eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
644 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم به اطلاع کاربران محترم می‌رساند تعاملات انجام یافته جهت برقراری مجدد کلاسهای حضوری بحمدالله نتیجه بخش بوده و جلسات مذکور ان شاءالله بزودی برگزار گردیده و مکان و زمان دقیق آن متعاقبا اعلام خواهد شد سربلند باشید
هدایت شده از seyedarabi
همه چیزاین عالم جدی است. همه لحظات این عالم حقیقتی پوشیده دارد . مادراین عالم چیزی بنام شوخی نداریم. این ما هستیم که همه چیزرابه بازی گرفتیم و به شوخی مبدل کردیم.  از هرچیزی و از هر لحظه ای طنزی میسازیم. از سیاست ، از قدرت ، از تاریخ، از خوردن و خوابیدن واز قوم و قبیله و..... از هر موضوعی چیزی برای خنده میسازیم که بار غم وغصه دنیا را کم کنیم در حالیکه بااین ترفند نه تنها چیزی کم نمیشود که وزر و وبال بیشتری میاورد چون صورت مسئله را نمیتوان پاک کرد زندگی و عمر و دنیا شوخی نیست.  استاد عزیزمان میفرمودند شوخی نکنید و حتی در منزل اوقات را به شوخی سپری نکنید ایشان جدی بودن مسئله را یادآور میشوند. برای اهل فهم هیچ لحظه ای در این عالم بازی نیست، شوخی نیست. آیا مي توان با کسی که در حال عبور از راهی به باريكي موو برندگي شمشیر است شوخی كرد ؟ یک لحظه شوخی مساویست با سقوط یعنی قضیه انسان و عمر او وزندگی و لحظات او امری جدی و خطرآفرین و خسران بار است و فهمیدن ودرک جدی بودن این مسئله جز از انسان عاقل برآورده نیست.  و هیچ چیز و هیچ لحظه ای در این عالم شوخی بردار نیست. اشخاصی که میگویند اسلام دین شادی نیست و یا کسانی به عکس میگویند اسلام دینی است که شادی هم دارد هر دوازاین نکته غافلند که مسئله این نیست که اسلام دین غمباری است یا دین نشاط آور بلکه اسلام دینی است جدی و حقیقی. ما مشغول بازی نیستيم که شادی آور باشد یا غمبار. مسئله این است که قران و انبیاء و اولیاء در صدد این هستند که به انسان این نکته رابفهمانند که (انالله واناالیه راجعون). بفهمانند که از کجا آمده و برای چه آمده و چه باید بکند و کجا خواهدرفت.  بفهمانند که عالم جدی است.  برگشت ما جدی است.  قیامت و هول و هراس قیامت و وعیدالهی جدی است. و اين همه مشكلات و حزن ها وغمها و ناراحتي كه در اين متن قرار دارد نبايد ما را چنان درگير كند و مشغول سازد كه از اصل مسئله و هدفمند بودن آن غافل کند. محفوظ و مأجور باشید eitaa.com/darharameyar
رمزي از رموز شيطان آيت الله محمد شجاعي (ره): براي اينكهدرهمه اوقات به عبادت خوب موفق شويد يك نكته از هزاران نكته را ميگويم انسان بايد مجموعا روشش طوري باشد كه جرات شيطان برانسان زياد نباشد شيطان خصوصيت خاصي دارد ، نزديك شدنش حساب خاصي دارد ، گاهي انسان در باطن خود حالت خاصي دارد كه موجب مي شود شيطان نسبت به انسان جري شود ، راه شيطان باز ميشود وجرات پيدا مي كند گاهي هم انسان روش و خصوصيتي دارد كه شيطان از اينكه به او نزديك شود ترس ولرز دارد و اين از رموز و اسرار مربوط به شيطان است ، خوب ياد بگيريد و مغتنم بشماريد و عمل كنيد كه عقل ما به آن اسرار نمي رسد انسان بايد اعمال وروشش بگونه اي باشد كه شيطان از او هيبت وترس داشته باشد ، فكر نكنيد كه شيطان نسبت به همه يك نسق است ، ما شيطان را نشناختيم و اين عدم شناخت براي همه مبتلا به است كسي كه بدون عذر وعلت نماز را در اول وقت نخواند و به بعد موكول كند در باطن خود مسئله اي را ايجاد ميكند كه عقل اين را نميفهمد . ظاهر قضيه براي ما ساده است بي عذر به تاخير انداختن شأني در دل ايجاد ميكند ، وصفي به دل ميدهد،  و وضع باطني و روح و دل انسان را طوري در برابر شيطان قرار ميدهد كه شيطان اين وصف و شأن را ميخواند و كاملا جري ميشود و به اين شخص سريع نزديك ميشود و مرتب او را بازي ميدهد و نقطه مقابل كسي كه متعهد باشد که اول وقت نماز را بخواند و بي عذر به تاخير نياندازد در دل خود هيبتي ايجاد ميكند وحالت و شأن وخصوصيتي بجا ميگذارد كه شيطان اين را ميبينيد و از اين خصوصيت در هيبت است درنتيجه آنها كه نماز را از اول وقت به تاخير مياندازند از اينكه به گناه بيفتند راه برايشان آسانتر است و به عكس آنها كه متعبدند و به هيچ وجه نماز را به تاخير نمي اندازند اينها در محفوظ بودن از اغوائات شيطاني بسيار بسيار در امانند . البته نميگويم راه شيطان بسته ميشود ولي هيبتي بوجود مياورد . بعضي سوال ميكنند كه در گذشته گاه به گاه حالات خوبي داشتيم ،‌ذوقي شوقي ، گريه اي ،، ولي از وقتي كه شروع كرديم واجبات را مقدم بشماريم و ترك گناه كنيم همه آن حالات رفته توجه داشته باشيد كه وقتي انسان شروع جدي كرد دست اندازي شيطان ميرود اين هم يك بابي است ولي وقتي شروع جدي نكرد و مخصوصا در مورد گناه لاابالي گري كرد ، شيطان هم انسان را دست مياندازد آن گريه ها وشوق و ذوق وحالت ها در زماني كه گناه را جدي ترك نكرده بوديد در وجودتان اصالت نداشته ، كلاه سرتان رفته و اين دست انداختن شيطان بوده ولي وقتي وارد مقام عبوديت شديد و گناه را جدي ترك كرديد هيبت ميآيد وشيطان ديگر نزديك نميشود طبيعتا دست اندازي او ميرود . ارباب سلوك بايد دقائق ورموز را خوب بفهمند ميگوييد گريه هايي را آرزو ميكنم كه قبلا داشتم ، من ميگويم آيا آنوقت كه از شوق و ذوق ويا خوف گريه ها  داشتي گناه هم ميكردي ؟ فلذا حساب كن آن گريه آيااز روي محبت بوده ؟ چه محبتي از خوف بوده ؟ چه خوفي معلوم است دست انداختن شيطان بوده محال است انسان خدا را دوست داشته باشد و به مخالفت بپردازد اين هم رمزي از رموز شيطان بود eitaa.com/darharameyar
آيت الله محمد شجاعي (ره) سال 1371 : شما يك مومن را در نظر بگيريد خدا اورا ميچرخاند ، در مقام بندگي اورا پيش ميبرد، اورا ادب ميكند ،‌سير ميدهد ، تزكيه ميكند و... اينها همه آثار ولايت خداست (يخرجهم من الظلمات الي النور ) از ظلمات خارج ميكند ودر عوالم نور وارد ميكند و سير ميدهد ،‌به جوار خود ميرساند اينها حقايق عيني است ، ولايت يك جريان تكويني است اين گوشه اي از فضاي ولايت است و معني ولايت توسط حضرت رسول (ص)واز طريق حضرت امير(س) پياده ميشود وقتي شما امروز يك گناه را ترك كرديد ، اين توفيق كه يك واقعيت است از خدا آمد ولي از طريق حضرت امير (س) فلذا حضرت قسيم الجنه والنار است ،‌دريافت اينها قدري مشكل است اينكه حضرت علي (ع) بهشت وجهنم را قسيم است ، در آخرت نيست اصلش در اينجاست ، ظهورش در قيامت است اگر ميخواهيد جنتي باشيد دست به دامان حضرت باشيد که الان تقسيم ميكنند نه بعدا از آن ساقي سيراب شويد و از افاضات خدا از طريق او بهره مند شويد بايد ببينيد حضرت راه را چطور نشان داده همانطور باشيد . حضرت تقسيم جنت ميكند هوشيار باشيد خدا ورسول وحضرت امير هر طور گفته اند همانطور باشيد وقتي ميفرمايد اينگونه باشيد در واقع جنت تقسيم ميكند ، اين يك نكته بود كه گفتم نكته ديگر اينكه قلب ولي حق يعني قلب حضرت امير(س) و قلب شريف حضرت رسول (ص) وقلوب حاملان ولايت ، عرش تدبير خداست براي بندگان خدا چه در مقام بندگي و چه در تمام جهات يعني تدبير امور بنده در مقام بندگي و تدبير همه امور از قلب حضرت امير (س) نازل ميشود لذا توصيه ميكنم سعي کنيد جائي در قلب حضرت علي (ع) براي خود پيدا كنيد چون عرش تدبير است و اين هم گوشه اي از معني ولايت است سعي كنيد از اهل ولايت باشيد منتسب به حضرت علي (ع) باشيد محبت حضرت زياد بدرد ميخورد نميشود گفت چيست اين محبت را با مخالفت با راه وروش حضرت امير يعني با مخالفت با خداي متعال خراب نكنيد توجه داشته باشيد به روايات كه حضرات ائمه صفات شيعه را چگونه بيان كرده اند بترسيد از لحظات آخر كه خطرات عقيدتي بسراغ شما بيايد صاف در روايات فرموده اند كه كساني كه تبعيت كامل از آنها نداشته اند از شيعيان ما نيستند شيعه آن است كه قدم جاي قدم ما بگذارد وتبعيت كند و مطيع خدا باشد شما گناه نكنيد ابواب ربوبي بسراغ شما مي آيد لازم نيست خودتان را بكشيد و شب تا صبح اين ذكر و آن ذكر را بخوانيد اينها خوب است ولي در جا ومحلش نه با طغيان وگناه از خدا بخواهيد كه بفهميد گناه چيست وقتی از قلبتان حتی يك خطور بد می‌گذرد قلبتان ساقط میشود حساب كنيد ، مراقبت كنيد ، مواظبت كنيد تا گناه نكنيد يعني لحظه به لحظه و دقيقه به دقيقه مراقب باشيد ونكته آخر اينكه از توجيه بپرهيزيد ، نميشود خيلي چيزها را گفت يك وقتي مبتلا به اين نباشيد كه حرام خدا را با توجيه حلال كنيد ، توجيه از شيطان است ،‌توجيه آخر ونهايت ندارد ،‌همه ما مبتلا به توجيه هستيم ، سعي كنيد از توجيه خلاص شويد و بگوييد خدايا مرا به تعبد موفق كن ..... eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمدشجاعی (ره) : شب تا ۵ صبح خوابیدن و یکجا مثل سنگ افتادن چیز خوبی نیست اول شب زود بخوابید و از آن سو بیدار شوید خواب را از هر دوساعت بشکنید ولو نماز شب هم اگر نمیخوانید یکی دوبار بلند شوید و خواب متصل و مداوم نداشته باشید اثر خیلی بدی دارد ولو بیدار شوید و آبی بخورید اگر روز فرصت خواب ندارید و شب ۵ یا ۶ ساعت میخوابید که باید بخوابید این خواب شش ساعته را یکی دوبار بشکنید بلند شوید یک وضو بگیرید اگر وضو هم نگرفتید بروید آبی بخورید وبیایید دوباره بخوابید همینقدر بدانید که خواب غفلت است و ما در خواب رابطه خوبی با خدا نداریم...... eitaa.com/darharameyar
محضر آیت الله محمد شجاعی (ره): خواندن نماز قضا یک امر وجوبی است اگر نماز قضارا یک دقیقه هم زودتر بخوانیم بهتر است اینکه نماز قضا را نخوانیم معصیت کرده ایم علاوه بر اینکه با امر خدا مخالفت کرده ایم اگر نماز صبح یکبار قضا شود جهنم دارد و به خاطر همان یکبار تازیانه ای میزنندکه با آن تازیانه برزخ روشن میشود نمازی که سالهای پیش قضا شده نیز همینطور مرتب امر میشویم به اینکه زودتر بخوانیم اینکه بعضی فقها میگویند تا نماز قضا نخواندی نمیتوانی نماز مستحبی بخوانی حاکی از این مسئله است eitaa.com/darharameyar
سال 1384 موضوع: انجام مستحبات موجب تسلي نشود آيت الله محمد شجاعي (ره) : انسان بايد بداند راه درست چيست تا موفق به عمل بشود بايد از راه درست ياد گرفت از حكم اميرالمومنين (ع) است كه فرمودند (العلم بلاعمل وبال و العمل بلا علم ضلال ) انسان بداند وعمل نكند وبال است ، كمال نيست و عمل بدون علم هم گمراهي است كسي كه عملش با علم صحيح نباشد حركتش بدون ضلالت و گمراهي نخواهد بود امام صادق (ع) از حضرت امير (ص) نقل ميكنند كه فرمودند عمل اگر با تقوي همراه باشد كم نميشود ، كسي شايد ظاهر عملش كم باشد ولي باتقوي است ، عملي كه با تقوي همراه باشد كم حساب نميشود ، چگونه كم باشد آنچه كه قبول ميشود ؟ كه خدا از صاحبان تقوي قبول ميكند همه سعي كنيد تقوي داشته باشيد تا عمل شما مقبول شود . سوال : با وجود انجام معاصي آيا ترك مباحات بدرد ميخورد؟ در جواب فرمودند : نهي قطعي آن است كه انسان حرام انجام ندهد كه عبارتست از گناه وقتي كسي به گناه مبتلاست و سعي در ترك آن ندارد اگر بخواهد از مباحات هم كنار بكشد و در واجبات كوتاهي كند خودش نكته ايست ولي عميقتر اين است كه ترك بعضي مباحات و انجام مستحبات براي اينگونه افراد كه متقي نيستند مقبول نمي افتد اولا به جايي نميرسد و ثانيا موجب تسلي آنها ميشود مثلا مبتلا به حرام است ولي با هياهو دعاي كميل ميخواند اين باعث ميشود عظمت و شدت گناه را نزد او كم كند و اين خطرناك است درد ما بايد اين باشد كه گناه را ترك كنيم وبدانيم اعمال مستحبي و ترك بعضي مباحات نبايد باعث تسلي ما شود وقتي انسان تقوي ندارد هيچ چيز از جمله زيارت رفتن ها بدرد نميخورد ولی تسلي بخش است و اميد ميدهد كه خطرناك است كسي كه روزبه روز محرمات را ترك ميكند و واجبات را انجام ميدهد در حال پيشرفت است از تسلي ميترسم چون پيشرفت را كم ميكند اينگونه افراد باب توسل را شروع كنند توسل براي اينكه عاجز مانده اند و در نفس خود و شيطان گير كرده اند سعي ميكنند وخراب ميكنند اگر ميخواهيد به مستحبات عمل كنيد مراقب باشيد كه موجب ترك واجبات نشود و تسلي شما نشود و ناراحتي شما را كم نكند از اينكه گناهان را ترك نكرده ايد در روايتي امام فرمودند كسي كه گناه ميكند دشمن ماست در هر صورت نماز شب گذشتني نيست و توسلات همينطور مخصوصا زيارت عاشورا ولي باز تاكيد ميكنم مواظبت كنيد ناراحتي شما را كم نكند و مواظبت كنيد كه در انجام مستحبات روز به روز ناراحتي شما از گناهان بيشتر شود eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی : هرقدر ریاست داشته باشید؛ مال داشته باشیدیافرزند داشته باشید همه موهوم است اینها را به خود چسبانده اید اینها به شما نمی چسبد آنچه باشماست همان است که در روح شماست نه اینکه بزور به خود بچسبانید به ما ارتباط ندارند دلیلش هم این است که گرفته میشود آنوقت که بنا شد گرفته شود میبینید که خیال بوده با ما نبوده؛ ما بی آنها بودیم و آنها هم بی ما بودند اگر ماباشیم یا باخداهستیم یا بی خدا ما اصلا با هیچ چیز ارتباط نداریم این حقیقت را مادامی که ریاضت نکشیدیم نخواهیم یافت با حرف و الفاظ یافته نمی شود مدتی به جریان فکری بپردازید تا بفهمید به هیچ چیز مرتبط نیستید انسان تنهای تنهاست فقط به خدا مرتبط است این حقیقت را مردم موقع مردن میابند هیچ چیز به ما اتصال ندارد ما خود را وصل کرده ایم و موقع مرگ یافتن این حقیقت خیلی اندوهناک و وحشتناک است این یکی از علل وحشت است انسان یکدفعه میفهمد در ظلمت است و از همه خیالات و موهوماتی که برای خود داشته هیچ نمانده آنهایی که در ریاضت قدمهایی برداشته باشند و به تنهایی خود پی برده باشند از این فشار محفوظند قرآن میگوید که به میت میگوییم که جئتمونا فُرادیَ تنها آمدی تنها بودی اگر تقوی داشته باشد حق همراه اوست.... eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمدشجاعی (ره) : این خداست که در دل حالتی ایجاد میکند تا انسان ایمان اولیه را داشته باشد و مرتبا عنایت دارد تا به مراحل عالی ایمان راه پیدا کند در هرمرحله ای که متوجه شدید ایمانی دارید ولو در مرتبه ضعیف برای اینکه مانند بعضی ها چوب نخورید و این مرحله را از دست ندهید و به تفضل الهی متذکر باشید به زبان خود به خدا بگویید که خدایا منت گذاشتی که مارا وارد معتقدان کردی و هدایت نمودی گاهی انحراف بعضی ها ناشی از این مسئله است که شکرگذار نبودند اینها برگشتند و مشمول قهر الهی شدند علل زیادی دارد شاید یک علت هم این باشد که نعمت خدا را یاد نکردند، شکر نکردند اصل ایمان و هدایت در این مرحله که به ما رسیده از خدا رسیده وبالاتر از این هم اگر به دل راه پیدا کند از خدا خواهد بود یعنی در عین حال که باید مجاهدت کنیم تا به مراحل عالی برسیم باید توجه داشته باشیم که چون از خداست پس باید از او خواست و باید به خدا شکایت کنیم شکایت از خود داخلی، از دشمن خارجی، از نفس، از خشم، از قلب، از شیطان خدا برای شکایت حسابی در این عالم باز کرده است اگر شکایت کردید میتوانید چیزی بدست آورید اگر شکایت نکنید ساده بدست نمی آید یکی از اسماء خدا اینست که خدا موضع شکوی است باید شکایت برد به محضر خدا مخلوق برای روبه راه شدنش در جوانب مختلف به این اسم احتیاج دارد فلذا خدا با این اسم تجلی کرد او موضع شکوی است یعنی باید خلق شکایت خود را به او ببرد اگر نبرد خود را محروم کرده است قرآن را بفهمید و ببینید چه دقائقی در عبودیت دارد و چه میگوید هر قدر فهمیدید شب و روز هم مجاهدت کنید آرام ندارید هر چه خود را با قرآن تطبیق دهید این حالت در وجود شما قوی خواهد بود اساس توحید این است که انسان در عین مجاهدت روزبروز شرمنده تر باشد اما در عین عبودیت نه آن شرمندگی که ترک مجاهدت باشد...... eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره) : دکان‌ها گرم است هر روز هم عرفان‌ها زیاد می‌شود به شما عرض کنم یک وقتی فریب نخورید که بعضی از این مدّعیان اسم خود را عارف گذاشتند، بعضی‌ها از خانم‌ها، از آقایان عارف می‌شوند، درویش می‌شوند، عاشق می‌شوند، فانی می‌شوند، واصل می‌شوند به غیب پی می‌برند. هزاران مسئله دیگر که دکان است . الآن در بازار  برای خالی کردن جیب من و شما هر روز جنس‌های تازه‌ی فریبنده را مخصوصاً در معرض دید قرار می‌دهند، این دکان‌دارها هم همین‌طور هستند، منتها این‌ها دین می‌فروشند و دین می‌خرند. دین خود می‌فروشند دین حق دیگران را می‌خرند. مانند دلار و پول. مال شیطان را می‌فروشند و مال مسلمان‌ها را می‌گیرند. این‌ها همه دکان است. خیلی ها از دور می‌شنوند وفکر می کنند که راه سلوک و تزکیه و این‌ها چیست ؟   گمان می‌کنند یک  یا چند ذکر لقلقه‌ای است ما زیاد این را می‌بینیم که خیلی‌ها می آیند یعنی خود شما هم شاید این کار را کردید. می‌آیند و می‌گویند که، به ما یک ذکر بدهید. بعد ما می‌گوییم حالا برو شما این آیه را عمل بکن، یکی از آن آیات فعلا همین است که   «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ‏» فعلاً تو واجب را عمل کن، یکی از این «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا»ها همین است. اطاعت از خدا بکن ،، هر چه را که گفته است واجب است، واجب است. هر چه گفته است حرام است، حرام است. اگر می‌خواهید ایمان شما آمیخته به ظلم نباشد باید از خدا و رسول اطاعت کنید. می‌گوییم شما فکر کردید که سلوک فقط به چند تا ذکر لقلقه‌ای است این چه فکر خامی است تو برو اوّل واجب را خوب یاد بگیر و انجام بده بعد گناهان را خوب یاد بگیر و ترک بکن تا بعد حالا فعلاً دستور تو همین است اکثر آن‌ها می‌روند و دیگر نمی‌آیند. برای این‌که باید عمل کنند و بیایند ولی نمی آیند. این‌ها خیال خام است ، سلوک این نیست که چند تا ورد و ذکر را در یک گوشه‌ای نشست و گفت سلوک همین است که الآن عرض کردم که انسان خوب یاد بگیرد امر و نهی خدا را و این‌که گفته است خدایا تو معبود و مطاع من هستی لذا با علم و معرفت به همه‌ی امر و نهی‌های خدا عمل کند ،، لحظه به لحظه امر خدا را بجا بیاورد و از نهی خدا اجتناب بکند این سلوک إلی الله است و خود آیه هم این‌طور فرمود «وَ هُمْ مُهْتَدُون‏» این‌ها در راه هستند، این‌ها در طریق إلی الله پیش می‌روند، این‌ها هستند که مرتّباً ایمان خود را تحقّق می‌بخشند متاسفانه خیلی جاها هم از این دکّان‌ها و دکّان‌دارها بوده‌اند و هستند که مسئله‌ی سلوک عبودی و تزکیه و تهذیب و این‌ها را به صورت چند ورد و ذکر و در یک گوشه‌ای خزیدن آوردند eitaa.com/darharameyar