eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
2هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
161 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *مؤلفه‌های اخلاقی معلم شایسته* 🔆 *«هُوَ الَّذِی بَعَث فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُم یَتْلُو عَلَیْهِم آیَاتِه وَیُزَکیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَاب وَاَلْحِکْمَة وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَال مُبِین»* 🔆 «اوست که در میان مردم درس ناخوانده، پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا آیات الهی را بر آنان بخواند و آنها را رشد و پرورش داده (از آلودگی شرک و تفرقه پاک سازد) و کتاب آسمانی و حکمت به آنان بیاموزد و همانا پیش از این در انحراف وگمراهی آشکار بودند.» 📗 سوره جمعه، آیه 2 ✍🏼 شهید مطهری در مورد معلم می‌گوید: *«معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را به‌سوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتشگیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش، از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتشگیره از خارج می‌آورید و آن‌قدر آتش زیر این چوب‌ها و هیزم‌ها قرار می‌دهید که چوب‌ها کم‌کم مشتعل شوند.»* 📔 شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 22، ص 525 🔷🔹 از دیرباز تأثیر اخلاق معلم بر دانش‌آموزان مورد توجه محققان و پژوهشگران حیطۀ آموزش و پرورش بوده است همچنان که آیت الله صفایی حائری می فرماید:«انسانِ خانه را پدر می‌تواند تربیت کند و انسان جامعه را استاد.» در بحث شایستگی‌های اخلاقی معلم در زمینه‌های مختلف بحث‌های متنوعی وجود دارد. 🔹 برای مثال در سند تحول بنیادین، یکی از مفاهیم کلیدی همین مفهوم شایستگی است و رسیدن به حیات طیبه را مستلزم کسب شایستگی‌های پایه دانسته‌اند. شایستگی، موضوع بسیار کهن و پرسابقه در تمامی مکاتب است و درقرآن کریم و کلام معصومین و آثار یونان باستان، نمونه‌های آن به وفور یافت می‌شود. حال ما به ترتیب به مؤلفه‌های معلم شایسته می‌پردازیم. 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۴۵ 💠 *بهره‌مندی از امدادهای غیبی* 🔆 *«وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»* 🔆 «و بی تردید خدای سبحان در جنگِ بدر شما را یاری داد، در حالی که [از نظر ساز و برگ جنگی و شمار نفرات نسبت به دشمن] ناتوان بودید؛ بنابراین از خدا پروا کنید، باشد که سپاس‌گزاری نمایید.» 📗 سوره آل عمران، آیه 123 ✅ واقعیت بسیار شیرین این است که هرگاه خود را ناتوان دیدیم و احساس کردیم هیچ عِدّه و عُدّه‌ای نداریم،کمک‌های خدا به ما می‌رسد:«َلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ»؛ 💢 *اما وقتی که روی مال، جمال، توان، علم، خانواده و دارایی‌های خودمان حساب کنیم، از نصرت خدا محروم می‌شویم.* ◀️ *هر زمان احساس ذلت کنیم، منصور هستیم؛ اما هرگاه احساس بی‌نیازی کنیم، کم می‌آوریم.* 🟢 زمانی امدادهای غیبی می‌رسد که با وجود انجام دادن وظیفه‌؛ واقعا احساس ضعف و عجز ‌کنیم. 🔴 *اگر در زندگی از امدادهای غیبیِ الهی بهره‌مند نمی‌شویم، به این علت است که روی موجودی خودمان حساب می‌کنیم.* 💢 کسی که روی جمال خود حساب می‌کند؛ اصلاً همسرش به او نگاه نمی‌کند یا کسی که روی مال خود حساب می‌کند، هیچ اعتباری ندارد یا کسی که روی توان خود حساب می‌کند، خدا او را در اوج ضعف قرار می‌دهد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💐💐💐 ✳️ *معرفی نعمات یکی از مهمترین وظایف مربی است،* در تربیت دینی گمان نکنید آنچه بدیهی است نیازمند بیان نیست بلکه مربی باید خدماتی را که به مربوب (فرد مورد تربیت) می‌دهد به او یادآوری کند، گرچه این خدمات امری بسیار عادی باشد، این یادآوری به این جهت است که مربوب بداند نزد مربی اعتبار خاصی دارد و این خدمات خاص اوست، ✳️ همچنانکه خدای سبحان خود را به عنوان ربّ معرفی می‌کند و الطافی را که به عنوان مربی به بندگان داشته ذکر می‌کند و می‌فرماید: 🍃 *« مربی شما زمین را بسترتان قرار داد و آسمان را سقف‌تان و از آسمان آبی نازل کرده، آن آب رزق‌تان را خارج کرده ارزاق را برای شما از زمین خارج کرده، ربی که هدایت گر شماست.»* 🍃🔹ما نیز باید خدماتی که برای فرزندمان می‌کنیم به او یادآوری کنیم تا بداند نزد ما جایگاه خاصی دارد بی آنکه با این یادآوری به او منت بگذاریم همانطور که خداوند بابت هیچ یک از الطافی که به بندگان می‌کند بر آنان منت نمی‌گذارد؛ 🍃🔹 زیرا *اگر مربی بابت خدماتی که برای مربوب انجام می‌دهد به مربوب خود منت بگذارد و آن را بزرگ قلمداد کند تربیت دچار خلل می‌شود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ»* 🔆 «و كيست‏ستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ بسته يا آيات او را تكذيب نموده بى ترديد ستمكاران رستگار نمى‏شوند» 📗 سوره انعام، آیه ۲۱ 🟥 آیه اشاره به گروهی دارد که گرفتار ذلت شدند و به‌تبع، عوض آنکه در زندگی سعادتمند و رستگار شوند، رویی از موفقیت ندیدند. 🔴 *عامل ذلت این افراد نسبت‌های نادرستی بود که به خداوند می‌دادند.* 🔴 *یکی از نسبت‌های نادرست به خداوند این است که خداوند ما را به نحوی متفاوت از سایر بندگان دوست دارد. این تفکر نادرست، همان تفکری است که یهود داشتند و معتقد بودند چنان محبوبیتی نزد خداوند دارند که پسران خدایند.* 💢 گاهی برخی افراد نیز گرفتار این تفکر می‌شوند و گمان می‌کنند محبوبیت خاصی نزد خداوند دارند؛ به همین جهت به دیگران فخرفروشی می‌کنند. 💢 برخی دیگر نیز عکس این تفکر را دارند و گمان می‌کنند محبوبیتی نزد حق ندارند و لطفی از خداوند به آنان نمی‌رسد؛ حال آنکه بندگان همگی عبد خداوند هستند و نزد مولایشان محبوب‌اند. مولا نیز محبت خاصی به بنده دارد و تمام آنان را از سفرۀ لطف و انعامش برخوردار می‌کند؛ گرچه برخی از آنان مانعی برای این برخورداری قرار می‌دهند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *مناجات الراغبين* 🔆 «أن تُحَقِّقَ ظَنّي بِما اُؤَمِّلُهُ مِن جَزيلِ إكرامِكَ و جَميلِ إنعامِكَ» 🔆 «خدايا محقق كن آن اميد و آن گماني را كه نسبت به آرزوهايم دارم.» 🔰 در زيارت عاشورا مي‌خوانيم: 🔆 «خدايا از تو درخواست اكرام و تحويل گرفتن توسط خودت را دارم.» ⁉️ *اما خداي سبحان چه كسي را تحويل مي گيرد؟* ✅ هر كسي را كه منتظر حضرت قرار داده است. هر كسي كه كاري براي حضرت ولي‌عصر انجام دهد. ❇️ خدايا! من اكرام مختصر نمي‌خواهم، بلكه اكرام مفصل و جزيل را خواهانم. 🔷 *آرزوي من توفیق انجام كاري براي امام خویش است.* ⁉️ *نعمت‌هاي زيباي خداوند كدام است؟* 🔷 هر یک از نعمات الهي، زيبايي خاص خود را دارد. هر كدام، تافتۀ جدابافته است و حُسن خود را دارد كه با نعمت ديگر قابل مقايسه نيست. ❇️ *اما خدايا اعطاء تمام اين نعمات به واسطه، نياز دارد.* اگر اكرام جزيل و جميل براي تقرب به سوي تو و به‌واسطۀ «باب الله» و «وليّ» تو محقق شود، ديگر هيچ زيبايي با آن قابل قياس نيست. ❇️ اگر بخواهيم به ولّي تو نزديك شويم، قبل از اقدام از طرف ما او خود را به ما نزديك مي‌كند. ❇️ *خدايا مي‌خواهم قرب خاصي نصيبم شود و جزء «السابقون» باشم و از هيچ‌كس عقب نمانم.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *مؤلفه‌های اخلاقی معلم شایسته* 🟩 *عدالت* ۱ ◻️ شاید موضوع عدالت چندان نیاز به تعریف نداشته باشد و همگی انسان‌ها با این مسئله کم‌و‌بیش آشنایی دارند. *عدالت در مقابل ظلم قرار دارد* و نقطۀ مقابل تبعیض است، به عنوان مثال دو دانش آموز که در شرایط کاملا مساوی قرار دارند بین آنها تبعیض قائل شویم. ✍🏼 در باب عدالت نظریه‌های گوناگونی آمده است. 🔸 نیچه و ماکیاول می‌گویند: «عدالت اختراع مردمان زبون است وقتی که در برابر اقویا قرار گرفتند و چون قوّت مبارزه با اقویا را نداشتند، کلمۀ عدالت را خلق و اختراع کردند.» 🔸 برتراند راسل نیز در این باب می‌گوید:« باید به‌دنبال عدالت رفت؛ ولی نه به خاطر اینکه مطلوب ماست، بلکه به خاطر اینکه منافع فرد درعدالت جمع است.» 🔶🔸 اما دین اسلام می‌گوید: *«اگر انسان از عدالت گریزان است به خاطر این است که هنوز به مرحلۀ کمال نرسیده است.»* 🍃 *در نهاد بشر عدالت وجود دارد و اگر انسان خوب تربیت شود و زیردست معلم کامل قرار بگیرد، می‌رسد به جایی که واقعا خودش عدالتخواه می شود و عدالت برای جمع را به منفعت خودش ترجیح می‌دهد.* 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
💐💐💐 ◀️ *برای باقی ماندن در جایگاه مربی باید هزینه کرد،* 🍃 خدای سبحان برای تربیت بندگان بسیاری امور را خاص آنها قرار داده است و می‌فرماید: 🔆 *«خَلَقَ‏ لَكُم‏»* ؛ *«برای شما خلق شد»* 🔆 *«جَعَلَ‏ لَكُم‏»* ؛ *«برای شما آفریده شد.»* 🔷 *ما نیز باید برای تربیت نفس یا تربیت فرزندمان اموری را خاص او انجام دهیم و این خاص بودن را نیز به او متذکر شویم.* 🔷 علت اینکه گاهی اوقات فرزندان از نعماتی که برخوردارند لذت نمی‌برند و از خدماتی که برای آنها انجام می‌دهیم، خشنود نیستند، این است که در نظر آنها عادی و تکراری شده است. 🔷 *در تربیت باید ابتدا رابطه عاطفی بین ربّ و مربوب برقرار شود* و محبوبیت و پیوست بین ربّ و مربی باید علی‌الدوام حفظ شود تا تربیت به بهترین شکل صورت گیرد، قرآن کریم با عبارت «لَکُم» و ذکر الطاف الهی در آیه متذکر این رابطه شده است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com