📣 📣📣📣📣📣📣
#ثبت_نام
💐 باسلام واحترام
♦️♦️به جهت درخواستهای متعدد دوستانی که از ثبت نام جا ماندهاند، ثبت نام از چهارشنبه ۱۱/بهمن (هفته اول برگزاری کلاس ها) تا جمعه ۱۳/بهمن امکان پذیر است.*
🔷🔹 *۵- کلیه کلاس های شنبه ،دوشنبه ،چهارشنبه هفته اول در هفته دوم ساعت ۸ تا ۱۰ همان روز باز پخش میشود و کلاس مثنوی ۱۳تا ۱۴/۱۵ روز سه شنبه باز پخش خواهد شد.*
🔷🔹*۶- کلیه کسانی که در زمان اعلام شده ثبت نام کنند میتوانند هفته دوم از بازپخش کلاس های هفته اول استفاده کنند.*
تلفن پشتیبانی در ساعات اداری پاسخگو خواهد بود.
٠٩٢٠٩٢٠٨٢٠٥
💐 باتشکر
📚 «گروه پشتیبانی فضای مجازی»
🌐emamraoof.com
*#اعتکاف*
🔻برخی از مردم تصور میکنند در صورتی میتوان در مسجد اعتکاف کرد که روزه قضاء رمضان نداشته باشند.
🔹 در حالی که *به فرموده همه مراجع، شرکت در اعتکاف با وجود روزه قضاء نيز، جایز است.*
🔹همه مراجع: کسی که روزه قضا دارد لازم است روزههای اعتکاف را به نیت قضا به جا آورد و اعتکاف او نیز صحیح است.
*❓پرسش:*
آیا مى توان روزه روز سوم اعتکاف را که واجب مى شود، از روزه قضا حساب کرد؟
*✅پاسخ همه مراجع:*
روزه گرفتن در روز سوم واجب است و اگر روزه قضا هم باشد، مانعى ندارد.
📚 العروة الوثقى، كتاب الاعتكاف، م ۴
🕌در محضر امام روح الله (۲۳۹۰)
💠 ولادت مولا علی (علیه السلام) وصف کردنی نیست
📌 امام خمینی (ره ):
روز سیزدهم رجب و سالروز ولادت مولا علی(ع) وصف کردنی نیست،آنچه که وصف کنند از او، دون شأن اوست و آنچه شعرا و عرفا و فلاسفه و دیگران درباره او گفته اند، شمه ای از آن چیزی است که او هست.غالباً مسائلی که درک می کرده اند و می کنند راجع به مولا علی بن ابی طالب، عرضه می داریم. آن چیزهایی را که ما نمی توانیم درک کنیم و دست عرفا و فلاسفه و دیگران از آن کوتاه هست، آن چیز قابل ذکر نیست.انسان تا نشناسد، نمی تواند بگوید و آن مقداری هم که در دسترس ماست، آن قدر زیاد است که گفتن او محتاج به زمانهای طولانی است. و لهذا ما باید در پیشگاه مبارک ایشان عذرخواهی کنیم و عذر تقصیر بخواهیم که ما قاصریم و نمی توانیم بیان کمال شما را بکنیم.
📚صحیفه نور، جلد ١٩،صفحه ١٣۶
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#نشر_مجدد
🔆متن شبهه :
آيا حكيم بن حزام، مانند حضرت علی علیه السلام؛ در خانه كعبه متولد شده است ؟
🔆پاسخ شبهه:
1⃣ طبق اعتقاد شيعه و نيز برخي از علماي اهل سنت ؛ همانند ابن صباغ مالكي و گنجي شافعي، هيچ كس غير از امير مؤمنان عليه السلام در داخل خانه كعبه به دنيا نيامده است و اين فضيلت بزرگ از امتيازات ويژه آن حضرت است ؛ اما متأسفانه تحريف گران تاريخ و دشمنان امير مؤمنان عليه السلام اين ويژگي را نيز همانند ديگر فضائل آن حضرت يا از اساس منكر شده و يا كسان ديگري را در آن شريك و سهيم كرده اند .
2⃣ گنجی شافعی (متوفای ۶۵۸هـ) در کفایه الطالب می نویسد: «امیر مؤمنان علیه السلام شب جمعه سیزده رجب ، سال سیم بعد از واقعه عام الفیل در داخل خانه خدا به دنیا آمد . کسی پیش از آن حضرت و بعد از آن در داخل خانه کعبه به دنیا نیامده است و این از فضائل اختصاصی آن حضرت است که خداوند به جهت بزرگداشت مقام او عطا کرده است.»
