#حدیث_روز
💠 *مؤلفههای اخلاقی معلم شایسته*
🔆 *«هُوَ الَّذِی بَعَث فِی الْأُمِّیِّینَ رَسُولًا مِنْهُم یَتْلُو عَلَیْهِم آیَاتِه وَیُزَکیهِم وَ یُعَلِّمُهُمُ الْکِتَاب وَاَلْحِکْمَة وَإِن کَانُوا مِن قَبْلُ لَفِی ضَلَال مُبِین»*
🔆 «اوست که در میان مردم درس ناخوانده، پیامبری از خودشان مبعوث کرد تا آیات الهی را بر آنان بخواند و آنها را رشد و پرورش داده (از آلودگی شرک و تفرقه پاک سازد) و کتاب آسمانی و حکمت به آنان بیاموزد و همانا پیش از این در انحراف وگمراهی آشکار بودند.»
📗 سوره جمعه، آیه 2
✍🏼 شهید مطهری در مورد معلم میگوید: *«معلم باید نیروی فکری متعلم را پرورش دهد و او را بهسوی استقلال رهنمون شود. باید قوه ابتکار او را زنده کند؛ یعنی در واقع، کار معلم آتشگیره دادن است. فرق است میان تنوری که شما بخواهید آتش، از بیرون بیاورید و در آن بریزید تا آن را داغ کنید و تنوری که در آن هیزم و چوب جمع است و شما فقط آتشگیره از خارج میآورید و آنقدر آتش زیر این چوبها و هیزمها قرار میدهید که چوبها کمکم مشتعل شوند.»*
📔 شهید مطهری، مجموعه آثار، ج 22، ص 525
🔷🔹 از دیرباز تأثیر اخلاق معلم بر دانشآموزان مورد توجه محققان و پژوهشگران حیطۀ آموزش و پرورش بوده است همچنان که آیت الله صفایی حائری می فرماید:«انسانِ خانه را پدر میتواند تربیت کند و انسان جامعه را استاد.» در بحث شایستگیهای اخلاقی معلم در زمینههای مختلف بحثهای متنوعی وجود دارد.
🔹 برای مثال در سند تحول بنیادین، یکی از مفاهیم کلیدی همین مفهوم شایستگی است و رسیدن به حیات طیبه را مستلزم کسب شایستگیهای پایه دانستهاند. شایستگی، موضوع بسیار کهن و پرسابقه در تمامی مکاتب است و درقرآن کریم و کلام معصومین و آثار یونان باستان، نمونههای آن به وفور یافت میشود. حال ما به ترتیب به مؤلفههای معلم شایسته میپردازیم.
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
#واقعیتهای_تلخ_و_شیرین ۴۵
💠 *بهرهمندی از امدادهای غیبی*
🔆 *«وَلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ بِبَدْرٍ وَأَنْتُمْ أَذِلَّةٌ ۖ فَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ»*
🔆 «و بی تردید خدای سبحان در جنگِ بدر شما را یاری داد، در حالی که [از نظر ساز و برگ جنگی و شمار نفرات نسبت به دشمن] ناتوان بودید؛ بنابراین از خدا پروا کنید، باشد که سپاسگزاری نمایید.»
📗 سوره آل عمران، آیه 123
✅ واقعیت بسیار شیرین این است که هرگاه خود را ناتوان دیدیم و احساس کردیم هیچ عِدّه و عُدّهای نداریم،کمکهای خدا به ما میرسد:«َلَقَدْ نَصَرَكُمُ اللَّهُ»؛
💢 *اما وقتی که روی مال، جمال، توان، علم، خانواده و داراییهای خودمان حساب کنیم، از نصرت خدا محروم میشویم.*
◀️ *هر زمان احساس ذلت کنیم، منصور هستیم؛ اما هرگاه احساس بینیازی کنیم، کم میآوریم.*
🟢 زمانی امدادهای غیبی میرسد که با وجود انجام دادن وظیفه؛ واقعا احساس ضعف و عجز کنیم.
🔴 *اگر در زندگی از امدادهای غیبیِ الهی بهرهمند نمیشویم، به این علت است که روی موجودی خودمان حساب میکنیم.*
💢 کسی که روی جمال خود حساب میکند؛ اصلاً همسرش به او نگاه نمیکند یا کسی که روی مال خود حساب میکند، هیچ اعتباری ندارد یا کسی که روی توان خود حساب میکند، خدا او را در اوج ضعف قرار میدهد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
هدایت شده از در محضر استاد بروجردي
#بزرگداشت_مقام_معلم
💐💐💐
✳️ *معرفی نعمات یکی از مهمترین وظایف مربی است،* در تربیت دینی گمان نکنید آنچه بدیهی است نیازمند بیان نیست بلکه مربی باید خدماتی را که به مربوب (فرد مورد تربیت) میدهد به او یادآوری کند، گرچه این خدمات امری بسیار عادی باشد، این یادآوری به این جهت است که مربوب بداند نزد مربی اعتبار خاصی دارد و این خدمات خاص اوست،
✳️ همچنانکه خدای سبحان خود را به عنوان ربّ معرفی میکند و الطافی را که به عنوان مربی به بندگان داشته ذکر میکند و میفرماید:
🍃 *« مربی شما زمین را بسترتان قرار داد و آسمان را سقفتان و از آسمان آبی نازل کرده، آن آب رزقتان را خارج کرده ارزاق را برای شما از زمین خارج کرده، ربی که هدایت گر شماست.»*
🍃🔹ما نیز باید خدماتی که برای فرزندمان میکنیم به او یادآوری کنیم تا بداند نزد ما جایگاه خاصی دارد بی آنکه با این یادآوری به او منت بگذاریم همانطور که خداوند بابت هیچ یک از الطافی که به بندگان میکند بر آنان منت نمیگذارد؛
🍃🔹 زیرا *اگر مربی بابت خدماتی که برای مربوب انجام میدهد به مربوب خود منت بگذارد و آن را بزرگ قلمداد کند تربیت دچار خلل میشود.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#عزت_و_ذلت
🔆 *«وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنِ افْتَرَى عَلَى اللّهِ كَذِبًا أَوْ كَذَّبَ بِآيَاتِهِ إِنَّهُ لاَ يُفْلِحُ الظَّالِمُونَ»*
🔆 «و كيستستمكارتر از آن كس كه بر خدا دروغ بسته يا آيات او را تكذيب نموده بى ترديد ستمكاران رستگار نمىشوند»
📗 سوره انعام، آیه ۲۱
🟥 آیه اشاره به گروهی دارد که گرفتار ذلت شدند و بهتبع، عوض آنکه در زندگی سعادتمند و رستگار شوند، رویی از موفقیت ندیدند.
🔴 *عامل ذلت این افراد نسبتهای نادرستی بود که به خداوند میدادند.*
🔴 *یکی از نسبتهای نادرست به خداوند این است که خداوند ما را به نحوی متفاوت از سایر بندگان دوست دارد.
این تفکر نادرست، همان تفکری است که یهود داشتند و معتقد بودند چنان محبوبیتی نزد خداوند دارند که پسران خدایند.*
💢 گاهی برخی افراد نیز گرفتار این تفکر میشوند و گمان میکنند محبوبیت خاصی نزد خداوند دارند؛ به همین جهت به دیگران فخرفروشی میکنند.
💢 برخی دیگر نیز عکس این تفکر را دارند و گمان میکنند محبوبیتی نزد حق ندارند و لطفی از خداوند به آنان نمیرسد؛ حال آنکه بندگان همگی عبد خداوند هستند و نزد مولایشان محبوباند. مولا نیز محبت خاصی به بنده دارد و تمام آنان را از سفرۀ لطف و انعامش برخوردار میکند؛ گرچه برخی از آنان مانعی برای این برخورداری قرار میدهند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#مناجات
💠 *مناجات الراغبين*
🔆 «أن تُحَقِّقَ ظَنّي بِما اُؤَمِّلُهُ مِن جَزيلِ إكرامِكَ و جَميلِ إنعامِكَ»
🔆 «خدايا محقق كن آن اميد و آن گماني را كه نسبت به آرزوهايم دارم.»
🔰 در زيارت عاشورا ميخوانيم:
🔆 «خدايا از تو درخواست اكرام و تحويل گرفتن توسط خودت را دارم.»
⁉️ *اما خداي سبحان چه كسي را تحويل مي گيرد؟*
✅ هر كسي را كه منتظر حضرت قرار داده است. هر كسي كه كاري براي حضرت وليعصر انجام دهد.
❇️ خدايا! من اكرام مختصر نميخواهم، بلكه اكرام مفصل و جزيل را خواهانم.
