٢٠٩
#آداب_الصلوه
"ادب بندگي در قرائت"
خداي سبحان براي ادب بندگي در قرائت قران چهار ركن قرار داده است و به ميزاني كه انسان متوجه اين چهار ركن باشد به وظيفه خود عمل كرده است .
١-تذكر ، كه با آيه بسم الله الرحمن الرحيم حاصل مي شود يعني بنده به عالَم نگاه مي كند دنبال مُهر خدايي اش مي گردد يعني هر موجودي يك علامت و سِمِه خدايي دارد
به دريا بنگرم دريا تو بينم
به صحرا بنگرم صحرا تو بينم
.....
بنابراين به هر چيزي نگاه مي كنيم همگي مُذَكِر حق هستند و ما را به ياد اصل و
فطرتمان مي اندازد و به هر چه مي نگريم آن چيز نشاني از آن مُسَمي دارد اما همه در آن مسمي فاني هستند و هيچكس از خود وجود استقلالي ندارد.
اگر انسان به هر چه توجه كند جنبه خدايي آنرا ببيند و به بُعد كمالي آن توجه كند ، هشيار مي شود كه همه كمالات متعلق به خداي سبحان است در اينصورت زواياي قلب او نيز خدايي مي شود زيرا نقائص و گوشه هاي غير خدايي را نديده است .
بديهي است گروهي هم از ذكر حق دورند و اگر هم ذكري مي گويند به دنبال قصر و نهر و حورالعين و جنبه مادي قضايا و دنبال برطرف كردن نيازهاي حيواني خود هستند و بهشت جسماني آنان تأمين مي شود
و اگر صحبت از محبت و عشق خدا شود به گويندگان آن حمله مي كنند .
اين گروه سدّ و خار راه انسانيت هستند و روندگان بسوي خدا را معطل مي كنند
و مردم را از نيازهاي روحي منصرف مي نمايند.
امام خميني با صراحت مي فرمايند اينها ماموران شيطان هستند
لاقعدن لهم صراطك المستقيم
البته اين گروه به فراز پاياني دعاي افتتاح اشاره مي كنند و دليل مي آورند كه اگر نبايد بدنبال حور و غلمان باشيم چرا در اين دعا درخواست مي كنيم ؟
امام خميني پاسخ مي دهند
اينها بين حب به كرامت الله و نظر استقلالي به كرامت شبهه دار شده اند
يعني ما بهشت را دوست داريم اما چون عطاي خداست ، اگر به ما بگويند بهشت برو ولي با امام رضا ع كاري نداشته باش ، ما اساسا آن بهشت را نمي خواهيم و آن بهشت براي ما زندان مي شود
بنابراين نبايد به بهشت نظر استقلالي باشد و به صِرف نعمت بودن ، آنرا دوست داشته باشيم .
ما نبايد صرفا خانه را دوست داشته باشيم بلكه بايد به صاحبخانه ارادت بورزيم .
بطور مثال آيا اميرالمومنين عليه السلام كه در دنيا به كمترين قناعت مي كرد، در قيامت بدنبال حور و غلمان است ؟؟
خير بلكه از باب اينكه عطيه دوست است ، به آن علاقمند است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨٠/١٢/٢٠
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ١٤
https://chat.whatsapp.com/GrDThCQqgwm6YBL8TNed9n
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🕯️🕯️#پرواز_شمع ۳۰
🌷 #شهید_مصطفی_احمدی_روشن ۴
💠 *علاقمندی و پشتکار*
✳️ یکی از همکاران شهید احمدی روشن درباره علاقمندی و پشتــکار وی به خصوص در دوران تعلیق عنوان می گوید:
🔹 مصطفی خودش تعریف می کرد که تمــام دوران تعلیق به شدت فعال بودم حتی خیلی فعالتر از دورانی که تعلیق را شکسته بودند، چرا که میدانستم یک روزی باید این تعلیقات برداشته شود، آن روز نظام نیاز دارد و زمانی هم برای تعلیق از ما گرفته شده، پس نظام باید بقدری سریع جلــو رود و به این فناوری برسد که این فرصتی که از ما گرفته شده، جبـران شود.
🔹 بنابراین من باید ۱۰ برابر کار کنم، من باید خودم را تجهیز به دانش فنی کنم و به شـدت مطالعه کنم تا خودم را کاملا آماده کنم بعد از اینکه تعلیق برداشته شآــد کمــک کنم کــار سرعت پیدا کند، کمک کنم مسیر کوتاهتر شود.
🌐 emamraoof.com
#آسیب_شناسی_ارتباطات ۲۷
✨در ادامه مبحث آسیبشناسی ارتباطات، بحث آفت *«سرزنش»* را پیگیری مینماییم که یکی از عوامل آسیبرسان ارتباطات میباشد.
🔹 گاهی اوقات افراد از نزدیکی روابط با ديگران سوء استفاده کرده و به خود اجازهی سرزنش فرزند، همسر و یا سایر نزدیکان را به خويش میدهند، در عین حال توقع دارند صفا و صمیمیت در روابط شان حفظ گردد.
🔸این جمله در جامعه بسیار رایج است که «قدیمیها خیلی باصفاتر بودند». شاید بتوان گفت یکی از عوامل صمیمیت روابط در گذشته دقت نظری بوده که بزرگترها در کلامشان داشتهاند،
✍️ به عنوان مثال از صد حرف، نود و نه حرف را نمیگفتند و تنهابه کلامی بسنده میكردند که ضرورت داشته آن را بیان كنند.
☘️ امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «طَعْنُ اللِّسَانِ أَمَضُ مِنْ طَعْنِ السِّنَان»؛ *«ضربت [زخم] زبان دردناکتر[برندهتر] از ضربت [زخم] شمشیر است»*
📗 غررالحکم و دررالکلم، ص ۴۳۶
♦️ زمانی که فردی تحت اصابت شمشیر قرار میگیرد ممکن است برای همیشه دست یا پا یا چشم یا عضو دیگری از بدنش را از دست بدهد، حضرت در این روایت اشاره می كنند *آسیبی که از زخم زبان و سرزنش به افراد وارد میگردد بیشتر از آسیب شمشیر است.*
💥 افراد باید باور داشته باشند که نمیشود فردی دائم اهل سرزنش باشد و روح دیگران را مجروح نماید اما در عین حال دیگران او را دوست داشته و به وی علاقهمند باشند.
💢 *در فضای سرزنش نباید انتظار پایداری ارتباطات و همچین مصون ماندن روابط از هر گونه آسیبی را داشت.*
📌 ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#سبک_زندگی ١
💠 *مقدمه*
🔸 سبک زندگی اسلامی مبحثی است که در جامعه امروز نیاز به بازنگری داشته و لازم است که مورد بررسی قرار گیرد.
🔹 آنچه بايدمنصفانه به آن اعتراف نمود آن است که جامعه فعلی از سبک زندگی اسلامی فاصله گرفته است؛ و باید خود را ملزم به دریافت های جدیدی از دین کرده و در این امر به دانش پیشین خود اکتفا نکنيم.
✍️ برای آشنایی با این مبحث ابتدا باید عنوان سبک زندگی اسلامی تبیین شود.
✳️ *«تعریف سبک زندگی اسلامی»*
🔰 استفاده از روش هایی که بر اساس قوانین شرع، نیاز های ظاهری و باطنی انسان را تأمین مینماید سبک زندگی اسلامی گویند. شیوهای که نه تنها عقیده، بلکه اعمال و احساسات و عواطف انسان را نیز در بر میگیرد و در زوایای زندگی او جریان دارد.
☘️ *سبک زندگی اسلامی، روحی است که در کالبد زندگیِ شخصی و اجتماعی، ظاهری و باطنی فرد جریان دارد و تمام زوایا و جزئیات زندگی او را شامل میشود.*
💢 در سبک زندگی اسلامی برای انسان خوشی موقت و ناقص در نظر گرفته نشده
✅ بلکه شامل *برنامهای است که همه نیازهای او اعم از نیازهای عاطفی، اجتماعی، روحی، جسمی، عبادی، اقتصادی، دنیوی و اخروی او را در بهترین کیفیت و رضایت مرتفع سازد.*
♦️ اگر انسان در یک بُعد از زندگی موفقیت کسب نموده و در ابعاد دیگر بیبهره باشد روزگار خوشی نخواهد داشت. در حالیکه در اسلام نوعی از زندگی برای فرد برنامهریزی شده که همواره از اکرام خداوند سبحان بهرهمند بوده و در نتیجه دائماً رحمت و برکت و سرور و نشاط دریافت نماید.
🔹 سبک زندگی اسلامی بطور خلاصه در قسمتی از دعای ابوحمزه بیان شده است:
🔆 «اللهم ..وَ اجْعَلْنِی مِمَّنْ ..... أَحْيَيْتَهُ حَيَاةِ طَيِّبَةً فِی أَدْوَمُ السُّرُورِ وَ أَسْبَغَ الْكَرَامَةِ وَ أَتَمَّ الْعَيْشِ»
🔆 در این دعا از خدا درخواست میشود خدایا حیات طیبهای را نصیب من کن که در آن گوارایی، سرور و خوشی دائم، اکرام فراوان، و کامل ترین نوع عیش وجود داشته باشد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#زيارت_عاشورا ٧۳
💠 *نگاهی گذرا به زیارت عاشورا*
🔆 *«اَللّهُمَّ اجْعَلْ مَحْیایَ مَحْیا مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ مَماتی مَماتَ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ»*
🔆 «پروردگارا حیاتم را حیات [آمیخته به عشق] محمّد و خاندان محمّد، و مرگم را مرگ [در حال شیفتگی به] محمّد و خاندان محمّد قرار ده.»
✍️ در روايتی كه در قسمتهای پيشين گذشت گفته شد زندگی و مرگ با محمد وآل محمد صلیاللهعلیهوآله چه بركات و خيراتی را برای زائر به همراه دارد در ادامه میگوييم:
🔆 «أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ جَعَلَ اَللَّهُ قَبْرَهُ مَزَارَ مَلاَئِكَةِ اَلرَّحْمَةِ»
🔹 کسی که بر محبّت پیامبر و آل پیامبر صلیاللهعلیهوآله بمیرد مّلِک برای همیشه زائر قبر او میشود.
🔆 «أَلاَ وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ عَلَى اَلسُّنَّةِ وَ اَلْجَمَاعَةِ»
🔹 اگر کسی عاشق بميرد بر سنّت پیغمبر صلیاللهعلیهوآلهوسلم از دنیا رفته است،چنين فردي بر راه و روش پیامبر و جماعت مومنین مرده است
🔆 «أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ جَاءَ یوْمَ الْقِیامَةِ مَکتُوبٌ بَینَ عَینَیهِ آیسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّهِ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ کافِراً أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَی بُغْضِ آلِ مُحَمَّدٍ لَمْ یشَمَّ رَائِحَةَ الْجَنَّة»
📘 بحار الأنوار، الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار، ج 23، ص 233
♦️ *هر کس با کینه آل محمد بمیرد روز قیامت که میآید بر پیشانی او نوشته است: مایوس از رحمت خداست. هر کس بر بغض ال محمد بمیرد کافر از دنیا رفته و هر کس بر بغض ال محمد بمیرد بوی بهشت را استشمام نخواهد کرد.*
⁉️ اگر از زائر سوال شود چه امری تو را مسلمان میمیراند؟
💚 خواهدگفت عشق به محمد و آل محمد صلیاللهعلیهوآلهوسلم هر روز در زیارت عاشورا میخوانيم تا طلب دوام عاشقی و ازدیاد عاشقی داشته باشيم چون میدانیم تنها امری که در عالم برای ما نافع است همین محبت اهل بيت علیهمالسلام است و لا غیر، دنیا و آخرتمان با همین محبت آباد است.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com