کاربران محترم سلام علیکم
مطالبی که از استاد فقید مان آیت الله محمد شجاعی (ره) بارگزاری میشود اغلب مربوط به جلساتی است که در خدمت ایشان بوده ایم و بیانات ایشان را مکتوب کرده ایم و در تألیفات ایشان مستند نیست و سعی شده عین کلام ایشان ذکر شود و از ویراستاری در حد امکان پرهیز شود لذا بصورت گفتاری نوشته میشود
آیت الله محمد شجاعی : 67/7/18
ما اگر توفیق واجبات را داشته باشیم خودمان را گم میکینم
اگر خوب بفهمیمم آنچه که از واجبات انجام میدهیم چیست می فهمیم که اصلا به محضر خدا بردنی نیست
نمی فهمیم آنچه که ما در نماز انجام دادیم اصلا نماز نیست ، روزه ای که گرفتیم اصلا روزه نیست
کارهایی که انجام دادیم هیچکدام کاری نیست که خدا رویش حساب باز کند
بیایید از اول تا آخر نمازمان را محاسبه کنیم وببینیم نماز ما چه بوده ، اصلا چه میکردیم ، در نماز چه میگفتیم
شما این جمله را زیاد خوانده اید که در قرآن هست (ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر) نماز انسان را از کارهای بد باز میدارد
آیا در این جمله تدبر کرده اید که یعنی چه؟
این کلام حق است
اینکه فرموده نماز از معصیت باز میدارد آیا واقعا باز میدارد ؟
این گفتار جدی است . آیا میشود نمازی نماز باشد و از معصیت باز ندارد ؟
خداست ، کلام حق است ، حق کلام است ، عین حقیقت است ، من نیستم که حرف بزنم و نفهمم چه میگویم ویا با تعارف ومبالغه حرف بزنم ، تمامش حساب شده است . اینکه میفرماید نماز از معصیت باز میدارد پس چرا باز نمیدارد ؟ دقت کنید
نمیدانم میتوانید جواب بدهید یا نه ؟ کلام حق است نماز حتما از معصیت باز میدارد
پس چرا نماز ما ما را از معصیت باز نمیدارد ؟ اینکه از بعضی معاصی باز میدارد را نمیگوییم بلکه کلا از معصیت باز نمیدارد چرا ؟
آیا کلام خدا درست نیست ؟ یا نماز ما نماز نیست ؟
حالا که این را مزه مزه کردید بگویید آیا ما راضی هستیم که در آنسو بی نماز باشیم ؟
با اینکه زحمت میکشیم و نماز میخوانیم خدا ما را بی نماز حساب کند ؟
آیا این جدی است ؟ آیا مسامحاتی در بین هست وخدا نادیده خواهد گرفت ؟ کدام است ؟
اگر مسامحاتی باشد و یا نادیده گرفتنی باشد پس چرا فرموده (ان الصلوه تنهی عن الفحشاء والمنکر)
میدانید چرا ما احتمال مسامحات را میدهیم ؟ چون از اول قرآن را خوب نفهمیدیم میگوییم انشاالله درست میشود و ......
اصلا در صدر اسلام در بین رسول اکرم (ص) وائمه اطهار(ع)وحضرت زهرا(س) این حرفها نبوده است . این ها را بعدا من وشما درست کردیم . در صدر اسلام از این انشالله ها یکی هم نبوده است
حالا ما آیا باید راضی باشیم به اینکه نماز ما نماز نیست ؟ دقت کنید
ما با این نمازها که نماز نیست حتی نمی ترسیم و حال آنکه خدا فرموده آنها که نمازهای مقبول داشتند و در مراتب عالی بودند میترسیدند(ما آتو قلوبهم وجله انهم الی ربهم راجعون )
نماز ما این است و سایر عبادات ما نیز همینطور و هیچ هم نمیترسیم وراحت هم نشستیم اگر دلتان به حال خودتان سوخت بروید یک تجدیدنظری کنید
eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره):
ما مثلا شیعه هستیم
امام هم داریم ومعتقد هستیم
(بایدگفت مثلا)
ولی نه طاعت را فهمیدیم و نه تبعیت از امام را
نه ادب دربرابر ولی خدا را
اینها را نفهمیدیم
دربرابر امام ادب خاص یک مومن وشیعه این است که خودمطرح کردن را کناربگذارد
همانطور که در عبودیت چنین است
باید در محضرولی خدا هم اینگونه بود
به هراندازه خودرا مطرح کردن باشد ادب ناقص است در برابر ولی خدا
مولوی:
زآنکه هستی سخت مستی آورد
عقل از سر شرم از دل میبرد
مولوی خوب گفته
ما مخالفت با خدا میکنیم و بعد ادعای محبت به امام هم داریم
نه طاعت ازامام هست و نه ادب
معصیت خدا میکنیم و میگوییم از دوستان امام هستیم
واقعا بی شرمی است
حضرت ولی امر و حضرات معصومین (ع)باخبر هستند وبه حرکات وسکنات ما ناظر
در مقام سلام خطاب میکنیم السلام علیک یا امیرالمومنین
اما با این وصف گناه هم میکنیم
حالا ادب که بماند هیچ
خوابها هم میبینیم
کشف وکرامتها هم درست میکنیم
اینها چه معنی میدهد ؟
امام به خاطر این امام است که خودش بنده خالص خداست
بنده در مقام بندگی هرچه خود را درمحضرخدامطرح کند بی عقلی است انحراف وضلالت است
درمحضر ولی خدا هم همینطور است
ادب زینب کبری (س) را دقت کنید
دردوران طفولیت بدون حضرت آرام نمیگرفت
چشم در چشم اباعبدالله دارد
درمدینه همه چیز را ترک کرد و با حضرت آمد
دست فرزندانش را گرفت وآمد
درروز عاشورا خبردادند که عون کشته شده
زینب کبری (س) را هم خبرکردند ولی در مقاتل نوشتند که از خیمه بیرون نیامد
بعد ازفاصله ای گفتند عبدالله هم شهید شد
باز از خیمه بیرون نیامد
درفاصله بعدی خبردادند علی اکبر شهید شد فورا وبا سرعت بیرون آمد وخود را روی جنازه علی اکبر انداخت
برادرش سیدالشهداء آمد و بلندش کرد
مادر است پسرش شهید میشود و اصلا بیرون نمیاید نه اینکه حضرت زینب (س) عاطفه و احساس نداشت بلکه بندگان خوب خدا احساسات وعواطفشان هم بالاتر از عواطف دیگران است
اما ادب دارد
این یکی از آداب خاص حضرت است نسبت به امام خودش
همه درس بگیریم
در طول سفر شام غذا ونان کافی به اهل بیت نمیدادند حضرت زینب (س) سه روز سهم نان خود را بین بچه های اباعبدالله (ع)تقسیم کرد وخودش گرسنه ماند تا جایی که از فرط ضعف مفرط نمیتوانست بایستد
اینها فنا وادب است
بچه ی سیدالشهدا باید نان بخورد ولی او گرسنه باشد
ادب اینچنین میکند و بی ادبی هم آن چنان میکند که باید بکند
ما که نمیتوانیم اینطور باشیم ولی لااقل گناه نکنیم و بعد نگوییم شیعه هستیم .....
eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره) :
فکرهای غلط زیادی بین ما رایج است
ما مؤمنین فکرهایی داریم که اصلاً خبری از این افکار در صدر اسلام بین مؤمنین، بین ائمّه و بین آنها که فهمیده بودند نبوده است همهی اینها را ما درست کردهایم.
همه معمولاً سعی میکنند این آیه را حفظ بکنند که یا « قُلْ يا عِبادِيَ الَّذينَ أَسْرَفُوا عَلى أَنْفُسِهِمْ لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً»
اینطور برداشتها ما را جَری کرده است و تیشه به ریشهی خود و حیات ابدی خود زدهایم
این آیه را فقط میگیرند و از چیزهای دیگر غفلت دارند.
و بعد میگویند خدا میگوید از رحمت من مأیوس نباشید. هر چه شما گناه کردید خدا همهی گناهان را «جَميعاً» همهی آن را میبخشد.
آیهی دیگر چه میگوید؟
«قُلْ» به پیغمبر میگوید (نه به من و نه به شما )به رسول الله میگوید آن هم با آن منزلت وجودی که بعدها اشارههایی خواهم داشت میفرماید « قُلْ» پیغمبر بگو «قُلْ إِنِّي أَخافُ» من میترسم «إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي» اگر به پروردگار خود معصیت بکنم میترسم از چه چیز؟ «عَذابَ يَوْمٍ عَظيم»
از عذاب روزی که بسیار بزرگ است.
خوب اگر بنا است که خدا همهی گناهان را ببخشید چرا برای رسول الله نمیبخشد؟ چرا به او میگوید که بگو من میترسم اگر معصیت بکنم از عذاب روز بزرگی که در پیش است
هر کسی نمیتواند قرآن را معنی بکند. یک آیه را در نظرمیگیرند از آیات دیگر غفلت میکنند و حتماً برداشت ناصحیح خواهند داشت. در یکی دیگر از آیات میفرماید که «وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ لِمَنْ تابَ وَ آمَنَ وَ عَمِلَ صالِحاً ثُمَّ اهْتَدى»
میفرماید من میبخشم امّا برای چه کسی میبخشم؟ وَ إِنِّي لَغَفَّارٌ امّا برای چه کسی ؟
«لِمَنْ تابَ» برای آن کسی بازگشت بکند، آن هم چگونه بازگشتی؟ به چه خصوصیت با چه کیفیت بازگشت بکند «تابَ آمَنَ» ایمان جدی بیاورد. «وَ عَمِلَ صالِحا» عمل صالح انجام بدهد. «ثُمَّ اهْتَدى» بعد به آنچه که باید هدایت بشود هدایت بشود. برای اینها من غفّار هستم
پس وقتی میفرماید «لا تَقْنَطُوا مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَميعاً» برای چه کسانی میشود؟
برای آنها که با شرایط خاص موفّق بر توبه شده باشند و الّا مسئلهی معصیت مسلّما گرفتاری دارد
کسی از این دنیا منتقل به برزخ و عوالم بعدی بشود آن هم با معصیت حتماً آتش دارد هیچ شبههای نیست مگر قبل از تیم انتقال توبهای داشته باشدو این توبهی او هم توبهای باشد که شرایط لازم را داشته باشد و مقبول بیفتد که آن هم ساده نیست. توبهی مقبول چیز سادهای نیست
وقتی به رسول الله میگوید «قُلْ إِنِّي أَخافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذابَ يَوْمٍ عَظيم» دیگر من و شما باید حساب خود را بکنیم
خدا کند نصیحتکنندههای شما و ما کسانی باشند که واقعاً خود آنها گناه نکنند و ما از نصحیتهای آنها برخوردار باشیم
eitaa.com/darharameyar
همراهان گرامی سلام
با عرض پوزش
فایل جلسه امشب چند دقیقه با تاخیر ارسال خواهد شد
أَعُوذُ بِاللَّهِ مِنَ الشَّيْطَانِ الرَّجِيمِ
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
فَاِذا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی اللهِ اِنَّ اللهَ یُحِبُّ المُتَوَکِّلینَ .
با توکل بر خدای متعال و توسل برحضرت ولی عصر (عج) و کسب اجازه از استاد فقید و وارسته آیت الله محمد شجاعی (ره) جلسه امشب سی و یکم فروردین ماه 1402 را با تلاوت آیات سوره ضحی و دعای فرج آغاز میکنیم.
1_2038177913.mp3
2.71M
بسم الله الرحمن الرحیم
إِلٰهِى عَظُمَ الْبَلاءُ ، وَبَرِحَ الْخَفاءُ ،
وَانْكَشَفَ الْغِطاءُ ، وَانْقَطَعَ الرَّجاءُ ،
وَضاقَتِ الْأَرْضُ ، وَمُنِعَتِ السَّماءُ ،
وَأَنْتَ الْمُسْتَعانُ ، وَ إِلَيْكَ الْمُشْتَكىٰ ،
وَعَلَيْكَ الْمُعَوَّلُ فِى الشِّدَّةِ وَالرَّخاءِ .
اللّٰهُمَّ صَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِ مُحَمَّدٍ
أُولِى الْأَمْرِ الَّذِينَ فَرَضْتَ عَلَيْنا طاعَتَهُمْ ،
وَعَرَّفْتَنا بِذَلِكَ مَنْزِلَتَهُمْ ، فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ
فَرَجاً عاجِلاً قَرِيباً كَلَمْحِ الْبَصَرِ أَوْ هُوَ أَقْرَبُ .
يَا مُحَمَّدُ يَا عَلِىُّ ، يَا عَلِىُّ يَا مُحَمَّدُ
اكْفِيانِى فَإِنَّكُما كافِيانِ ، وَانْصُرانِى فَإِنَّكُما ناصِرانِ
يَا مَوْلانا يَا صاحِبَ الزَّمانِ ،
الْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ، أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى أَدْرِكْنِى ،
السَّاعَةَ السَّاعَةَ السّاعَةَ ، الْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَلَ ،
يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ بِحَقِّ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّاهِرِينَ.
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ بَارِكْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ تَحَنَّنْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
وَ سَلِّمْ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ
كَأَفْضَلِ مَا صَلَّيْتَ وَ بَارَكْتَ وَ تَرَحَّمْتَ
وَ تَحَنَّنْتَ وَ سَلَّمْتَ عَلَى إِبْرَاهِيمَ
وَ آلِ إِبْرَاهِيمَ إِنَّكَ حَمِيدٌ مَجِيدٌ
eitaa.com/seyedarabi
eitaa.com/darharameyar
آیت الله محمد شجاعی (ره):
با اینکه میدانید چندتذکررا عرض میکنم وباز تاکید میکنم
اولا بدانید مسئله عفت وحیاء اسرارآمیز است و اگر خواستید در طریق مجاهدت قدم گذارید وبه جایی برسید باید این مسئله را خیلی اساسی بگیرید و این چیز بسیار اسرارآمیزی است فوق تصور
وهرچه بیشترعفت وحیاءرا مراعات کنید به نحواسرارآمیزی در سیرشما و عروج وکمال شما دخالت دارد
ثانیا بانوانی که ازدواج کرده اند خیلی دقت کنند در جلب رضایت شوهر که این نیز اسرارآمیز وخارج از محاسبات معمولی است
خداکند آنچه فهمیده اید عمل کنید و بیش از آنچه فهمیده اید به رضایت شوهر اهمیت اسرارآمیزی بدهید
این اهمیت اسرارآمیزچیزی است که فکر وعقل ما به آن نمیرسد ولی اشارات آن در آیات وروایات هست
اگر میخواهید درسلوک عبودی موفق باشید این را اساس فوق العاده برای خود قراردهید ومعنی آن هم این نیست که شوهر خوبی باشد یا خوب نباشد
به این نیست که شوهری رفتارش و برخوردش خوب باشد یا نباشد و یا حقوق را رعایت کند یا نکند ربطی به این ندارد
بلکه شما باید وظیفه خود را انجام دهید انشاالله خدا آنهارا هم به وظیفه آشنا کند
نکته بعد:
من فکر میکنم شما به این حرفها گوش میدهید و بعد ان شاءالله میروید عمل میکنید و به مجاهدت عبودی میپردازید
به همین علت این تذکر را میدهم
اگر چه فکر من خیال محض است و تذکر من هم تذکر بیجا ولی امکان دارد که خیال نباشد و بلکه به خود آمدید وبیدارشدید
ولی تابحال که عمر کردید دیدید که دنیا به چیزی نمی ارزد
به اشتباه خود ادامه ندهید فرصت خیلی کم است کلاه به سرتان نرود من به خودم وشما دلم میسوزد دیدید که تا بحال فایده ای نداشته بعد از این هم بی فایده تر است
بعد از این خیلی دردناک تر است هرکدام با توجه به سنی که دارید بعد از این عمرتان تلخ تر و ناگوارتر از گذشته است کلا اینگونه است دنیا اینطوراست
تا حالا چه بوده ؟
تک تک شما از اول عمر خودببینید راضی هستید ؟
همه اش توام با تلخی و ناراحتی ها است فقط یک چیز مارا فریب داده و آن اینکه فکر میکنیم بعد از این براساس آمالی که داریم چنین و چنان خواهد شد ولی این خیال است حتما بدانید خیال است بعد از این بهتر از این نخواهد بود یقین بدانید
برای چه خود را معطل میکیند فرصت کم است
تذکر بعد اینکه در همه جا خصوصا در منزل به افرادی که سن بالا دارند خارج از محاسبات معمول احترام کنید هرچه مسن تر باشند بیشتر احترام کنید
مواظب باشید خدا شما را رد نکند نگویید اینها اینطوری اند آنطوری اند
ما چه میفهمیم
گفته اند باید احترام کنید البته از مومنین نه کفار وفاسق وفاجر
همین پیرمردها و پیرزن ها که از مومنین معمولی هستند و نماز میخوانند اگر چه گناهانی هم کرده اند والان پیر شده اند و نمی کنند . اینها را مواظبت کنید مسئله اسرار آمیز است اگر هتک حرمت کردید چوب میخورید منتهی شعور میخواهد که چوب خوردن را بفهمد
ما مرتب (ازجهات مختلف)چوب میخوریم و نعره ما بلند است ولی گوش ما نمیشنود من وشما را مرتب میزنند و ناله میکنیم ولی نه زدن را میفهمیم و نه ناله را
این یکی از مسائلی است که از ما مستور است وما از آن محجوبیم
مارا مرتب با تازیانه میزنند و ناله ها داریم آن هم نه تازیانه ای که در عکسها دیده اید آن نیست خدا کند که بدانید چیست و تازیانه هم نخورید بعد از دانستن
مرتب میزنند وناله ما بلند است کما اینکه مرتب در ظلمتیم ودر وحشت و ناله ما بلند است و نمی یابیم استغاثه ها داریم و کسی به فریاد ما نمی رسد و ما هیچکدام را نمی فهمیم شاید بگویید این ملا امروز دیوانه شده و اینها را میگوید ولی شما دیوانه هستید اگر نمی فهمید
ما شما را دیوانه میدانیم اگر فکر میکنید ما نمیفهمیم ، ولی ما میفهمیم
ما در آتش گاه گاه یا همیشه می لغزیم و ناله میکنیم و فریاد داریم و به ملائکه استغاثه میکنیم وبه خدا هم استغاثه میکینم و گوش نمیکنند هیچکدام را نمی یابیم الهیکم التکاثر دورو بر شما پر است از خبرها و در وجود خودتان هم پر است از اخبار و نمی فهمید
eitaa.com/darharameyar