3⃣ همچنین ابن صباغ المالکی (۸۵۵ هـ) از بزرگان اهل سنت در الفصول المهمه می نویسد: «علی علیه السلام در مکه مشرفه در داخل بیت الحرام ( کعبه ) در روز جمعه سیزدهم ماه خدا یعنی ماه رجب سال سی ام عام الفیل و بیست و سه سال پیش از هجرت به دنیا آمد … پیش از او هیچ کس در کعبه متولد نشد ، و این فضیلتی است که خداوند به جهت بزرگداشت و بالا بردن مقام و اظهار کرامت او مخصوص حضرتش گردانیده است .»
4⃣ و اما از دیدگاه شیعه، مساله به دنیا آمدن حضرت علی علیه السلام، در کعبه و عدم تولد هیچ فرزندی بعد و قبل از ایشان در کعبه، اجماعی است.
5⃣ باید گفت، شايد بتوان ادعا كرد كه كمتر فضيلتي از فضائل اهل بيت رسول خدا صلي الله عليه وآله مانده است كه از دستبرد اين تحريف گران به دور مانده باشد و آن ها به نحوي آن را زير سؤال نبرده باشند . يكي از اين موارد ولادت آن حضرت در خانه كعبه است كه ادعا شده است غير از امير مؤمنان عليه السلام ، حكيم بن حزام نيز در خانه كعبه متولد شده است .
6⃣ نخستين كسي كه اين مطلب را نقل كرده ، زبير بن بكار متوفاي 256هـ است و قبل از او در هيچ كتابي از كتاب هاي اهل سنت نقل نشده و بعد از او نيز هر كس نقل كرده ، از زبير بن بكار است .
وي در جمهرة نسب قريش مي نويسد : «مادر حكيم بن حزام به همراه زناني از قريش وارد كعبه شدند ، او كه باردار بود ناگهان درد زايمان او را فراگرفت و فرزندش را به دنيا آورد.»
7⃣ اشکالات روایت تولد حکیم بن حزام:
زبير بن بكار اين روايت را از مصعب بن عثمان بن مصعب بن عروة بن الزبير بن العوام نقل مي كند كه مبتلا به چند اشكال است :
اولاً : مصعب بن عثمان مجهول است و در هيچ يك از كتاب هاي رجالي نامي از او برده نشده است ؛
ثانياً : روايت مرسل است ؛ چرا كه مصعب بن عثمان ، ده ها سال بعد از اين قضيه به دنيا آمده است ، چگونه مي تواند از اين قضيه خبر دهد ؟
ثالثاً : اين روايت از ساخته هاي خاندان زبير و به ويژه زبير بن بكار است كه به خاطر دشمني با خاندان اهل بيت عليهم السلام افسانه هاي بسياري ساخته اند كه از جمله آن ها همين قضيه است . اين مطلب را نيز به خاطر زير سؤال بردن فضائل اختصاصي امير مؤمنان عليه السلام جعل كرده اند .
از طرف ديگر حكيم بن حزام با خاندان زبير پسر عمو هستند ؛ چرا كه حكيم بن حزام بن خويلد بن أسد بن عبد العزي و خاندان زبير نيز به اسد بن عبد العزي مي رسند . اين احتمال وجود دارد كه خاندان زبير به خاطر دوستي عمو زاده خود ، اين مطلب را جعل كرده باشند .
#میلاد_امیر_المومنین_مبارکباد
#اَللّهُــمَّ_عَجـِّـل_لِوَلیِّــکَ_الفَــــرَج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
🕌در محضر امام روح الله (۲۳۹۰)
💠 ولادت مولا علی (علیه السلام) وصف کردنی نیست
📌 امام خمینی (ره ):
روز سیزدهم رجب و سالروز ولادت مولا علی(ع) وصف کردنی نیست،آنچه که وصف کنند از او، دون شأن اوست و آنچه شعرا و عرفا و فلاسفه و دیگران درباره او گفته اند، شمه ای از آن چیزی است که او هست.غالباً مسائلی که درک می کرده اند و می کنند راجع به مولا علی بن ابی طالب، عرضه می داریم. آن چیزهایی را که ما نمی توانیم درک کنیم و دست عرفا و فلاسفه و دیگران از آن کوتاه هست، آن چیز قابل ذکر نیست.انسان تا نشناسد، نمی تواند بگوید و آن مقداری هم که در دسترس ماست، آن قدر زیاد است که گفتن او محتاج به زمانهای طولانی است. و لهذا ما باید در پیشگاه مبارک ایشان عذرخواهی کنیم و عذر تقصیر بخواهیم که ما قاصریم و نمی توانیم بیان کمال شما را بکنیم.
📚صحیفه نور، جلد ١٩،صفحه ١٣۶
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
💠💠💠
💠💠
💠
#ولادت _میرالمؤمنین_علیهالسلام
💠 *«حقّی بالاتر از حقّ پدر ومادر»*
🍃 پیامبر اکرم در تبیین جایگاه امیرالمؤمنین میفرماید:
🔆 *«حقُ علیٍّ عَلَی الاُمِّه کَحقِّ الوالِدِ عَلَی الوَلَد»*
🔆 *«حق علی بر امت، مانند حق پدر بر فرزند است.»*
📙 بحار الأنوار، ج۳۶، ص۱۲
❇️ *علی جان مولای مهربانم!*
داشتن پدری چون شما مایۀ شرافت، آرامش و اطمینان خاطر است؛ زیرا پدر، حامی و پشتیبان فرزند در سختیهای زندگی است و قطعاً محبت پدری چون شما محبتی همراه با حکمت و مصلحت و وسعتی است که تا قیامت و ابدیت مرا در بر میگیرد.
❇️ *مولای مهربانم!*
در همه جای دنیا مرسوم است که فرزند را با نام پدر میشناسند. مبادا شما را پدر خود بنامم؛ اما به جهت نافرمانیام، فرزندیِ چون مرا منکر شوید؟!
🍃 بارها در قرآن كريم خواندهایم: «وَ بِالوالدَینِ اِحساناً»
«و به والدین خود نیکی کنید.» (سوره نساء، آيه ۳۶)
❇️ *پدر مهربانم!*
از آغاز زندگی همواره مدیون الطاف و محبتهای شما بودهام؛ اما هرگز حق شما را ادا نکردهام. یاریام کنید تا ذرهای از این دریای محبت را با تلاش در احسان و اطاعت از شما پاسخگو باشم و به شرافت فرزندی شما نائل شوم.
❇️ *مرا فرزند خویش بنامید،* که فرزند را زمانی به پدر نسبت میدهند که گوشهای از صفات حسنه و اخلاق حمیدۀ پدر را دارا باشد.
✨ *دلبرا گر بنوازی به نگاهی ما را
بهتر است گر بدهی منصب شاهی ما را
✨ به من بی سروپا گوشۀ چشمی بنما
كه محال است جز اين گوشه پناهی ما را*
📚 «برگرفته از کتاب کعبه مستور، اثر استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا
#ادبستان_کربلا ۷۰
🍃 در روایتی پیغمبر ادب دیگری را بیان میفرماید:
🔆 *«إِنَّ اَلْقُرْآنَ نَزَلَ بِالْحُزْنِ فَاقْرَءُوهُ بِالْحُزْنِ»*
🔆 * «قرآن محزون فرود آمده است. وقتی قرآن میخوانید با سوز بخوانید.»*
📙 وسائل الشيعة، ج ۶،ص۲۰۸
🔷 در قرائت قرآن باید سوزی باشد. بعضی بسیار با دقت و رعایت آداب میخوانند؛ اما سوز در قرائت مشاهده نمیشود.
🍃 فیض کاشانی از قول غزالی تأویل و پشت پردۀ این قضیه را ذکر میکند و میگوید: «وقتی قرآن را بررسی میکنید، بعضی از آیات تهدید است، بعضی از آیات وعید است، بعضی از آیات در مورد عقود و میثاقهاست.
🔷 اگر دقیق به معانی آیات توجه کنیم بیم داریم از اینکه تعهدی را انجام نداده باشیم و این تهدید و وعید شامل حال ما شود! بعضی از آیات، آیات عذاب است و وقتی میخوانیم خود را مخاطب میدانیم و محزون و نگران میشویم.»
⁉️ *حال این ادب را چگونه در مورد اباعبدلله که قرآن ناطق است، رعایت کنیم؟*
🍃 نام حسین که میآید با نام سایر معصومین متفاوت است. نام حسین که آمد حضرت آدم و حضرت زکریا گریستند.
🔷 حضرت عیسی از کربلا گذر میکرد به جایی رسید و مشاهده کرد که گوسفندان، از آب خوردن امتناع میکنند. حضرت عیسی از خدا سوال کرد خدایا اینجا کجاست؟ چرا این گوسفندان آب نمیخورند؟!
جبرییل نازل شد و روضۀ حسین را خواند.
⁉️ ممکن است سوال شود: چگونه وقتی هنوز حادثۀ کربلا اتفاق نیفتاده، پیامبران برای آن محزون بودند؟
🔷🔹 در پاسخ میگوییم: *حقیقت کربلا در یک واحد زمانی به نام دهر نمایش داده شد، در آن حقیقت دهریه دیگر زمان مطرح نیست! و همه چیز دیده میشود؛ به همین دلیل همۀ انبیا و اولیا و صدیقین و شهدا شاهد حقیقت این مصیبت بودند؛ نهتنها شاهد، که محزون هم بودند.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا
#حدیث_روز
💠 *«رجب المرجب یا رجب المَضَر»*
🔷🔹 یکی از نامهای ماه مبارک رجب «رجب المرجّب» یا «رجب المضر» است. اولاً معنای خود رجب به معنای *«عظیم شمردن»* است؛
🍃 چنان که مرحوم مجلسی(ره) به نقل از «النهایۀ» ابن اثیر میفرماید:
🔆 «یُقالُ: رَجبَ فُلانٌ مَولاَه؛ ایَ عَظَّمَهُ منهُ. یُسَمَّی شهرُ رَجبٍ لانّهُ کانَ یعظّمُ وَ منهُ الحدیث رَجَبُ مَضَرٍّ الّذی بینَ جمادی وَ شَعبانَ اَضاف رَجَبَ اِلی مَضَر لِاَنَّهُم یَعظّمُونه»
🔆 *«گفته می شود: فلانی «رَجَّبَ مولاه»؛ یعنی او را تعظیم کرد. رجب نامیده شده؛ چون (در تمام ادیان) تعظیم میشد و از همین باب است حدیثی که میگوید: «رجب مضَرْ» که بین ماه جمادی و شعبان واقع شده است، اضافۀ رجب به مضر یکی از اجداد پیامبر اکرم جهت تعظیم مضر نزد آنان بوده است.»*
📙 بحار الانوار، ج ۵۵ ص ۵۳۷
🍃 در روایتی از امام کاظم میخوانیم:
🔆 «رَجَبُ نَهرٌ فِی الجنّةِ اَشدُّ بیاضاً مِنَ اللَّبنِ وَ اَحلی مِنَ العَسَلِ مَن صامَ یوماً مِن رَجَبٍ سَقاهُ الله عَزَّ وَ جَلَّ مِن ذلَکَ النهر»
🔆 «رجب، نهری در بهشت است که از شیر، سفیدتر و از عسل، شیرین تر است. کسی که یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، خدای عزیز و جلیل از آن نهر به او می نوشاند.»
📙 بحارالانوار، ج ۹۴ ص ۳۷
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا
📣 📣📣📣📣📣📣
#ثبت_نام
💐 باسلام واحترام
♦️♦️به جهت درخواستهای متعدد دوستانی که از ثبت نام جا ماندهاند، ثبت نام از چهارشنبه ۱۱/بهمن (هفته اول برگزاری کلاس ها) تا جمعه ۱۳/بهمن امکان پذیر است.*
🔷🔹 *۵- کلیه کلاس های شنبه ،دوشنبه ،چهارشنبه هفته اول در هفته دوم ساعت ۸ تا ۱۰ همان روز باز پخش میشود و کلاس مثنوی ۱۳تا ۱۴/۱۵ روز سه شنبه باز پخش خواهد شد.*
🔷🔹*۶- کلیه کسانی که در زمان اعلام شده ثبت نام کنند میتوانند هفته دوم از بازپخش کلاس های هفته اول استفاده کنند.*
تلفن پشتیبانی در ساعات اداری پاسخگو خواهد بود.
٠٩٢٠٩٢٠٨٢٠٥
💐 باتشکر
📚 «گروه پشتیبانی فضای مجازی»
🌐emamraoof.com
#صلوات_ضراب_اصفهانی
#عصر_جمعه
🔆 *یادآوری صلوات ابوالحسن ضراب اصفهانی در عصر روز جمعه*
💢 در اعمال عصر روز جمعه گفته شده اگر ترک کردی تعقیب عصر روز جمعه را به جهت عذری اما ترک مکن صلوات ضراب اصفهانی را.
💠 متن صلوات را در مفاتیح قرائت بفرمایید.
🌐 emamraoof.com
#علل_و_عوامل ۴
💠 *«ملکوتی بودن، عامل خضوع و خشوع»*
🔆 *«وَإِذْ قُلْنَا لِلْمَلاَئِكَةِ اسْجُدُواْ لآدَمَ فَسَجَدُواْ إِلاَّ إِبْلِيسَ أَبَى وَاسْتَكْبَرَ وَكَانَ مِنَ الْكَافِرِينَ»*
🔆 *«و هنگامى كه به فرشتگان گفتيم براى آدم سجده كنيد، همگى سجده كردند جز ابليس كه سر باز زد و تكبّر كرد، و از كافران شد.»*
📗 سوره بقره، آیه ۳۴
🔷 خدای سبحان زمانیکه حضرت آدم علیهالسلام را آفرید به ملائک امر کرد در مقابل او سجده کنند، تمام ملائک فرمان الهی را فوراً اجرا کردند؛ اما ابلیس از پذیرش فرمان حق روی گرداند و از سجده در مقابل آدم سر باز زد و کفر ورزید.
💢 البته به فرمودۀ قرآن ابلیس از قدیم از کافران بود؛ اما در این زمان صفت کفر او نمایان شد.
⬅️ *علت خضوع در مقابل فرامین الهی مَلِک بودن و ملکوتی شدن است.* جنبۀ مادی وجود انسان مانع از خضوع و خشوع در مقابل حق و اولیای الهی است.
⬅️ *به میزانی که ملکوتی شویم و از جنبۀ مادی و نفسانی خویش فاصله گیریم، در مقابل اوامر الهی و اولیای الله سر تعظیم فرود میآوریم.*
✅ ملائک به دلیل روح ملکوتیشان در مقابل امر حضرت حق بی چون و چرا سر تعظیم و انقیاد فرود آوردند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا
#وفات_حضرت_زینب_سلاماللهعلیها
🔲🍃🔲🍃🔲🍃🔲
🍃 *«السَّلامُ عَلَیک یا بِنْتَ سَیدِ الْانْبِیآءِ»*
🔲 *سالروز رحلت جانسوز صدیقه صغری، محبوب آل عبا، زینب کبری سلاماللهعلیها، غمخوار امام حسن مجتبی و رهرو راه سیدالشهدا علیهماالسلام را به وجود مقدس امام زمان عجلاللهتعالیفرجه و محبین و موالیان حضرتش تسلیت و تعزیت عرض میکنیم.*
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا
#زیارت_امین_الله ۲۵۱
🔆 *«وَ أَرْزَاقَكَ إِلَى الْخَلَائِقِ مِنْ لَدُنْكَ نَازِلَة»*
🔆 *«رزق جمیع خلق از ناحیه تو نازل میشود.»*
⁉️ *چه عواملی باعث ازدیاد رزق میشود؟*
🔷 با اشاره به روایتی از امیرالمؤمنین علیهالسلام به این سؤال پاسخ میدهیم.
🔆 «وَ اسْتِعْمَالُ الْأَمَانَةِ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ»
🔆 *«امانتداری، روزی را افزایش میدهد.»*
📘 بحارالانوار، ج ۷۹، ص۳۳۳
✅ به راستی انسان خوشمعامله شریک مال مردم است.
فرد نسبت به اموری که در اختیارش قرار گرفته است اعم از مال، گفتار و...باید امانت دار باشد. این *امانتداری باعث افزایش رزق و روزی است.*
✅ عامل دیگری که حضرت در ادامۀ روایت برای افزایش رزق اشاره میفرماید، *گفتار پسندیده* است:
🔆 *«وَ قَوْلُ الْحَقِّ يَزِيدُ فِي الرِّزْقِ»*
🔆 *«گفتار درست افزایش روزی را به همراه دارد.»*
💢 چه بسا علت کمروزی بودن ما سخنان لغو و بیهوده و ناصحیحی است که بر زبان میرانیم.
🍃 در ادامۀ روایت حضرت میفرماید:
🔆 «وَ إِجَابَةُ الْمُؤَذِّنِ تَزِيدُ فِي الرِّزْقِ»
🔆 *«لبیکگویی بهمؤذن، رزق را افزون میکند.»*
✅ یکی از کارهایی که برای ازدیاد روزی بسیار مؤثر است، *تکرار اذان* با اذانگوست.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا