رهبرانقلاب: «یک روزی این دنیا دست دو قدرت بزرگ بود: قدرت آمریکا و قدرت شوروی سابق. هر دو در یک مسئله متّفق بودند و آن، ضدّیّت با جمهوری اسلامی بود. امام در مقابل اینها ایستاد، تسلیم نشد، صریح گفت «نه شرقی، نه غربی»؛ خیال میکردند نمیشود، خیال میکردند این نهال را میتوانند از ریشه بکَنند، این نهال امروز تبدیل شده به یک درخت تناور؛ غلط میکند فکرِ کندنِ آن را هم کسی بکند!» ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
🔴 علیه مسیر پیشرفت ایران
رهبر انقلاب:
🔹این اغتشاش برنامهریزی داشت. چه کسی این را برنامهریزی کرده؟ بنده بصراحت میگویم کار آمریکا، کار رژیم غاصب و جعلی صهیونیستی و دنبالهروهای آنها است. انگیزهی دولتهای خارجی این است که احساس میکنند و میبینند کشور در حال پیشرفت به سمت قدرت همهجانبه است و این را نمیتوانند تحمّل کنند. نمیخواهند این اتّفاق بیفتد. برای اینکه این حرکت را متوقّف کنند، نشستهاند برنامهریزی کردهاند. ۱۴۰۱/۰۷/۱۱
#شرح_جامعه_کبیره ۹۸
🔆 *«عَصَمَكُمُ اللَّهُ مِنَ الزَّلَلِ»*
🔆 «(خدای سبحان) شما معصومین را از لغزشها محفوظ نگه داشت»
🟩 عصمت مستلزم چند امر است:
▫️۱. صدق در گفتار
▫️۲. حسن فعل
▫️۳. حفظ حقوق
❇️ خدای سبحان از ابتدا شما را این چنین آفریده، خمیره و سرشت شما را چنان قرار داده است که صِدققول و حُسنفعل و نظم معاش و معاد در آن باشد.
❇️ حضرات معصومین علیهمالسلام از لغزش قولی و فعلی و حتي لغزش در نیّت در اماناند.
❇️ يكي از عواملي كه خداي سبحان از حضرات معصومين به طور خاص حفاظت كرده اين است كه *آنان براي خود وجودي قائل نيستند؛ درحالیکه وجودشان،وجودي حقاني است.*
«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐Emamraoof.com
۱۴۸
#دعای_مکارم_الاخلاق
*ادامۀ شرح دعای ۲۱*
🔅قال سيد الساجدين علیهالسلام: «اللّهمّ صَلِّ علی مُحمّد و آله و اجْعَلْ اَوْسَعَ رِزقِك عَلَيَّ اذا كَبِرْتُ و اَقْوی قُوَّتِك فِيَّ اِذا نَصِبْتُ و لا تَبْتَلِيَنّي بالكَسَلِ عن عبادتِك و لَا العَمی عن سبيلِك و لا بالتَّعَرُضِ لخِلافِ مَحَبَّتِك و لا مُجامَعَةِ مَنْ تَفَرَّقَ عنك ولا مُفارَقَةِ مَن اجْتَمَعَ اليك»
✨خدايا حتماً حتماً مرا گرفتار چند چيز نكن: ۱. كسالت در عبادت؛ ۲. عدم بصيرت نسبت به پيمودن راه؛
۳. متعرض شدن چيزی كه محبوب تو نيست؛ [شرح سه مورد فوق ذکر شد]
۴. *و لا مُجامَعَةِ مَنْ تَفَرَّقَ عنك.*
✨خدايا مرا به پيوستن به كسانی كه جدای از تو هستند، گرفتار مکن!
❇️ دعای عجيبی است. ما هرگز تصور نمیكنيم تعلق خاطر نسبت به كسانی كه جدای از خدا هستند، گرفتاری است.
