eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
2هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
161 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
بروز می کند، دروغگویی دروغگوها که ملکه آنان شده بود ترک نشده و باز هم تکرار می شود. ١٢-مشرک در قیامت دروغ مضاعف می گوید زیرا نگفتند(و مالنا ان لا نشرک باالله)اصلا معنا ندارد که ما شریکی برای خدا قائل شویم به جای این جمله می گویند وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ‏(ما هرگز مشرک نبودیم ) ١٤-حضرت على عليه السلام در ذيل آيه در حديثى مى‏فرمايد: بعد از اين دروغ، بر لبشان مهر زده مى‏شود و ساير اعضاى آنان، حقّ را بازگو مى‏كنند. ١٥-احتمال دیگری که برای بعضی وجود دارد این است که اعتقادات آنان غلط یا فاسد شده است و در طول عمر خود متوجه نیستند که با این اعتقادات غلط، عمر خود را سپری کرده اند واینک هم باور ندارند که مشرک هستند اعتقادات نیز مانند بسیاری از موارد دیگر در زندگی انسان فاسد شدنی است و باید برای تازه نگاه داشتن و جلوگیری از هر گونه فساد احتمالی مرتبا آن اعتقاد را در محضر امام زمانمان عرضه کنیم تا سلامتی آن حفظ شود (در زیارت آل یاسین اعنقادات حقه ما به امام زمانمان عرضه می شود ) ١٦-امام صادق عليه السلام فرمود: روز قيامت خداوند آن چنان عفو و بخشش مى‏كند كه به ذهن هيچ كس خطور نمى‏كند، تا آن اندازه كه مشركان نيز مى‏گويند: ما مشرك نبوديم، (تا مشمول عفو الهى شوند). ١٧-شاید یکی از دلایل  توصیه های دینی ما به تکرار تلاوت سوره قدر و سوره توحید و ذکر لااله الا الله نیزضرورت تازه نگاه داشتن و تکرار باور توحیدی در انسان است توحید فقط در عبادت جلوه گری نمی کند ممکن است انسانی در عبادت، فقط خدا را عبادت کند اما در رزاقیت و یا سایر صفات الهی قائل به تاثیر مستقل برای دیگران باشد که این نیز شرک به حساب می آید. ١٨-به میزانی که ظلمت و تاريكي ظلم ها از مسیر زندگی انسان زدوده شود بیشتر متوجه این مسئله خواهد شد که تنها یک مربی حقیقی در زندگی وجود دارد که مسیر اصلی زندگی را به او نشان می دهد و از بیراهه رفتن ها و هدر دادن سرمایه عمر جلو گیری می نماید  پس با آگاهی موحد مانده و از خطر ابتلاء به شرک خود را دور نگه می دارد  و به هیچ کس اجازه نمی دهد حتی به اندازه درصد کوچکی جای پروردگار را در زندگی او داشته باشد. ١٩-ثُمَّ لَمْ تَكُنْ فِتْنَتُهُمْ إِلَّا أَنْ قالُوا وَ اللَّهِ رَبِّنا ما كُنَّا مُشْرِكِينَ عاقبت کفر که با آن به فتنه افتادند این بود از شریکانی که برای خداوند قائل شده
🔎📖🔍 🔎📖🔍 ✅پرسش: چرا نماز بايد بخوانيم؟مگر نمي شود ما در ذهنمان ذکر خدا را بگوييم و يا بر زبان بياوريم؟پس چه نيازي به خواندن نماز است؟ اصلا فلسفه نماز خواندن چيست؟ قسمت اول: 🌺 پاسخ: خداوند غني و بي نياز از همه چيز است، چون غير از خدا هر چه موجود است، همه مخلوق خدا است و نيازمند به او. 🌸قرآن مي‌فرمايد : «اي مردم! شما همگي نيازمند به خداييد. تنها خداوند است که بي نياز و شايسته هر گونه حمد و ستايش است».