❌شبهه
مگر #ولی_فقیه معصوم است که ولایت مطلقه دارد؟
🆔 @shobhe_shenasi
✅ پاسخ
✍ حجتالاسلام دکتر قربانی مقدم
🔹 عصمت تنها در تشریع لازم است.
توضیح اینکه از نظر عقل و شرع تنها پیامبران و امامان لازم است که معصوم باشند زیرا مردم لازم است تا اطمینان داشته باشند که در مسیر تشریع یعنی دریافت دستورات الهی از پروردگار و ابلاغ آن به امت، هیچ گونه خطایی اتفاق نیفتاده است.
اما در عرصهی سیاسی عصمت ضرورتی ندارد، چون حاکم جامعه قصد تشریع ندارد، بلکه وی تنها ولی فقیه مدیر جامعه است و آنچه را توسط پیشوایان دین تشریع و ابلاغ شده را اجرا مینماید.
🔹ضرورت نظم اجتماعی
در همهی نظامهای سیاسی دنیا، اگر به بهانهی عدم عصمت حاکم یا رئیس جمهور یا ....، هر شهروند تنها یک قانون را مطابق صلاحدید خود، اجرا نکند، معلوم است که سنگ روی سنگ بند نمی شود.
(مثال برای تقریب به ذهن: پزشک جراح نیز عصمت ندارد، اما بیمار پس از آنکه تخصص وی را تایید میکند، قلب و ریه و همهی اعضای حیاتی خویش را در اختیار وی قرار میدهد تا جراحی کند)
🔹طبیعی است رهبر با مشورتهای گوناگون (چه مجلسهای مشورتی مانند مجمع تشخیص مصلحت و چه مشاورهای گوناگون) سعی در ابلاغ بهترین دستور را دارد. (با این حال مجال انتقاد به نظر رهبری نیز در ظرف مناسب وجود دارد.) اما هیچ کس با این توجیه که نظر من از نظر ولی فقیه بهتر است، نمی تواند از دستورات شرعی و قانونی وی سرپیچی کند.
از این رو همه مراجع فتوا می دهند، حکم حکومتی بر مقلدین سایر مراجع و حتی خود مراجع لازم می گردد. چرا؟ چون حفظ نظم و جلوگیری از خودسری و هرج و مرج از ضروریترین نیازهای هرجامعه ای است
ــــــــــــــــ
🚩 در پرتگاه مجازی، مجهز باش...
#حافظ_شناسی ۳۰
✨ *ساقی به نور باده برافروز جام ما*
✨ *مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما*
✳️ در توضيح مصرع دوم
🔹 ای مطرب بخوان که جهان و کارِ جهان بر وفق مرادما شد.
🔸 در تفاسیر عرفانی *مطرب کسی است که انسان را به طرب حقیقی میرساند، طرب حقیقی هنگامی حاصل میشود که فرد به اصل خود وصل شود*:
✨ هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش
💠 به گفته حافظ دنیا بر مراد عاشقان است، همه عالم مطلوب آنهاست، چون عالم تحت تسخیر محبوب آنهاست تحت تسخير خدای سبحان، و اينك آنچه آنها منتظرش هستند برایشان ممكن شد.
🔸 درحدیث قدسی آمده است:
🔆 « يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا حَيٌّ لَا أَمُوتُ أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ حَيّاً لَا تَمُوتُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا أَقُولُ لِلشَّيْءِ كُنْ فَيَكُونُ- أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ تَقُولُ لِشَيْءٍ كُنْ فَيَكُونُ.»
🔆 «ای فرزند آدم، من زندهای هستم که نمیمیرم، تو را هم زندهای قرار دادم که هیچ وقت نمیری. من موجودی هستم که به هرکسی بگویم موجود شو موجود میشود. مطیع من در اوامر باش، اگر مطیع من باشی تو را به گونهای قرار میدهم که آنچه را بخواهی ایجاد شود، موجود شود.»
✳️ «کار جهان شد به کار ما» یعنی فرد در عرصه عبادت و اطاعت چندان پیشروی میكند که خدای سبحان او را قابل میداند تا فاعل و انجامدهنده بسياری از خيرات گردد.
🔸 *مهمترین معنایی که از این بیت دریافت میشود «طلب» است. انسان خاکی، طالب محبت و معرفت است و نیازش را اظهار میکند و معتقد است کامروایی در این عالم و عالم دیگر بر اساس دریافت معرفت و محبت حاصل میشود.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#مهارت_ارتباط ۳۹
💠 *پرهیز از قهر کردن*
✳️ در ارتباط سالم باید از قهر کردن و ناراحت شدن پرهیز کرد و یا آنکه آنها را به حداقل رساند. البته لازمه اختلاف نظر بحث و گفتگو است اما میان بحث و گفتگو و جدال فاصله است.
💢 *در ارتباط شاید زمانی قهر کردن لازم باشد اما تکنیکی است که باید به عنوان آخرین حربهها به میدان بیاید. همچنین باید مقطعی و کوتاه باشد.*
🔹 اگر گفته میشود از قهر اجتناب نیست و زمانی اتفاق میافتد به جهت روایتی است که در غررالحکم آمده، امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:
🔆 «لَا خَيْرَ فِيمَنْ يَهْجُرُ أَخَاهُ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ»؛ «هیچ خیر و منفعتی نیست در کسی که از برادر دینی یا خواهر دینی خود بدون دلیل کنارهگیری کند.»
📗 غرر الحکم، ص ۷۸۱
✳️ از مفهوم روایت استنباط میشود اگر دلیل موجهی مانند تهمت و دروغ و… وجود داشته باشد و یا اگر واقعاً خلافی اثبات شود، اجازه دوری کردن موقت صادر شده. در این روایت گفته شد اگر کسی بدون دلیل قهر کند، وجودش مفید نیست و هیچ خیری را نمیتوان از او انتظار داشت. شخصیت او شخصیت منفی است.
🔹 *هیچ کس اجازه ندارد بدون دلیل و صرفاً با خیالی که از ذهن میگذرد از دیگران کنارهگیری کند. این کنارهگیری به شخصیت وي لطمه میزند و فرد را در ميان كساني جای میدهد که شخصیت مفیدی ندارند.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
☝️در واپسین روزهای #ماه_شعبان
خدایا ببخش... 🤲🏻
🔰 #محمود_کریمی
#ال_یس ۱۱۳
🔆 *«اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَی وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّی»*
🔆 *«سلام بر تو در شب؛ آنگاه که (تاريکياش گيتي را) فروپوشد و در روز؛ آن گاه که روشنايیاش آشکار گردد»*
🔹 علت تقدیم شب بر روز بدین جهت است که سیر شبانه، بندگی روزانه را ميسر میكند و منشور وظایف روزانه در آن تنظیم میگردد.
💠 هنگامیکه انسان در شب با امام خويش همراه باشد، و بر وی درود و سلام داشته باشد شب او به لیلۀالقدر تبدیل میشود که برکت آن از ۸۳ سال بالاتر است.
🔆 او سلام امام را بهصورت «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» دریافت میدارد که جبران گذشته اش را میكند.
✳️ *چنانچه انسان شب غیبت را با امام سپری کند فرج و گشایش برایش حاصل میشود.*
🔸 در این سلام، انسان به حضور و ظهور امام درود میفرستد، چراکه ایشان را حیّ و ناظر میبیند. در مکتب امام زمان زائر میآموزد که پیوست و اتصال با اهل بیت علیهمالسلام شب غیبت را به روز ظهور تبدیل میکند.
✳️ *او در زمان غیبت لبیکگویی و بیعت خود را در روز ظهور اعلام میدارد و با سلام خود، خواهان پاسخ سلام امام است تا در شب غیبت و روز ظهور متصف به صفات الهی گردد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ سَعْيَهُ فى مَواضِعِهِ»؛ *«عاقل كسى است كه كارهايش را خوب انجام دهد و تلاشى كه مىكند، به جا باشد.»*
📘 غررالحكم، ح ۱۷۹۸
☘️ امام على عليه السلام میفرمایند:
🔆 «لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ»؛ *«عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل، كسى است كه از ميان دو بد،آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد.»*
📘 مطالب السئول، ص ۲۵۰
☘️ امام على عليهالسلام میفرمایند:
🔆 «اَلظَّنُّ الصَّوابُ مِنْ شيَمِ اُولِى الاَْلْبابِ»؛ *«خوش گمانى، از اخلاق عاقلان است.»*
📘 غررالحكم، ح ۱۳۸۶
🌐 emamraoof.com