلیدی اش با خواست و نیت خیر ارباب حسن نیت زدوده نمی شود، و مزیت ها و خوبی هایش را هم صاحبان سوءنیت نمی توانند به آسانی وسیله خرابی و خسران کنند، 🔹👈 اینکه ما چیزها را به خوب و بد تقسیم می کنیم و میخواهیم خوبش را اختیار کنیم و از بدش بپرهیزیم مربوط به زندگی هر روزی و ماست؛ 🔹👈 هر چه اندیشه عمیق تر باشد، پیچیدگی ها و در هم آمیختگی ها را بیشتر در می یابد، تا برسیم به اهل تفکر و شعر که می توانند دریابند 🔹👈 که هر جا گل است خار است 🔹👈 و با خمر، خمار است، 🔹👈 و بر سرِ گنج، مار است 🔹👈 و آنجا که در شاهوار است نهنگ مردم خوار است. 📙 نگاهی فلسفی به مسائل کنونی ایران، دکتر رضا داوری اردکانی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
💢 بدون علوم انسانی اسلامی، هر پیروزی‌ای موقت خواهد بود. آیت الله : در جنگ احد حضرت به نگهبانان تنگه فرموده بود که اگر ما مشرکین را شکست دادیم و آن‌ها را تا مکه تعقیب کردیم، شما از جای خودتان نباید تکان بخورید و اگر آن‌ها ما را تا مدینه تعقیب کردند، باز شما در جای خودتان استوار باشید. در باب هم ماجرا از این قرار است. اگر ما همه پیروزی‌ها را از دست بدهیم اما کرسی علوم انسانی دانشگاه‌ها به دست اسلام بیافتد، ما همۀ عقب ماندگی‌ها و ناکامی‌های خودمان را جبران می‌کنیم. اما اگر پیروزی‌هایی در سطوح مختلف بدست بیاوریم، درحالیکه اسلام نتواند کرسی علوم انسانی را در دانشگاه‌ها تسخیر کند، تمام پیروزی‌ها موقتی است و ما همۀ آنها را در فاصله زمانی کمی از دست خواهیم داد. ملاحظه می‌کنید که خطر، همان خطرِ تنگۀ احد است. مسأله تهاجم فرهنگی ریشه در مسائل علوم انسانی دارد. ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
نظرات اندیشمندان بارگزاری می شود، تا افکار چکش کاری شود، نظر به تأیید و یا رد آنها نداریم. مسئله تعمق و تتبع فکر است که نیاز است، با تأمل در اندیشه بزرگان، شکل گیرد.
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 تأملات اصلی شما [دکتر رضا داوری اردکانی] در باب فلسفه بوده است و رساله ای هم تحت عنوان «فلسفه چیست؟ نوشته اید. حقیقتاً فلسفه برای جوان و مخاطب امروز چه ضرورتی دارد؟ 🔹👈 فلسفه تفکر و خردمندی و شناخت و تشخیص حماقت است، و البته اگر کسی بگوید فلسفه درایت است و با آن مسائل را بهتر می توان دریافت، من سخنش را تحسین می کنم. 🔹👈 فلسفه فقط در کتابها نیست بلکه از دو هزار و پانصد سال پیش و مخصوصاً در دوره جدید با وجود آدمی و در روابط و مناسباتش در هم آمیخته و تحقق یافته است. 🔹👈✅ فلسفه ای که در کتابها مضبوط و محبوس است در صورتی لايق عنوان تفکر می شود، که به معلومات و علم آموختنی تحویل نشود، بلکه جان را دگرگون کند. 🔹👈 فلسفه از آن جهت ضرورت دارد که با آن می توانیم فهم زمان و نظام امور و جایگاه چیزها و راه آینده و مشکلات جهان خود را بشناسیم و مسائل را به درستی طرح کنیم. 🔹👈ما به علم و تکنولوژی نیاز داریم اما باید بتوانیم این نیاز و چگونگی برآوردنش را تحت مراقبت درآوریم و بشناسیم. 🔹👈شناخت نسبت ما با جهان و با دیگران و با تکنیک از عهده هیچ علمی برنمی آید، این درک بر عهده فلسفه است. 🔹👈درست است که فلسفه به کار نمی آید اما از همه علم های کارساز موثرتر است، زیرا فضای زندگی ما را روشن می کند، و می آموزد که چه چیزها را چگونه به کار بریم. 🔹👈 اگر تفکر نبود هیچیک از وسایل و علوم مفید و کارساز به بوجود نمی آمدند. 🔹👈چنانکه هر جا نباشد درک ها ضعیف و رأی ها سست و همت ها قاصر و حماقت غالب می شود. 📕 نگاهی فلسفی به مسائل کنونی ایران ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 اتحاد وجودی انسان با معتقدات خویش : 🔹👈 اعتقادات انسان، اتصال و اتحاد وجودی با خود انسان دارد، و بروز و ظهور خود انسان است. 🔹👈 در حالیکه اطلاعات و معلومات، اقتباس های انسان از خارج است. 🔹👈 انسان با عقاید و اعتقادات خود وحدت دارد، یعنی در وجود خود با اعتقاداتش دوگانه نیست، بلکه یگانه است؛ اما با اطلاعاتش چنین رابطه ای ندارد. 🔹👈 اطلاعات را در خزانه حافظه نگهداری می کند، ولی خودش چیزی است، و اطلاعاتش چیزی دیگر؛ در حالی که اعتقادات انسان جلوه و تجلی خود او و وجود اوست. ✅ به همین دلیل در اعتقادات اکراه و اجبار راه ندارد؛ چنان که در قرآن میخوانیم : لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ قَدْ تَبَيَّنَ الرُّشْدُ مِنَ الْغَيِّ 🔹👈 دین و اکراه، هرگز جمع نمی شوند؛ زیرا دو حالت و دو چیزند. 🔹👈 آنچه اکراهی است دین نیست، و آنچه دین است اکراهی نیست؛ چون دین اعتقاد است، و اعتقاد متحد با وجود انسان است، اما اکراه تحمیل چیزی به وجود انسان است. 🔹👈 پس کسی که چیزی را به اکراه پذیرفته، متدین به آن نشده، گرچه معترف به آن شده است. متظاهر به آن هست و ملبس به آن گردیده است. 📙 کتاب تحجرگرایی، آیة الله حائری شیرازی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 باید توجّه داشت كه زاید بر انسان نیست، و یك امر عَرَضی به شمار نمی آید، بلكه عقلْ فصلِ مقوِّمِ انسان بوده و یك امر جوهری شناخته می شود. بنابراین، هرگونه بحث و بررسی كه دربارة عقل انجام می پذیرد، در حقیقتْ بررسیِ انسان است. شناختنِ عقل، یعنی شناختنِ خویشتن و البتّه كسی كه خویشتنِ خویش را می شناسد، در واقعْ عقل را شناخته است، و عقل را نیز جز با خودِ عقل با چیز دیگری نمی توان شناخت. به همین دلیل است كه سقراط به عنوان یك فیلسوفِ بزرگ در قالب یك جملة پُرمحتوا گفت : ' انسان! خودت را بشناس.' سقراط دراین سخن كوتاه و معروف خود، مردم جهان را بیش از هر چیزِ دیگر به فراخواند، زیرا شناختنِ خویشتن جز با تفكّر فلسفی، تحقّق پیدا نمی كند، و مسئلة نخستِ فلسفه نیز جز شناختنِ خویشتنِ خویش، چیز دیگری نیست. 📙 استاد دینانی در کتاب از محسوس تا معقول ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 💢 بالاترین مرتبه عقل چیست؟ آیا می توان از آنچه بالاتر و برتر از عقل است، سخن به میان آورد؟ برتر و بالاتر از عقل آنجایی است كه عقل به عجز و ناتوانیِ خود پی می برد و درمی یابد كه دیگر نمیتواند به پیشرویِ خود ادامه دهد. آنجا كه عقل به عجز و ناتوانیِ خود در پیشروی ادراك، آگاه میشود، به حكم اینكه عقل جز ادراك چیز دیگری نیست، در واقع به مقام فنا و نیستیِ ادراك واصل میشود و این همان چیزی است كه بزرگان اهل تحت عنوان مقام «محو و فنا» از آن سخن می گویند. 📕 استاد دینانی در کتاب از محسوس تا معقول ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مکتب‌خانه حسین(ع) دیدن این صحنه یک لذت عجیب و غریب داره...البته نه فقط به خاطر ذکر حسین... پسر تا دید پدرش از پشت میز اومده پایین، همون وسط اجرا از بلندی اومد پایین که پدر بالاتر باشه! ولو دو پله! دوست دارم همه دنیا بشینند و باهم محاسبه کنند که این یک دقیقه چقدر می‌ارزه؟ و برای خلق این صحنه‌ی پدر و پسریِ سرشار از عشق، ادب و احترام که بوی حسین هم گرفته چقدر هزینه شده؟ اگر زحمات شبانه‌روزی یک مادر برای تربیت این فرزند که ابداً قابل قیمتگذاری نیست رو حساب نکنیم، خرجش کلاً چند تا روضه و هیئت بوده! اونم بدون یک قرون هزینه! اینجور چیزها در دستگاه محاسباتی دو دو تا چهار تای درآمد-هزینه قابل محاسبه نیست! چون این دستگاه دو بُعدی، بُعدهای زیادی کم داره، از فرهنگ و ادب و احترام گرفته تا عشق و ایثار و فداکاری و ... فقط خواستم بگم در این مکتب‌خانه که خدا رو شکر همگی درش تلمذ کردیم و می‌کنیم و تا آخر عمر خواهیم کرد، درس ادب و احترام هم مثل بقیه درس‌ها برقراره... 🛠 آچــــــــــــــــــــــار: 🇮🇷 💠 @Achar_Ir
"لو صُوِّرَ العِلمُ صورةً لكانت أجملَ من الشمس والقمر". [ اگر علم را به تصویر میکشیدند از خورشید و ماه زیباتر بود]. ابن القيم- روضة المحبين ص٢٩٧ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ⭕️ کپی با ذکر منبع بلامانع است.... 🔸 به كانال «دارالسئنا» بپیوندید👇 🆔 دارالسِئنا https://eitaa.com/teboalqodama
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️👈 چون سودا در بدن زیاد شد با استحاله ای قوی خون را به طبیعت خود إحاله کند، و باعث غلظت خون و خشکی آن و تیرگی رنگ آن می شود؛ و بدین گونه تبدیل به سودا می شود؛ Ⓜ️👈و چون طبیعت خون به شدت پذیرای استحاله به سودا می باشد؛ حال چون خون فزونی گیرد؛ سودا نیز زیاد خواهد شد، و لذا بدنی که لبریز از خون است، به شدت تیره شده و سوداوی خواهد شد. Ⓜ️📙 الشامل الصناعة الطبیه ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ بسم الله الرحمن الرحیم Ⓜ️ Ⓜ️💢 خلط سوداوی همینکه با خون در آمیخت هر چند کم باشد بسیار زیاد می شود، و کم، زیاد را تولید میکند؛ Ⓜ️👈 زیرا همینکه خلط سوداوی با خون مخلوط شد، حتماً خون را غلیظ می گرداند. Ⓜ️💠 این غلیظ شدن خون دو سبب دارد : 1⃣Ⓜ️ ماده خلط سودایی جوهر غلیظ دارد. 2⃣Ⓜ️ ماده خلط سودایی سرمایی با خود دارد که خون یخ می بندد. Ⓜ️👈 هر گاه قسمتی از رطوبتِ خون غلیظ شد، حرارت موجود در بدن به آسانی آن را می خشکاند. Ⓜ️✅👈 غلظت خون در جذامیان به حدی می رسد که گاهی می بینی از اثر خونگیری از آنها چیزی ماسه مانند بیرون می آید. Ⓜ️📙 القانون فی الطب شیخ الرئیس اعلی الله مقامه الشریف ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
Ⓜ️ علم شریف طب👆 در کانال مسیر طبایت👇 https://eitaa.com/masiretebabat Ⓜ️ کانال مسیر طبابت اختصاصا به علم شریف طب می پردازد. در این کانال هیچ چیزی بغیر از طب دنبال نمی شود. اما در کانال دارالحکیم، وضعیت متفاوت است. ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ Ⓜ️ کانال مسیر طبابت https://eitaa.com/masiretebabat
🌹 بسم الله الرحمن الرحیم 🌹 بزرگترین معجزهٔ خداوند متعال است. 📙 عین القضات همدانی، تمهید القواعد ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 🆔 دارالحکیم http://eitaa.com/daralhakim