eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
2هزار دنبال‌کننده
11.4هزار عکس
1.3هزار ویدیو
161 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *مؤلفه‌های اخلاقی معلم شایسته* 🟩 *وقار* ✅ *معلم الگویی برای دانش آموزان خود در تمامی زمینه‌هاست.* یکی ازاین زمینه‌ها مسالۀ وقار و متانت در معلم است. ✍🏼 ویلیام جیمز می‌گوید: «در دین یک نوع وقار و سنگینی است. اهل دین به مثابۀ ماشین‌هایی هستند که ظرفیت‌شان پُر است برخلاف دیگران که ماشین آنها خالی از هر گونه سکنه‌ای است و این ظرفیت دینی است که ظرفیت واقعی را برای افراد به ارمغان می‌آورد و غیر از دین و معنویات چیز دیگری نمی‌تواند این وقار و متانت را برای افراد مهیا کند.» 🔷 گاهی احساس می‌شود حرمت معلم ناشی از تکبر معلم است در حالی که این متانت است که باعث حرمت معلم می‌شود. 🔷 *معلم باید برای حفظ حرمت خود برای خودش چهار چوب اخلاقی قائل بشود* و به بهانۀ صمیمیت با دانش‌آموزان، شایسته نیست به هرگونه شوخی نابه‌جا و اخلاق سبک‌سرانه روی بیاورد. 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۱۳۳ 💠 *امام؛ جلوه نام «عائد» حضرت حق‌* 🔷🔹 «عائد» از اسامی خداوند سبحان است، که دو معنا دارد: 🔹۱. *اگر «عائد» از عود به معنی رجوع باشد، به کسی گفته می‌شود که دائم برگشت دارد.* بالاصاله، خدای سبحان «عائد» است که دائماً به سراغ بندگانش می‌آید. در میان خلائق، امام زمان عجل‌الله‌تعالی‌فرجه جلوۀ تامّه این نام است. 🍃 «عائد» وجود مهربان و مشفقی است که با رجوع‌هایی پی‌درپی دائماً به ما سر می‌زند تا ما را اسیر محبت خویش کند. 🍃 امام رضا علیه‌السلام در روایتی می‌فرماید: 🔆 «الْإِمَامُ‏ الْأَمِینُ‏ الرَّفِیقُ وَ الْوَالِدُ الرَّقِیقُ وَ الْأَخُ الشَّفِیق‏» 🔆 «امام؛ امین، رفیق، پدری مهربان و شفیق و برادری همزاد است.» 📔 عیون أخبار الرضا علیه السلام، ج‏۱ ص ۲۱۹ 🍃 *با توجه به روایت ذکر شده امام زمان‌عجل‌الله‌تعالی‌فرجه همچون پدر رئوفی است که هر چه فرزندانش به او بی‌اعتنایی کنند، به حساب جهالت‌شان می‌گذارد، آنها را رها نمی‌کند، دلگیر نمی‌شود.* 🍃 هر چه آنان از پدر اظهار استغنا کنند و از او فاصله بگیرند، فرزندانش را به حال خود رها نمی‌کند و دائماً جویای احوال آنان است. ✨ *عرض حاجت در حریم حضرتت محتاج نیست* *راز کس مخفی نماند با فروغ رأی تو* 🍃 امام عائد، پی‌درپی و بی‌فاصله به سوی ما *در حرکت است و نسبت به تک‌تک ما توجهات خاص دارد و با عنایات ویژه‌اش ما را عاشق و سالک می‌کند و در مسیر بندگی قرار می‌دهد.* 🔹۲. *معنای دیگر «عائد»، «عیادت‌کننده» است.* هر یک از ما به گونه‌ای بیماریم؛ یا گرفتار بیماری‌های جسمی هستیم و یا اسیر بیماری‌های اعتقادی، روحی و اخلاقی. 🍃 امام زمان عیادت‌کننده‌ای است که در زمان دردمندی قدم بر چشم ما می‌گذارد، به عیادت‌ما می‌آید و درمان ما را به عهده می‌گیرد و برای روح و جسم ما طبابت می‌کند. 