🔰همۀ ما بیماری سرطان را يك گرفتاری میدانیم، ورشكستگی را يك گرفتاری میدانیم، فلان مشكل اخلاقی مثل وسواس یا دروغ گفتن را گرفتاری میدانیم؛ اما حضور در اجتماعِ كسانی كه از خدا بريدهاند، گرفتاری نمیدانستیم. *«مُجامَعَةِ مَنْ تَفَرَّقَ عنك.»*
❓دقت بفرماييد شما سؤال میکنید در بین اقوام افراد بی دين هستند. آیا واقعاً از ارتباط با آنان منع شدهایم؟
🔷 در پاسخ عرض میكنم ارتباط دو نوع است:
🔸ارتباط قهری و اجباری كه اسلام هرگز توصيه به قطع رحم نكرده (در هيچ شرايطی.) مجبوريد و حتماً باید ارتباط داشته باشيد؛ اما مثل پزشكی است كه با مريض سروكار دارد. دید ما نسبت به او دید بیمار است. روی خيلی از حرفهای او حسابی باز نمیكنیم و چون ممكن است بيماريش سرايت كند، كارها و مقدمات لازم را برای عدم سرایت آن انجام میدهیم. اين يک ارتباطی است كه اسلام هيچوقت دستور به تركش نمیدهد؛
🔸ولی در این قسمت كه درخواست میکند «و لا مُجامَعَةِ مَنْ تَفَرَّقَ عنك» مجامعه باب مفاعله است، طرفيني است يعني سيستم زندگي من بهگونهای نباشد كه از خدا بريدهها به من رجوع کنند و مرا قبول داشته باشند و ميدان برای از خدا بريدهها باز باشد. كسانی كه از خدا دورند اينجا را فضای بازی بدانند که هر چه بخواهند غيبت كنند، هرچه دروغ بگویند من متعرض آنها نشوم، هرچه فحشا و عمل زشت انجام بدهند، از من كوچكترين كراهتی مشاهده نكنند.
✅ آنچه درخواست میكنيم اين است که چنین افرادی محیط گناه را نزد من، آزاد نبینند. چون به ميزاني كه به آنها بپيوندم روشن ميشود كه من هم از تو بريدهام و قطع شدهام و از طرفی به ميزاني كه آنها به من میپيوندند معلوم است فضا را مناسب ديدند. اگر فضا برایشان نامناسب بود، پيوستي به من نداشتند.
📌ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی»
کلاس شرح صحیفۀ سجادیه
۸۱/۸/۴
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#شرح_زیارت_امین_الله ۷۰
🔆 *«مُولعةً بِذکرِکَ وَ دُعائِک»*
🔆 «خدایا نفس مرا حریص به ذکر و دعایت قرار بده.»
✍🏼 بیان شد که *زائر دوام ذکر را از خداوند تقاضا میکند* تا مورد توجه خاص قرار گیرد.
🔆 «الذِّكرُ لَذَّةُ المُحِبِّينَ»
🔆 « اوج لذت عشاق ذکر خداوند است.»
📘 غررالحکم، حدیث ۶۷۰
🍃🔸 خدایا لذت عشاق را خواستارم؛ زیرا *لذت عشاق توجه به توست،* نه غیر تو.
☘️ از امیر المومنین در روایتی نقل شده است:
🔆 «إِنَّ لِلذِّكْرِ لَأَهْلًا أَخَذُوهُ مِنَ الدُّنْيَا بَدَلًا فَلَمْ تَشْغَلْهُمْ تِجَارَةٌ وَ لَا بَيْعٌ عَنْهُ»
🔆 «برای ذکر اهلی وجود دارد که ذکر را در مقابل دنیا قرار دادهاند. هیچ تعاملی با مردم آنان را از توجه به خداوند دور نمیکند.»
📘 خطبه ۲۲۲ نهجالبلاغه
🍃🔸 زائر در این فراز از زیارت بیان میکند:
🔆 «أستَغفِرُكَ مِن كُلِّ لَذَّةٍ بِغَيرِ ذِكرِكَ»
🔆 «بارالها! از هر لذّتى جز ياد تو، استغفار میکنم.»
📕 مناجاتالذاکرین
✨ خدایا، *هیچ لذتی جایگزین ذکر نمیشود؛* بنابراین از لذاتی که جانشین ذکر تو در زندگی شده است، طلب استغفار دارم؛ زیرا آن قسمت از زندگی که توجه به تو نباشد؛ به منزله عدم و نابودی است.
✨ زائر بیان میکند: خدایا! صرف توجه بنده به تو آنقدر مبارک است که فقط این توجه را خواستارم.
◻️◽️ذکر را بر چند نوع تقسیم کرده اند:
◽️۱. ذکر عظمت خداوند؛
◽️۲. ذکر اوقات با ذکر تسبیح؛
◽️۳. ذکر اوقات با تحمید؛
◽️۴. ذکر تهلیل؛ یعنی اعتراف به یگانکی؛
◽️۵. ذکر کبریایی خداوند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🟢 چرا پوشش، وظیفه زن قرار داده شده است نه مرد؟
🔹 چرا زن مکلّف شده است که خود را بپوشاند و مرد مکلّف نشده است؟ سرّ این امر واضح و روشن است و آن این است که زن و مرد نسبت به یکدیگر احساسات مشابه ندارند و از نظر وضع خلقت هم وضع غیرمشابهی دارند؛ یعنی این زن است که مورد تهاجم چشم و اعضا و جوارح و دست و همه بدن مرد است نه مرد مورد تهاجم زن ...
🔹 اساساً وضع زن با مرد در اصل خلقت متفاوت است و به همین دلیل، این زن است که خودآرایی میکند برای جلب مرد. مرد هرگز با خودآرایی نمیتواند نظر زن را به خود جلب کند. زن و زیور، زن و آرایش دو موجود توأم با یکدیگرند.
🔹 زن موجودی است ظریف و لطیف. در هر جنسی- حتی در غیر انسان هم- جنس ماده همیشه ظریفتر و مظهر جمال و زیبایی و آرایش است، و وقتی میخواهند فتنه ایجاد نشود، به آن که مظهر جمال است باید بگویند خودت را نشان نده نه به آن که مظهر خشونت و قوّت است، آن که جلب نظری ندارد؛ به آن که جلب نظر میکند میگویند اسباب غوایت و گمراهی فراهم نکن.
📗 استاد شهید مطهری، آشنایی با قرآن، ج۴، ص ۹۵-۹۳(با تلخیص)
🔻
#حدیث_روز
💠 *«امام خمینی و حضور اجتماعی زنان»* ۲
🔷 *زن و مرد حقوقی مشابه با یکدیگر دارند*، هر دو صاحب اختیار هستند، حق تحصیل، حق مالکیت، حق انتخاب و رای دادن و رای گرفتن دارند.
در عین حال، *برای هر دو محدودیتهایی وجود دارد.*
هر دو باید محدودیتهای شرعی و الهی را رعایت کنند.
✅ *این محدودیتها مانع از فساد و تباهی زن و مرد میشود و به صلاح خود و جامعه ایشان است* و موجب میشود تا هم زن و هم مرد، رشد طبیعی و سازندۀ خود را پیدا کنند.
✴️ اما شاید زیباترین برداشت حضرت امام، مربوط به بُعد مظلومیت انسان، بهویژه زنان باشد:
✍🏼 تاریخ چند هزار ساله بشر، همواره حکایت از مظالم بیشماری دارد که بر نوع بشر رفته است و زن به دلیل ویژگیهای جسمی و روحی که دارد، در این تندبادها بیشتر آسیب دیده است.
این امر موجب گشته تا نهضتهای متعددی از سوی زنان، برای کسب آزادی و برابری با مردان شکل بگیرد.
💢 اغلب این نحلههای فکری، مقصر اصلی را مردان میدانند و برای حل مشکلات خویش جامعه را به دو قسمت مردانه و زنانه تقسیم میکنند، زنان را در تقابل و رو در رو با مردان قرار میدهند و جبران تمامی مظالمی که بر ایشان رفته است را از جنس مذکر میخواهند.
💢 در فمینیسم نیز - که امروزه به عنوان پیشروترین نهضت زنانه در دنیا شناخته میشود - زن برتر از مرد است و برای احقاق حقوقش باید با تمام قوا در مقابل مرد بایستد و جامعه ایدهآل آن، جامعه یک جنسیتی و زنانه است؛ اما حضرت امام (ره) معتقدند که *در نظام طاغوتی زن و مرد هر دو، مورد ظلم و اجحاف قرار میگیرند:*....
فمینیسم برای جبران مظلومیت زن، مرد را هدف تهاجم خویش قرار داده است؛ اما حضرت امام، علت اصلی مظلومیت انسان را، که همان حکومت طاغوت و استثمار است، هدف قرار دادهاند.
◀️ *ایشان تمامی انرژی و استعداد نهفته در زنان و همچنین مردان را سمت و سوی طاغوتستیزی میدهند.*
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
#واقعیتهای_تلخ _و _شیرین ۲۶
🔆 «لَا يُؤَاخِذُكُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فِي أَيْمَانِكُمْ وَلَٰكِنْ يُؤَاخِذُكُمْ بِمَا كَسَبَتْ قُلُوبُكُمْ ۗ وَاللَّهُ غَفُورٌ حَلِيمٌ»
🔆 «خدا شما را به سوگندهای لغو مؤاخذه نکند و لیکن به آنچه در دل دارید مؤاخذه خواهد کرد و خدا بسیار آمرزنده و بردبار است.»
📗 سوره بقره، آیه ۲۲۵
💢 واقعیت تلخ این است اعتقاد و اموری که در قلوب ماست، گرچه بر زبان جاری نشده و در عمل دیده نمیشود، عتاب و عقاب خدا را در پی دارد.
💢 *گاهی در درون خود از خدا شاکی هستیم، خخ برای کسی بلزگو نکرده باشیم.* خدای سبحان به جهت این فکر و نگاهی که به او داریم، ما را مؤاخذه میکند؛ چون او به آنچه در باطن ماست آگاه است.
💢 واقعیت تلخ این است که به جهت شِکوهای که در قلبمان از خدا داریم، مؤاخذه میشویم و خدا با رحمت خود ما را مجازات میکند.
✍🏼 در نگاه دیگر یکی از مفسرین میفرماید: اثر نیت بیش از اثر کلامی است که بر زبان جاری میشود. خدا روی آنچه که در درون ما میگذرد، حساب میکند.
✅ *واقعیت این است مراقبت از دلهایمان ضروری است، دائم آن را بازنگری کنیم.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🌷"بيانات افشاگرانه "امام خميني(ره)" درباره كاپيتولاسيون (1343 ش)
✍ پس از تصويب قانون ننگين كاپيتولاسيون توسط دولت و مجلس در مهرماه 1342، حضرت امام خميني(ره) با ايراد سخنراني تاريخي خود، به تصويب قانون كاپيتولاسيون يا اعطاي مصونيت قضايي به اتباع امريكا در ايران، شديداً اعتراض كرد. اين نطق مهم كه در اجتماع بزرگ روحانيان و مردم قم و ديگر شهرها بيان شد، در حقيقت محاكمه هيئت حاكمه آمريكا به علت دخالتهاي غيرقانوني آنان در امور داخلي ايران و نيز افشاي خيانتهاي شاه به اسلام و ملت ايران بود.
🔸 حضرت امام همچنين رژيم صهيونيستي و پشتيباني آمريكا را از اين رژيم محكوم كرد. امام همچنين در اعلاميهاي كه در سطحي گسترده توزيع شد، تصويب كاپيتولاسيون را مخالف اسلام و قرآن شمردند و اين امر را همانند اقرار به مستعمره بودن ايران ناميدند.
🔸 بازتاب سخنراني و اعلاميه شديد اللحن امام بر ضد قانون كاپيتولاسيون و رژيم پهلوي باعث روشنگري مردم و خشم شديد رژيم وابسته شاه گرديد به گونهاي كه رژيم، محدوديتهاي تازهاي را براي امام به وجود آورد و چند روز بعد در سيزدهم آبان همان سال، ايشان را بازداشت و به تركيه تبعيد كرد.
🔹 اين مرحله را بايد نقطه عطفي در تاريخ نهضت اسلامي ايران دانست زيرا ابعاد گسترده مبارزه با استبداد، اينك همراه با مبارزهاي آشتيناپذير با استكبار جهاني، همسو و در مسير يك آرمان پيش ميرفت و ماهيت نهضت، غنيتر و آرمانهاي آن كاملتر ميگشت.