(1) ✍️بنابر اين خداوند بي نياز مطلق است و مخلوقات همه محتاج اويند. او است که همه نيازهاي مخلوقاتش را بر طرف مي‌کند. 🌼ما انسان‌ها که يکي از مخلوقات خداييم، سراسر وجودمان را نياز و احتياج فرا گرفته است، مانند نياز به آب و غذا و هوا و... که با نبود يکي از اين‌ها قادر به ادامه حيات نيستيم. ما چند دقيقه يا چند ثانيه نمي‌توانيم بدون هوا زنده بمانيم. همه اين نيازمنديها به وسيله آب و هوا و غذا و... بر طرف مي‌شود که خداي مهربان با خلق آن نياز ما را برطرف کرده است. آري اين خداي حکيم ومهربان است که به هنگام تولد بچه، خون را تبديل به شير مي‌کند و نوزاد آن را از پستان مادر تغذيه مي‌نمايد. 🌸يکي از نيازهاي ما نيازهاي روحي است مثل احتياج به محبت. از اين رو بچه‌هايي که در خانواده خود احساس کمبود محبت نسبت به خودشان کنند، دچار اختلالات روحي و رواني مي‌گردند. يکي از نيازهاي واقعي و اساسي روح بشر مسئله عبادت و پرستش است، چون خداوند انسان را براي تکامل آفريده است و تکامل او جز از راه عبادت و بندگي به دست نمي‌آيد. ✍️بنابر اين خداوند نياز به عبادت ما ندارد، بلکه ما محتاج به عبادت او هستيم که با بندگي او به نعمت‌هاي جاودان نايل شويم. قرآن مي‌فرمايد: « هر کسي کفر ورزد و حج را ترک کند، به خود زيان رسانده است. خداوند از همه جهانيان بي نياز است». (2) ☘️در آيه ديگر فرمود : «کسي که جهاد و تلاش کند، براي خود جهاد مي‌کند؛ چرا که خداوند از همه جهانيان بي نياز است». (3) ☘️در جاي ديگر مي‌فرمايد: « کسي که عمل صالحي به جا آورد، به سود خود به جا آورده است، و کسي که کار بدي انجام دهد، به زيان خود او است. سپس همه شما به سوي پروردگارتان باز مي‌گرديد». (4) ☘️در آيه ديگر فرمود: «کسي که پاکي گزيند، به نفع خود او است». (5) ✍️نتيجه اينکه انسان در پرتو اعمال صالح تکامل مي‌يابد و به آسمان قرب خدا پرواز مي‌کند وبه خوشبختي هميشگي مي‌رسد. و بر اثر جرم و گناه سقوط مي‌کند و بر بدبختي ابدي گرفتار مي‌شود. پي‌نوشت‏ها: 1. فاطر (35) آيه 15. 2. آل عمران (3) آيه97. 3. عنکبوت (28) آيه 6. 4. فجر (89) آيه 27-30. 5. ذاريات (51) آيه 56.
احكام☝️ ✍آیا نماز خواندن با و صحیح است؟
۹۸ ، آیه ۲۹ 🔆 «فَادْخُلُوا أَبْوابَ جَهَنَّمَ خالِدينَ فيها فَلَبِئْسَ مَثْوَى الْمُتَكَبِّرينَ» 🔆 «(به آنها گفته می‌شود:) اکنون از درهای جهنم وارد شوید در حالی که جاودانه در آن خواهید بود! چه جای بدی است جایگاه مستکبران!» ✍️ در آیه قبل گفته شد گروهی از مردم به خود ظلم می‌كنند و ملائكه در همان حال، جانشان را می‌گيرند و این آیه در ادامه می‌گويد: 💢 *ظلم‌شان آنها را برای هميشه وارد جهنم می‌كند.* ⁉️ سؤال: چگونه آيه از عبارت جهنم استفاده می‌كند در حاليكه بعد از مرگ، برزخ آغاز می‌شود و جهنم مربوط به قيامت است؟ ✅ پاسخ داده شده: چون عذاب مخاطبين از همان لحظه مرگ آغاز می‌شود از اين عبارت استفاده شده است. ⁉️ سؤال: منظور از جهنم چه جهنمی است؟ ✅ پاسخ: بالاترین و سخت‌ترین جهنم، جهنم حسرت خوردن است و اينكه انسان زمان را از دست بدهد و امكان جبران نداشته باشد. ☘️ رسول الله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌ فرمودند: 🔆 «اکثر صیاح اهل النّار من سوف» 🔆 «بیشتر فریاد دوزخيان به خاطر سوف سوف كردن است» 📗 کتاب هزار و یک کلمه، ج ۱، ص ۴۲۳ 💢 كسانی كه انجام كار درست را به تاخير می‌اندازند و از عباراتی چون «پس از این» و «فردا انجام می‌دهم» استفاده می‌كنند. ♦️ *افسوس خوردن و حسرت داشتن به جهت از دست دادن زمان و عدم جبران آن سوزش عمیق و جانسوزی در وجود اهل جهنم ایجاد می‌کند.* ✍️ مفسری می‌فرماید: ♦️ اين عذاب از آنروست كه اين افراد لحظه‌ای كه از دنيا می‌روند شاكيان كثيری دارند. 🔸 اعضا و جوارح وهمچنين گروهي از مردم از اين افراد شاكی هستند و اينان به دليل اعمال صغیر و کبیرشان مورد بازخواست و مواخذه قرار می‌گیرند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💳 *شماره کارت جهت واريز مبالغ براى عیدی مستمندان* 🌐 emamraoof.com
١٢ ادامه شرح فراز "وفر بلطفك نيتي" اگر نیت وافر نباشد چه مشکلي پيش مي آيد؟ اگر یک مقدار انگیزه خدایی داشته باشيم کمکی که خدا به بنده اش می کند، به اندازه نیت او و همان مقدار است. هر چقدر نیت بنده کامل تر، امداد خدا به او بیشتر. دلیلی که عرفا بر مدعای خود می آورند قرآن سوره نساء آیه ٣٥ است : إِن يُرِيدَا إِصْلاَحًا يُوَفِّقِ اللّهُ بَيْنَهُمَا اگر هر کدام از زوجین بخواهند بين آنها اصلاح شود حتما خدای سبحان توفیق بر اصلاح می دهد. توفیقي كه خدا می دهد اينست كه او را بر كار خير ياري مي كند . اراده، نیتی است که هر كسي باید داشته باشد و چون همه مايل به دريافت كمك خدا هستيم بايد بدانيم لطف خدا به كسي مي رسد که اراده ازدیاد توفیق و اتمام نیت را كرده باشد پس باید از خدا درخواست کنيم وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي و از طرفي خدا به قدر نیت کمک می کند و چون خدا می خواهد کمک کند پس نیت را زیاد کنيم و چون می خواهيم خدا زیاد کمک کند پس باید نیت را هم کامل کنيم. این که می گوییم خدا به شما توفیق دهد یعنی خدا توفیق نیت صحیح به شما بدهد، انگیزه نیت صحیح بدهد تا بعد توفیق، عمل صحیح هم به شما داده شود. وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي اولا توفیق باب تفعیل به معنی تدریج است. یعنی خدایا این گونه نباشد که امروز فتیله نیت من زیاد و انگیزه ام قوی باشد ولی روزهاي آينده اين فتيله پایین بيايد. خير به تدریج و همیشه این وفور ِنیت، صورت بگیرد مثلا نزدیک ماه رمضان نیت های حسابی مي كنم ولی بعد از ماه رمضان فراموش كنم . توجه ديگري كه بايد داشته باشيم اينست كه بدانيم اگر اهل وفور در نیت شديم یعنی خدا نیت کاملی نصیب ما کرده و بلطفک بوده نه بعملی. با لطف خدا این قضیه صورت گرفته و ما کاری نکرديم و استحقاقش را نداشتيم، محبت حضرت حق اقتضای این توفیر نیت را بر ما عطا كرده است . و نكته بعدي اينكه اگر خواستار معامله حليمانه خدای سبحان با خود هستيم ، باید اهل وفور در نیت باشيم . حلمک معترض لمن ناواک. و مسئله مهم ديگر اينكه ما برای اتمام و اکمال و ازدیاد نیت دیگران دعا نمی کنیم. فرض این است که همه مردم نیتشان درست است بجز ما. چون نیت امر قلبی است مگر ما می دانيم در قلب و نيت دیگری چه می‌گذرد؟ انگیزه در دل افراد است و انگیزه در ظاهر نیست. اَللَّهُمَّ وَفِّرْ بِلُطْفِكَ نِيَّتِي نه نیاتنا. ولی حرف اخر: با توجه به دعای بعد از زیارت آل یاسین، نیت آدم بدون ارتباط دائم با معصومين به وفور نمی رسد. وفور نیت ، پیامد سلام هاست.چهل سلام در آل يس دادیم، خاصیت سلام این است که گوشه گوشه افکار ما نورانی شود.نمی شود بي دليل بگوییم نیت من نسبت به فلان مساله خیر است.چقدر ولایتی هستيم؟ چقدر ارتباط با معصوم داريم؟ به اندازه ای که ارتباط با معصوم داريم به همان اندازه نیت ما نورانی می شود و به اندازه ای که ارتباط نداريم نیت نورانی هم به سراغ ما نمي آيد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح صحيفه سجاديه ٨٠/٧/٢١ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٦ https://chat.whatsapp.com/Gp28rYFznZIJ3yETSr66H6 پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
۳۴ 🔆 «وَ قِيلَ لَهُ [ع‏] بِأَيِّ شَيْ‏ءٍ غَلَبْتَ‏ الْأَقْرَانَ‏ فَقَالَ ع [قَالَ‏] مَا لَقِيتُ رَجُلًا [أَحَداً] إِلَّا أَعَانَنِي عَلَى نَفْسِه‏» 🔸 به امام عليه السّلام گفتند به چه چيز (در كارزارها) بر دليران برترى يافتى (آنان را زبون ساخته و يا كشتى) آن حضرت (در باره هيبت و ترس مردم از خود) فرمود: 💠 ۱- به هيچ كس (در كارزار) بر نخوردم مگر او مرا بر زيان (كشتن) خود يارى و كمك مى‌نمود (سيّد رضىّ «عليه الرّحمة» فرمايد:) حضرت باين سخن اشاره مى‌فرمايد بجا گرفتن هيبت و ترس خود را در دل‌ها (كه دليران دلباخته و شكست مى‌خوردند). ⁉️ در توضيح گفته می‌شود: از امیرالمومنین علیه‌السلام سوال شدچگونه توانستی بر کسانی که توانايی زيادی داشته‌اند، غالب شوی؟ ✅ حضرت می‌فرمايند: من هیچ کس را ندیدم مگر این که آن فرد مرا عليه خودش کمک کرد، به عبارتی ديگر هنگامی كه اين افراد را دیدم متوجه شدم هیچ کس و هیچ چيز نیستند، من از دور گمان می‌کردم آنها چه قدرتی دارند، در حاليكه طرف مقابل علی علیه‌السلام هركس باشد چيزی نيست، چون خداشناس نيست و برحضرت حق تكيه نكرده است در حاليكه علی تنها پناهگاهش خدای سبحان است. 🔸 *اين نگاه مثبت زمان گرفتاری‌ها بسيار به انسان كمك می‌كند وقتی فرد به گرفتاری‌ها نزدیک می‌شود در می‌يابد نسبت به لطف و عنايت خدای سبحان گرفتاری‌ها چيزی نيست.* ✅ زمانی كه ما با گرفتاری مواجه می‌شویم در می‌يابيم حتما اعانت خدای سبحان در گوشه گوشه زندگی ما جاری خواهدشد و ما به لطف خدا بر این گرفتاری فائق خواهيم آمد. ♦️ترس از گرفتاری منفی‌نگری است و آنكس كه بر قدرت خدای سبحان تكيه كند منفی‌نگر نیست، ✳️ *اوج قدرت‌های منفی هم بخواهد او را از پای در آورد، نمی‌تواند چنين كند، چون خدا با اوست و خدا «علی کل شیئ قدیر» است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
📌شبکه تلویزیونی المنار گزارش داد 💠 *دیدار آیت الله سیستانی با پاپ در نجف اشرف* 🔸 رئیس هیئت امنای شورای ملی ادیان در عراق گفت دیدار تاریخی بین پاپ و آیت الله سیستانی در سرزمین انبیاء و اولیاء‏، تحول بزرگی برای عراق، منطقه و جهان به شمار می‌رود. 🌐 https://www.iribnews.ir/fa/news/3041250