🍃 حضرت عیادت‌کننده‌ای است که او را از هر طبیبی حاذق‌تر و آرامش‌بخش‌تر می‌یابیم. ✨ *گر طبیبانه بیایی به بر بالینم* *به دو عالم ندهم لذت بیماری را* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔆 *«ثُمَّ نُنَجِّي رُسُلَنَا وَالَّذِينَ آمَنُواْ كَذَلِكَ حَقًّا عَلَيْنَا نُنجِ الْمُؤْمِنِينَ»* 🔆 «سپس فرستادگان خود و كسانى را كه گرويدند مى‏رهانيم زيرا بر ما فريضه است كه مؤمنان را نجات دهيم.» 📔 سوره یونس، آیه ۱۰۳ 🔶🔸 *مومن نزد خدای سبحان چنان عزت و کرامتی دارد که خداوند می‌فرماید: «ما نجات مومن را بر خود واجب کردیم.»* ✳️ به همین دلیل است که مومن نه‌تنها گرفتار هیچ فسادی نمی‌شود که *دنیا و مادیات دنیا نیز نمی‌تواند او را اسیر خود کند.* قرارگرفتن مومن در این جایگاه بدون هیچ مطالبه‌ای از جانب او بوده است. ✳️ *مومن در جایگاه عبودیت است* و به همین جهت همیشه خود را بدهکار مولایش می‌داند. این بدهکاری او را از هر خواسته‌ای که بویی از به حق بودن و شایستگی داشته باشد، دور می‌کند. با این دیدگاه، بنده هر نعمت و لطفی را فقط از سر فضل و انعام حق می‌داند. ◀️ همین موضوع باعث می‌شود بنده هرگز بر اسباب اعتماد نکند و *فقط از خداوند مسبب‌الاسباب درخواست کند* و در این درخواست خود را شایستۀ هیچ مرحمتی نداند و فقط در انتظار فضل خداوند باشد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
🔰 در آموزشگاه زیارت امین‌الله سبک زندگی سالم را آموزش می‌گیریم. در زندگی سالم، آرامش، شاد زندگی کردن، اهل ذکر و اهل شکر بودن وجود دارد. 🍃🔸 زیارت اثرات جامع و کاملی را به همراه دارد که بدون زحمت و به آسانی این اثرات در زندگی زائر جلوه گر می‌شود. در این زیارت، تمام فضائل اخلاقی به‌واسطۀ امام حاصل می‌شود. 🍃🔸 زیارت اصالتا درس بندگی و مسیر عبودیت را برای زائر هموار می‌کند؛ زیرا از خداوند درخواست دارد؛ در نتیجه از منیت و خودبینی رها می‌شود؛ ◀️ *زمانی انسان به مقام زائر بودن می‌رسد که آثار زیارت در او مشهود باشد.* 🔆 *«مُشتاقَةً اِلیٰ فَرحَةِ لِقائِك»* 🔆 *«خدایا! نفسم را به ملاقات خوشحال‌کننده با خودت مشتاق قرار بده.»* ✳️ *ملاقات با خدا شادی‌آفرین است.* زیارت، زائر را به جایگاهی می‌رساند که هنگام مرگ، اسامی جمالیه خداوند بر او جلوه‌گر می‌شود، نه اسامی جلالیه. 🍃🔸 *زیارت نگرش زائر را نسبت به مرگ تغییر می‌دهد و مرگ را یک خبر خوش می‌یابد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۶۶ *ادامۀ شرح آیۀ ۷۰* 🔸۲۵. «بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ» یعنی این‌ها دائم کفران نعمت می‌کردند، پس عذاب الیم نثارشان شد. خدا دین را به من نداده که فقط برای دنیایم از آن استفاده کنم! *دین برای رسیدن به حق است نه برای رسیدن به دنیا.* اگر برای خدا استفاده کنم دنیایم هم آباد می‌شود. اما هدف، دنیا نبوده، این کفران نعمتِ دین است، اگر بخواهم استفادۀ تنگ و محدود کنم. این‌ها اهل کفران بودند. این‌ها حقیقت دین را که قُرب بود، پوشاندند. حقیقت دین وصول إلی الله است. این وصول إلی الله را پوشاندند و برای رسیدن به دنیایشان متدین شدند. 🔸۲۶. نکتۀ لطیفی را تفاسیر عرفانی نقل می‌کنند: «این‌ها میل به آشامیدن داشتند منتها به‌جای اینکه علم و معرفت بنوشند دنیا می‌نوشیدند. این‌گونه میل به آشامیدن‌شان را بها می‌دادند. به‌جای اینکه از طریق علم و معرفت تشنگی‌شان تأمین بشود از طریق دنیاطلبی تشنگی‌شان را تأمین کردند.» *این‌ها مشتاق کمال بودند؛ اما کمال را در رسیدن به دنیا می‌دیدند. به‌همین خاطر «شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ» به آن‌ها داده می‌شود.* 🔸۲۷. عذاب ألیمی که نصیب این‌ها می‌شود، پشت پرده قرار گرفتن است. محجوب شدن است، از خدا دور ماندن است. عذاب ألیم است که گرفتار ظاهر دنیا شدند و از اصل دور ماندند این بالاترین عذاب است که این‌ها را تهدید می‌کند. 💢 إن‌شاءالله که هیچ کدام از ما در زُمره «وَغَرَّتْهُمُ الْحَيَاةُ الدُّنْيَا» [اعراف،۵۱] قرار نگیریم. ارتباطاتمان با افراد مختلف طبق دستور الهی باشد. *آن‌قدر طالب قُرب باشیم که اولیای حق به راحتی با ما ارتباط برقرار کنند.* 📍پایان آیۀ ۷۰ 📚«برگرفته از بیانات استاد بروجردی» کلاس تفسیر قرآن ۸۳/۲/۱۲ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
🟥 به اطلاع کاربران محترم کلاس‌های «مثنوی؛ زندگی سالم و شرح امین الله» می‌رساند ✳️ این کلاس ها در تاریخ ۲۳ و ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ به علت بیماری استاد محترم سرکار خانم بروجردی تعطیل شده بود، تاریخ جبرانی آنها در ساعت مقرر به شرح زیر اعلام می گردد: ⬅️ کلاس مثنوی: سه شنبه ۹ خرداد ⬅️ کلاس‌های زندگی سالم و شرح امین الله: چهارشنبه ۱۰ خرداد 📚 واحد پشتیبانی
🟧 *منشور نسل جوان در سیره امام صادق علیه‌السلام * ۱ 🍃◻️ جوانان و نوجوانان در هر جامعه‌ای گنجینه‌های سرشاری هستند که اگر مربیان و متولیان برای این قشر عظیم سرمایه‌گذاری شایسته انجام دهند و این گروه فعال و پرشور را با رفتار حکیمانه و تکریم شخصیت و احترام به نیازها، به اهداف مطلوب و ایده‌آل خود هدایت کنند، علاوه بر این که آنان را از خطر انحراف و تردید در هویت و آسیب‌های اجتماعی مصونیت بخشیده‌اند، قلب‌های پاک و زلال آنان را به‌سوی خوبی‌ها، زیبایی‌ها و اخلاق پسندیده رهنمون شده‌اند، و جامعه آینده را از نظر سلامتی و حفظ ارزش‌ها و فرهنگ، بیمه کرده‌اند. 🍃◻️ امام صادق علیه‌السلام در مورد سرمایه‌گذاری معنوی برای نسل نو و حفاظت نوجوانان از گروه‌های منحرف و کج اندیش، می‌فرماید: *«نوجوانان خود را با احادیث ما آشنا کنید قبل از این که گروه‌های منحرف بر شما پیشی گیرند.»* 📔 التهذیب، ج ۸، ص ۱۱۱ 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com