eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
2هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
161 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۶۳ *ادامۀ آیۀ ۷۰* 🔸۱۳. یک معنای دیگر آیه این است که ای پیغمبر معلوم است دنیا‌پرست‌ها تو را مسخره می‌کنند، معلوم است استهزاء می‌کنند؛ اما تو وِلشان کن، استهزاءشان را نادیده بگیر، مسخره‌شان را نادیده بگیر، تحقیرشان را نادیده بگیر. وقتی یک حرکت اساسی کردی معلوم است کسانی که مخالف آن حرکتند، اَنگی به تو می‌زنند، اعتراضی به تو وارد می‌کنند. ⚡️«ذَر» اعتراضاتشان را نشنو، نادیده بگیر. استهزاءهایشان به چشمت نیاید. این معنی «ذَر» است. 🔸۱۴. «أَعْرِضْ عَنْهُمْ»یعنی «لا تُبال بِتَکذیبهم» اعتنا به آن‌ها نکن، هرچه به تو اَنگ زدند، هرچه به تو نسبت خلاف دادند برایت مهم نباشد. ✅ پیامش به ما این می‌شود: اگر بالا آمدید، در واقع شما یک آدم هدفمند شدید، یک آدم جهت‌دار شدید. ممکن است قبلا گُم و گیج بودید، جهت‌هایتان مختلف بوده، الآن برای آدم‌هایی که قبلاً با شما سَر و کار داشتند عجیب بیاید و مسخره کنند حال خدا می‌فرماید: «ذَر» وِلشان کن! به این تحقیرها، به این تکذیب‌ها، به این استهزاء‌ها، به این خورد کردن‌ها بها نده. شما کار اساسی که باید بکنید، انجام دهید. 💢در این معنی براحتی آدم می‌تواند خودش را ملاک قرار بدهد. نباید غصه بخورد بابت اینکه فلانی به من فلان اَنگ را زده، غصه بخورم بابت اینکه فلانی مسخره‌ام کرده، بابت اینکه فلانی تحقیرم کرده، نه، «ذَر» رها کن. همۀ این تشعشعات منفی که از دیگران به جهت متدین بودنِ تو صادر می‌شود، رها کن. 🔸۱۵. خدا می‌فرماید: رهایشان کن؛ اما چگونه؟ «ذَکِّر بِه» یادِ دین‌ات باشی همه را رها می‌کنی. «ذَکِّر بِه» به خودت مرتب دینت را یادآوری کن. «ذَکِّر بِه» بدان که اگر بخواهی پای دین بایستی همۀ این‌ ناملایمات هست. ❇️ هر کسی که از اول متدین شده اذیت کشیدن داشته، اَنگ خوردن داشته. «ذَکِّر بِه» تو اصلاً یاد آن چیزها نباش فقط یاد دین‌ات باش! به اندازه‌ای که ما یاد استهزاء و آزارهای مردم بیفتیم از دین‌مان فارغ می‌شویم. چون باید از خود دفاع کنیم نه از دین خود؛ اما قرار این نیست. قرار این بود که ما کار را برای خدا انجام بدهیم. «إِنَّ اللَّهَ يُدَافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا» [سورۀ حج آیۀ ۳۸] اگر ما مؤمن باشیم خدا خودش از ما دفاع می‌کند. پس «ذَكِّرْ بِهِ» متذکر دینت بشو! 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بيانات استاد بروجردی» کلاس تفسیر قرآن ۸۳/۲/۱۲ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
💠 *کرامت و تعادل در بخشندگی* 🍃🍀 «کرامت» و «جود» از صـفات خـداوند است و او دوست دارد که بندگانش نیز به چنین صفتی آراسته باشند؛ از این رو، به طور مکرر با عناوین مختلف در آیات قرآن به مؤمنان سفارش می‌کند که در راه خدا انفاق و احسان کنند: 🔆 «وَأَنفِقُوا مِن مـَّا رَزَقـْنَاکم»؛ «و از آنچه روزیتان کرده ایم انفاق کنـید.» 📗سوره منافقون، آیه ۱۰ 🔆 نـیز در جـایی دیگر می‌فرماید: «وَأَطْعِمُوا الْبَائِسَ الْفَقِیرَ» ؛ «و به درمانده مستمند بخورانید.» 📗 سوره حج، آیه ۲۸ 🍃🔹 همه خاندان عصمت و طهارت از این ویژگی ممتاز برخوردارند. در زیارت «جامعه کبیره» آمده اسـت: «عـادَتُکُمُ الاِحـسان وَ سَجیَّتُکُمُ الکَرَم» «احسان و نیکی عادت شما و کرم و بخشش خـصلت شـماست.» 🍃🔹 امام مجتبی علیه‌السلام مانند جد و پدر بزرگوارش دارای این خصلت پسندیده بود. قیروانی نقل می‌کند: «امام حسن بخشنده و باکرامت بود و هـیچ سـائلی را رد نـمی‌کرد و امیدواری را ناامید نمی‌گردانید.» 📔 مسند الامام المجتبی علیه‌السلام، ص ۱۳۴ 📚 حوزه.نت ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *«قالَ ما مَنَعَكَ أَلَّا تَسْجُدَ إِذْ أَمَرْتُكَ قالَ أَنَا خَيْرٌ مِنْهُ خَلَقْتَنِي مِنْ نارٍ وَ خَلَقْتَهُ مِنْ طِينٍ»* 🔆 «(خداوند به ابليس) فرمود: وقتى كه من (به سجده) فرمانت دادم، چه چيز تورا از سجده كردن باز داشت؟ (شيطان) گفت: من از او بهترم، مرا از آتش و او را از گِل آفريدى.» 📗 سوره اعراف، آیه ۱۲ 🔷🔹 این آیه اشاره به دو نوع منکر دارد. 🔹۱. مطرح کردن خود؛ 🔹۲. برتر دیدن خود. 🔶 هیچ عملی و هیچ جایگاهی موجب نمی‌شود که خود را منشأ چیزی بدانیم. هرچه هست از اوست. منیّت کار ابلیس است و بس. 🔸 علم و عمل و پیشینه فرد هر چه باشد بهانه‌ای برای مفاخره نیست. 💢 پرداختن به خود درجات مختلفی دارد. گاه فرد آنقدر مفتون خود شده است که در هر جمعی به ستایش خود مشغول می‌شود و گاه فقط در گوشه‌ای از ذهن خود، خود را مؤثر و برتر می‌پندارد. 💢 ممکن است آنچه مطرح می‌کند حقیقت باشد؛ ولی بیان این حقیقت خودستایی است که متأسفانه اصلا به‌نظر ما منکر حساب نمی‌شود. 💢 گاه به فردی که در جمع مشغول به تعریف و تمجید خود است صفت اعتماد به نفس می‌دهیم و او را فردی مجلس‌گردان و خوش‌صحبت می‌انگاریم. حتی دیگران را نیز به این عمل ترغیب می‌کنیم. باید حقیقتا در فکر و عمل به این باور برسیم که هرچه هست؛ زیاد یا کم، همه و همه از لطف اوست. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
_شمع 🌹*شهید عبدالله باقری* 🔶 عبدالله بعد از ازدواجش، محافظ رئیس جمهور شد و آموزش‌ها و ماموریت‌هایش فشرده. هر چه یاد می‌گرفت به من هم یاد می‌داد. بار اولی که اسلحه‌اش را آورد خانه، صدایم کرد که بیا بشین. ریز و درشت و زیر و زبرش را مثل استادی ماهر نشانم داد، نحوه دست گرفتن، ماشه‌کشی و ... 🍃🔸 دفاع شخصی را هم از عبدالله یادگرفتم. به همین ها اکتفا نکرد. جمعه‌ها با چند تا از دوستانش می‌رفتیم خارج از شهر و تمرین می‌کردیم، همۀ فنون رزمی و حفاظت، حتی راپل و چتربازی. 🍃🔸 از سپاه انصار نامه زده بودند که اگر نیایید درجه‌هایتان را بگیرید توبیخ می‌شوید. یک سری کارهای قانونی داشت. نامه را دید؛ ولی باز هم نرفت. تا اینکه بعد از شهادتش رفتم دنبال کارهای ترفیع درجه‌اش. با شهادتش شد ستوان دوم. 🌷 *نمی‌دانم عبدالله رفیقم بود یا برادر، یا رفیقی که از برادر نزدیکتر است. فقط این را می‌دانم که توی این دنیای به این بزرگی هیچ‌کس برای من عبدالله نمی‌شود.* ✍🏼 راوی: برادرشهید 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
❇️ برای اینکه ارتباط نزدیک با امام را متوجه شویم باید ادراک کنیم امام، قرآن ناطق است. آدابی که برای حضور در محضر قرآن صامت هست باید همآن آداب را بکار بگیریم و باور کنیم آن آداب هر کدام نقشی جدی در ارتباط ما با امام دارد. 🍃 وقتی می‌خواهیم با قرآن تماس بگیریم باید طهارت داشته باشیم. گرچه برای ادب قرائت هم می‌گویند طهارت، اما در ادب قرائت، طهارت مستحب است؛ ولی برای تماس با قرآن صامت، تطهیر واجب است، ◀️ *برای معیت و نزدیک شدن به قرآن ناطق نیز طهارت واجب است.* فرد آلوده نمی‌تواند به قرآن ناطق و صامت نزدیک شود. ⭕️ به قول یکی از عرفا، *کذب و ادعا نجاست است و نمی‌توان با وجود آن‌ها به امام نزدیک شد.* ✅ *در همۀ زندگی باید فاعلیت خدا را ببینیم،* اگر فکر کنیم تدبیر امور به دست ماست، شکر و صبر و... کار ماست، دچار نجاست شرک شده‌ایم و از توحید افعالی بازمانده‌ایم، به عبارتی دیگر فاعلیت خدا را نادیده گرفته‌ایم و جریمۀ این نادیده گرفتن، دوری از امام است. ⭕️ *همانطور که بدون طهارت نمی‌توانم قرآن را لمس کنم، با این ادعاها و دروغ‌ها هم نمی‌توانم به امام نزدیک شوم.* ✅ تمام موفقیت‌های زندگی ما منسوب به خداست. به محض «ادعا» از امام فاصله می‌گیریم. هر جای زندگی برای خودمان وجود و نقشی قائل شدیم، خود را از فیض نزدیکی به امام، محروم کرده‌ایم. 💢 *تمام بیماری‌های اخلاقی، مانع پیوست ما به امام است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com