eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
2هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
161 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۳۰ ✨ *ساقی به نور باده برافروز جام ما* ✨ *مطرب بگو که کار جهان شد به کام ما* ✳️ در توضيح مصرع دوم 🔹 ای مطرب بخوان که جهان و کارِ جهان بر وفق مرادما شد.    🔸 در تفاسیر عرفانی *مطرب کسی است که انسان را به طرب حقیقی می‌رساند، طرب حقیقی هنگامی  حاصل می‌شود که فرد به اصل خود وصل شود*: ✨ هرکسی کو دور ماند از اصل خویش / باز جوید روزگار وصل خویش   💠 به گفته حافظ دنیا بر مراد عاشقان است، همه عالم مطلوب آنهاست، چون عالم تحت تسخیر محبوب آنهاست تحت تسخير خدای سبحان، و اينك آنچه آنها منتظرش هستند برای‌شان ممكن شد.   🔸 درحدیث قدسی آمده است: 🔆 « يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا حَيٌّ لَا أَمُوتُ أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ حَيّاً لَا تَمُوتُ يَا ابْنَ آدَمَ أَنَا أَقُولُ لِلشَّيْ‏ءِ كُنْ فَيَكُونُ- أَطِعْنِي فِيمَا أَمَرْتُكَ أَجْعَلْكَ تَقُولُ لِشَيْ‏ءٍ كُنْ فَيَكُونُ.»       🔆 «ای فرزند آدم، من زنده‌ای هستم که نمی‌میرم، تو را هم زنده‌ای قرار دادم که هیچ وقت نمیری. من موجودی هستم که به هرکسی بگویم موجود شو موجود می‌شود. مطیع من در اوامر باش، اگر مطیع من باشی تو را به گونه‌ای قرار می‌دهم که آنچه را بخواهی ایجاد شود، موجود شود.» ✳️ «کار جهان شد به کار ما» یعنی فرد در عرصه عبادت و اطاعت چندان پیشروی می‌كند که خدای سبحان او را قابل می‌داند تا فاعل و انجام‌دهنده بسياری از خيرات گردد.   🔸 *مهمترین معنایی که از این بیت دریافت می‌شود «طلب» است. انسان خاکی، طالب محبت و معرفت است و نیازش را اظهار می‌کند و معتقد است کامروایی در این عالم و عالم دیگر بر اساس دریافت معرفت و محبت حاصل می‌شود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۳۹ 💠 *پرهیز از قهر کردن* ✳️ در ارتباط سالم باید از قهر کردن و ناراحت شدن پرهیز کرد و یا آنکه آنها را به حداقل رساند. البته لازمه اختلاف نظر بحث و گفتگو است اما میان بحث و گفتگو و جدال فاصله است. 💢 *در ارتباط شاید زمانی قهر کردن لازم باشد اما تکنیکی است که باید به عنوان آخرین حربه‌ها به میدان بیاید. همچنین باید مقطعی و کوتاه باشد.* 🔹 اگر گفته می‌شود از قهر اجتناب نیست و زمانی اتفاق می‌افتد به جهت روایتی است که در غررالحکم آمده، امیرالمؤمنین علیه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «لَا خَيْرَ فِيمَنْ يَهْجُرُ أَخَاهُ مِنْ غَيْرِ جُرْمٍ»؛ «هیچ خیر و منفعتی نیست در کسی که از برادر دینی یا خواهر دینی خود بدون دلیل کناره‌گیری کند.» 📗 غرر الحکم، ص ۷۸۱ ✳️ از مفهوم روایت استنباط می‌شود اگر دلیل موجهی مانند تهمت و دروغ و… وجود داشته باشد و یا اگر واقعاً خلافی اثبات شود، اجازه دوری کردن موقت صادر شده. در این روایت گفته شد اگر کسی بدون دلیل قهر کند، وجودش مفید نیست و هیچ خیری را نمی‌توان از او انتظار داشت. شخصیت او شخصیت منفی است. 🔹 *هیچ کس اجازه ندارد بدون دلیل و صرفاً با خیالی که از ذهن می‌گذرد از دیگران کناره‌گیری کند. این کناره‌گیری به شخصیت وي لطمه می‌زند و فرد را در ميان كساني جای می‌دهد که شخصیت مفیدی ندارند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
‏فیلم از طرف طباطبایی
☝️در واپسین روزهای خدایا ببخش... 🤲🏻 🔰
۱۱۳ 🔆 *«اَلسَّلاَمُ عَلَیْکَ فِی اللَّیْلِ إِذَا یَغْشَی وَ النَّهَارِ إِذَا تَجَلَّی»* 🔆 *«سلام بر تو در شب؛ آن‌گاه که (تاريکي‌اش گيتي را) فروپوشد و در روز؛ آن گاه که روشنايی‌اش آشکار گردد»* 🔹 علت تقدیم شب بر روز بدین جهت است که سیر شبانه‌، بندگی روزانه را ميسر می‌كند و منشور وظایف روزانه در آن تنظیم می‌گردد. 💠 هنگامی‌که انسان در شب با امام خويش همراه باشد، و بر وی درود و سلام داشته باشد شب او به لیلۀالقدر تبدیل می‌شود که برکت آن از ۸۳ سال بالاتر است. 🔆 او سلام امام را به‌صورت  «سَلامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ» دریافت می‌دارد که جبران گذشته اش را می‌كند. ✳️ *چنان‌چه انسان شب غیبت را با امام سپری کند فرج و گشایش برایش حاصل می‌شود.* 🔸 در این سلام، انسان به حضور و ظهور امام درود می‌فرستد، چراکه ایشان را حیّ و ناظر می‌بیند. در مکتب امام زمان زائر می‌آموزد که پیوست و اتصال با اهل بیت علیهم‌السلام شب غیبت را به روز ظهور تبدیل می‌کند. ✳️ *او در زمان غیبت لبیک‌گویی و بیعت خود را در روز ظهور اعلام می‌دارد و با سلام خود، خواهان پاسخ سلام امام است تا در شب غیبت و روز ظهور متصف به صفات الهی گردد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
☘️ امام على عليه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ سَعْيَهُ فى مَواضِعِهِ»؛ *«عاقل كسى است كه كارهايش را خوب انجام دهد و تلاشى كه مى‌كند، به جا باشد.»* 📘 غررالحكم، ح ۱۷۹۸ ☘️ امام على عليه السلام می‌فرمایند: 🔆 «لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ»؛ *«عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل، كسى است كه از ميان دو بد،آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد.»* 📘 مطالب السئول، ص ۲۵۰ ☘️ امام على عليه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «اَلظَّنُّ الصَّوابُ مِنْ شيَمِ اُولِى الاَْلْبابِ»؛ *«خوش گمانى، از اخلاق عاقلان است.»* 📘 غررالحكم، ح ۱۳۸۶ 🌐 emamraoof.com
٥٤ إلهی هَبْ لى قَلْباً یُدْنیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ خدایا دلى به من بده که اشتیاقش به تو موجب نزدیکی‌اش به تو گردد در توضيح ِدل ِمشتاق مي خواهم عرض مي كنم : شوق در مقامي مطرح مي شود كه انسان اجمالا به يك حقيقتي رسيده و مي خواهد تفصيلا به آن برسد پس در اين فراز انسان چيزي را مي خواهد كه هنوز بدست نياورده و چون آن چيز بي نهايت است هر چقدر هم تلاش كند به كنه آن راه نمي يابد خدايا دلي عطا كن كه مشتاق لقاء و معرفت و حضور باشد. گاهي انسان دل مشتاق دارد اما مشتاق حق نيست و مشتاق رسيدن به امور دنيوي است و اشتياق او خط پايان دارد اما ما اين دو امر را نمي خواهيم بلكه اشتياق به حق كه بي نهايت است ، مي خواهيم دلي كه با اشتياق، قرب بيشتري نصيبش شود. ملائكه عشق دارند اما شوق ندارند، انسان هم عشق دارد و هم شوق و اين شوق عامل ارتقاء اوست . جبرئيل از ابتدا ملك بود و تا آخر هم ملك است و درجه اش بالا نمي رود چون شوقي ندارد اما انسان بدليل شوق زحماتي متحمل مي شود و ارتقاء درجه پيدا مي كند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح مناجات شعبانيه ٨٧/٤/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٨ https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8 پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK