#ماه_رجب
آنهایی که از قبل خودشان را آماده ورود به ماه مبارک رمضان نکنند ، رجب و شعبان را درک نکنند و درست وارد ماه مبارک نشوند شب قدر را هم از دست میدهند.
از امشب فرصتی دست داد تا
از رجب به شعبان و از شعبان به رمضان داخل شويد.
هر مؤمني به اندازه خودش وارد ميشود.
ورودها مراتبي دارد.
اگر در این ماهها توجه نداشته باشيم كه اين ماهها يك باطن و يك غيبي دارند، نميتوانيم از این زمانها بهرهمند شويم.
باطن ماهها با هم متفاوت است
غيب ماهها با هم متفاوت است
ماه رجب و شعبان و رمضان سه ماهي هستند كه درهاي رحمت باز ميشود تا به رمضان برسید ،
و در رمضان باز ميشود تا به شب قدر برسید
در ماه مبارک رجب امام خمینی رضوان الله تعالی علیه کِراراً در بحث اخلاقشان میفرمودند که اولیاء الله در ماه رجب و ماه شعبان خودشان را آماده میکنند برای اینکه وارد ماه رمضان بشوند
این دو ماه شریف مقدمه برای درک ماه مبارک رمضان است.
از دعاهائی هم که در این دو ماه شریف وارد شده است دعایی است که امام صادق (ع) هر روز این دعا را میخواندند.
(خَابَ الْوَافِدُونَ عَلَى غَيْرِكَ، وَ خَسِرَ الْمُتَعَرِّضُونَ إِلَّا لَكَ، وَ ضَاعَ الْمُلِمُّونَ إِلَّا بِكَ، وَ أَجْدَبَ الْمُنْتَجِعُونَ إِلَّا مَنِ انْتَجَعَ فَضْلَك)
هر چهار جمله معنایش این است که غیر از خدا خبری نیست
ضرر کردند آنهائی که وارد بر غیر تو میشوند و ورودشان بر غیر تو باشد...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
یکی از اذکار مهمی که در ماه رجب تاکید شده ذکر استغفار است.
در روایت امام صادق (ع) از وجود مقدس نبی اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل کردند که حضرت فرمودند ماه رجب ماه استغفار امت من است یعنی خدای متعال یک فضایی را به تبعیت نبی اکرم و به شفاعت اهل بیتش آماده کرده که رحمت خاص خدا بر آنها جاری شود
یعنی همه چیز برای استغفار کردن آماده است.
یکی از اسامی ماه رجب اصَبّ است
«شهرالله الاصب»
در کلام عرب اصب یعنی فروریختن با شدت
یعنی رحمت خدا در این ماه با شدت و وسعت جاری میشود
خدای متعال رحمتش را در این ماه فرو میریزد
بنابراین همه چیز آماده است
خودتان را در معرض رحمت قرار بدهید...
ارتباط خود را با عالم بیرون و امور دنیوی کاهش دهید و از تعلقات خود بکاهید
در جهت شناخت گناهان و معایب و رذائل باطنی تفکر کنید
قولا و عملا راه توبه و جبران را در پیش بگیرید چون
ارتباط با خداوند عالم گفتنی نیست عمل کردنی است
یعنی هنگام معصیت عقب بکشید مانند اصحاب رقیم
زیاد این ذکر استغفار را بگویید اَسْتَغْفِرُ اللّهَ وَاَسْئَلُهُ التَّوْبَةَ
قدری متعبد به دعاهای ماه رجب باشید
چون ماه رجب غيب و باطنی دارد كه در روايات گاهي ديديد،
فرمود: رجب نهري است، که از عالم بالا جاري ميشود
اين نهر باطنش حقيقت ولايت و معرفت و توحيد است.
باطن ماه رجب را از معانی دعاهايش میشود فهميد.
از زياراتش ميشود فهميد
در زيارت رجبيه اول ماه رجب هم ديديد كه زيارت امام حسين (ع) است.
یعنی ورود ما به اين ضيافت بايد با همراهی و شفاعت امام حسين (ع) باشد.
در این فرصت کوتاه راه رسیدن به خداوند متعال امام حسین(ع) است.
«لبیک یا داعی الله» یعنی حضرت داعی به سمت خدا هستند و در این سه ماه ما را به همسفری دعوت می کنند.
لذا اعمال این دهه، بخصوص اذکار توحیدی که در مفاتیح الجنان آورده شده و تهلیل هایی که از امیرالمومنین(ع) نقل شده است، را مداومت داشته باشید.
دعای قبل از صبح و غروب و در پس نمازها که در مفاتیح آورده شده و بسیار دعای غنی است مداومت کنید.
تا در شما آمادگی ایجاد کند که از راه نزدیک و اگر نشد از راه دور سیدالشهداء (ع) را زیارت کنید.
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم
به اطلاع برادران و خواهران میرساند جمعه مورخ چهاردهم دی ماه
جلسات مقالات ج ۳
رأس ساعت ۱۸ برقرار خواهد بود
ان شاءالله
آدرس : تهران - خیابان آزادی- خیابان بهبودی - خیابان اردبیل ( نیایش غربی سابق) پلاک 75
منزل مرحوم سرهنگ صدف روز
https://goo.gl/maps/Z24FNk8waNrHXD5m7
May 11
#ماه_رجب
یک شعری جناب مولوی دارد که
هفت شهر عشق را عطار گشت و ما هنوز اندر خم یک کوچه ایم
به این مضمون که سالکان طریق الی الله و مردان خدا رفتند و ما وامانده ایم
بقول امام (ره) ما که اصلا حرکت نکردیم که بخواهیم در خم کوچه بمانیم.
ما اصلاً تکان نخوردیم.
بنده می خواهم عرض کنم علاوه بر آنکه تکان نخوردیم وارونه تکان خوردیم
اگر اوایل جوانی غیبت نمیکردیم الان می گوئیم،
اگر اول جوانی متکبر نبودیم حالا هستیم
اگر مدعی برخلاف واقع نبودیم الان هستیم و هکذا...
نه اینکه حرکت نکرده باشیم، وارونه حرکت کردیم.
الان اینها را می شود تا انسان زنده است درست کند
ولی اگر مُرد با وصیت که نمی شود. میشود وصیت کند که نفس من کمال پیدا کند؟؟
این ایام و فرصتها را غنیمت بشمارید
قرآن میفرماید « وَيْلٌ لِلْمُطَفِّفِين»
این جمله را هم عرض کنم
در روز قیامت خطاب می شود
«کُلّکُم مطفّف»
یعنی پیمانه ای که خدای متعال برای نفس ما مقرر کرده بود که آن را پر کنیم و از دنیا برویم
همه نیمه کاره رفتیم
پیمانه خالی است
یعنی هیچی ندارد
نه تنها خالی است بلکه ضدّ است
خداوند می فرماید وای بر آنان که کَم می گذارند.
همه هم مُطَفّف هستند
اگر این باشد که هست خیلی مشکل خواهد بود مگر فضل و رحمت خدا به فریاد برسد
که رحمت خدا هم شامل مُحسنین است
«إِنَّ رَحْمَتَ اللَّهِ قَرِيبٌ مِنَ الْمُحْسِنِينَ»
حالا بروید ببینید محسنین چه کسانی هستند و قرآن و روایات چه خصوصیاتی برای آنان بیان میکند...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
ارزش انسان در محضر خدای متعال به اندازه خواسته ها و اعلام فقری است که به خدای متعال می کند. «قُلْ ما يَعْبَؤُا بِكُمْ رَبِّي لَوْ لا دُعاؤُكُم»(فرقان/77)
شما اگر چیزی از خدا نخواهید مورد توجه نیستید،
پس به اندازه خواسته هایتان مورد توجه قرار می گیرید.
اگر خواسته های انسان بزرگ شد و در طلب آخرت بود عنایت خدای متعال به انسان اضافه می شود
و اگر خواسته هایش در حد دنیا کوچک بود و تا آخر طفل ماند، به انداز طفل به او می دهند،
چون انسان باید خواسته اش رشد کند تا اجابت بشود.
وقتی چیزی را با زبان دل نمیخواهم و در پی آن نیستم خب اگر به من بدهند مزاحم من است.
برادران یوسف را شما کنار حضرت یوسف (ع) ببرید و بگویید کنار حضرت بمانید نمیشود
هم آن ها مزاحم یوسف اند و هم حضرت مزاحم آن هاست.
یک بنیامینی پیدا می شود که طلب دیگری دارد و لذت می برد از جوار حضرت یوسف(ع) ...
انسان تا خواسته پیدا نکند وقتی اجابتش بکنند این اجابت مطلوب واقع نمی شود.
فرضا من عادت کردم به غذای آلوده خوردن،
خب غذای طَیّب به درد من نمی خورد،
ذائقه من اصلا از این غذا لذت نمی برد.
آن هایی که غذای جهنمی می خورند اگر با همان ذائقه در بهشت بروند از غذای بهشتی لذت نمی برند...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم
باطلاع همراهان گرامی در کلاسهای حضوری میرساند
همانگونه که شب گذشته در کلاس مطرح گردید، عزیزان میتوانند در طول هفته سوالات خود پیرامون مباحث کلاس را به آدمین کانال ارسال نمایند تا پرسشهای مطروحه در قالب، توحید، تزکیه، معاد، تربیت و مشاوره...
دسته بندی گردیده و ان شاء الله با هماهنگی استاد ماهیانه یک جلسه به پاسخگویی به سوالات اختصاص داده شود تا همگان به موارد پاسخ داده شده دسترسی پیدا کنند و از تکرار سوالات مشابه جلوگیری گردد.
ارتباط با آدمین :
@DarharameyarAdmin
May 11
#جلسات_توحید
ما در این عالمِ ماده هر چیزی را بخواهیم بشناسیم باید برای ما آشکار و واضح باشد
یعنی پشت پرده نباشد
روپوشی نداشته باشد
رخ بنماید تا قابل شناسایی شود
هر چیزی که روی آن پوششی انداخته باشند برای ما قابل رؤیت و شناسایی نیست
باید آن پوشش را برداشت
الا خدا، که وقتی بخواهید او را بشناسید حتما باید پوششی داشته باشد
یعنی خدا که بخواهد خود را به شما نشان دهد باید همیشه با صفاتش ظهور کند
و ما چاره ای جز این نداریم که از طریق صفات بشناسیم
چون دسترسی به ذات خدا نداریم لاجرم برای شناخت آن ذات باید به سراغ تَعَیُّناتش برویم
یعنی حتما برای شناخت آن وجودِ مطلق،
که نامش را وجود گذاشتیم
باید آن وجود،
یک قیدی،
یک تَعَیُّنی، به خود گرفته باشد تا قابل شناسایی شود
وقتی آن وجودِ مطلق،
یا ذات باریتعالی،
خود را در پوشش یک درخت ظهور میدهد
شما یک درخت میبینید
که در واقع همان وجود مطلق است با پوشش درخت
یعنی روپوشی روی خود انداخته که قابل رویت شود
یا وقتی یک سنگ را میبیند در واقع همان وجود مطلق است در تَقَیُّدِ سنگ بودن،
یعنی ما اگر در یک درخت یا سنگ آن تَعَیّن و قیدِ درخت بودن یا سنگ بودن را برداریم ،
آنچه میماند وجود است
که بدون آن روپوش قابل شناخت نبود.
لذا وقتی حضرت موسی(ع) به خدا میفرماید خودت را به من نشان بده
فرمود به کوه نگاه کن
یعنی مرا بدون قید و تَعَین نمیتوانی ببینی
ذات خدا بدون پوشش و بدون مُقَیّد شدن به صفات، قابل شناخت نیست خاصیت مطلق بودن جز این نیست
موجودات اینگونه هستند
یعنی تمام نامهایی که ما روی اشیاء گذاشتیم، در واقع نامهای خودِ وجود مطلق هستند
اگر میگویید دریا
اگر میگویید صحرا
اگر میگویید خاک
اگر میگویید انسان ....
به هرچیزی که متاسفانه استقلال ذاتی میدهید چیزی جز آن وجود مطلقِ تَعَیّن یافته نیست
جدای از خدا نیست
به نوعی تمام نام گذاری های شما روی آن حقیقت مطلق صورت میگیرد
یعنی اگر به آب میگویید آب در واقع روی آن وجود مطلق نامگذاری کردید
آن وجودی که خود را در تَعَیّن آبی و در مظهر آب خود را نمایش داده و با این صفت خود را ظهور داده است...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#جلسات_نهج_البلاغه
انسان نبايد به شنيدني ها اکتفا کند. شنیدن، ملاک تشخیص مصداق حق نیست
نباید نسبت به مصداق حق، کج فهمي داشته باشيم.
باید اوّلاً از طريق عقل سليم و نقل صحيح، مفهوم حق را شناسایی کنیم و بعد هم از نظر مصداقي بايد دقّت کنيم که اشتباه نگیریم
متاسفانه الان بگونه ای شده که هرکس هر چیزی را میشنود حق میداند و بر همان مبنا هم عمل میکند، منتشر میکند موضع میگیرد...
انسان باید برای شناخت و تمیز مصداق حق و باطل، حق را ببیند نه اینکه فقط بشنود
چون اکثر شنیدنیها باطل است حق نیست
بدبختی جامعه ما هم همین است
از احزاب سیاسی گرفته تا
درون ارگانها، سازمانها، ادارات و روابط به رؤسا و کارمندان و حتی اقوام و خانواده ها...
در نهجالبلاغه علی(علیه السلام) فرمود:
« إِنَّهُ لَيْسَ بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ إِلَّا أَرْبَعُ أَصَابِعَ»،
بين حق و باطل چهار انگشت فاصله است.
«فَسُئِلَ عَنْ مَعْنَى قَوْلِهِ هَذَا»؛
از حضرت سؤال کردند: این یعنی چه که «بين حق و باطل چهار انگشت بيشتر فاصله نيست»؟ چه معنایی دارد؟
«فَجَمَعَ أَصَابِعَهُ وَ وَضَعَهَا بَيْنَ أُذُنِهِ وَ عَيْنِهِ»؛
حضرت چهار انگشتش را جمع کردند و بين گوش و چشمشان قرار دادند؛
«ثُمَّ قَالَ: الْبَاطِلُ أَنْ تَقُولَ سَمِعْتُ وَ الْحَقُّ أَنْ تَقُولَ رَأَيْتُ».
بعد فرمودند: باطل این است که بگویی: «شنیدم» و حق این است که بگویی: «دیدم».
پس اوّلين گام در شناسايي مصداق حق این است که انسان حق را با دیدهها شناسايي کند.
البتّه این نکته، ربطي به شناسایی مفهوم حق ندارد.
الآن نسبت به مصداق حق صحبت میکنیم.
اسلام دين شعار نيست،
دين شعور است.
شعاری ارزش دارد که از محور شعور برخاسته باشد.
گفتاري ارزشمند است که بر محور ديدار باشد
اصلاً از نظر اسلام گفتاري ارزشمند است که بر محور ديدار باشد.
حرف و دعوت باید (عَلى بَصيرَةٍ)باشد. بينش است که به حرف ارزش ميدهد.
اينکه علي(علیه السلام) و امام باقر(علیه السلام) در راويتهايي ميگويند: بين حق و باطل چهار انگشت فاصله است، یعنی بسياري از شنيدنيهاي شما باطل است،
چون منتهي به ديدن نشده است.
چه در ناحيۀ مفهومي و چه در ناحيۀ مصداقي.
گاهی هم برای ما اشخاص میشوند معیار تشخیص
درحالیکه غلط است
بنده که اینجا صحبتهای اخلاقی میکنم معیار تشخیص نیستم
فلان آقا، فلان خانم، که بنام کلاسهای استاد دروسی را ارائه میکند ملاک تشخیص نیست
همه ما نفسانیت داریم، آلوده ایم، آمیخته ایم،
اشخاص که معيار حق نيستند!
بروید در فرهنگ دین ببينید اسلام چه کسی را بهعنوان حق معرّفی میکند
ببینید قرآن چه نشانه هایی را معرفی کرده
ببینید نشانه ها در چه کسی صدق میکند
تقوایی که قرآن میگوید در نزد کیست...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
درست است که همه وجود ما برای اهل بیت علیهم السلام است
اما یک نکته ای را باید به آن توجه کنیم و آن اینکه حضرات معصومین علیهم السلام باید در سبد خانوار ما سهم داشته باشند.
دوجهت در این سبد خانوار مطرح می شود.
یکی اینکه باید وقت بگذاریم و دیگر اینکه در حد وُسع خود هزینه کنیم.
حتی افراد نیازمند هم میبایست در حد توان این جا ورود پیدا کند
لزوماً نباید به کمیت توجه داشته باشند.
محبت به اهل بیت سه پله دارد تا به تکامل خود برسد
قلباً شروع می شود
و باید بر زبان جاری شود
و در رفتار نیز باید تجلی پیدا کند...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمد_شجاعی_ره
مردم فکر میکنند که شیطان فقط انسان را وادار به گناه میکند
در حالیکه
یکی از اغوائات شیطان این است که در فکر دخالت میکند، فکر را راهنمایی میکند
قرآن صراحتا میفرماید که وجودتان، فکرتان، عقلتان را در پناه خدا قرار دهید.
چه بازیها شیطان در این خیال و وَهم و عقل انسان دارد که خیلی ها را نمیتوانم بگویم.
توصیه میکنم همیشه
نه یکبار
نه دوبار
همیشه خود را در پناه خدا قرار دهید
وَإِمَّا يَنزَغَنَّكَ مِنَ ٱلشَّيۡطَٰنِ نَزۡغࣱ فَٱسۡتَعِذۡ بِٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ سَمِيعٌ عَلِيمٌ
نکته عجیبی در آیه هست
ممکن است نکته ای که من میگویم را زود نیابید
این القائات شیطان را خدا وسیله قرار میدهد برای دلهای مریض و با قساوت
که بروند آنجا که باید بروند
و فکرو عقلشان در تصرف شیطان قرار بگیرد
از طرفی همین القائات را خدا وسیله قرار میدهد برای آنها که صاحب فهم هستند...
#درحرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#جلسات_نهج_البلاغه
کسانی هستند که مومن و اهل ایمان هستند اما از این که در جمع هایی اظهار ایمان کنند خجالت می کشند. خیلی عجیب است.
در جمعی نشسته که، روشن فکر و بی ایمانند وحرفهایی می زنند که او به آنها اعتقادی ندارد اما اصلا خجالت می کشد که ایمان خود را مطرح کند. جرأت هم نمیکند نظر حق را بیان کند.
این چه ایمانی است که خودم را همرنگ دیگران در آورم یا برای حفظ جایگاه و محبوبیت خود از اظهار اعتقاداتم صرفنظر کنم؟
این جای تعجب است که باطل در ابراز باطل خود خیلی پُررو و بی پرواست و اصلا خجالت نمی کشد، اما ما در ابراز حق خجالت می کشیم.
این چگونه می شود ؟
حاضر نیستیم خود را به گونه ای نشان دهیم که معلوم شود من یک انسان خداپرست، مومن، مذهبی، انقلابی، ولایی.... هستم.
در اینجا امیرالمومنین می فرمودند:
« اصحاب معاویه در ابراز باطل خود هیچگونه سستی نمی کنند اما شما در ابراز حق خود سستی میکنید.
دلم میخواهد ۱۰نفر از شما را بدهم و یک نفر از اصحاب او را بگیرم. »
چون آنها در باطل خود سرسخت و مقاوم هستند اما شما ضعیف هستید...
ما تا می بینیم عده ای هستند که روش ما را دوست ندارند و سرزنش می کنند، هیچ نمی گوییم.
چگونه می خواهیم جواب خدا را بدهیم؟
ضعف جبهه حق همین است،
گاهی ما عامل تضعیف میشویم.
واِلّا انسانهای حق مدار کم نیستند. این گونه نیست که باطل زیاد باشد یا قوی باشد بلکه حق زیاد است اما حق در ابراز خود ناتوان است
باطل مانند آبی است که بسیار وسعت دارد اما عمق آن یک وجب بیشتر نیست .
ولی حق ممکن است در ظاهر کم باشد اما عمیق است
حق باید بداند اگردر مقابل باطل ایستاد، و کنار نرفت یقینا می تواند بر باطل غلبه کند...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#آیت_الله_محمدشجاعی(ره)
یکی از مهالک نفس صِغَر نفس است
یعنی روح انسان کوچک باشد بزرگ نباشد
نسبت به چیزهایی که به او اقبال میکند یا در برابر انسانها عجز نشان بدهد، شکست بخورد،
شکست خوردن در برابر واردات،
عجز نشان دادن در برابر واردات،
انفعال داشتن در برابر اموری که انسان با آنها مواجه میشود،
شکست خوردن، منکسر شدن
این یعنی صغر نفس که از مهلکات است،
سالکی که این صغر نفس را داشته باشد در سلوک معطّل است
این مسئله به دنبال خود چندین رذیله را میآورد،
مانند ؛ ذلّت، مهانت، عدم توانایی در اقدام به امور مهم، مسامحهی در امر به معروف و نهی از منکر،
اضطراب داشتن همیشه در برابر امور،
مرتّب در حال اضطراب قلبی است و این قلب به سوی خدا نمیتواند برود، و از اضطراب نمیتواند خلاص بشود که سوی خدا متوجّه باشد،
همینطور ذلّت
خواری و کوچک بودن
یکی از رموز بزرگ در موفّقیت در مقام سلوک نداشتن ذلّت است،
انسان باید از ذلّت بپرهیزد مخصوصاً یک سالک
و جز در برابر خدا به خود اجازهی ذلّت ندهد،
خیلی دیده میشود کسانی که به این راه وارد میشوند ولی به مسئله صغر نفس و ذلّت گرفتار هستند،
یعنی در برابر هر چیزی خود را شکست میدهند مخصوصاً در برابر انسانها و دنیا،
انسانها و مسائل مالی،
در برابر طمعهای مالی،
در برابر طمعهای دنیوی،
در برابر انسانها خود را کوچک میکنند،
اصلاً برای آنها روال میشود
مثلاً از من خواهش میکند فلانی من فلانجا مشکل دارم لطفا ببینید میتوانید درست کنید ؟
میتوانید فلانی را ببینید، فلان کار را درست کند؟،
به شما میرسد یک جملهی دیگر میگوید، به او میرسد یک جملهی دیگر میگوید،
در دست من چیزی است به آن طمع میکند،
در دست آن یکی چیز دیگری است به آن طمع میکند،
بالاخره وقتی به فشار افتاد به دامن این و آن چنگ میزند، تحمّل ندارد....
سالک باید مناعت داشته باشد، از گرسنگی هم بمیرد به ذلّت حاضر نشود،
این خیلی مهم است، ابزار راه است، زاد راه است، توشهی راه سالک است،
این غیر از ادب و احترام است، غیر از معاشرت است اینها را فراموش نکنید...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم
به اطلاع برادران و خواهران میرساند جمعه مورخ بیست و یکم دی ماه
جلسات دروس نهج البلاغه
رأس ساعت ۱۸ برقرار خواهد بود
ان شاءالله
موضوع : تربیت و خانواده -
تحمل پذیری
آدرس : تهران - خیابان آزادی- خیابان بهبودی - خیابان اردبیل ( نیایش غربی سابق) پلاک 75
منزل مرحوم سرهنگ صدف روز
https://goo.gl/maps/Z24FNk8waNrHXD5m7
May 11
#جلسات_توحید
ما در اکثر مجالس مذهبی که شرکت میکنیم و پای سخنان واعظین و منبری ها که مینشینیم متاسفانه بگونه ای صحبت میکنند که خدا و بهشت و جهنم و صراط و دین و حرکت ....
همه را در بیرون از وجودِ ما برایمان تصویر میکنند
و تمام حواسِ انسان متوجه بیرون از وجود خودش میشود
و مشکل همین جاست که اصلا در بیرون هیچ خبری نیست
و هر کس شما را متوجه بیرون کند در واقع شما را از خدا دور کرده
همه خبرها در درون انسان است ، خدا و بهشت و جهنم و صراط وحرکت.. در درون انسان است ،
منتهی شرط این که بتوانی متوجه عالم درون خود شوی این است که از بیرون فارغ شوی
اگر به بیرون متوجه باشی و در عالم ظاهر سیر کنی از رسیدن به عالم درون باز میمانی
لذا اگر کسی دنبال سیر درونی است باید بیرون را رها کند ،
دنیا و بازیهای دنیا را رها کند، از تعلقات خود فارغ شود...
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar
#ماه_رجب
#کرامت
قرآن در اولین خطاب به نبی اکرم ص فرمود : اقرا باسم ربک الاکرم
بخوان پروردگار و رب خودت را
کدام رَب؟؟
پروردگاری که خالق توست یا رازق توست ؟
هیچکدام
خدایی که اکرم است
اول زنگ کرامت را به گوش انسانها می نوازد
میگوید که حواستان باشد که شما می خواهید تحت ربوبیتی قرار بگیرید که آن رَب شما اکرم است
خودبخود فضای بحث روشن میشود که ربوبیتی کریمانه معلم شماست
بعد میفرماید :
علم الانسان مالم یعلم
انسانها چه چیزی را نمی دانند که باید یاد بگیرند
انسانها باید آن مدار انسانیت، شاخص عزت و کرامت شان را یاد بگیرند
من که معلم هستم و خودم را معرفی کردم گفتم رب اکرم معلم شماست
بنابراین در ابتدای امر خداوند زنگ کرامت را به صدا در می آورد
و می گوید که من معلم شما هستم معلمی که اکرم هستم
پس شما در فضایی کریمانه قرار می گیرید
و باید به ربوبیت کریمانه توجه بکنید
بعد می فرماید که این مطالبم را در فی (صحف المکرمه )گذاشته ام
یعنی آنها را در کتابی گذاشته ام که از کرامت از آن یاد می کنند
و بدست فرشتگانی دادم که اینها هم کریم هستند
در ادامه می فرماید: این پاکان برای شما سوغات کرامت می آوردند
مجموعه این مطالب در کتابی بنام قرآن است که آن هم کریم است،
انه لقرآن الکریم
همه ی این حرفها را یک فرشته ی کریم از سوی خدای کریم برای یک رسول کریم بیان کرده است
همه اینها نشان میدهد که مدار نزول مطالب قرآنی و آموزه های دینی محورش کرامت است.
و این مجموعه قرآنی به مبحث کرامت پیچیده می شود .
بعد ملاک محورکرامت را مشخص می کند
مبحث کرامت یعنی همان شاخصی که اشاره کردیم .
شاخصی که شما باید در تمام رفتارهای روزمره تان از آن استفاده کنید
اگر می خواهید باخدا رفتار کنید کریمانه رفتار کنید
اگر می خواهید با همسرتان رفتار کنید کریمانه رفتار کنید
اگر میخواهید با فرزندتان رفتار کنید کریمانه رفتار کنید
اگر میخواهید با همسایه و دوست و همکار و شهروند رفتار کنید کریمانه رفتار کنید
ای جوان اگر می خواهی زن بگیری همسری کریمانه باش .
می خواهی شوهر کنی همسری کریمانه باش
مخواهی مادر باشی کریمانه باش
پدر باشی کریمانه باش و....
حالا کرامت یعنی چه ؟
در فارسی ما معادل بسیط کلمه ی کرامت را نداریم.
کرامت و کریم به این معناست که انسان از هر چه که با شخصیت و هویت انسانی او ناسازگار است دور باشد
از آن چیزی که مایه ی ابتذال شخصیت انسانی است و ضربه به انسانیت انسان می زند به دور باشد
و یک رویکرد بزرگ منشانه داشته باشد
شخصیتی داشته باشد که تحت انحراف قرار نگیرد
میگوید به تمام روابط خودت نگاهی داشته باش
این شاخص را در درون ما می گذارد و می گوید که خشمگین مشو ، کرامت میگوید گذشت کن و تحت تاثیر خشم خودت قرار نگیرد
می خواهی نگاه بکنی حواست باشد که نگاهت آلوده به زشتی ها نشود . بعضی از نگاهها خوراک انسانیت تو نیست .
با شأن انسانیت تو ناهمخوان است . نگاه مبتذل و نگاه هرزه با شأن و شخصیت تو منافات دارد .
توباید نگاه کریمانه و به دور از آلودگی و به دور از آن چیزی که با انسانیت ناسازگاراست داشته باشی
حرکتی زیبا ومتناسب با هویت و شخصیت انسانی خودت داشته باشی
می خواهی لباس بپوشی ، این لباس پوشیدن تو باید متناسب با آن عزت نفس و انسانیت تو باشد ،
بنابراین هر نوع پوششی نمی تواند پوشش تو باشد.
پس با همان شاخص کرامت بپوش ، نگاه کن ، حرف بزن ، غذا بخور و بخواب...
لذا هر نوع حرکتی را با هر نوع ذوق و سلیقه ای اجازه نمی دهد .
خدا تو را بر اساس فطرت پاک آفرید ، پس مبدا تو درست است.
نقطه ی حرکت و آغازین تو هیچ مشکلی ندارد
پس نقطه ی مقصد خودت را با شاخص کرامت در نظر بگیر
در غیر این صورت اگر تو خواستی سربه هوا حرکت کنی و بر اساس دوست داشتن خود حرکت کنی ، به آن مقصدی که عشقش در درون فطرت پاکت نهفته است نمی رسی
دقیقا به همان جایی که نمی خواهی می رسی
و به آن جایی که عمق وجود تو میخواهد ، نمی رسی ....
#در_حرم_یار
Eitaa.com/darharameyar