eitaa logo
در حرم یار
1.5هزار دنبال‌کننده
642 عکس
35 ویدیو
3 فایل
کانال جلسات استاد سیدعلی سیدعربی پیرامون مباحث و آثار آیت الله محمد شجاعی رضوان الله تعالی علیه و بزرگان اخلاق و عرفان اسلامی نشر و نسخه برداری از مطالب با ذکر کانال و منبع آن بلامانع است ارتباط با آدمین @DarharameyarAdmin
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله محمد شجاعی (ره): می‌گویند به نماز شب موفق نمی‌شویم می‌گوییم ببینید چه گناهی کرده‌اید شما دیگر عوام نیستید نمی‌شود گفت (من) نماز شب خواندم بلکه (او )ما را خواند که دیگر نمی‌خواند نباید گفت ما ذکر گفتیم بلکه او ما را خواست که دیگر نمیخواهد وقتی تصمیم به گناه گرفتیم اگرچه انجام ندادیم اما با این وضع عنایات کم می‌شود دیگر ما را نمی‌خواند یا اگر نماز را با حال می‌خواندید دیگر آن حال میرود چون آن جذب رفته است (یحاسبکم به الله ) خدا حساب می‌کند در صحبت‌های خصوصی گفته‌ام یکی از مسائلی که سالک باید در نظر بگیرد تا موفق شود حسابگری خداست در همین جا (همین عالم) حساب می‌کند که این موضوع بعد از افتادن پرده‌ها روشن خواهد شد اگر قدم به سلوک گذاشتید بدانید روی تمام لحظات شما حساب باز می‌شود (لحظه به لحظه ) برای لحظات خوب حساب خوب باز می‌شود و برای لحظات بد حساب بد باز می‌شود بعضی‌ها می‌گویند ذکر و اوراد داشتیم ولی از دست ما گرفته شده اینان توجه ندارند که خدا روی همه چیز حساب می‌کند هرآنچه که به قلب می‌آید خدا روی آن حساب باز می‌کند آن خاطری که با اختیار تصور گناه می‌کند یا آن خاطری که با اختیار تصمیم بر گناه میگیرد خدا روی آنها خدا حساب باز می‌کند آنچه که رویش حساب باز نمی‌شود مسائلی است که خارج از اختیار است (وَإِذَا ٱلنُّفُوسُ زُوِّجَتۡ) هر نفسی با درون روح خود (زُوِّجَت ) هر کسی نیت او هرچه باشد با آن جفت می‌شود مثلاً دوست داشتن چای مباح است همین دوست داشتن چای در قیامت یک شکل بد و عذاب دهنده دارد صورت این سوی آن عذاب دهنده نیست اما صورت اخروی آن عذاب دهنده است در قیامت می‌بینیم که کشیده می‌شویم به سوی حبس و ظلمت ویا وحشت و سرگردانی و اگر حرام باشد بسوی آتش با ذوق هم می‌رویم و کشیده میشویم فقط انهایی که تحصیل انقطاع کردند فشار ندارند ولی کسانی که همه چیز آنها درست است ولی در قلبشان علاقه به مباهات داشته‌اند باید از این علاقه در آن عالم مخصوص پاک شوند با داشتن غیر خدا در قلب نمی‌شود به سوی خدا راه پیدا کرد آنهایی که از غیر دل برداشتند حسابشان پاک است Eitaa.com/darharameyar
جمعه مورخ ۲۶ آبان ماه رأس ساعت ۱۸/۳۰ هشتمین جلسه توحید از مباحث توحیدی آیت الله محمد شجاعی (ره) توسط جناب سیدعلی سیدعربی برقرار است ان شاءالله گزیده ای از مبحث فردا : اسماء خدا تعبیرات است اینکه ما می‌گوییم علیم است سمیع است بصیر است قیوم است ۳۶۰ اسم نام بردیم یا در جوشن کبیر هزار تا این به چه معناست .... وقتی می‌گوییم اسم اعظم یا میگوییم الله از احدیت جلوه میکنه بعضی‌ها فکر می‌کنند اسم اعظم یعنی لفظ الله یعنی برای خدا الفاظی وضع کردیم مانند الف و لام و ه در حالیکه این نیست ..... اینکه الله از احد ظهور می‌کند و اسم تبارک و تعالی از الله جلوه میکند یعنی چی ؟..... بالاخره این حقایق در زبان بشر باید با حروف و کلماتی تفهیم شود .... به یک نظر نه سنگی هست و نه درختی هست نه انسانی است نه آسمان و زمینی هست ..... خدا که نیامده دانه به دانه آدم خلق کند حیوان خلق کند درخت خلق کند مثل یک نامه سربسته ومهر وموم شده ای است که وقتی باز میشود تمام کلمات و لغات و جملات هویدا میشود...... این چه ربطی است، چه رابطه‌ای است که هُوَ مَعَکُمْ ایْنَما کُنْتُمْ، یا نَحْنُ اقْرَبُ الَیه مِنْکُمْ این یعنی چه؟ یعنی پهلوی همیم؟ به این معناست که ما دونفر نزدیک به همیم یا مسئله دیگری است؟...... Eitaa.com/darharameyar
☀️ صبح جمعه است به نرگس برسان اين پيغام سوخت بی عطر تو اين باغ كمی زود بيا... Eitaa.com/darharameyar
ابلیس ملعون صرفا برای تکبر و طغیان و گمراه کردن انسان آفریده نشده بود که اِشکال به آفرینش خداوند متعال وارد شود که چرا چنین موجودی را خلق کرد که هم خود جهنمی شود هم دیگران را به جهنم بکشاند بلکه ابلیس از جنیان است که مانند انسان از قوای اراده، اختیار و انتخاب برخوردار است و با اراده‌ی خود تکبر و طغیان کرد و شیطان شد. خداوند سبحان، خیر محض است و از خیر نیز به جز خیر صادر نمی‌گردد؛ بنابراین، خلقت هیچ موجودی شرّ نیست و برای شرارت آفریده نشده است. شرّ محض، در نظام خلقت خداوند متعال وجود ندارد، اما در مقام هدایت و افعال، برخی به اراده‌ی خود خیر، مجرای خیر، و واسطه‌ی خیرات می‌شوند و برخی دیگر شرّ، مجرای شرور و واسطه‌ی شرارت می‌شوند. Eitaa.com/darharameyar
tohid8_1.mp3
9.44M
گزیده ای از جلسه هشتم توحید مورخ ۲۶ آبان ۱۴۰۲ سیدعلی سیدعربی Eitaa.com/darharameyar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💐نام زینب خاک را زر می کند 🌷دخت حیدر کار حیدر می کند 🌸نام زینب دلنشین و دلرباست 🌺دختر مشکل گشا، مشکل گشاست Eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره): هر وقت فرصت دارید به استغفار بپردازید این توصیه را فراموش نکنید مرتب به یاد بیاورید که چه خطاها کرده اید یک عمر خطا کرده ایم خدا هم نزدیک است نشسته اید ، ایستاده اید ، راه میروید ، استغفار کنید اگر در میان جمعی هستید که نمیتوانید به زبان استغفار کنید مرتب در دل این استغفار و تملق را داشته باشید که خدایا ببخش حرف خود را مرتب بزنید هرچه میتوانید مرتب استغفار کنید مستحب ها را ترک نکنید ولی وظیفه اصلی من وشما استغفار است ، گریه و جبران گذشته است ، کار اصلی استغفار است تا وقت را از دست نداده به عذرخواهی بپردازید بلکه خدا ببخشد بعید شمردن و استبعاد کردن مانند باور نکردن است من وشما گرفتاریم سعی کنید به این نکته پی ببرید در وجود ما پرده ای است که دید ما بعید شده و باور نداریم مجاهدت کنید و خود را خلاص کنید ........... Eitaa.com/darharameyar
🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌺🍃🌸 🌸 میلاد پرفروغ حضرت زینب کبری سلام الله علیها مبارک آیت الله محمد شجاعی(ره) درتفسیر سوره فجر: اگر بخواهیم روی این آیه بحث اخلاقی داشته باشیم این است که : امکانات و جریاناتی که در دنیا به عنوان آسایش در اختیار ماست و استفاده می کنیم و چیزی بیش از این اینها نمیفهمیم تک تک موجب حسرت فوق العاده خواهد شد که این را در قیامت متوجه میشویم فکر می کردم پولی خدا داده که بروم فرشی بخرم یا صحت بدنی داده  که خوب بخورم و خوب بخوابم ولی کاملا اشتباه بوده برای اینها نبوده چه خطایی کردیم ! در همه موارد این امکانات برای  راحتی نبوده برای مسائل دیگری بوده زیرا در آیه میخوانیم که هیچ انعامی و هیچ فشاری از جانب خدا نیست مگر برای ابتلاء وآزمایش ابتلاء ها متفاوت است هوشیار باشید خودتان را در این عالم نجات دهید هیچ تعارفی نیست به اینکه ما در خطریم هیچ امیدوار هم نباشید اگر تلاش کردید امیدوار باشید وگرنه ، نه آزمایش ابعاد مختلف دارد مثلا می بینید  گرفتاری پیش می آید صحت بدن از دست رفت قبلا تصمیم داشتید در راه کمال و عبودیت قدم بردارید ولی با عدم صحت بدن همه چیز را کنار گذاشتید اینجا ادعا میکردید و خدا ادعای شما را آزمایش میکند که در ادعای خود صادق هستید یا نه مثلا صحت بدن را از دست میدهید و فکر میکنید که دیگر چگونه نماز بخوانم چگونه خدمت به خلق بکنم ... همه را کنار میگذارید ولی در عین حال فکر این را میکنید که چگونه منزل بخرم و چه ها بکنم و.... این مورد ها را کم نمیکنید ! در جای خود محفوظ است آزمایش خدا در اینجا خوب روشن میشود اگر ادعا درست بود پس در مورد کمالات چه طور شد ؟ خود را هیچ لحظه ای از آزمایش خدا دور ندانید مثلا تصمیم میگیرید خضوع داشته باشید فورا صحنه ای پیش می آید و می بینید نشد تصمیم میگیرید به حقوق دیگران تجاوز نکنید یکباره خدا زمینه هایی بوجود می آورد که در لحظات قبل بوجود نیاورده بود معلوم میشود از آزمایش به سلامت بیرون نیامدید از این موارد بارها بوجود می آیدخدا مسلط به تمام وجود است خدا کند پای ما لنگ نباشد    http://Eitaa.comdarharameyar 🌸 🌺🍃🌸 🍃🌺🍃🌸🍃🌺 🌼🍃🌸🍃🌺🍃🌸🍃🌺
گزیده ای از جلسات سنوات قبل جناب سیدعلی سیدعربی در باب دروس نهج البلاغه : اميرالمومنين درروايتي در اصول كافي اينطور بيان فرمودند الْإِيمَانُ لَهُ أَرْكَانٌ أَرْبَعَةٌ التَّوَكُّلُ‏ عَلَى‏ اللَّهِ‏ وَ تَفْوِيضُ‏ الْأَمْرِ إِلَى اللَّهِ وَ الرِّضَا بِقَضَاءِ اللَّهِ وَ التَّسْلِيمُ لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ. يعني ایمان فقط به ریاضت کشیدن و اعمال ما بستگی ندارد در این روایت حضرت فرمودند ارکان ایمان 4 مورد است. ارکان ایمان مشابه ارکان نماز است، اگر نماز فاقد ارکان شد ولو سهوا، این نماز باطل است و دیگر نماز نیست ایمان هم اینطور است،اگرکسی این 4 رکن را نداشت، مومن بالله نیست. همینطور اگر نقصی در این 4 رکن بود ایمانش ناقص و اگر اینها در وجودش کامل محقق شده بود، ارکان ایمانش تمام است فرمودند اولین رکن ایمان اینست: «التوکل علی الله» یکی از ارکان ایمان توکل به خداست . خب توکل یعنی چه؟ خیلی از ماها فکر میکنیم این رکن ایمان را داریم و در هر کاری به خدا توکل میکنیم و از خدا کمک میخواهیم دعا میکنیم مسئلت داریم اعتقاد داریم همه اینها نشان از توکل ماست   در حالیکه این خیلی فهم ناقصی است یا بهتر بگوییم اصلا توکل این نیست توکل یعنی وقتی خدا با شماست از هیچ چیزی ترسی نداشته باشید هیچ چیز یعنی وقتی خدا را دارید دیگر از چیزی واهمه نداشته باشید نگران نباشید مضطرب نباشید حالا سوال میکنم خدا رادارید یا نه ؟ که به او توکل داشته باشید و از هیچ چیز نترسید اصلا توکل زمانی معنا پیدا میکند که خدا را داشته باشید اگر خدا با من و همراه من نباشد و نداشته باشم چه معنایی دارد که بگویم به خدا تکیه میکنم توکل اصلا معنا ندارد خدا کجا با شماست ؟ اصلا خدا تکیه گاه کیست با کیست؟ با کسی که او با خدا باشد ، جايي كه ما با خدا باشيم . اگر شما كنار خدا وباخدا نباشيد آیا ميتوانيد بگویید خدا با ماست؟  . البته خداكه هميشه محيط برماست قوام ما با خداست (هو معکم ) اما ما از نظر وحدت موجودات صحبت نمی‌کنیم والا با هر موجودی با هر سنگی حتی با کافر هم خدا همراه است و وجودش ازخداست اما آیا ما با خدا هستیم ؟ امام عصر (عج)حاضر و ناظر است و محیط بر ما اما آیا ما کنار او هستیم با او هستیم در معیت او هستیم ؟ نیستیم كجا ما ميتوانيم بگوییم که خدایا ما با تو هستیم ؟ کجا میتوانیم در حد خودمان بگوییم عندالله هستيم با خداهستيم ؟ در تکالیف در دستورات در امرونهي هاي خدا درواجبات و محرمات مستحبات و مكروهات و مراتب بالاتر ، پس اول باید خدا را داشت با خدا بود در معیت خدا بود بعد بتوان گفت که من توکل دارم چون توکل یعنی وقتی خدا با توست از چیزی نترس و نکته اینست که خدا کجا با توست؟ جایی که تو با خدا باشی و تو کجا با خدا هستی؟ جایی که به امر ونهی او گوش کنی اینطور همراه او هستی بعد هم میتوانی به او تکیه کنی بگویی توکل دارم و یکی از ارکان ایمان صحیح باشد معنای توکل این است که وقتی تکلیف آمد راه خدا را بروی و دیگر فکر هیچ کجا را نکنی. و فقط وقتی بترسی که پایت را از مسیر خدا بیرون می گذاری چون دیگر با اونیستی و او با تو نیست پس معنای توکل این نیست که کسی  کار خودش را به عهده خدا بگذارد و بگوید خدايا خودت درست كن همه چی با تو ، این غلط است بلکه معنای توکل این است که شما وظیفه خود را انجام بدهید و کار خدا را هم به خدا واگذار کنید و نتیجه را به او بسپارید نه اینکه در وظایف شرعی و اجتماعی کوتاهی یا سهل انگاری داشته باشید.... Eitaa.com/darharameyar
06.Hamd.mp3
15.51M
تفسیر سوره حمد آیت الله محمد شجاعی (ره) قسمت ششم Eitaa.com/darharameyar
جلسه شناخت شیطان سیدعلی سیدعربی : ..... اینکه واقعاً علم شیطان چقدر بوده یعنی علم و معرفت او نسبت به خدای متعال چقدر بوده است جای بحث است علم یقینی داشته یا نداشته یا چقدر داشته معلوم نیست می‌دانید که حقیقت شیطان پایین‌تر از انسان است از اجنه است از ملائکه هم نیست و در ثانی صرف علم و آگاهی باعث نمی‌شود که موجودی حق را بپذیرد تکبر و خودبینی و حب ذات باعث می‌شود که در عین اینکه یک موجود خیلی چیزها را می‌داند اما نپذیرد بنده و شما مگر الان یقین نداریم که جهنمی هست بهشتی هست قیامتی و حساب کتابی هست؟؟ مگر علم نداریم ؟ اگر باور داریم علم داریم یا یقین داریم برای ما ثابت شده چرا خطا می‌کنیم از دو حال خارج نیست یا جاهلیم یعنی علم نداریم یقین نداریم یا هوای نفس و تکبر و حب ذات ما بر عقل و علم و درایت ما غلبه دارد شیطان هم مثل موجودات و مخلوقات دیگر است از اجنه بوده و صاحب اختیار که در اثر عبادت به مقاماتی هم رسیده بوده است به علومی هم دست پیدا کرده بود اما نفسانیت شیطان در نهایت بر علمش پیروز شد نظریه دیگری هم مطرح است که اصلاً شیطان از اول کافر بوده عبادت واقعی نمی‌کرده علم داشته ولی ایمان نداشته عبادت می‌کرده که به مقامات بالا برسد مانند مرتاض‌ها که ریاضت می‌کشند تا به اهداف خود برسند که در واقع خودپرستی است نه خداپرستی شیطان اگرچه عبادت می‌کرده ولی اثبات کرد که به ربوبیت خدا اصلاً معتقد نبوده نگویید چرا شیطان با آن معرفت بالایی که داشت دچار گمراهی شد ...... Eitaa.com/darharameyar