سال 1384
موضوع: انجام مستحبات موجب تسلي نشود
آيت الله محمد شجاعي (ره) :
انسان بايد بداند راه درست چيست تا موفق به عمل بشود بايد از راه درست ياد گرفت
از حكم اميرالمومنين (ع) است كه فرمودند (العلم بلاعمل وبال و العمل بلا علم ضلال )
انسان بداند وعمل نكند وبال است ، كمال نيست و عمل بدون علم هم گمراهي است
كسي كه عملش با علم صحيح نباشد حركتش بدون ضلالت و گمراهي نخواهد بود
امام صادق (ع) از حضرت امير (ص) نقل ميكنند كه فرمودند عمل اگر با تقوي همراه باشد كم نميشود ، كسي شايد ظاهر عملش كم باشد ولي باتقوي است ، عملي كه با تقوي همراه باشد كم حساب نميشود ، چگونه كم باشد آنچه كه قبول ميشود ؟ كه خدا از صاحبان تقوي قبول ميكند همه سعي كنيد تقوي داشته باشيد تا عمل شما مقبول شود .
سوال : با وجود انجام معاصي آيا ترك مباحات بدرد ميخورد؟
در جواب فرمودند : نهي قطعي آن است كه انسان حرام انجام ندهد كه عبارتست از گناه
وقتي كسي به گناه مبتلاست و سعي در ترك آن ندارد اگر بخواهد از مباحات هم كنار بكشد و در واجبات كوتاهي كند خودش نكته ايست
ولي عميقتر اين است كه ترك بعضي مباحات و انجام مستحبات براي اينگونه افراد كه متقي نيستند مقبول نمي افتد
اولا به جايي نميرسد و ثانيا موجب تسلي آنها ميشود
مثلا مبتلا به حرام است ولي با هياهو دعاي كميل ميخواند اين باعث ميشود عظمت و شدت گناه را نزد او كم كند و اين خطرناك است
درد ما بايد اين باشد كه گناه را ترك كنيم وبدانيم اعمال مستحبي و ترك بعضي مباحات نبايد باعث تسلي ما شود
وقتي انسان تقوي ندارد هيچ چيز از جمله زيارت رفتن ها بدرد نميخورد ولی تسلي بخش است و اميد ميدهد كه خطرناك است
كسي كه روزبه روز محرمات را ترك ميكند و واجبات را انجام ميدهد در حال پيشرفت است
از تسلي ميترسم چون پيشرفت را كم ميكند
اينگونه افراد باب توسل را شروع كنند توسل براي اينكه عاجز مانده اند و در نفس خود و شيطان گير كرده اند
سعي ميكنند وخراب ميكنند
اگر ميخواهيد به مستحبات عمل كنيد مراقب باشيد كه موجب ترك واجبات نشود و تسلي شما نشود و ناراحتي شما را كم نكند از اينكه گناهان را ترك نكرده ايد
در روايتي امام فرمودند كسي كه گناه ميكند دشمن ماست
در هر صورت نماز شب گذشتني نيست و توسلات همينطور
مخصوصا زيارت عاشورا ولي باز تاكيد ميكنم مواظبت كنيد ناراحتي شما را كم نكند و مواظبت كنيد كه در انجام مستحبات روز به روز ناراحتي شما از گناهان بيشتر شود
eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی :
هرقدر ریاست داشته باشید؛ مال داشته باشیدیافرزند داشته باشید همه موهوم است
اینها را به خود چسبانده اید
اینها به شما نمی چسبد آنچه باشماست همان است که در روح شماست نه اینکه بزور به خود بچسبانید به ما ارتباط ندارند دلیلش هم این است که گرفته میشود
آنوقت که بنا شد گرفته شود میبینید که خیال بوده با ما نبوده؛ ما بی آنها بودیم و آنها هم بی ما بودند
اگر ماباشیم یا باخداهستیم یا بی خدا
ما اصلا با هیچ چیز ارتباط نداریم
این حقیقت را مادامی که ریاضت نکشیدیم نخواهیم یافت با حرف و الفاظ یافته نمی شود
مدتی به جریان فکری بپردازید تا بفهمید به هیچ چیز مرتبط نیستید
انسان تنهای تنهاست فقط به خدا مرتبط است
این حقیقت را مردم موقع مردن میابند
هیچ چیز به ما اتصال ندارد
ما خود را وصل کرده ایم و موقع مرگ یافتن این حقیقت خیلی اندوهناک و وحشتناک است
این یکی از علل وحشت است
انسان یکدفعه میفهمد در ظلمت است و از همه خیالات و موهوماتی که برای خود داشته هیچ نمانده
آنهایی که در ریاضت قدمهایی برداشته باشند و به تنهایی خود پی برده باشند از این فشار محفوظند
قرآن میگوید که به میت میگوییم که
جئتمونا فُرادیَ
تنها آمدی
تنها بودی
اگر تقوی داشته باشد حق همراه اوست....
eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمدشجاعی (ره) :
این خداست که در دل حالتی ایجاد میکند تا انسان ایمان اولیه را داشته باشد و مرتبا عنایت دارد تا به مراحل عالی ایمان راه پیدا کند
در هرمرحله ای که متوجه شدید ایمانی دارید ولو در مرتبه ضعیف برای اینکه مانند بعضی ها چوب نخورید و این مرحله را از دست ندهید و به تفضل الهی متذکر باشید به زبان خود به خدا بگویید که خدایا منت گذاشتی که مارا وارد معتقدان کردی و هدایت نمودی
گاهی انحراف بعضی ها ناشی از این مسئله است که شکرگذار نبودند
اینها برگشتند و مشمول قهر الهی شدند علل زیادی دارد شاید یک علت هم این باشد که نعمت خدا را یاد نکردند، شکر نکردند
اصل ایمان و هدایت در این مرحله که به ما رسیده از خدا رسیده وبالاتر از این هم اگر به دل راه پیدا کند از خدا خواهد بود یعنی در عین حال که باید مجاهدت کنیم تا به مراحل عالی برسیم باید توجه داشته باشیم که چون از خداست پس باید از او خواست
و باید به خدا شکایت کنیم
شکایت از خود داخلی، از دشمن خارجی، از نفس، از خشم، از قلب، از شیطان
خدا برای شکایت حسابی در این عالم باز کرده است
اگر شکایت کردید میتوانید چیزی بدست آورید اگر شکایت نکنید ساده بدست نمی آید
یکی از اسماء خدا اینست که خدا موضع شکوی است باید شکایت برد به محضر خدا
مخلوق برای روبه راه شدنش در جوانب مختلف به این اسم احتیاج دارد فلذا خدا با این اسم تجلی کرد
او موضع شکوی است یعنی باید خلق شکایت خود را به او ببرد اگر نبرد خود را محروم کرده است
قرآن را بفهمید و ببینید چه دقائقی در عبودیت دارد و چه میگوید هر قدر فهمیدید شب و روز هم مجاهدت کنید آرام ندارید هر چه خود را با قرآن تطبیق دهید این حالت در وجود شما قوی خواهد بود اساس توحید این است که انسان در عین مجاهدت روزبروز شرمنده تر باشد
اما در عین عبودیت نه آن شرمندگی که ترک مجاهدت باشد......
eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره) :
دکانها گرم است هر روز هم عرفانها زیاد میشود به شما عرض کنم یک وقتی فریب نخورید که بعضی از این مدّعیان اسم خود را عارف گذاشتند، بعضیها از خانمها، از آقایان عارف میشوند، درویش میشوند، عاشق میشوند، فانی میشوند، واصل میشوند به غیب پی میبرند. هزاران مسئله دیگر که دکان است .
الآن در بازار برای خالی کردن جیب من و شما هر روز جنسهای تازهی فریبنده را مخصوصاً در معرض دید قرار میدهند، این دکاندارها هم همینطور هستند، منتها اینها دین میفروشند و دین میخرند. دین خود میفروشند دین حق دیگران را میخرند. مانند دلار و پول. مال شیطان را میفروشند و مال مسلمانها را میگیرند. اینها همه دکان است.
خیلی ها از دور میشنوند وفکر می کنند که راه سلوک و تزکیه و اینها چیست ؟
گمان میکنند یک یا چند ذکر لقلقهای است
ما زیاد این را میبینیم که خیلیها می آیند یعنی خود شما هم شاید این کار را کردید. میآیند و میگویند که، به ما یک ذکر بدهید. بعد ما میگوییم حالا برو شما این آیه را عمل بکن، یکی از آن آیات فعلا همین است که «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا أَطيعُوا اللَّهَ وَ أَطيعُوا الرَّسُولَ» فعلاً تو واجب را عمل کن، یکی از این «يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا»ها همین است.
اطاعت از خدا بکن ،، هر چه را که گفته است واجب است، واجب است. هر چه گفته است حرام است، حرام است.
اگر میخواهید ایمان شما آمیخته به ظلم نباشد باید از خدا و رسول اطاعت کنید.
میگوییم شما فکر کردید که سلوک فقط به چند تا ذکر لقلقهای است این چه فکر خامی است تو برو اوّل واجب را خوب یاد بگیر و انجام بده بعد گناهان را خوب یاد بگیر و ترک بکن تا بعد حالا فعلاً دستور تو همین است
اکثر آنها میروند و دیگر نمیآیند. برای اینکه باید عمل کنند و بیایند ولی نمی آیند.
اینها خیال خام است ، سلوک این نیست که چند تا ورد و ذکر را در یک گوشهای نشست و گفت
سلوک همین است که الآن عرض کردم که انسان خوب یاد بگیرد امر و نهی خدا را و
اینکه گفته است خدایا تو معبود و مطاع من هستی
لذا با علم و معرفت به همهی امر و نهیهای خدا عمل کند ،، لحظه به لحظه امر خدا را بجا بیاورد و از نهی خدا اجتناب بکند این سلوک إلی الله است و خود آیه هم اینطور فرمود «وَ هُمْ مُهْتَدُون» اینها در راه هستند، اینها در طریق إلی الله پیش میروند، اینها هستند که مرتّباً ایمان خود را تحقّق میبخشند
متاسفانه خیلی جاها هم از این دکّانها و دکّاندارها بودهاند و هستند که مسئلهی سلوک عبودی و تزکیه و تهذیب و اینها را به صورت چند ورد و ذکر و در یک گوشهای خزیدن آوردند
eitaa.com/darharameyar
آيت الله محمد شجاعي (ره):
خيلي ها غصه ميخورند كه نميتوانيم زياد ذكر بگوييم
حضرت علي (ع) ميفرمايند اين غصه ها را نخوريد غصه اين را بخوريد كه چقدر عملتان براي خداست و دل چقدر براي خداست
غصه اين را نخوريد كه اين ذكر را نگفتم يا كم مستحبات انجام دادم ، روي مقدار نرويد ، غصه اخلاص وعدم اخلاص را بخوريد
دراصول كافي آمده است كه امام رضا(ع) فرمودند خوشابحال آن كسي كه عملش را خالص كند براي خدا ، عبادت ودعايش را خالص كند براي خدا
حضرت اينجا به موزات عمل به تخليص دل اشاره ميكنند
قلبش مشغول نشود به آنچه چشمانش مي بيند وياد خدا را فراموش نكند با آنچه گوشش ميشنود
يعني چشم وگوشش او را به واديهاي ديگر نبرد
يعني قلب او همراه گوش و چشمش نرود و دلش محزون نشود به اينكه فلاني به چه منصبي رسيد و چه شد و ...
از همه فارغ باشد
دل وقتي تخليص شد نه صداها اورا بازميدارد و نه ديدن ها و نه احوالات مردم
دل آنچنان در ياد خدا و حب خدا و مستغرق در ياد خدا باشد كه همه اين مسائل براي او موهومات باشد
از من ميشنويد هرچه مطالعه داريد قطع كنيد و برويد در آياتي كه درباره قلب است تدبر كنيد كه چه ميگويد
بعد از انجام واجبات قسمت مهمي از فكر وغصه و همت ونيرو را صرف مطالعه و كار روي قلبتان بكنيد
كارهاي خود را تعطيل كنيد (كارهاي اجتماعي را نميگويم ) كارهاي فردي را كه فكر ميكنيد عبادت است ترك كنيد وبجاي آن عبادت بهتري انجام دهيد ، بنشينيد در گوشه اي وببينيد در قلب شما چه خبر است ، قلب خود را جويا باشید ، تصميم بگيريد اين كجي ها را در قلب خود اصلاح كنيد ، آن مرض را اصلاح كنيد ، آن اعوجاج را اصلاح كنيد
اكثر متدينين و آنها كه خوب عامل هستند در وجودشان سكون و آرامش است و خشيت در وجودشان حاكم نيست ، خوف در وجودشان حاكم نيست ، فكر ميكنند كه راه را رفته اند .
اين ملاك يادتان باشد و تا آخر عمر فراموش نكنيد ، اين حرف در گوشتان باشد كه هرچه راه شما درست باشد ترس شما بيشتر خواهد بود و هيچ نقطه روشني در وجود خود كه بتوانيد روي آن تكيه كنيد نخواهيد ديد ،
اين ملاك سنجش است ، يادتان باشد
آنچه بعد از مردن به ظهور ميرسد همانست كه در قلب است ، اينها فقط در اينجا ميماند
بايد عمل كرد وشكسته بود ، خدا به شكسته رحم مي آورد .....
eitaa.com/darharmeyar
آیت الله محمد شجاعی (ره) :
روزهای دوشنبه با تضرع این دعا را بخوانید و تا شب بخواهید که از ظلمهایی که به مخلوقات کرده اید بخشیده شوید
البته همیشه باید خواست نه فقط دوشنبه ها ولی دوشنبه برای خودش حساب خاصی دارد که به عقول نمیرسد
.... و اسئلک فی مظالم عبادک عندی......
اینها گرفتاری من وشماست
که خدایا من به مظالمی که به بندگان تو کردم هر بنده از بندگانت مردو زن در خصوص مالش اهلش فرزندانش یا غیبت اوراکردم یا چیزهایی بر او تحمیل کردم چیزی به دوش کسی گذاشتم
(که بسیارخطر بزرگی است چون خودم را بزرگ میدیدم هوا داشتم کج روش بودم تعصب داشتم و.....)
خدایا همه شان را بنحوی از من راضی بگردان
حتی ظلم به نباتات به خاک به آب
در مکه در حالت احرام حتی یک علف را از زمین کندن یا شاخه درختی را شکستن یا به آینه نگاه کردن مجاز نیست.......
eitaa.com/darharameyar
سلام علیکم
با توجه به درخواست و استقبال کاربران محترم مبنی بر تشکیل مجدد کلاسهای حضوری به اطلاع میرساند
اولین جلسه کلاس روز جمعه مورخ 26 خرداد ماه 1402 رأس ساعت 18/30 برگزار میگردد.
ان شاء الله کلاس مذکور همه هفته در خصوص موضوعات توحید و نهج البلاغه و تذکرات اخلاقی در سلوک و تزکیه و مسائل تربیتی و اجتماعی با محوریت مباحث استاد عزیز آیت الله محمد شجاعی (ره) بر قرار خواهد بود.
لطفا اطلاع رسانی فرمایید.
آدرس جلسات:
تهران خیابان آزادی چهارراه بهبودی پشت مسجد صاحب الزمان (عج) خیابان نیایش غربی پلاک 75
منزل مرحوم سرهنگ صدف روز
جمعه ها ساعت 18 الی 19
امید است کلیه برادران و خواهران گرامی با حضور به موقع و حداکثری موجبات تداوم و استحکام کلاس را فراهم نمایند.
eitaa.com/darharameyar
May 11
عزیزانی که در خصوص مسیر مکان کلاس سوال کردند به استحضار میرساند ایستگاه مترو آزادی (شادمان) منتهی به خیابان بهبودی است که حدود چند دقیقه با محل برگزاری کلاس فاصله دارد
آیت الله محمد شجاعی (ره) :
رسول الله فرمود: « مِنْ أَحَبِ السَّبِيلِ إِلَى اللَّهِ عَزَّ وَ جَل»
دقّت بکنید نکته اینجا است. از محبوبترین راهها به سوی خدا «جُرْعَتَان» سالکی که راه نزدیک میخواهد، نزدیکترین راهها «جُرْعَتَان» دو جرعه است، جرعه ، به اصطلاح نوشیدن. دو جرعه است که هر کس این دو جرعه را داشته باشد نزدیکترین راه را به سوی خدا انتخاب کرده. نزديكترين راه(دقت كنيد)
سالک باید اینها را انتخاب بکند. «جُرْعَةُ غَيْظٍ تَرُدُّهَا بِحِلْمٍ وَ جُرْعَةُ مُصِيبَةٍ تَرُدُّهَا بِصَبْرٍ» رسول الله فرمود: یکی جرعهی غیظ است، غیظ را فرو بردن، در خود هضم کردن و ناراحت نشدن و آن حالت قهر را به خود نگرفتن،
جرعهی غیظی که انسان با حلم آن را بنوشد و جرعهی بلایی که انسان با صبر خود آن را بنوشد. این دو ،، نزدیکترین راه است.
eitaa.com/darharameyar
آيت الله محمد شجاعي (ره):
شما ميدانيد مقصد سالك چيست و فهميده ايدكه راهرو در اين حركت قلب است ، طالب قلب است ، فاصله در قلب است ، حجاب در قلب است ، حركت كننده بسوي حضرت حق قلب است ، در مقام سلوك همه قواي وجود بايد در خدمت قلب باشد .
كثرت اكل وشرب مانند چيزهاي ديگر تاثيراتي روي قلب خواهد گذاشت و قلب را از حركت در اين راه و از پيشرفت مانع خواهد شد .
يكي از آثارسوء آن اماته قلب است يعني قلب آن حيات خاصي كه بايد داشته باشد را از دست ميدهد
اگر درعمل موفق بوديد بهتر ميفهميد كه قلب و حركتش چيست
زياد خوردن دواثر بد روي قلب ميگذارد يكي قسوت و ديگري تمايل به شهوت
قلب كه قاسي شد سالك ابزارش را از دست ميدهد
امام ميفرمايد كم خوردن وتشنه بودن سازگار با مومن است .
غذاي مومن جوع و تشنگي است و اين غذاي روح است . گرسنگي وتشنگي موجب تقويت بدن هم هست . زياد خوردن وآشاميدن مانع ارتفاع حجب از قلب است و انسان موفق به كنار زدن حجابهاي ظلماني و ورود به عالم نور و ملكوت نميشود و به سهم خود حجابهاي ظلماني را تثبيت ميكند و نميگذارد انسان از آنها خلاص شودو......
eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره) :
قرآن میگوید ریاست، دنیا، مال، اولاد، زنها، مردها، مطاع دنیا همه چیز برای شما زینت داده شده است
یعنی در مرتبه نفسانیت حقیقت اینها آنچنان که هست نیست و شما خلاف آنچه که هست را می یابید
تعبیر قرآن واقعاً برای اهلش آموزنده است
شما تابش ها را حقیقت میبینید شما مانند صیادی میمانید که سایه مرغی را پیگیری می کند و مرغ از بالا می پرد قران عجب تعبیراتی دارد هر چه پیش می روی تعبیرات به یک نظر ذوق آور و به یک نظر دیوانه کننده است
مادامی که از این مرتبه خلاص نشدیم سراب را آب و تابش را حقیقت خواهیم یافت و فریب خواهیم خورد و در ضلالت خواهیم بود پس باید این مرتبه نفسانیت شکسته شود والا ما در این مهلکه هستیم
باید موجودیت فعلی خود را بشکنیم و الا چارهای نیست
این ها را فراموش نکنید اگر شما خوب گوش داده باشید اتمام حجت شد
چشم و گوش خود را باز کنید
فردا گلایه نکنید و دیگر نگویید هر چه سعی میکنیم به سوی خدا برویم نمی شود
اگر سعی را از راهش بکنید فوراً راه پیدا می شود
هر چیزی از راهش
گندم را اگر در آب لیوان قرار دهید رشد نمی کند باید از راهش وارد شد باید برای سنبل شدن به زحمت بیفتد راه فقط مخالفت با هوای نفس است
(لا اله الا الله)
هوای غیر را بیرون کنید و در آخر هوای او بماند تا مطلب درست شود
با هوای غیر هوای او نمی شود
مَا جَعَلَ اللَّهُ لِرَجُلٍ مِنْ قَلْبَيْنِ فِي جَوْفِهِ ۚ
یک قلب یک هوی
یا هوای او یا هوای غیر
شما شروع کنید به مجاهدت و کشتن هوی
واجبات را انجام دهید از محرمات اجتناب کنید از اوصاف بد اجتناب کنید نماز شب بخوانید اوراد و اذکار بگویید دعاها بخوانید مستحبات را انجام دهید
اما بدانید اصل و پایه شکستن هوی است
آن وقت ببینید چه می شود آن وقت دیگر گلایه نخواهید داشت.
eitaa.com/darharameyar