eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.4هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *«آثار و تجلیات امام حسین علیه‌السلام در زیارت اربعین» ۷* 🔷🍃 *تجدید عهد و پیمان با ولایت* 🍃 پذیرش ولایت و فرمانبرداری از امام معصوم علیه‌السلام) به منزلۀ عهد و پیمانی است که میان او و امام معصوم بسته شده است و تعهداتی را برای مؤمنان به همراه دارد که از جملۀ آنها می‌توان به زیارت ایشان در زمان وفات او اشاره کرد. 🔹امام صادق علیه‌السلام در بیانی نورانی، نه‌تنها زیارت امام معصوم را حق ایشان، بلکه از حقوق الهی دانسته است و دربارۀ امام حسین علیه‌السلام فرمود: 🔆 اگر یکی از شما هزار مرتبه به حج رود؛ ولی به زیارت قبر حضرت حسین‌بن‌علی علیهما‌السّلام نرود، مسلّماً، حقّی از حقوق خداوند تعالی را ترک کرده است و قیامت از آن مورد سؤال و بازخواست واقع می‌شود.» *حق امام حسین علیه‌السلام بر هر مسلمانی واجب و لازم است.* 📚 حوزه.نت ‏ 🌐emamraoof.com
۴۲ 💠 *«شکرِ توانمندی»* 🔆 *«قالُوا قُلُوبُنا غُلْفٌ بَلْ لَعَنَهُمُ اللَّهُ بِكُفْرِهِمْ»* 🔆 «آن گروه به پیغمبران) گفتند: دلهای ما در حجاب (غفلت) است (چیزی از سخنان شما در نمی‌یابد). (چنین نیست که گفتند) بلکه خدا بر آنها به سبب کفرشان لعن فرمود.» 📗 سوره بقره، آیه ۸۸ 🔷🍃 غلاف به‌معنای محدودیت برای شمشیر و چاقو است، چاقو را در غلاف بردن یعنی آن را در محدودیت قرار دادن. عده‌ای گفتند: «ما گرفتار محدودیت هستیم.» 💢 امروزه هم بعضی از انسانها توان، زمان، مال و ... خود را محدود می‌بینند که مصداق ناشکری است. ❇️ در علم روانشناسی می‌گویند: «افراد موفق کسانی هستند که انجام هر عملی را ممکن می‌دانند و به مغز خویش فرمان انجام خواسته‌ها را می‌دهند. ⭕️ در مقابل، افراد ناموفق گرفتار «نمی‌توانم» هستند و خود را ناتوان می‌بینند! ✅ انسان ذاتأ دارای توانمندی بی‌حد و مرز است و محدودیت، ساخته و پرداختۀ ذهن اوست. *شکر، یعنی دیدن توانمندی‌هایی که خدا به انسان عنایت کرده است.* 🔶 به طور مثال در مناقب امیرالمومنین ذکر شده است ایشان شبی هزار رکعت نماز می‌خواند! مرحوم علامه امینی برای اثبات این امر، چندین شب، هزار رکعت نماز خواند تا به صورت عملی اثبات کند که یک فرد عادی هم می‌تواند شبی هزار رکعت نماز بخواند! ✳️ *دستی که در دستِ ولایت قرار گیرد، توانمند می‌شود و کارهای زیادی از آن ساخته است؛ مهم این است که انسان قبول کند هر امری امکان دارد و با این اطمینان، حتمأ کار انجام می‌شود.* رفع محدودیت‌های خود‌ساخته در راه رسیدن به کمالات، شکر است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
🔷🍃 علامه شیخ محمد تقی شوشتری(ره) به مسافران کربلا و متوسلین به اباعبدلله علیه‌السلام چنین اندرز می‌دهد: ✍ توسل به سیدالشهداء موقوف است به آنکه متدین حقیقی باشی؛ زیرا که او راضی شد خودش و جوانانش کشته و در خون‌ آغشته شوند، اهل و عیال و حرم او به اسارت درآیند، تا تو دین‌دار شوی! ✅ *اگر بی‌دین باشی، نقض غرض آن حضرت کرده و زحمتش را هدر داده‌ای!* ⁉️ پس چگونه می‌خواهی به او متوسل شوی؟ ✳️ *حقیقت توسل آن است که به او در کردار و گفتار و رفتار اقتدا کنی.* 📚 «نقل از کتاب جلوۀ فضل و فضیلت، ص ۱۱۵» ‏ 🌐emamraoof.com
🟩◾️🟩◾️🟩◾️🟩 🏴*السلام علیک یا اباعبدالله الحسين* 💠 باسلام و احترام 📣 به اطلاع می رساند: به مناسبت ایام اربعین حسيني و زیارت اربعین و حضور در پياده روي اربعين مجالس سوگواری سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) از روز دوشنبه ۱۳/شهریور برابر با۱۸/ماه صفر تا پایان روز شنبه ۱۸/شهریور برابر با ۲۳/ماه صفر برگزار نمی‌شود. ◻️ باتشکر 🌐 emamraoof.com
۷۴ 💠 *«صلح و مسامحه با جبهه کفر، عامل ناتوانی»* 🔆 *«فَلَا تَهِنُوا وَتَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ وَ اللَّهُ مَعَكُمْ وَلَن یتِرَكُمْ أَعْمَالَكُمْ»* 🔆 «(ای مؤمنین) سست نشوید و (دشمنان را) به صلح (ذلت بار) دعوت نکنید در حالی که شما برتر هستید و خداوند با شماست و چیزی از اعمال‌تان نمی‌کاهد!» 📗 سوره محمد، آیه ۳۷ 🔶🍃 در این آیه خدای سبحان به مؤمنین تأکید می‌کند که نباید در برابر جبهه کفار سست شوند و آنان را به صلح و سازش ذلت‌بار دعوت کنند؛ زیرا صلح و مسامحه با جبهه کفر، نماد ضعف و سستی است. ❇️ به بیان دیگر، خداوند به اهل ایمان هشدار می‌دهد که نباید ناتوان و عاجز شوند؛ زیرا خداوند به آنان برتری بخشیده و همراه‌شان است.علت آن که احساس ضعف و ناتوانی برای مؤمنین جایز نیست؛ دو امر است: 1⃣ * أَنتُمُ الْأَعْلَوْنَ.* به اذن الهی، اهل ایمان در جایگاه برتری نسبت به دیگران قرار دارند. مؤمن از علوّ رتبه برخوردار است و زمانی که این حقیقت را باور کند هرگز احساس ضعف نخواهد داشت. البته این رفعت الهی، هرگز موجب کبر و عجب و غرور مؤمن نمی‌شود و او را از مسیر بندگی و ایمان خارج نمی‌کند. 2⃣ *اللَّهُ مَعَكُمْ* یکی از عوامل مهم توانمندی آن است که انسان باور کند خداوند در هر لحظه همراه اوست. اگر مؤمن این حقیقت را درک کند که خدای سبحان اهل ایمان را رها نمی‌کند، هرگز احساس عجز و ناتوانی نخواهد داشت. ⁉️ مگر می‌شود قدرتی بیکران در کنار آدمی باشد اما او احساس ضعف کند ؟! ✴️ کودکی که بداند در هر شرایط، دستش در دست پدری تواناست هرگز احساس ناتوانی نمی‌کند و در مقابل زورگویان ترسی به دل راه نخواهد داد. بنده نیز اگر همراهی پروردگار خویش را با خود باور کند؛ در مقابل جبهه باطل و کفر مقاومت خواهد کرد. ✳️ *اگر فرد همراهی خداوند را با خویش باور داشته باشد؛ ادب محضر او را نیز رعایت می‌کند: نه‌تنها در مقابل او معصیت نمی‌کند، بلکه فکر گناه و غفلت را نیز در سر نخواهد داشت و سعی می‌کند ظاهر و باطن خویش را هماهنگ سازد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆متن شبهه : گریه عامل تخدیر جامعه و باعث فروکش کردن غضب نسبت به دشمنان است؛ قانع شدن به گریه به جای اقدام عملی، زمینه ی پیدایش سستی و رخوت در جامعه است، باید به جای دعوت جامعه به گریه و عزاداری، که هیچ فایده ی عینی ندارد، آن را به تجهیز عملی و حرکت فیزیکی مثبت تشویق نمود؛ گریه کار انسانی است که عاجز از گرفتن حق خود هستند و اسلحه ای جز اشک ندارند. از سوی دیگر، گریه بر جریانات اجتماعی اثر سوء گذاشته و عقده های متراکم جبهه حق را تخلیه می کند و مانع ظهور درگیری می شود. چنانکه بعد از جنگ بدر، وقتی کفار مکه می خواستند بر کشتگان خود گریه کنند، همدیگر را از گریه منع می کردند و می گفتند: گریه و شیوه، عقده های ما را که می تواند ما را برای جنگ تمام عیار تحریک نماید تخلیه می کند؛ و زمینه های درگیری با جبهه ی مقابل را از بین می برد. لذا نگاه به عاشورا نباید از منظر تأثرات عاطفی و گریه و اشک باشد، بلکه بیان روح حماسی عاشوراست که تأثیرگذار است و زمینه های اجتماعی جنگ حق و باطل را فراهم می کند.! 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ در ابتدا باید گفت این شبهه، ناشی از عدم شناخت عزای سیدالشهداست. پیوند با واقعه عاشورا، که به نفی، برائت، بیزاری، صلح و جنگ و تشکیل جبهه ی واحد برای خونخواهی، آن هم در رکاب امام زمان (عج) می انجامد، نقطه آغازش گریه و پیوند عاطفی است که به ارتقای وجدان فردی و سپس وجدان اجتماعی منجر می شود. پیامدهای گریه و آثار آن، موجب انباشته شدن معرفت عاشورایی و زمینه ساز درگیری جبهه ی حق با جبهه ی باطل می گردد 2⃣ لذا زیارت عاشورا بیانگر این نکته است که عزادار، تا احساس نیاز و انکسار در پرتو مصیبت زدگی را نداشته باشد به مراحل بالاتر دست نمی یابد. گریه و عزاداری، مدخل و نقطه ی آغاز ورود به جبهه ی تاریخی عاشوراست. 3⃣ اولین ثمره ای که در توجه به مصیبت سیدالشهدا برای انسان حاصل می شود «دشمن شناسی» است. این گریه، نه تنها عامل تخدیر نیست، بلکه عواطف تاریخی و اجتماعی بشر را به بلوغ می رساند. 4⃣ عزادار و مصیبت زده، سیدالشهداست که خطاب به اصحاب امام حسین «یا لیتنا معکم فافوز معکم» را می گوید و آرزوی در کربلا بودن را دارد. این گریه و اشک برای سیدالشهداء است که شوق حضور در رکاب امام زمان (عج) و نفس کشیدن در دولت حقه ی ولی عصر (عج) را در دلها زنده می کند: «ان یرزقنی طلب ثارکم مع امام مهدی ...». 5⃣ و تاریخ گواه بر آن است که منع از عزاداری ها و توسّلات و جلوگیری از مجالس ذکر مصیبت و روضه خوانی و القای شبهات از سوی دشمنان، دلیلی نداشته است جز اینکه می دانسته اند، گریه، مصایب سیدالشهدا و اصحابش، دل ها را از هر نوع آرزوهای دنیایی و جبهه گیری های مادّی پاک می کند و اساس «سلم» و «حرب»، قلوب را بر محور آرمان های والای سیدالشهدا استوار می کند. 6⃣گریه هدف نیست، نردبان ارتقاء برای یک اقدام اجتماعی و فراگیر است. گریه به احساسات، جهت صحیح می دهد و جامعه را به برقراری احکام دین بر محور ولایت، ترغیب می کند. 7⃣لذا امامان اهل بیت در روایات فراوان هم خود در رثای سید الشهدا گریسته اند و هم شیعیان را امر به گریستن نموده اند و برای گریه بر جد مظلومشان وعده های بزرگی همچون ببخشش گناهان بزرگ و کوچک و ورود در بهشت داده اند. صلی الله علی الباکین علی الحسین.
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
۱۸۹ 🔆 *«وَ أَفْئِدَةَ الْعَارِفِينَ مِنْكَ فَازِعَةٌ»* 🔆 «و قلوب عارفان از شهود جلالت هراسان.» 🔷 ابودرداء می‌گوید: «در نخلستان بنی نجار بودم که دیدم علی علیه‌السلام از همراهانش دور شد و دیگر او را نیافتم. پس از مدتی صدای ناله‌ای شنیدم که با خدا مناجات می‌کرد: 🔆🍃 «خدایا چقدر گناه از من صادر شد؛ اما به‌جای انتقام، حلیمانه با من برخورد کردی. گرچه معصیت‌هایم زیاد است؛ اما به غفران تو امیدوارم.» 🔹 ابودرداء می‌گوید: «صدای مناجات قطع شد، نزد حضرت شتافتم و ایشان را مانند تکه چوبی روی زمین یافتم! گمان کردم حضرت جان به جان‌آفرین تسلیم کرده است! خود را به حضور حضرت زهرا رساندم و حکایت را برای ایشان بازگو کردم. حضرت، نزد امیرالمؤمنین حاضر و کمی آب به صورت امیرالمؤمنین ریخت، آنگاه حضرت به هوش آمد. به من نگاه کرد و فرمود:«چرا گریانی؟!» 🔹 گفتم: «بابت این حال عرفانی شما.» 🍃 حضرت فرمود: «اگر مرا در صحنۀ حساب می‌دیدی؛ در آن روزی که ملائک غلاظ و شداد پیرامون مرا بگیرند و شعله‌های آتش در اطراف من باشد و در مقابل خدا بایستم، آن روز تو کجایی؟! روزی که همۀ دوستان من را تسلیم کنند! اگر می‌خواهی برای من دل بسوزانی، برای آن روز من دل بسوزان.» 📘 بحارالانوار، ج ۴۱ ، ص ۱۱ ✅ *زیارت امین الله به ما آموزش می‌دهد: به میزانی که معرفت افزون شود، ادب حضور خداوند بیشتر درک می‌شود و انسان خود را از عذاب او در امان نمی‌بیند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐emamraoof.com