eitaa logo
درمحضرقرآن 📖 واهل بیت ع #فقط_به_عشق_علی
1.4هزار دنبال‌کننده
23هزار عکس
7.4هزار ویدیو
641 فایل
لطفااگر فایلهای قرآنی مشکلی داشت در گروه زیر خبر بدید برای کانال زحمت زیاد کشیده میشه‌حمایت بفرمایید ⚠️نشربعضی مطالب باذکرصلوات آزاد گروه پیشنهادوانتقاد، تبلیغ‌ممنوع🚫👇 https://eitaa.com/joinchat/97321157Gf8faec81aa
مشاهده در ایتا
دانلود
4_5897811299449963464.mp3
2.67M
🌴⃟☀️ 💫🌼 سوره مبارکه 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌴⃟☀️ 💫🌼 سوره مبارکه 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
150-anam-ta-1.mp3
5.21M
🌴⃟☀️ 💫🌼 سوره مبارکه بخش اول مفسر: استاد قرائتی 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
150-anam-ta-2.mp3
3.41M
🌴⃟☀️ 💫🌼 سوره مبارکه بخش دوم مفسر: استاد قرائتی 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 💥 همسرم همه‌ش غر می‌زنه؛ من که گفتم؛ فلان کار رو نکن! من که گفتم؛ فلان چیزو نخر! من میدونستم آخرش اینجوری میشه! و ...... 💥 چرا اینجوریه آخه؟ 🌐 آپارات | اینستاگرام | یوتیوب 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈 خانم‌ها و آقایونی که اهل دعا نیستند لطفا از دیدن این کلیپ غافل نشوند! 👈 اگه گره به کارت بزنم یه دست در عالم هستی نمیتونه اون گره را باز کنه... ▫️ذی الحجه 1399 ▫️ قم / مسجد اعظم 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
💎خدا کند که بیایی 🍂بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ🍂 ❀اِلهی عَظُمَ الْبَلاءُ ❀وَ بَرِحَ الْخَفآءُ ❀وَ انْکَشَفَ الْغِطآء ❀وَ انْقَطَعَ الرَّجآءُ ❀وَ ضاقَتِ الاَْرْض ❀وَ مُنِعَتِ السَّمآءُ ❀وَ اَنْتَ الْمُسْتَعان ❀وَ اِلَیْکَ الْمُشْتَکی ❀وَ عَلَیْکَ الْمُعَوَّلُ فِی الشِّدَّ وَ الرَّخآءِ اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَ الِ مُحَمَّد اُولِی الاَْمْرِ الَّذینَ فَرَضْتَ عَلَیْنا طاعَتَهُمْ وَ عَرَّفْتَنا بِذلِکَ مَنْزِلَتَهُمْ فَفَرِّجْ عَنّا بِحَقِّهِمْ فَرَجاً عاجِلا قَریباً کَلَمْحِ الْبَصَرِ اَوْ هُوَ اَقْرَبُ یا مُحَمَّدُ یا عَلِیُّ یا عَلِیُّ یا مُحَمَّدُ اِکْفِیانی فَاِنَّکُما کافِیانِ وَ انْصُرانی فَاِنَّکُما ناصِران یا مَوْلانا یا صاحِبَ الزَّمانِ ✿ฺالْغَوْثَ الْغَوْثَ الْغَوْثَ ✿ฺاَدْرِکْنی اَدْرِکْنی اَدْرِکْنی ✿ฺالسّاعَةَ السّاعَةَ السّاعَةَ ✿ฺالْعَجَلَ الْعَجَلَ الْعَجَل ✿یا اَرْحَمَ الرّاحِمینَ ✿ฺبِحَقِّ مُحَمَّد وَ الِهِ الطّاهِرین ◎◎ یَا اللَّهُ یَا رَحْمَانُ یَا رَحِیمُ یَا مُقَلِّبَ الْقُلُوبِ ثَبِّت قَلْبِی عَلَى دِینِک 🕊 ♥️ 🌷@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
روزتان مزین و معطر به عطر صلوات بر محمد و آل محمد به رسم ادب السلام علیک یابقیةالله فی ارضه السلام علیک یافاطمه الزهرا السلام علیک یا اباعبدالله السلام علیک یاعلی بن موسی الرضا 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌺اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَهَ اللَّهِ وَ نَاصِرَ حَقِّهِ اَلسَّلاَمُ عَلَيْكَ يَا حُجَّهَ اللَّهِ وَ دَلِيلَ إِرَادَتِهِ 🌺سلام بر تو اي خليفه خدا و ياور حقّش، سلام بر تو اي حجّت خدا، و راهنما به سوي اراده اش، 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🗓 پنجشنبه ٣٠ دی ماه ١۴٠٠ 🔻 گزیده‌ای از روایات ، مورد توصیه آیت‌الله بهجت قدس‌سره ✅ امام صادق علیه‌السلام فرمود: شش صفت در مؤمن نباشد: ۱. سختی (تندخویی)؛ ٢. تیره‌روزی و کم‌‌خیری؛ ٣. لجاجت و سرسختی؛ ٤. دروغگویی؛ ٥. حسدورزی؛ ٦. ستمگری. 📚 وسائل‌الشیعه، ج۱۵، ص۳۴۹ ☑️ مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
❓سؤال: اینکه حضرت آقای قاضی فرمودند: هرکس نماز اول وقت بخواند، به مقام می‌رسد، آیا نماز با حضور قلب مراد ایشان بوده یا نه؟ ✅حضرت آیت‌الله بهجت قدس‌سره: ✨نه! اگر نماز با حضور قلب [مرادشان باشد]، آن‌وقت سؤال می‌کنند که چگونه نماز [با حضور قلب] را بخواند؟ به چه سببی بخواند نماز کامل را؟ اینکه چیزی به دست نداد. 🌿وقتی چیزی به دست می‌دهد که بگوید مطلق نماز، مطلق نماز را کسی مقید باشد در اول وقت، به نماز عالی می‌رسد. می‌رسد خودش، تکویناً! شیئاً فشیئاً، روزبه‌روز می‌رود بالاتر. 📚 درس خارج اصول، ١٩ فروردین ١٣٨٨ 💻 مشاهده فیلم بیانات این مطلب از طریق لینک زیر در سایت رسمی مؤسسه نشر آثار حضرت آیت‌الله بهجت(ره):🔻 http://bahjat.ir/fa/content/1006 ☑️ مرکز تنظیم و نشر آثار حضرت قدس‌سره 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 💠 بیانات استاد 🔺تقوای الهی، حلّال مشکلات زندگی 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
👤 انسان شناسی ۶ 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
4_5996662054826544755.mp3
11.93M
۶ ✋ تمام وجدان‌های بیدار شهادت می‌دهند که؛ قرن‌ها فعالیت بشر در زمینه‌های گوناگون علمی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و...، بسیار بیشتر از آن که خیر و خوبی و خوشبختی برای انسان به ارمغان بیاورد، به خلق انواع‌ بیماری‌های جسمی و روحی... به تولید درد و رنج و فساد و قتل و غارت و خونریزی... انجامیده است! ← حقیقتا دلیل این اتفاق چیست؟! ← جهان چگونه باید خود را از این وضع، نجات دهد؟! 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌸⃟🕊🍁჻ᭂ࿐✰ 💠 💦🌿حضرت محمّد صلّی الله عليه و آله و سلّم فرمودند: مجادله را رها كنيد؛ زيرا مؤمن مجادله نمى‌كند؛ مجادله را رها كنيد؛ زيرا مجادله‌گر قطعا زيان مى‌بيند. 🔅ذَروا المِراءَ فإنَّ المؤمنَ لا يُماري ، ذَروا المِراءَ فإنّ المُماري قد تَمَّت خَسارَتُهُ. بحارالانوار، ج ٥٤، ص ١٣٨ 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌸⃟🕊🍁჻ᭂ࿐✰ 🔸 از جدال و بحث بپرهیز. هر جا دیدم دو نفر بحث و جدل کردند، از فردایش دیگر به هم سلام نکردند. مباحثه‎ها در حوزه‎های علمیه هم اغلب به همینجا می‎کشد و لذا سلام کردن به یک‌دیگر در بین آنها خیلی کم است. در مباحثه و جدل کم اتفّاق می‎افتد رفاقت باقی بماند. امروز با هم بحث می‎کنند و از فردا به هم سلام نمی‎کنند. ▫️مرحوم حاج محمّد اسماعیل دولابی▫️ 📔 مصباح الهدی تألیف استاد مهدی طیّب 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌸⃟🕊🍁჻ᭂ࿐✰ ‍ ‍ ✔️ جلسۀ این هفتۀ خانم‌های اهل ولاء در تاریخ ۱۴۰۰/۱۰/۲۷ در محلّ مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد. ↩️ یکی از نکاتی که استاد در جلسۀ مزبور به آن اشاره فرمودند این بود که برای ثبات قدم در مسیر ارزش‌های متعالی دین در عرصۀ زندگی، لازم است انسان به انجام اعمال عبادی و امور معنوی توجّه بيشتری کند. انرژی روحانی و معنوی‌یی كه شخص از رهگذر عبادت و نیایش، در خلوت‌های عبادی و در راز و نيازهای عاشقانه‌ی با خدای متعال و ارتباط روحانی با اوليای خدا دريافت می‌كند، به او توانمندی می‌دهد که در زندگی، در راه درست ثبات قدم داشته باشد. ↩️ به عنوان مثال جالب است به گفته‌ی دوستمان در جامعه‌ی آمريكا، علی‌رغم همه‌ی اقتدار رسانه‌ای و تبلیغاتی‌یی كه حکومتشان دارد و به نیروی آن می‌خواهد همه‌ی دنيا را به سبك زندگی آمريكايی بكشاند، جمعی مسیحیِ خاص به نام آميش وجود دارند که از نظر عقیده، به تثلیث باور ندارند یا به نحوی متفاوت باور دارند و لذا دیگر مسیحیان آنها را مرتد می‌دانند. از امکانات و دستاوردهای زندگی مدرن، حتّی برق و تلفن و تلویزیون استفاده نمی‌کنند. دور از شهرهای بزرگ، زندگی ساده‌ای دارند و اغلب کشاورزند و با حیوانات کشاورزی می‌کنند و تمام مایحتاج زندگیشان را خودشان تولید می‌کنند. به دولت اعلام بی‌نیازی کرده‌اند و کمک‌های دولت را قبول نمی‌کنند. در ارتش شرکت نمی‌کنند و به جنگ نمی‌روند. در جامعه‌ی آمریکا که آن همه زمینه‌های وسوسه‌انگیز برای زنان وجود دارد، زنانشان روی نفسانیاتشان پا گذارده‌اند و لباس‌های ساده و بسیار پوشیده بر تن می‌کنند و کلاه‌های خاصّی بر سر می‌گذارند و در سنّ پایین ازدواج می‌کنند و اکثراً فرزندان زیادی دارند و مهمترین مسؤولیت خود را پروراندن نسل آینده می‌دانند که معتقدند هنگام بازگشت مسیح علیه‌السّلام یاران آن حضرت خواهند بود. آمیش‌ها تمام تمرکزشان را روی عبادت و معنویت قرار داده‌اند. ↩️ صرف‌نظر از درستی یا نادرستی عقاید آمیش‌ها، این ثبات قدم، اعتماد به نفس و شخصيّت قوی‌یی که دارند كه علی‌رغم همه‌ی استهزاءها و فشارهای اجتماعی دولت و جامعۀ آمریکا علیه آنها، تزلزلی در ادامه‌ی راهشان پدید نیامده و به انجام آنچه درست می‌دانند، ادامه می‌دهند، معلول همین اهتمامشان به معنویت و عبادت است. آنها در اثر اعتقاد راسخشان به فهمی كه از دين دارند و عباداتی که به آن اهتمام می‌ورزند، توانسته‌اند اين‌گونه قوی باشند و خودشان را نبازند و سست نشوند. اعتماد به نفس و روحيه‌ی قوی و ثبات قدم آنها، محصول باورهای معنوی و جنبه‌های الهی و عبادی زندگی ایشان است؛ والّا اگر نبود باورمندی معنوی و ارتباط مستمر و انرژی گرفتن آنها از عبادات، طبيعتاً دچار سستی می‌شدند. ↩️ بسیار جالب است که در روستایی به نام ایستا در طالقان ایران هم گروهی شیعه با همین سبک زندگی وجود دارند. وقتی جوّ اجتماعی و دستگاه‌های تبلیغی، عقاید و روش شخص را محكوم و استهزاء كرد و چيز ديگری را تبليغ كرد و درست جلوه داد، احتمال قوی دارد که شخص دچار ترديد شود و راهش را عوض كند. ↩️ انسانی که در خلوت‌های عبادی و معنوی، مستمرّاً از عالم بالا انرژی دريافت كند، در عرصه‌ی زندگی اجتماعی می‌تواند با شخصيّت كاملاً قوی و تأثيرگذار و نه منفعل و تأثيرپذير، حضور پيدا كند و در برابر جریان‌های ویرانگر فرهنگی و رسانه‌ای، در راهش ثابت قدم بماند. بنابراین خصوصاً در دنیای پر وسوسه و فریب و مشحون از فساد و تباهی امروز، برای ثبات قدم در صراط مستقیم، باید به معنویت و عبادت و نیایش اهتمام ویژه‌ای داشت. 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌿 دعای پرفضیلت شب‌های جمعه 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌸⃟🕊🍁჻ᭂ࿐✰ ‍ 💠 جلسۀ این هفتۀ آقایان اهل ولاء در تاریخ ١٤٠٠/١٠/٢٨ در محلّ مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش اوّل ⚪️ یکی از نکاتی که استاد در جلسۀ مزبور به آن اشاره فرمودند این بود که هر کس که کار خیر کرد، معلوم نیست اهل خیر باشد. باید ببینم من که کار خیر می‌کنم، اگر خدا هیچ پاداشی ندهد. آیا باز هم در پی انجام کار خیر هستم؟ حتّی اگر خدا به سبب کار خیر، من را به جهنّم ببرد؛ آیا باز هم حاضرم کار خیر بکنم یا نه؟ این خیلی محک خوبی است برای اینکه بفهمیم اهل کار خیر هستیم یا کار خیر را کاسب‌کارانه، برای نتایج دنیوی یا اخروی، مادی یا معنوی آن انجام می‌دهیم. ⚪️ مرحوم دولابی می‌فرمودند دقت کنیم که چرا پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام را دوست داریم؟ آیا مثلاً چون روز قیامت شفاعت می‌کنند و ما را به بهشت می‌برند، دوستشان داریم؟ اگر قرار باشد پیغمبر و ائمّه علیهم السّلام ما را شفاعت نکنند، آیا باز هم آنها را دوست داریم؟ اگر هیچ چیز دنیوی و اخروی از جانب آنها به ما نرسد، آیا باز هم دوستشان خواهیم داشت؟ مثلاً اگر پیغمبر اکرم صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمودند من تو را شفاعت نمی‌کنم، آیا با وجود آن، صرفاً به این علّت که پیغمبر صلّی الله علیه و آله و سلّم یک موجود دوست داشتنی است، باز هم دوستشان خواهیم داشت؟ ⚪️ امیرالمؤمنین علی علیه السّلام در مناجات شعبانیه به خدا عرضه می‌دارند: وَ إِنْ أَدْخَلْتَنِى النَّارَ أَعْلَمْتُ أَهْلَها أَنِّى أُحِبُّک. خدایا اگر من را به آتش دوزخ بیندازی، در آنجا به دوزخیان می‌گویم من خدا را دوست دارم. خدایی را که من را به جهنّم ببرد هم دوست دارم یا فقط خدایی را دوست دارم که من را به بهشت می‌برد؟ با این روش کاملاً مشخص می‌شود که آیا من نفع طلبانه به خدا محبّت می‌ورزم و به خاطر نتایجی که محبّت ورزیدن به خدا برای من دارد، او را دوست دارم و یا صرفاً چون او دوست داشتنی است، دوستش دارم. مثل عاشقی که می‌گوید محبوبم را دوست دارم ولو اینکه او مرا نشناسد و خبر نداشته باشد که من دوستش دارم. گر چه از این دوست داشتن، هیچ چیزی عاید من نمی‌شود، امّا چون او دوست داشتنی و شایسته‌ی دوست داشته شدن است، من دوستش دارم. ⚪️ در کار خیر هم شخص با این معیار به راحتی می‌تواند بفهمد دارد کاسب‌کارانه کار خیر می‌کند که چیزی گیرش بیاید، چیزی می‌دهد که چه در دنیا، چه آخرت، چه در جنبه‌های ظاهری، چه در جنبه‌های معنوی و باطنی، چیزی بگیرد؟ یا اینکه صرف نظر از هر پیامد و نتیجه‌ای، چون وجودش، وجودی است که منشأ خیر است، کار خیر از او سر می زند؟ یقیناً کار خیر بی پیامد نیست. امّا اگر نگاه شخص به پیامد کار خیرش بود، او اهل خیر نیست و کار خیر کردن اقتضای وجودش نیست. حافظ فرمود: تو بندگی چو گدایان، به شرط مزد مکن که خواجه خود روش بنده پروری داند. ⚪️ انجام دهندۀ کار خیر اگر به مصرع دوم نظر داشته باشد، اهل خیر نیست. همان مصرع اوّل که: (تو بندگی چو گدایان، به شرط مزد مکن) بس است. فرد مصرع دوّمش را که خواند، باز می‌رود به دنبال اینکه خواجه روش بنده پروری می‌داند و چشمش به این است که او را بپروراند. شخص اگر با همان مصرع اوّل بندگی کند، واقعاً بندگی کرده است. او می گوید خدایا بندگی می‌کنم چون تو سزاوار بندگی شدن هستی. نه اینکه عبادت می‌کنم برای اینکه عبادت، من را به قرب خدا می‌رساند. ⚪️ انسان یک وقت برای کسی کاری می‌کند تا او خوشحال شود، در حالی که طرف مقابل اصلاً نمی‌داند که این کار را چه کسی برای او کرده است و هیچ بازتابی، هیچ تشکری، هیچ چیزی هم از جانب طرف مقابل نمی‌آید. انجام دهنده خوشحال است که طرف مقابل خوشحال شده است. حتّی خوشحال نیست که من او را خوشحال کرده‌ام. چون این هم یک نوع ارضاء نفس است. در نفس او این است که این کار را که طرف مقابل را خوشحال کرد، من کردم. باز در اینجا یک نوع رضایت نفس است. ادامه دارد ... 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
🌸⃟🕊🍁჻ᭂ࿐✰ ‍ 💠 جلسۀ این هفتۀ آقایان اهل ولاء در تاریخ ١٤٠٠/١٠/٢٨ در محلّ مهدیۀ اهل ولاء با حضور استاد مهدی طیّب برگزار شد - بخش دوّم ⚪️ نیّت چیزی است که فرد را به حرکت می‌اندازد. سائق و محرّک انسان است. در پایان راه سلوک، نیّت از بین می‌رود و عمل از شخص، به اقتضای وجودش سر می‌زند. عمل خالص عملی است که شخص انجام می‌دهد به خاطر نفس انجام شدن آن عمل، صرف نظر از هر چیزی. حتّی انتساب آن عمل به خودش. انجام می‌دهد صرفاً چون شایسته است که آن عمل انجام شود. ⚪️ اینکه در آیات و احادیث در قبال کارهای نیک وعدۀ ثواب یا آثار مثبت دنیوی یا اخروی داده شده است به این علّت است که اوّل کار، بشر کوچک است. بچّه ی کوچکتان را اگر بخواهید ترغیب کنید درس بخواند، به او می گویید خوب درس بخوان که اگر شاگرد اوّل شوی، برایت یک دوچرخه می-خرم. چرا وعدۀ جایزه می‌دهید؟ چون او بچّۀ کوچک است و هنوز ارزش با سواد و عالم شدن را نمی فهمد. لذا شما یک جاذبۀ در حدّ فهم او می‌گذارید کنار عمل؛ و او با این جاذبه، خوب درس می‌خواند و شاگرد اوّل هم می‌شود. بشر چون کوچک است، بیشتر کاسب‌کارانه زندگی می‌کند، لذا عمده‌ی ادبیات قرآن هم، ادبیات کاسبی است. ⚪️ چون اکثر خلق در همین افق هستند. با ادبیات محبّت و عشق، که انجام عمل بدون هر غرَضی است، که همان عمل خالص است، خیلی آیه کم وجود دارد. عمده‌ی آیات با ادبیّات کسب است و سخن از خرید و فروش و مشتری و سود و تجارت است. بشر چون اوّل این‌گونه است، لذا با همین محرّک‌ها باید به کار خیر ترغیبش کرد. جلسه‌ی قبل گفتم؛ مغازه‌ای جنس با کیفیت خوب را خیلی ارزان می‌دهد. اوّل شما به این انگیزه که جنس با کیفیت و ارزان بخرید، سراغ آن مغازه می‌روید. ولی وقتی یک مدّت که با این انگیزه رفتید و کم کم با صاحب مغازه آشنا شدید و دیدید مغازه دار عجب فرد خوبی است، عاشق او می‌شوید. از آن پس اصلاً به این فکر نمی‌کنید که جنس بد می‌دهد، جنس خوب می‌دهد، گران می‌دهد، ارزان می‌دهد، اصلاً جنس مورد نظرتان را دارد یا ندارد، فقط به قصد دیدار با صاحب مغازۀ محبوبتان به مغازه‌اش می‌روید. خرید را بهانه می‌کنید که او را ببینید. با خود صاحب مغازه کار دارید، دیگر اصلاً به جنسش، قیمتش کار ندارید. افرادی که در دیانت به این افق راه پیدا کرده باشند، در بین خلق خیلی کم هستند. ⚪️ اگر خودمان را محک بزنیم، می‌بینیم مرد این میدان نیستیم. کسی که به آنجا راه پیدا کند، خیلی بزرگ است و این خیلی بزرگ‌ها، خیلی نادرند. اکثر اشخاص بچّه‌اند و قرآن و احادیث با زبان کودکی با آنها صحبت کرده‌اند و از ثواب و نتایج دنیوی و اخروی کارهای خیر سخن به میان آورده‌اند. چون که با کودک سر و کارت فتاد پس زبان کودکی باید گشاد ⚪️ لذا با این زبان که این کار را انجام بده، این ثواب را به تو می‌دهم، این کار را انجام بده، این مشکلت را در دنیا حل می‌کنم، در آخرت پاداش می‌دهم، با او حرف زده‌اند و با این جاذبه‌ها سعی کرده‌اند ما را به آن مغازه بکشانند تا تدریجاً با صاحب مغازه آشنا شویم. اگر کسی واقعاً نصیبش شد که با این صاحب مغازه رابطه برقرار کند و صمیمی شود و به او دل ببازد، دیگر به ثواب و نتایج انجام کار خیر کاری ندارد. حتّی نمی‌گویند چون گفته شده است این کار را بکن، آن را انجام می‌دهم. اقتضای وجود او انجام آن کار است. ولو نگویند هم بکن، انجام می‌دهد. ⚪️ امیرالمؤمنین علی علیه السّلام فرمودند که اگر بهشتی نبود، جهنّمی نبود، امری نبود، نهی یی نبود، پاداشی نبود، عذابی نبود، باز هم جا داشت انسان به مکارم اخلاق ملتزم باشد. این کلام مال افقی بالاتر از این است که چون به من گفته‌اند، این کار را انجام می‌دهم. جنس وجودش انجام کار خیر را اقتضا می‌کند. چنین فردی وجودش، وجود خیّری است. لذا به او بگویند، نگویند، به او پاداش بدهند، حتّی دستش را داغ کنند که چرا این کار خیر را کردی، وجودش این کاره است و در همۀ کار خیر می‌کند. 🔺@Darmahzareghoran ❣الّلهُـمَّـ؏جـِّل‌لِوَلیِّـڪَ الفــَرَج
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا