#پیامبر_شناسی ۲۷
💠 در ادامه مطالبی پیرامون ویژگیهای مکتب آموزشی پیامبر صلیاللهعلیهوآله به شناخت و بررسی شاگردان این مکتب رسیدیم:
🔸 آشنایی با صفات یك تعلیم گیرنده در مكتب نبوی، موجب میشود جایگاه خود را در این مكتب بشناسیم و بدانیم آیا همچنان در حال تلمذ هستیم هستیم یا نه؟!
🔆 «فَاذْكُرُونِی أَذْكُرْكُمْ وَاشْكُرُوا لِی وَلَا تَكْفُرُونِ»
🔆 «پس به یاد من باشید، تا به یاد شما باشم! و شکر مرا گویید و (در برابر نعمتهایم) کفران نکنید!»
📔 سوره مبارکه بقره، آیه ۱۵۲
.
🔹 *بر اساس این آیه، شاگردان تحت تعلیم حضرت رسول صلیاللهعلیهوآله دو خصوصیت مهم دارند*:
✳️ ۱- *ذاكر بودن:*
🔸 با در نظر گرفتن معنی (فاذكرونی) در واقع فردی كه در محضر نبی آموزش میبیند، ذاكر خودِ خدا میشود نه ذاكر نعمتهای او.
🔹 این بنده به مرحلهای از رشد میرسد كه دیگر دنیا و آخرت برای او ارزشی ندارد. تحت تعالیم بینهایته او رفع حجب، میآموزد فقط خدا را طلب كند.
✳️ ۲- *شاكر بودن:*
🔸 شاگردان این مكتب به واسطه عشق و محبت به حضرت احدیت و شناخت درست مقام پروردگار، درك الطاف بیكران الهی و عجز بنده در كلیه اعمال، به معنای حقیقی شاكر میشوند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#بیانات_رهبری
💠 *خدای آن سوی اروند، همان خدای این سوی اروند است*
✳️ *اراده، عزم، شجاعت و همّت، خود را به دهان خطر و مشکلات زدن ... الباقی هم چشم به توکل و یاری و عنایت حضرت حق!*
🔹 به تعبیر آن رزمندهی جوان در شب عملیات والفجر ۸ که با همهی حساب و کتابهای مادی، عبور از اروند وحشی را در آن شب زمستانی ناممکن میدانست. با همهی اینها بعد از آن همه شناسایی و تمرین غواصی و حفاظت اطلاعاتی که مو را از ماست بیرون بکشد و حساب جزر و مدِ ساعت به ساعت اروند را داشتن به همرزمش گفته بود: «خدای آن سوی اروند، خدا این سوی اروند هم هست.» و نتیجهی همهی اینها، قطع دست صدام بود از تنها نقطهی ارتباطی با خلیج فارس و برافراشتن یک پرچم سه رنگ روی بام مسجد فاو! جنگ همان جنگ است و دشمن هم همان دشمن.
🔹 فقط انگار بهجای «اروند» باید بگذاریم تحریم: «خدای قبل از تحریم، خدای بعد از تحریم هم هست» «بشرطها و شروطها» البته و همت و اراده و عزم و قطع امید از بیگانه «مِن شروطها»، چنانکه آن رزمندهی جوان شب عملیات والفجر ۸ بود.
📚 بیانات رهبری - ۹۹/۰۹/۱۲
🌐 https://farsi.khamenei.ir/news-content?id=46899
٣٠
#اشتباهات_زندگي
٣٢-يكي ديگر از اشتباهات زندگي تصور غلط از "عزت داشتن" است .
عزت به معناي گرامي و محترم و مكرم بودن است
اما فكر مي كنيم همكاري كردن در كارها و كمك عملي به ديگران ، ما را از عزت و بزرگي مي اندازد
در حاليكه مسئوليت پذيري در خانواده و همكاري با ساير اعضاء عزت ما را افزون مي كند و بي مسئوليتي و تكبر ورزيدن ذلت آور و عزت را كاهش مي دهد.
٣٣-سخت گيريهاي بيجا و ضررهاي جبران ناپذير آن اشتباه ديگر زندگي ماست .
وقتي مرتبا به فرزند بگوييم نكن ، نرو، نباش..... و سخت گيري بيجا داريم، فرزند ما در نوجواني اعتماد به نفس ندارد و با بارش بايدها و نبايدها شخصيت او آسيب مي بيند.
ممكن است بچه سه ساله باشد اما در اثر فشار زياد بر او رفتار پرخاشگر و ناهنجاري داشته باشد
و وقتي بزرگ مي شود به مراتب بدتر خواهد شد .
بايد توجه كنيم كه دو سوم عقل، تغافل است و اميرالمومنين عليه السلام فرمودند : اليمن مع الرفق
بركت با رفق و مداراست
هر كس نرمي و مدارا داشته باشد ، موفق مي گردد
تجربه ثابت كرده با راه آمدن و مدارا ، امتيازات مختلف قابل دريافت مي شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح اشتباهات زندگي
٩٩/٦/٥
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٠
https://chat.whatsapp.com/IjvubhlTwy20yWhvwSvJNh
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
✍رهبر انقلاب؛
قصّهگویی، هنر بسیار خوبی است. قصّههای خوب، سازندهی شخصیت کودک است. همان قصّههای قدیمی را که ما از مادر و مادر بزرگ خودمان شنیدهایم، امروز که مرور میکنیم، میبینیم در آنها چقدر حکمت وجود دارد! انسان، بعضی از خصال و تفکّرات خودش را که ریشهیابی میکند، به این قصّهها میرسد. قصّه خوب مقولهی خیلی مهمّی است؛ سعی کنید در این قصّهگویی و در این کارهنری، اوّلین چیزی را که درکودک ایجادمیکنید، ایمان باشد.
۷۷/۰۲/۲۳
🌹سالروز شهادت سرلشگر خلبان
🇮🇷🌹((شهید احمد کشوری))
تولدسال ۱۳۳۲ کیاکلا مازندران
شهادت :۱۵ آذر ۱۳۵۹ در میمک ایلام در نبردی نابرابر هلیکوپترش توسط جت جنگنده های میگ عراقی هدف قرار گرفت و پر کشید
ستاره هوانیروز وحماسه ساز جبهه ها
🌹شادی روحشان صلوات🌹
#افتخار_ایران_و_هر_ایرانی 🌹
#تفسیر_قرآن ۶۸
#سوره_نحل، آیه ۲۰
🔆 «وَ اللَّهُ يَعْلَمُ ما تُسِرُّونَ وَ ما تُعْلِنُونَ»
🔆 «و خداوند اموری را که در سرّ خود پنهان می دارید (نیّات و اعتقادات) و اموری را که آشکار میکنید میداند.»
✍️ در قسمت قبل بیان شد، شکر ریشه در قلب انسان دارد و اگر فردی قلباً شاکر باشد، آثار شکر قلبی او در اعمال و رفتارش نمایان میشود.
🔹 خدای سبحان چون از سرّ افراد آگاه است از حقيقت شکر یا ناشکری آنان باخبر است.
✍️ مفسری میفرماید: *کسی که کسب نعمات را منسوب به علم، عقل، تدبیر و حتی دعای خود بداند نه وابسته به لطف و فضل خدای سبحان، مشرك است زيرا خود را شریک خداوند قرار داده است.*
🔸 به عنوان مثال فردی که در زندگی مشترک یا در تربیت فرزند موفق است، اگر عامل موفقیت خويش را همت، تلاش، مطالعات و تدابیر خود بداند و بگويد هرچند لطف خدا شامل حال من شده اما نقش تلاش خود من نيز بیتاثير نبوده، چنين فردی مشرك است او با قرار دادن تلاش و تدبیر خود در کنار لطف و فضل الهی به خدای سبحان شرک ورزیده است. (البته مجدداً يادآوری میكنيم كفران نعمت كه عنوان مشرك را بر فرد بار میكند بدين معناست كه فرد حضور حضرت حق را ناديده میپندارد و خود را فاعل موفقيتها يا خيرات خود میداند به عبارتی گويا برفاعليت حضرت حق پرده انداخته و آن را پنهان كرده است)
📔 قرآن میگويد: خدای سبحان از آنچه در دل شما میگذرد آگاه است. او میداند شما در دل شاكريد يا كافر. سپاسگزاريد يا کفران نعمت میكنيد.
‼️ *خطر شرک هر لحظه در كمين ماست، معمولاً افراد در آغاز هر کار تنها برمسبب الاسباب – خداوند – تكيه میكنند امّا در اواسط مبتلا به شرک میشوند و بيش از آنچه كار را به خدا نسبت دهند به خود نسبت میدهند و همين امر سبب بروز رذائل اخلاقی میگردد.*
💢 فرد احساس خود بزرگبينی میكند يا دچار رذيله منتگذاری میشود.
✍️ مفسری میفرماید: اعطای نعمت از سوی حضرت حق بايد فضای بندگی را برای انسان فراهم كند و او را خالصانه شاكر نعماتش گرداند اما گاه نیّت افراد برای شکر (مصرف صحیح نعمات) امور غیر الهی است و تنها برای جلب محبوبیّت یا کسب مقام و جایگاه اجتماعی خود نزد مردم است.
📔 قرآن میگويد: خداوند سبحان از انگیزه افراد مطّلع است؛ او میداند نیّت درونی آنان از شکر تنها جلب رضای خداست یا غیر خدا.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#مثبت_اندیشی ۲۳
💠 *مثبت نگری هنگام ارتکاب معاصی*
🔆 «فَبَعَثَ اللّهُ غُرَابًا يَبْحَثُ فِی الأَرْضِ لِيُرِيَهُ كَيْفَ يُوَارِی سَوْءةَ أَخِیهِ قَالَ يَا وَيْلَتَا أَعَجَزْتُ أَنْ أَكُونَ مِثْلَ هَذَا الْغُرَابِ فَأُوَارِيَ سَوْءةَ أَخِی فَأَصْبَحَ مِنَ النَّادِمِینَ»
🔆 «پس خدا زاغى را برانگیخت كه زمین را مىكاوید تا به او نشان دهد چگونه جسد برادرش را پنهان كند [قابیل] گفت واى بر من آیا عاجزم كه مثل این زاغ باشم تا جسد برادرم را پنهان كنم پس از [زمره] پشیمانان گردید.»
📔 سوره مبارکه مائده، آیه ۳۱
🔸 قابیل با آنکه اولین قتل تاریخ را مرتکب شد اما خداوند سبحان اجازه یأس و ناامیدی به او نداد و برای نجات وی از سرگردانی، کلاغی را فرستاد تا به او آموزش دهد چگونه برادرش را دفن كند.
✅ *انسان مثبت نگر اگر گرفتار ارتکاب معصیت و گناه شود ناامید نمیشود بلكه باور دارد چنانچه او اراده بازگشت و توبه داشته باشد خداوند توبهاش را میپذیرد.*
📔 قرآن در آیه ۱۱۸ سوره مبارکه توبه میفرماید:
🔆 «وَ ظَنُّوا أَنْ لا مَلْجَأَ مِنَ اللَّهِ إِلاَّ إِلَیْهِ ثُمَّ تابَ عَلَیْهِمْ لِیَتُوبُوا إِنَّ اللَّهَ هُوَ التَّوَّابُ الرَّحِیمُ»
🔆 «(در آن هنگام) دانستند پناهگاهی از خدا جز به سوی او نیست سپس خدا رحمتش را شامل حال آنها نمود (و به آنان توفیق داد) تا توبه كنند خداوند بسیار توبه پذیر و مهربان است.»
🔰 *چنین فردی به مددالهی به راهکاری نجاتبخش دست مییابد، حسن ظن به خداوند در هر مرحلهای از زندگی به كمك انسان میآید.*
🔹 قابیل با آنكه گرفتار گناه عظیم برادر كشی شده بود ناامید نشد و در پی همین تفكر حضرت حق راهکاری برای دفن برادر در مقابلش قرار داد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#آل_یس ۴
🔆 *«اَلسَّلامُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِ اللَّه الصّالِحینَ»*
🔆 *«سلام بر ما و بر بندگان شایسته خداوند»*
🔹 امام در این فراز خواستار سلامت خود و تمامی بندگان شایسته الهی شده و در واقع ايشان مردم را به کشتی نجات و ساحل امن الهی راهنمایی میفرماید.
🔆 «اَلسَّلامُ عَلَینا وَ عَلی عِبادِ اللَّه الصّالِحینَ»
💠 دارای معنی انشاء و درخواست است ولکن امکان دارد جمله خبریه باشد یعنی از سلامتی و ایمنی خاص بندگان صالح خداوند خبر میدهد،
✳️ آنان که خود را در سایه رحمةاللهالواسعه قرار داده و از امنیت حصن حصین حق برخوردار شدهاند.
☘️ *وجود مقدس حضرت بقیةاللهالاعظم ارواحنافداه حقیقت سلام هستند و عباداللهالصالحین به دلیل پیوست و تبعیت از امام، فرع و شاخههای آن حضرت میباشند.*
🔸 بندگان صالح خداوند با سوار شدن بر کشتی ولایت جاودانگی و عبودیت خود را تثبیت کردهاند و از خودبینی و دگربینی به توحید روی آورده و در کشتی ولایت سکنی گزيده اند.
☘️ حضرت میفرمايند:
🔹 *هر گاه خواستید به وسیله ما بهسوی خداوند توجه کنید و به ما روی آورید پس همانگونه که خداوند متعال فرموده است بگوئید «سَلامٌ عَلَى آلِ یس»*
☘️ آن حضرت میفرمایند:
🔹 توجه به حضرت حق بدون وسیله و وساطت امامان معصوم میسر و امکانپذیر نمیگردد. بلکه برای رسیدن به جایگاه ایمانی و توحیدی تنها انسان کامل ناخدای کشتی انسانیت است.
🔰 گفتنی است یکی از واجباتی که سرآمد و اساس واجبات دیگر به شمار میآید توجه و روی آوردن انسان بهسوی اولیاء الهی است تا از طریق آنان فرد به رضایت خدای سبحان وارد شود و در این مسیر ارتباط با امام، فلاح و رستگاری انسان را تضمین میکند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
📜 *نامه امام صادق علیه السلام به شیعیان* ۶۹
🔆 «..... و من سره ان یبلغ الی نفسه فی الاحسان فلیطع الله فانه من اطاع الله فقد ابلغ الی نفسه فی الاحسان...»
🔆 «و هرکس میخواهد نفس خود را به درجه نهایی احسان و نیکوکاری برساند، باید از خداوند اطاعت کند. زیرا آنکه فرمانبری خدا را بکند به نفس خود نهایت احسان را کرده است.»
💠 در جای جای این نامه امام صادق علیهالسلام اطاعت بی چون و چرا از خداوند سبحان را مبداء همه خیرات بیان کردهاند.
✳️ *او که اندکی تسلیم بودن حضرت احدیت را فراموش کند به همان میزان از راه ثواب خارج خواهد شد. مسیر احسان به خویشتن همان صراط اطاعت است، اولین عارضه کوچکترین کجرویی، ظلم به خود است.*
📌 ادامه دارد ...
🌐 emamraoof.com
١٨٤
#آداب_الصلوه
ادامه بحث آداب قرائت
مقصد سوم قران قصصي است كه در باره علما و حكما و انبيا نقل شده كه دو نكته در آن حائز اهميت است
الف) خدا چگونه اين ولي و حكيم را تربيت كرده؟
ب) چگونه خداوند مردم را بوسيله اين ولي و نبي تربيت مي كند؟
و آنقدر معارف الهيه و رموز در اين داستانها وجود دارد كه بي انتهاست .
خداي سبحان نمي خواسته در اين موارد فقط قصه بگويد بلكه مي خواسته ما نقش خود را در اين داستانها پيگيري كنيم ، بعنوان مثال در قصه موسي و فرعون هر يك از ما در زندگي نقش ارشادي حضرت موسي را داريم يا نقش تفرعن فرعون را؟؟
و يا در قسمتهايي از قران كه با كلام نرم يا بشارت يا انذار صحبت مي كند ، مي توانيم در خود مصداق سازي و پياده كنيم .
و از طرفي چون مخاطبين مختلف هستند ، قران با زبانهاي مختلف با آنان صحبت مي كند
مثلا داستان حضرت موسي
چندين بار و با مواضع مختلف تكرار مي شود چون در هر تكراري عنايت جداگانه است و يك زاويه جديدي از معرفت بسوي افراد باز شده و هر كسي بايد با شرايط خود مخاطب قرار گيرد.
زيرا قران باطن دارد و هر باطن آن باطني جداگانه و جديد دارد و به هر اندازه كه انسان تطهير شود با زواياي جديد آشنا مي شود.
ادامه دارد
استاد بروجردي
٨٠/١١/١٥
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٠
https://chat.whatsapp.com/IjvubhlTwy20yWhvwSvJNh
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🕌 در محضر امام روح الله (1281)
‼️ حوزهها مواظب نفوذ افراد تبهکار باشند
💠 حضرت امام خمینی (ره):
💢 وصیت اینجانب به حوزه های مقدس علمیه آن است که کراراً عرض نمودهام که در این زمان که مخالفین اسلام و جمهوری اسلامی کمر به براندازی اسلام بستهاند و از هر راه ممکن برای این مقصد شیطانی کوشش مینمایند، و یکی از راههای با اهمیت برای مقصد شوم آنان و خطرناک برای اسلام و حوزههای اسلامی، نفوذ دادن افراد منحرف و تبهکار در حوزههای علمیه است...
🔻 که خطر بزرگ کوتاه مدت آن بدنام نمودن حوزهها با اعمال ناشایسته و اخلاق و روش انحرافی است و خطر بسیار عظیم آن در دراز مدت، به مقامات بالا رسیدن یک یا چند نفر شیاد که با آگاهی بر علوم اسلامی و جا زدن خود را در بین تودهها و قشرهای مردم پاکدل و علاقهمند نمودن آنان را به خویش و ضربه مهلک زدن به حوزههای اسلامی و اسلام عزیز و کشور در موقع مناسب میباشد.
📖 صحیفه امام، ج ۲۱، ص ۴۲۱ _ ۴۳۱
#امام_خمینی
#روانشناسی_در_قرآن ۱۰
💠 *«اجتماع با دشمن آزار دهنده نیست»*
🔆 «قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ»
🔆 «گفتيم: همگى از آن (باغ به زمين) فرود آييد، اگر هدايتى از طرف من براى شما آمد، پس هركه از هدايت من پيروى كند، نه برايشان بيمى است ونه غمگين خواهند شد».
📔 سوره مبارکه بقره آیه ۳۸
🔹 خداوند سبحان به آدم و حوا و ابلیس می گوید از این بهشت باهم بیرون بروید. اگر از طرف من برای شما راهنمایی آمد، کسی که از این راهنمایی، تبعیت کند نه نگران آینده میشود و نه غصه گذشته را میخورد.
⁉️ *اندیشه مثبت چه اندیشهای است؟*
✳️ در اندیشه ی مثبت، اجتماع با دشمن آزار دهنده نیست، گرچه انسان در فضایی کاملاً منفی (بودن با شیطان) قرار می گیرد. مهم نتیجه و عاقبت کار است.
✳️ در اندیشه ی مثبت، به امور منفی که اجتماع با دشمن است، توجه نمیشود. گرچه بسیار آزار دهنده است. خداوند سبحان شیطان را همراه انسان کرد اما لحظه به لحظه به او آموزش داد تا چگونه از وساوس او مصون مانده و با او مبارزه نماید.
🔹 حضرت آدم علیهالسلام با شیطانی که عامل هبوط و سقوط اوست بر زمین آمده است، اما از همین فضا استفاده نموده و می گوید: خدایی که من را دراین فضا قرار داده، راهکار خروج از آن را هم به من آموخته است.
🔹 به همین جهت، با تمام توان راه هدایت را در پیش گرفته و خوف و اندوهی به خود راه نمیدهد. *در اندیشهی مثبت انسان در حال، زندگی میکند و از آن بهرهی لازم را میبرد. نه نگران آینده است و نه اندوه گذشته را میخورد. نه خاطره باز است و نه رؤیا پرداز.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#بیانات_رهبری
#روز_دانشجو
✳️ *دانشجوی موفّق چه دانشجویی است؟*
🔹 به نظر من دانشجوی موفّق کسی است که خوب درس بخواند؛ خوب تهذیب اخلاق کند و خوب به ورزش بپردازد.
🔹 من برای دانشجوی موفّق، سه شاخص دارم. البته ممکن است یک جوان موفّق در خانه، معیارهای دیگری داشته باشد؛ یک کاسب موفّق، یک اداری موفّق، معیارهای دیگری داشته باشد؛ اما دانشجوی موفّق، به حیث دانشجویی، این است: *باید خوب درس بخواند، به اخلاق و تهذیب نفس بپردازد، ورزش هم بکند.*
📚 بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جلسه پرسش و پاسخ دانشگاه تهران ۷۷/۲/۲۲
🌐 emamraoof.com