🔷 *آرزوي من توفیق انجام كاري براي امام خویش است.*
⁉️ *نعمتهاي زيباي خداوند كدام است؟*
🔷 هر یک از نعمات الهي، زيبايي خاص خود را دارد.
هر كدام، تافتۀ جدابافته است و حُسن خود را دارد كه با نعمت ديگر قابل مقايسه نيست.
❇️ *اما خدايا اعطاء تمام اين نعمات به واسطه، نياز دارد.* اگر اكرام جزيل و جميل براي تقرب به سوي تو و بهواسطۀ «باب الله» و «وليّ» تو محقق شود، ديگر هيچ زيبايي با آن قابل قياس نيست.
❇️ اگر بخواهيم به ولّي تو نزديك شويم، قبل از اقدام از طرف ما او خود را به ما نزديك ميكند.
❇️ *خدايا ميخواهم قرب خاصي نصيبم شود و جزء «السابقون» باشم و از هيچكس عقب نمانم.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
💠 *مؤلفههای اخلاقی معلم شایسته*
🟩 *عدالت* ۱
◻️ شاید موضوع عدالت چندان نیاز به تعریف نداشته باشد و همگی انسانها با این مسئله کموبیش آشنایی دارند. *عدالت در مقابل ظلم قرار دارد* و نقطۀ مقابل تبعیض است، به عنوان مثال دو دانش آموز که در شرایط کاملا مساوی قرار دارند بین آنها تبعیض قائل شویم.
✍🏼 در باب عدالت نظریههای گوناگونی آمده است.
🔸 نیچه و ماکیاول میگویند: «عدالت اختراع مردمان زبون است وقتی که در برابر اقویا قرار گرفتند و چون قوّت مبارزه با اقویا را نداشتند، کلمۀ عدالت را خلق و اختراع کردند.»
🔸 برتراند راسل نیز در این باب میگوید:« باید بهدنبال عدالت رفت؛ ولی نه به خاطر اینکه مطلوب ماست، بلکه به خاطر اینکه منافع فرد درعدالت جمع است.»
🔶🔸 اما دین اسلام میگوید: *«اگر انسان از عدالت گریزان است به خاطر این است که هنوز به مرحلۀ کمال نرسیده است.»*
🍃 *در نهاد بشر عدالت وجود دارد و اگر انسان خوب تربیت شود و زیردست معلم کامل قرار بگیرد، میرسد به جایی که واقعا خودش عدالتخواه می شود و عدالت برای جمع را به منفعت خودش ترجیح میدهد.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
#بزرگداشت_مقام_معلم
💐💐💐
◀️ *برای باقی ماندن در جایگاه مربی باید هزینه کرد،*
🍃 خدای سبحان برای تربیت بندگان بسیاری امور را خاص آنها قرار داده است و میفرماید:
🔆 *«خَلَقَ لَكُم»* ؛ *«برای شما خلق شد»*
🔆 *«جَعَلَ لَكُم»* ؛ *«برای شما آفریده شد.»*
🔷 *ما نیز باید برای تربیت نفس یا تربیت فرزندمان اموری را خاص او انجام دهیم و این خاص بودن را نیز به او متذکر شویم.*
🔷 علت اینکه گاهی اوقات فرزندان از نعماتی که برخوردارند لذت نمیبرند و از خدماتی که برای آنها انجام میدهیم، خشنود نیستند، این است که در نظر آنها عادی و تکراری شده است.
🔷 *در تربیت باید ابتدا رابطه عاطفی بین ربّ و مربوب برقرار شود* و محبوبیت و پیوست بین ربّ و مربی باید علیالدوام حفظ شود تا تربیت به بهترین شکل صورت گیرد، قرآن کریم با عبارت «لَکُم» و ذکر الطاف الهی در آیه متذکر این رابطه شده است.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#منکرات_فراموش_شده
💠 *مهار شیطان*
🔆 *«ثُمَّ لَآتِيَنَّهُمْ مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ وَ مِنْ خَلْفِهِمْ وَ عَنْ أَيْمانِهِمْ وَ عَنْ شَمائِلِهِمْ وَ لا تَجِدُ أَكْثَرَهُمْ شاكِرِينَ»*
🔆 «سپس از روبرو و از پشت سر و از راست و چپشان بر آنان مىتازم و بيشتر آنان را سپاسگزار نخواهى يافت.»
📗 سوره اعراف، آیه ۱۷
◀️ *برای جلوگیری از ورود سارق به منزل قفل کردن درب اصلی کافی نیست. باید از بسته بودن تمام راههای ورودی منزل اطمینان داشته باشیم.*
🟥 *پرداختن به یک قسمت و غافل شدن از راههای دیگر باز هم امنیت ما را فراهم نمیکند.*
🔷 گاهی اوقات سعی میکنیم با برخی اعمال شیطان را مهار کنیم. توفیق در این راه موجب میشود که فکر کنیم دیگر روزنی برای ورود ابلیس وجود ندارد.
🔹 مثلا از ورود ریا به اعمال خیر خود جلوگیری میکنیم. اوقات نماز را حفظ میکنیم، اما حسن خلق در خانواده را فراموش میکنیم.
💢 *ممکن است برخی منکراتی که اصلا به آن اهمیت نمیدهیم آهسته آهسته وارد حریم زندگی ما شوند و راه را برای حضور زشتیهای بزرگتر باز کنند.*
◀️ نباید فراموش کرد که شیطان از همه جهت مترصد است تا ورود کند. باید دیدهبانی دقیق و کامل باشد.
💢 *برخی سادهانگاریها موجب میشود شیطان به نحوی ورود کند که حتی از حضورش بیخبر باشیم.* مادیات، معنویات، اولاد و حتی اعمال خیر انسان گاه راه ورود ابلیس هستند که از آن غافلیم.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#ادبستان_کربلا
✍🏼 در جلسات قبل یادآوری کردیم اصل ما طاهر بود وقتی وارد این عالم شدیم به نجاست مبتلا شدیم؛ به همین جهت ما دنبال مبطلات طهارتایم.
🔆 *«رَبَّنا إِنَّنا سَمِعْنا مُنادِياً يُنادِي لِلْإِيمانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ»*
🔆 «پروردگارا! همانا ما دعوت منادى ايمان را شنيديم كه (مىگفت:) به پروردگارتان ايمان بياوريد.»
📗 سوره آل عمران، آیه ۱۹۳
⁉️ ما از قدیم این پیوست را داشتیم، چه میشود پیوست تبدیل به گسست میشود؟
وصال تبدیل به فراق میشود؟
🔷🔹 *در اعتقادات حق تقلید نداریم.* تقلید در فروع دین و احکام واجب است. اگر مجتهد نیستیم و عمل به احتیاط نداریم، *باید در احکام تقلید کنیم؛ اما در اعتقادات باید تحقیق کنیم* که چرا باید موحد باشیم؟
چرا اعتقاد به رسالت پیغمبر داریم؟
چرا اعتقاد به امامت حضرات معصومین داریم؟
اعتقاد به عدل یعنی چه؟ اعتقاد به معاد یعنی چه؟
◀️ *با استفاده از آیات و دلیل عقلی و نقلی، میتوانیم به این مهم برسیم.*
🔹 اگر اعتقادات ما تقلیدی باشد؛ یعنی واقعا نرسیدیم، نیافتیم، بلکه فقط چون نیاکان و پدران ما موحد بودند، ما هم موحدیم! چون گفتهاند عالم دیگری هست، از قیامت حساب میبریم و با عقل و نقل اینقضیه را نیافتیم؛ نتیجه آنکه به امام هم نمیتوانیم نزدیک شویم.
‼️ شاید بگویید:«خدمت امام که مشرف شدیم اعتقادات ما در محضر امام اصلاح میشود!»
◀️ *پاسخ میدهیم که در اعتقادات، تقلید جایز نیست.* باید اجمالا یافته باشیم که توحیدی هست، نبوتی هست، امامتی هست، سپس هرچقدر به امام نزدیکتر شویم این اعتقادات در ما راسختر میشود.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حدیث_روز
💠 *عطر دلانگیز حدیث*
🟩 *به مناسبت بزرگداشت شیخ صدوق*
✍🏼 روزگار صدوق را باید عصر حدیث نامید؛ روزگاری که مردمان، طراوت حدیث را در زندگی خود حس میکردند.
🍃🔸 مردمانی که سالها در تیرگی شبهای جهل و نادانی زیسته بودند، دیگربار در سایه معارف بلند اهل بیت علیهمالسلام روزهای خوشی را به سر میبردند و چون ذرهای، دل به آفتاب جهانتاب سخن معصوم میسپردند.
🍃🔸 آنان دیگر بهخوبی میدانستند که برای بهرهمندی از دانش باید به سرچشمههای آن راه یابند؛ تا در کوثر زلالترین اندیشهها، رخ از غبار انحرافها و کجرویها بشویند.
◀️ این همه مرهون تلاش شیخ صدوق نبود؛ پیش از او شیخ کلینی، با تألیف کتاب «کافی» نخستین مجموعه از مجموعههای چهارگانه حدیثی، آفاق تازهای در حدیث گشوده و سنت حدیثنگاری را رونق تازهای بخشیده بود.
📚«حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com
#امام_زمانشناسی ۱۳۲
💠 *خفیر*
🔶🔸 واژه «خفیر» در دو معنا به کار رفته است:
🔸 ۱. بسیار شرمگین؛
🔸 ۲. بدرقه کننده.
◀️ *امام عصرعجلاللهتعالیفرجه از آن رو «خفیر» است که با وجود تمام الطاف و عنایات بیکرانش باز هم خود را شرمنده بندگان میداند. اجداد طیبین و طاهرینش نیز اینگونه بودهاند.
🔰 طبق روایات متعدد امیرالمومنین و امام حسین علیهمالسلام پس از عطای فراوانی که بر مردم داشتند، از آنها عذرخواهی و اظهار شرمندگی میکردند.
✨ *سوابق کرمش را بیان چگونه کنم؟*
*تـبارکالله از آن کارساز ربّـانی*
🟩 *امام عصر عجلاللهتعالیفرجه بدرقهکننده است.*مطابق این معنا هر یک از ما از حضرت درخواست میکنیم که بر ما منت بگذارد و برای انجام امور عبادی و معنوی ما را بدرقه کند، *همچنین در طول زندگی و زمان خروج از این عالم، در هنگام رحلت و لحظه مرگ ما را مشایعتکند.
✨ *ماجرای من و معشوق مرا پایان نیست*
*هر چه آغاز ندارد نپذیرد انجام*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
۳۴۹
#آداب_الصلوه
💠 *ادامۀ بحث سلام پایان نماز*
🔆 امام صادق علیهالسلام فرمودند: «مَعْنَى اَلسَّلاَمِ فِي دُبُرِ كُلِّ صَلاَةٍ اَلْأَمَانُ أَيْ مَنْ أَدَّى أَمْرَ اَللَّهِ وَ سُنَّةَ نَبِيِّهِ خَالِصاً لِلَّهِ خَاشِعاً فِيهِ فَلَهُ اَلْأَمَانُ مِنْ بَلاَءِ اَلدُّنْيَا وَ بَرَاءَةٌ مِنْ عَذَابِ اَلْآخِرَةِ.»
📘مصباح الشریعه ج۱، ص۹۵
✳️ معنای سلام که در انتهای هر نمازی قرار دارد، امنیتی است که بهواسطۀ آن نصیب فرد میشود. یعنی اگر کسی اوامر مولا را انجام داد و سنّت پیامبر را اجرا کرد مشروط بر اینکه قلب او نیز خاشع باشد هم در ظاهر و هم در باطن در این صورت نماز برای او امنیت از عذاب و گرفتاریهای دنیا و آخرت میآورد. (گرفتاری در دنیا هست؛ اما به دین او آسیب نمیزند.)
❇️ کار سلام، ایجاد امنیت است و یکی از نامهای خداوند سلام میباشد. خداوند برای شروع هر کاری توصیه فرموده که این نام را بر زبان آوریم، چون خداوند این اسم را ودیعه و امانتی قرار داده و ما باید این امانتی را در معنای حقیقی خودش بهکار ببریم.
🔹معنای حقیقی سلام امنیت بخشیدن به دیگران است، یعنی در معاملاتشان به یکدیگر گزند و نیرنگی نزنند. در واقع با اسم سلام میگویم «من در معامله خیانت نمیکنم»
🔹یا وقتی به طرف مقابل میگوییم سلام علیکم یعنی «خیال شما آسوده باشد که راز شما را برملا نمیکنیم و یا نسبت دروغ به شما نمیدهیم و بین ما روابط صادقانه برقرار است.»
📌ادامه دارد...
📚«برگرفته از بيانات استاد بروجردی»
کلاس شرح آداب الصلوه
۸۲/۲/۱
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#بزرگداشت_مقام _معلم
💠 *پذیرش تربیت»
🔆«فَإِن لَّمْ تَفْعَلُواْ وَلَن تَفْعَلُواْ فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ أُعِدَّتْ لِلْكَافِرِينَ»
🔆 «پس اگر نكرديد و هرگز نمىتوانيد كرد از آن آتشى كه سوختش مردمان و سنگها هستند و براى كافران آماده شده بپرهيزيد»
سوره بقره، آیه ۲۴
🔰 قرآن کریم از کلمه «اتقوا» استفاده کرده که از باب افتعال است و پذیرش و قبول یکی از معانی آن است.
🔷 مطابق این معنا باید گفت فرد تربیتشده بعد از آنکه با امور مورد نهی آشنا شد و یا به مضرات آن پی برد باید دوری از آن را بپذیرد و آن را به خودی خود ترک کند نه آنکه ترک این امور نیازمند توجه همیشگی مربی و منع او باشد؛
🔷 به همین جهت گفته میشود فرزندان خود را علیالدوام مورد امر و نهی قرار ندهید، بلکه فقط مسائل را برایشان عنوان کنید، برای مثال کودک ما بعد از آنکه با مضرات تماشای تلویزیون آشنا شد باید خود بپذیرد تماشای بیش از حد تلویزیون برای او آسیب دارد، بیآنکه ما هربار او را بابت این کار منع کنیم.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#کرامت_انسانی
🔆 *«ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُواْ كَذَلِكَ حَقًّا عَلَيْنَا نُنجِ الْمُؤْمِنِينَ »*
🔆 «سپس فرستادگان خود و كسانى را كه گرويدند مىرهانيم زيرا بر ما فريضه است كه مؤمنان را نجات دهيم.»
📗 سوره یونس، آیه ۱۰۳
✅ *یکی از اکرام های خدای سبحان به بنیآدم این است که او را از همرنگ شدن با جماعت ناسالم جدا میکند.*
🔶🔸 *بنیآدم، بهمعنای فرزندان آدم، کسانی هستند که در مسیر بندگی باقی ماندند و از جادۀ شریعت خارج نشدند.*
✍🏼 در این آیه فعل «ننجی» با کلمه «نجوة» هم ریشه است. «نجوة» به تپه یا مکانی مرتفع اطلاق میشود. خداوند مومن را نجات میدهد. گویا او را با قراردادن در مکانی مرتفع از جماعت ناسالم جدا میکند.
◀️ *نتیجۀ این نجات باقی ماندن در مسیر شریعت است، بقایی که هم ایمان او بیگزند باقی میماند و هم اعمالش.*
🔶🔸 *اعمال انسان یا صالح است یا غیرصالح.*
عمل غیرصالح فقط شامل اعمال شخصی انسان نمیشود، بلکه فرزندان را هم در بر میگیرد؛ همچنانکه در داستان حضرت نوح، وقتی نوح درخواست نجات فرزندش را کرد، خداوند به او فرمود:
🔆 * «اِنَّهُ لیس مِن اَهلِک اِنَّهُ عَمَلٌ غیرُ صالِح»*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#زیارت_امین_الله
🔆 *«مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ أَوْلِیائِك»*
🔆 «خدایا! میخواهم سیره و روشم مانند روش اولیائت باشد.»
🔰 در زیارت آنقدر قابلیت و ظرف وجودی انسان انبساط پیدا می کند که توانمند میشود و سنتهای الهی از او به ظهور میرسد.
🍃🔷 سنتهای زیبایی بهمانند سنت ولیمه دادن، بخشش و عفو کردن وارتباط با ایتام، تواضع و ... در جامعه در حال مهجور شدن است؛ اکنون زائر در این فراز زنده شدن و اجرای این سنتها را از خداوند خواستار است.
🍃🔷 زائر احیای سنتهای مرده و فوتشده را طلب میکند که از طریق او اجرایی شود؛ در نتیجه دعای امیرالمومنین را به همراه دارد؛ چون حضرت دعا گوی افرادی بودند که احیای سنت داشتند.
◀️ *«مُستَنَّة» بهمعنای قبول داشتن سنت الهی است که گاه این قبول داشتن در فعل به ظهور میرسد و گاه ظهور در فعل ندارد و انکار هم ندارد.*
🍃🔷 از سنتهای زیبای پیامبر این بود که در هنگام خرید لباس نو، برای کارگر خود هم لباس نو میخرید.
💢 یکی از مشکلاتی که در بین افراد وجود دارد آن است که گاه سنت الهی را قبول دارند؛ اما به مرحله اجرا درنمیآورند و گاهی اوقات باطناً هم قبول ندارند، گاهی اوقات قلباً قبول دارند؛ اما اظهار نمیکنند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#بزرگداشت_مقام_معلم
💐💐💐
💠 *سطحینگری و اعتراض*
🔆 *«وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلاَئِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الأَرْضِ خَلِيفَةً قَالُواْ أَتَجْعَلُ فِيهَا مَن يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاء وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ»*
🔆 «و چون پروردگار تو به فرشتگان گفت من در زمين جانشينى خواهم گماشت [فرشتگان] گفتند آيا در آن كسى را مىگمارى كه در آن فساد انگيزد و خونها بريزد و حال آنكه ما با ستايش تو [تو را] تنزيه مىكنيم و به تقديست مىپردازيم فرمود من چيزى مىدانم كه شما نمىدانيد»
📗 سوره بقره، آیه ۳۰
💢 گاهی اوقات تربیت شدگان گرفتار سطحینگری و ظاهربینی میشوند و گاه به خود اجازۀ اعتراض میدهند و گاه خود را عنوان میکنند، در این زمان مربی نباید بهای لازم را بدهد و باید آنان را به فکر وادار کند.
✅ خدای سبحان زمانی که ملائک، *اعتراض به خلقت حضرت آدم * کردند و چندین بار با عبارات «نَحْنُ»، «نُسَبِّحُ»، «نُقَدِّسُ» خود را عنوان کردند *پاسخی اجمالی* داد و گفت: «من چیزی میدانم که شما نمیدانید» ؛ «إِنِّي أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ» بعد از گذشت قرنها عاشورایی رسید و *ملائک به سرّ خلیفه بودن حضرت آدم پی ببرند.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#کلام_رهبری
🟩 *شخصیّت جناب عبدالعظیم هم شخصیت علمی بوده، هم شخصیت جهادی بوده و هم ابتکاراتی داشته است.*
✍🏼 مرحوم «شیخ نجاشی» میگوید:
«ایشان خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرد.» با این حساب، ایشان در حدود صد و هفتاد سال قبل از تألیف نهجالبلاغه، خطب امیرالمؤمنین را جمعآوری کرده است؛ این کارِ خیلی مهمّی است. هیچ بعید نیست که سیّدرضی رضوان اللَّه علیه از نوشتۀ ایشان استفاده کرده باشد.
✅ از سوی دیگر ایشان بهدلیل شخصیت جهادی خود، با حال اختفاء و فرار به ری آمده است.
✍🏼 شیخ نجاشی میگوید: «حارباً من السّلطان»؛ ایشان از دست خلیفۀ عبّاسی از عراق و حجاز گریخت و به ری آمد؛ چون ری مرکز و محل تجمّع شیعیان بود.
◀️ هم در مدینه و هم در عراق، همۀ اینها مجبور نبودند از دست خلیفه بگریزند. این، مبارز بودن ایشان را نشان میدهد. *مشخّص میشود ایشان اهل نشر معارف امامت بوده*
بخصوص در دوران حضرت جواد و حضرت هادی علیهماالسّلام که *ایشان حداقل راوی این دو امام است*
◻️ دوران عجیبی بوده است؛ دوران اختناق شدید نسبت به ائمّه و درعین حال دوران نشاط عجیب شیعه در سراسر دنیای اسلام.
این چیز مهمّی است که در هیچ زمانی از دوران زندگی ائمّه، شیعیان این همه فعّالیت و نشاط و تحرّک و سازماندهی و گسترش در دنیای اسلام نداشتهاند که در دوران این سه امام؛ یعنی حضرت جواد و حضرت هادی و حضرت عسکری علیهم السّلام - داشتهاند؛
◻️ این در حالی است که این سه امام خودشان در مدینه و بغداد و در سامرا زیر نظر و تحت فشارهای خیلی شدیدی قرار داشتند. *معلوم میشود در آن دوران، این بزرگوار شخصیت مهم و فعّالی بوده که مورد توجّه خلیفه قرار گرفته و تحت تعقیب بوده و به ری گریخته است.*
✅ *بنابراین هم شخصیت جهادی است، هم شخصیت علمی است و هم محدّث است و حداقل از امام جواد و امام هادی علیهماالسّلام روایت نقل کرده است.*
📚 «بیانات در دیدار اعضای برگزارکنندۀ کنگرۀحضرت عبدالعظیم الحسنی» ۱۳۸۲/۳/۵
🌐 emamraoof.com