در پیروزیها باید تسبیح خدا و استغفار کرد
مقام معظم رهبری ( ادام الله ظله العالی):
به نظر من این دوگانهها[در مواجهه با حوادث] سؤالات [مهم] است؛ ما از خودمان باید سؤال کنیم که در این دوگانهها چه جوری باید عمل کنیم. البتّه پاسخ دادنِ زبانی به اینها آسان است امّا پاسخ دادن عملی و ملتزم شدن، به این آسانی نیست. به نظر من پاسخ اینها در منابع اسلامی ما روشن است. [مثلاً] در مواجههی با پیروزیها قرآن به ما درس میدهد: اِذا جاءَ نَصرُ اللهِ وَ الفَتحُ، وَ رَاَیتَ النّاسَ یَدخُلونَ فی دینِ اللهِ اَفواجًا، فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّکَ وَ استَغفِرهُ اِنَّه کانَ تَوّابًا؛(۱) نمیگوید خوشحالی کن، مثلاً برو وسط میدان شعار بده؛ فَسَبِّح بِحَمدِ رَبِّک؛ [میگوید] برو تسبیح کن؛ این مربوط به تو نیست، مربوط به خدا است؛ استغفار کن. در خلال این حرکت ممکن است یک غفلتی از تو سر زده باشد، از خدای متعال طلب مغفرت کن؛ در برخورد با حوادث مثبت این جوری باید برخورد کرد: دچار غرور نشدن، و از خدا دانستن که «وَ ما رَمَیتَ اِذ رَمَیتَ وَلکِنَّ اللهَ رَمىٰ».(۲) این اغترار به نفْس و اغترار [نسبت] به خدا که انسان غرّه بشود، [درست نیست]؛ «فَحَقُّ لَکَ اَن لا یَغتَرَّ بِکَ الصِّدّیقون»؛(۳) در دعای صحیفهی سجّادیّه [آمده] که صدّیقون هم نبایستی اغترار پیدا کنند به تو که بگویند «ما که دیگر با خدا وضعمان روشن است و ...»؛ نخیر، خدای متعال با صدّیقون هم رودربایستی ندارد؛ [اگر] یک وقت خطائی بکنند، ضربه را خواهند خورد. کاری که انجام میگیرد، کار خوبی را که انجام گرفته، از خودمان ندانیم، از خدا بدانیم. واقع قضیّه هم همین است.۱۳۹۷/۱۲/۲۳
بیانات در دیدار اعضای مجلس خبرگان رهبری
#حدیث_روز
🟩 *«مسلمبن عقیل؛ سفیر آفتاب»*
⁉️ پیامِ که را بر لب داشتی که این چنین سرشار بودی؟ سفیر کدام مسافر بودی که این چنین بر لبانت عشق میتراوید و در رگْ رگ تو خونی ستمسوز جاری بود؟ و مهر کدام دلاور بر دل نهاده بودی و با خود، به کوفه آوردی؟
⁉️ ای سفیر آفتاب! مگر از کدام سرزمین آمده بودی که با هر کلمهات، کوفه را لرزاندی و زندگان دروغین آن شهر را به تکاپو وا داشتی؟ از پیش کدام سوار سبزپوش آمده بودی که این چنین، نگاه مهربانت، دلها را فتح کرد.
✳️ ای سفیر دشت بلا! میدانم که آمده بودی تا شهر مردگان کوفه را زنده کنی، دست آنان را بگیری، بر فراز چکاد دوستی آوری و به آنان بگویی:
🍃 *«مردم! این است آفتاب راستین و این است راه آسمان»*
✳️ آمده بودی تا درس وفا بیاموزی و صحیفۀ ولایت را بر کوفه و کوفه.های تاریخ، بخوانی. آمده بودی *تا همه با خورشید، بیعت کنند.*
◻️ امّا افسوس! کوفه، شیفتۀ تاریکی جهالت خویش بود و با غیرت وفا، میانهای نداشت. افسوس...!
◻️ افسوس، که در کوفه، حنای غیرت، رنگی نداشت و در و دیوارش، به میهمان عشق، غربت تعارف کردند.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#شکر_از_دیدگاه_قرآن ۶۳
💠 *«انفاق، مصداق شکر»*
🔆 *«وَأَنْفِقُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ وَأَحْسِنُوا إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُحْسِنِينَ»*
🔆 *«و در راه خدا انفاق كنيد (و با ترك انفاق،) خود را به دست خود به هلاكت نياندازيد. و نيكى كنيد كه خداوند نيكوكاران را دوست دارد.»*
📗 سوره بقره، آیه ۱۹۵
✍🏼 «أَنْفِقُوا»، یعنی گودالها را پر کنید، موجودیتان را خرج کنید و حبس موجودی نداشته باشید.
◀️ *موجودی را در مسیر حق خرج کنید و از انفاق جدا نشوید؛* زیرا اگر از خرج کردن دست بردارید خودتان را به هلاکت انداختهاید.
🔷 میان «اَنفِقوا»، «اَحسِنوا»، و «لا تُلقوا بِاَیدیکُم الی التَّهلُکه» رابطه وجود دارد؛ یعنی اول و آخر، هم باید خرج کنید و هم خرجتان صحیح باشد.
🔹 جان، توان، مال، آبرو، عاطفه و ... را برای خدا خرج کنید. اگر نگه دارید، تمام توجهتان به خود است و از خدا و ربوبیت او غافل شدهاید.
🔷 *احسان، مقام شهود است. انسان باید در معامله با خدا او را مشاهده کند، نه نفس خویش را.*
🔹 افراد خیال میکنند وقتی انفاق دارند، باید از جنس همان انفاق، نعمت در زندگیشان ظاهر شود در حالیکه گاه شهود و وصال حق و توفیق خواندن یک نماز با معنویت به دلیل انفاقی است که انجام شده است که بسیار متفاوت از جنس انفاق مادی است.
🔷 اگر شاکر بودیم و نعمت را درست استفاده کردیم، خدا در ازای آن، توفیق وصل، توفیق عفو و توفیق قرب که توفیقات خاصی هستند نصیب انسان میکند.
💢 *حبس موجودی، به نوعی ناشکری محسوب میشود.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
۱۹۰
#تفسیر_سوره_انعام
📔 *آیۀ ۷۷*
🔆 *«فَلَمَّا رَأَى الْقَمَرَ بَازِغاً قَالَ هَذَا رَبِّي فَلَمَّا أَفَلَ قَالَ لَئِنْ لَمْ يَهْدِنِي رَبِّي لَأَكُونَنَّ مِنَ الْقَوْمِ الضَّالِّينَ»*
✴️ (پس چون ماه تابان را دید گفت: این خدای من است. وقتی آن هم ناپدید گردید، گفت: اگر خدای من مرا هدایت نکند همانا من از گمراهانم.)
🔷🔹 *تدبر در آیه:*
🔹۱. ابراهیم سیر داشت. انسان موحد ایستا نیست. سیر او بهسوی نور مطلق است و مشوق دیگران هم میشود.
🔹۲. ابراهیم در آنجا یک ستاره ظاهری دید و در حال حاضر ماه را میبیند که نورافشانی میکند، جلوهگری و ظهور دارد، میگوید به نظر شما حتماً این دیگر خدای من است. وقتی ماه هم غروب کرد میگوید اگر ربّ من، مرا به خودش هدایت نکند من جزو گمراهان میشوم.
🔹۳. حتماً حتماً، نون تأکید ثقلیه است. این آیه هم ابراهیم از مقام نفس و از مقام عقل گذر کرده و وارد مقام قلب شده، به تعبیر مفسرین عرفانی قلب برای او جلوهگری دارد، فکر میکند همه کارۀ وجودش، دل است. درواقع قلب را همه کاره میبیند و به مقام شهود میرسد. *انسان در یک حرکت توحیدی یک لحظه فکر میکند همه چیز دست دل است؛ اما نمیداند که دل هم دست خداست.*
🔰یک وقتی به هنگام قرائت ابوحمزه خانمی دستمال کاغذی تعارف میکرد به من که رسید چندتا برداشتم، حس کردم خیلی حضور قلب دارم و گریه در کار است؛ اما اصلاً اشک نمیآمد. با خود گفتم خدا به من فهماند فکر کردی تو گریه میکنی؟! گریه کار دل است و دلت را هم من باید بهدست گیرم تا اشکت جاری شود. «و أنَّهُ هُوَ أَضْحَكَ وَ أَبْكى» نجم/۴۳
حتی خندهای که روی لب ما میآید به ارادۀ خدای سبحان است «هُوَ أَضْحَك».
💢بنابراین به جایی میرسیم که فکر میکنیم همه کارها را دل میکند؛ اما نمیدانیم که دل صاحب دارد، دلمان هم دست کس دیگری است.
📌ادامه دارد...
📚«برگرفته از بيانات استاد زهره بروجردی»
کلاس تفسیر قرآن
۸۳/۷/۱۸
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#پندارهای_ناصحیح ۸
💢 *«امکان مکر و حیله در پنهان کردن حقیقت»*
🔆 *«وَاسْتَبَقَا الْبَابَ وَقَدَّتْ قَمِيصَهُ مِنْ دُبُرٍ وَأَلْفَيَا سَيِّدَهَا لَدَى الْبَابِ ۚ قَالَتْ مَا جَزَاءُ مَنْ أَرَادَ بِأَهْلِكَ سُوءًا إِلَّا أَنْ يُسْجَنَ أَوْ عَذَابٌ أَلِيمٌ»*
🔆 *«و هر دو بهسوی درِ کاخ پیشی گرفتند، و (زلیخا) پیراهن یوسف را از پشت پاره کرد و در کنار در به شوهر وی برخوردند؛ بانو به شوهرش گفت: کسی که نسبت به خانوادهات قصد بدی داشته باشد، کیفرش جز زندان یا شکنجه دردناک نخواهد بود؟!»*
📗 سورۀ یوسف، آیه ۲۵
🔷 زلیخا میخواست با بهکارگیری حیله و نیرنگ، خود را مُحِقّ نشان دهد؛ به همین دلیل بهمحض اینکه همسرش را پشت در، یافت، شروع به فرافکنی کرد.
💢 فکر ناسالم این است که انسان تصور کند از طریق مکر ، مغلطه، خدعه، حیله و... میتواند خود را معصوم و مبرّا نشان دهد و موجبات معصیتکار جلوه دادن طرف مقابل را فراهم کند!
🔷 نیرنگ و فریب، ممکن است موقتاً ما را محق جلوه دهد؛ اما در گذر زمان از واقعیت پردهبرداری میشود.
💢 فریب و خدعه، ممکن است موقتاً انسان را به آرامش برساند؛ اما پس از مدتی حقیقت آشکار میشود و موجبات ناراحتی فرد را فراهم میکند.
◀️ یکی از اموری که باعث آلودگی باطن ما میشود بهکارگیری حیله و نیرنگ است که افراد زیادی گرفتار آن هستند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#زیارت_امین_الله ۲۷۲
🔆 *«وَ حَوَائِجَ خَلْقِكَ عِنْدَكَ مَقْضِيَّة»*
🔆 *«خدایا نیازهای خلقت در نزد تو برآورده شده است.»*
🔰 قابل تأمل آنکه وصول به مقام عندیت، مسیر سختی است؛ اما اگر این وصال صورت بگیرد، زائر از رذائل اخلاقی جدا میشود.
🌀 مثلاً زائر در مقام حضور از بخل جدا میشود و به راحتی خرج میکند؛ چرا که بر این باور است که مقام عندیت حایگاه وصال به سرچشمۀ فیوضات است.
🍃 زائر در مقام عندیت، رجوع مردم را به خود از موارد منت خداوند میداند؛ چراکه خداوند او را واسطۀ فیض قرار داده است تا خدماترسانی به مردم داشته باشد.
🍃 زائر این مرحله را میدان آزمونی برای خود میداند و مغرور نمیشود. اگر در این آزمون نمرۀ قبولی کسب کند، تثبیت مقام عندیت را بههمراه دارد؛ درغیر این صورت از این مقام اخراج میشود.
🍃 زائر به این امر واقف است که اگر خلق به خداوند رجوع کنند، خداوند مُجیب آنهاست؛ ازاین رو رجوع مردم را به خود، از موارد لطف و عنایت خداوند میداند که اعتبار او را افزون میکند.
❇️ خداوند قاضیالحاجات است و همۀ حاجتهای بندهاش را برآورده میکند؛ بنابراین بر ما منت میگذارد که اجازه میدهد، نیازهای بندگانش به دست ما مرتفع شود.
✅ *انسان درپی معرفت این فراز، دغدغۀ حضور را دارد که باید همۀ فاصلههای بین خود و خداوند را برطرف کند.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام