هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
✅ تنها عاملی که مردم را جذب میکند، طهارت ماست.
💬 آیت الله جوادی آملی
🔸 هرگز نگوییم فارغ التحصیل شده ایم، ما تا نفس می کشیم باید با علم و تحقیق باشیم، هرگز از تدریس و تألیف و مباحثه دست بر ندارید.
🔸 تنها عامل پیروزی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام بودند، اگر این سرمایه از ما گرفته شود هم دنیا و هم آخرت خود را از دست می دهیم لذا وظیفه داریم آنچه را دین به ما گفته عمل کنیم، اگر چنین کنیم مردم خود حافظ این نظام خواهند بود، اما مردم اگر دورویی و اختلاس و نجومی ببینند صحنه را ترک می کنند و در این شرایط که مردم در صحنه نباشند رهبر هر چند علی بن ابیطالب علیه السلام، باشد شکست قطعی خواهد بود.
🔸 باید صد در صد طیب و طاهر باشیم چراکه تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست. اگر ما آنچه را گفتیم عمل کردیم و خود در صف اول جهاد و شهادت بودیم هرگز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت. روحانیت دو وظیفه دارد: اول اینکه خود طیب و طاهر باشد و دوم راهنمایی و هدایت مردم و همه مسئولین است.
_ دیدار جمعی از حوزهعلمیههمدان مهر ۹۷
متن سوال: ب) باطل کردن روزه مستحب قبل و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
✅نظر همه #مراجع عظام تقلید👇
✍پاسخ امام #خمینی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍پاسخ آیت الله #اراکی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍ پاسخ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه))
جايز است
________
✍ پاسخ آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه))
جايز است.
_________
✍ پاسخ آیت الله #خامنه ای (دام ظله العالی))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_________
✍پاسخ آیت الله #خویی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
________
✍پاسخ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
✅ پاسخ آیت الله شبیری (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله صافی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍ پاسخ آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
____
✍ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص76، م1، پاورقی5
_____
✍ پاسخ آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍پاسخ آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
متن سوال: ب) باطل کردن روزه مستحب قبل و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟
✅نظر همه #مراجع عظام تقلید👇
✍پاسخ امام #خمینی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍پاسخ آیت الله #اراکی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_______
✍ پاسخ آیت الله #بهجت (رحمة الله علیه))
جايز است
________
✍ پاسخ آیت الله #تبریزی (رحمة الله علیه))
جايز است.
_________
✍ پاسخ آیت الله #خامنه ای (دام ظله العالی))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_________
✍پاسخ آیت الله #خویی (رحمة الله علیه))
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
________
✍پاسخ آیت الله #سیستانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
✅ پاسخ آیت الله شبیری (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله صافی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
_____
✍ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍ پاسخ آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
____
✍ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص76، م1، پاورقی5
_____
✍ پاسخ آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی)
قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است.
_____
✍پاسخ آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی)
ب) جايز است.
⚠️حکم ندانستن #تعداد روزه قضا 🧐
📥پرسش:
سلام
می دانم چند روز روزه قضا دارم اما تعداد آن روزها را یادم رفته است، حال تکلیف من چیست؟
مرجع: آیه الله مکارم شیرازی.
📤پاسخ:
سلام علیکم
از نظر آیه الله مکارم شیرازی در این موارد که می دانید روزه قضا دارید اما تعداد آن را نمی دانید، به همان مقداری که یقین دارید، روزه نگرفته اید قضا کنید مثلا اگر شک دارید که دو روز روزه قضا دارید یا سه روز، همان دو روز را بگیرید کفایت می کند.
🔴نظر مراجع عظام نسبت به ندانستن تعداد روزه قضا:👇
✍آیات عظام:خامنه ای، مکارم شیرازی، فاضل لنکرانی، : جایز است که به قضاى آن مقدار از روزههایش که یقین به فوت آنها دارد، اکتفا نماید. [1]
✍آیه الله زنجانی: بنابر احتیاط واجب باید مقدار بیشترى را که احتمال می دهد روزه نگرفته قضا نماید. [2]
استفتاء از آیت الله #خامنه_ای
↙️ #وقت_نیت_روزه_قضا تا چه زمانی است؟
✅ #جواب:
وقت نیت روزه قضا آن تا اذان ظهر است؛ بنابراین اگر تا نزديك ظهر نيّت نكند و کاری که روزه را باطل می کند انجام نداده باشد، می تواند نیت روزه قضا نماید؛ بلكه اگر پيش از نيّت تصميم داشته باشد كه روزه نگيرد، يا ترديد داشته باشد كه بگيرد يا نه، چنانچه مبطلی انجام نداده باشد میتواند، پيش از ظهر نيّت روزه قضا كند.
🕌 در محضر امام روح الله (۱۴۰۷)
💠 الان همه روسا در معرض امتحانند.
📌امام خمینی (ره):
الان همه این رؤسا، رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس، رؤسای دادگاه ها، رؤسای همه استان ها، همه اینها در معرض امتحانند و این امتحان از امتحان در نقص اولاد و انفس بالاتر است. امتحان مردم به ریاست، به ریاست در هر مقام، به رسیدن به هر مقام، این امتحان سخت تر است از امتحان در نقص اولاد و انفس و مشکل تر است که انسان بتواند از این امتحان نجات پیدا بکند و درست امتحان بدهد در معرض اعمالی که می کند و در پیشگاه خدا آبرومند باشد.
#امام_خمینی
صحیفه نور، جلد 13، صفحه 236
#روش_شناسی ۱
💠 *روش برخورد با افراد مختلف*
🌀 در بحث حاضر سعی بر آنست تا به شناخت روشهای مختلف رفتار با افراد اعم از عالِم، جاهل جوان، پير، خویشاوند، غيرخويشاوند، همسر، فرزند، انسانهای خوب، افرادخطاکار، و منافقین ......پرداخته می شود.
🌀 و همچنين روش برخورد با پدیدههای مختلف مانند: مرگ، بیماری، نعمت و ....یا روشهای اجراء مانند: تبریک ولادت فرزند و یا روش صحیح تسلیتگوئی پرداخته میشود.
🌀 همچنین روش شناخت حق از باطل، برخورد با فتنهها، مبارزه با انحرافات، روش کنترل غضب،نيز مورد بررسی قرار میگیرد.
✳️ الف) *روش برخورد با افراد مختلف*
💠 *«درتقابل با خانواده»*
☘️ این نوع برخورد شامل رفتار با همسر و فرزند میشود. با خانواده و فرزندان باید طرح دوستی ریخت.
♦️ برای دفع شروری که از آنان ملاحظه می شود تکریم، احترام و هدیه کافی است و نیازی به مجادله نخواهد بود، جدال در اسلام به شدت نكوهيده است.
✍️ انس بن مالک نقل میکند که:
🔹 «روزی دربارهی موضوعی دینی مجادله میکردیم که پیامبر صلیاللهعلیهوآله آمد. ایشان از دیدن این صحنه بسیار خشمناک شدند، به طوری که چنان خشمی از ایشان سابقه نداشت. ایشان ما را از این کار باز داشته فرمود: امت محمد صلیاللهعلیهوآله آرام باشید آنان که پیش از شما بودند با همین کارها هلاک شدند، جدال را به خاطر بیفایدگی آن ترک کنید، جدال را رها کنید، چرا که مؤمن جدال نمیکند، جدال را رها کنید، چرا که جدالکننده در خسارت است، جدال را رها کنید، چرا که همین گناه برای تو کافی است که همواره جدلکننده باشی جدال را رها کنید، چرا که جدال کننده در قیامت به شفاعت من نمیرسد، جدال را رها کنید، چرا که من برای کسی که جدال را ترک کند، هر چند صادق باشد سه خانه در حاشیه، وسط و بالای بهشت متعهد میشوم جدال را رها کنید چرا که پس از نهی از پرستش بتان، اولین نهی پروردگار نهی از مجادله بود.»
📗 شهید ثانی، زین الدین، منیة المرید، ص۳۱۶، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، ۱۴۰۹
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com