eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
158 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 *«مصادیق تکریم»* 🔹 ۲. دینداری؛ دین همان معارف، قوانین و دسـتوراتی اسـت که خداوند برای راهنمایی و سعادت جامعه، توسط پیغمبران تشریع فرموده است. 🔶🔸 *دین اسلام شامل سه بخش است: اعتقادات، اخلاقیات و احکام عملی.* 🍃 خدای متعال می فرماید: 🔆 *«فَأَقِمْ وَجْهَکَ لِلدِّینِ حَنِیفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتـِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا لَاتَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِکَ الدِّینُ الْقَیِّمُ وَلَکِنَّ أَکْثَرَ النَّاسِ لَایَعْلَمُونَ»* 🔆 *«پس روی خود را متوجه آیین خالص پروردگار کن! این فطرتی است کـه خـداوند انسانها را بر آن آفریده. دگرگونی در آفـرینش الهـی نیست. این است آیین استوار؛ ولی اکثر مردم نمی دانند.»* ✍🏼 کلمۀ «فطرت» به اصطلاح اهل ادب «بنای نوع» را می‌رساند و در کلمـۀ مـورد بحث به معنای نوعی از خلقت است و «فِطْرَتَ اللَّهِ» چنین معنا می‌دهد که ملازم فطرت باش، بنابراین، در جملۀ مزبور اشاره است به اینکه این دینـی که گفتیم واجـب است برای او اقامۀ وجه کنی، همان دینی است که خلقت بدان دعوت و فطرت الهی به سویش هدایت مـی‌کند، آن فطرتی که تبدیل‌پذیر نیست. ⬅️ *بنابراین، دین همان راه و روشی که بر انسان واجب اسـت آن را پیشـه کنـد تا سعادتمند شود 🍃 *حضرت علی(ع) کسی را کریم می‌داند که از حرام اجتناب کند و از تمام عیب‌ها منزه و پاک بـاشد.* ⬅️ *لذا اجتناب از گناه، استفاده از خوراک پاکیزه، پرهیز از خـوراک آلوده، نـیکی بـه پدر و مادر، رعایت عدالت و... تمام اینها مطابق فطرت و سرشت آدمی است و رعایت آن باعث می‌شود انسان بـه کرامت برسد؛ زیرا نهاد و فطرت آدمی تمام اینها را تصدیق می‌کند.* 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۱۹۳ 📔 *آیۀ ۷۸* 🔆 *«فَلَمَّا رَأَى الشَّمْسَ بَازِغَةً قَالَ هَذَا رَبِّي هَذَا أَكْبَرُ فَلَمَّا أَفَلَتْ قَالَ يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ»* ✴️ (پس چون خورشید درخشان را دید گفت: این است خدای من، این بزرگ‌تر است. چون آن هم ناپدید گردید گفت: ای قوم من، من از آنچه شما شریک خدا قرار می‌دهید بیزارم.) 🔷🔹 *تدبر در آیه:* 🔹۱. در تفاسیر عرفانی متذکر شدند ابراهیم از سرزمین قلب گذر می‌کند و وارد سرزمین روح می‌شود. نفس و عقل ابتدا بود بعد وارد قلب سپس به روح ورود کرد که بالاتر از عالم قلب است. گویا ابراهیم در حال سیر ملکوتی است. 🔹۲. وقتی ابراهیم خورشید روح را دید. خورشید برای او جلوه‌گری می‌کند و ظهور دارد و می‌تابد. «قَالَ هَذَا رَبِّي» خداوند سبحان را به اسم شهیدش ملاحظه کرد که خورشید علی‌الدوام اشراف دارد، شهود دارد. محیط بر هر چیزی و عظیم است. پس جلوۀ حق را در خورشید می‌بیند و می‌گوید: «هَذَا رَبِّي» «هَذَا أَكْبَرُ». شدت نورانیت و عظمت این ربّ از سایرین بیشتر است. 🔹۳. «فَلَمَّا أَفَلَتْ» وقتی خورشید غروب کرد، کأنه خالق روح را دید. ابراهیم بعد از اینکه از مشاهده روح به مشاهده خالق روح رسید گفت: «يَا قَوْمِ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» ای قوم من، به یقین، (إِنِّی، جمله اسمیه با إِنّ موکّد شده است) من قطعاً اعلام برائت دائم می‌کنم. (بریء صفت مشبهه و اعلام ثبوت و برائت همیشگی را می‌کند.) «مِمَّا تُشْرِكُونَ» از آن چیزهایی که شما برای خدا شریک قرار می‌دهید اعلام برائت می‌کنم. 🔹۴. ما هر چقدر به سمت جلو حرکت کنیم بیشتر از ظلمات به سمت نور سیر می‌کنیم. «اللَّهُ وَلِيُّ الَّذينَ آمَنوا يُخرِجُهُم مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النّورِ» ابتدای کار کوکب به چشممان می‌آید بعد قمر سپس خورشید؛ اما انسان وقتی غروب خورشید را می‌بیند می‌گوید: «قالَ إِنِّي بَرِيءٌ مِمَّا تُشْرِكُونَ» بلافاصله عقیدۀ توحیدی خودش را بر زبان جاری می‌کند. ابراهیم نمی‌تواند عقیده را در دل پنهان کند. 🔹۵. نکتۀ لطیف دیگر این است که انسان دوست دارد ربّ‌اش همیشه اکبر باشد و هر چیز که به نظرش اکبر جلوه کند همان را به عنوان رب قرار می‌دهد. اینکه ما مرتب «الله اکبر» بر زبان می‌آوریم برای اینکه اکبر ما، خداست که ما را پرورش می‌دهد. 💠 رب را چه به معنی صاحب بگیریم چه به معنی مربی چه به معنی مالک چه به معنی کسی که حاجات و نیازها را به طرف او می‌بریم، مهم این است که می‌خواهیم او حرف آخر را در زندگی بزند و از نظر قدرت فصل الخطاب باشد. 🔹۶. «هَذَا أَكْبَرُ» انسان وقتی توحیدی شد همه را دوست دارد خیلی حساب شده هم دوست دارد. ما فکر می‌کنیم وقتی یکی را دوست داریم باید حرفش را گوش کنیم ؛ ولی نه اگر او حرفش درست است گوش کنید. اگر حرفش غلط است مثل حضرت ابراهیم دلسوزانه می‌گوییم یا قومِ، یعنی با گفتن ای قوم من! بین خودمان و او اعلام هماهنگی و اعلام نسبت کنیم. تو از من جدا نیستی من از تو جدا نیستم فقط من به یک چیز رسیدم که تو نرسیدی من از خود تو اعلام برائت نمی‌کنم. نگفت: «إنّی بَریءٌ مِنکم» این که به شما می‌گویم همه را دوست دارد، چون می‌گوید: «یاقوم» ای قوم من! نمی‌گوید ای قوم، یعنی من یک تافته جدا بافته هستم شما جدا، من جدا. پس ابراهیم با قومش اعلام نسبت و ارتباط می‌کند. 📌ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» کلاس تفسیر قرآن كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
💠 *«دعوت دائم داعیان الهی؛ واقعیتی شیرین»* 🔆 *«إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ ۘ وَالْمَوْتَىٰ يَبْعَثُهُمُ اللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ»* 🔆 *«تنها کسانی می‌پذیرند که گوش شنوا دارند؛ امّا مردگان، خدا آنها را برمی‌انگیزد؛ سپس به سوی او، بازمی‌گردند.»* 📗 سوره انعام، آیه ۳۶ ✅ *دعوت‌کنندگان دائم در حال دعوت هستند؛ چون «يَسْتَجِيبُ» فعل مضارع است. داعِیَ‌اللّه دائم دعوت می‌کند. 🔰 در زیارت جامعه می‌خوانیم: 🔆 *«السَّلامُ عَلَی الدُّعاةِ إلی اللّه»* 🔆 *«سلام بر دعوت‌کنندگان به سوی خدا.»* ✳️ واقعیت شیرین این است که دعوت‌کنندگان الهی دائم ما را دعوت می‌کنند تا ارتقا یابیم. ✳️ واقعیت شیرین‌تر آنکه گوش جان ما با وجود بالا رفتن سن، تعطیل نمی شود، بلکه صداهای الهی را با رغبت بیشتری دریافت می کند . ✅ *هنگامی که با اهل‌بیت مأنوس باشیم، ندای دعوت ائمه معصومین علیهم‌السلام را با اشتیاق می‌شنویم.* 🔷 واقعیت تلخ این است که افرادغافل و جاهل‌ شنوای حرف حساب نیستند،در حقیقت مرده‌اند! 💢 *کسی که سمع قبول ندارد و خود را به تغافل و نشنیدن می‌زند،* گرچه ظاهراً می‌شنود؛ اما در واقع مرده است؛ زیرا علامت حیات، لبیک‌گویی به پیام پیامبران و سفیران الهی است. 💢 *وقتی فردی از پذیرش پیام حق امتناع کند، گویا علائم حیات ندارد.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
فراز ۵٨ هر روز یک فراز از دعای جوشن کبیر را به جهت رفع موانع ظهور قرائت کنیم
۴ 💠 *احرام* 🕋 مُحرم شدن از اولين اعمال حج است.گام نخست در احرام‌، جداشدن از ظواهر دنياست. بايد در احرام، لباس ذلت دنيا را از تن بيرون آوريم و خلعت عزّت عبوديت بر تن كنيم، *لباس معصيت بيرون آوريم و لباس طاعت بپوشيم*. 🔹🍃 حج نوعي مرگ اختياري و سفر به قيامت است از اين رو لباسش به رنگ لباس قيامت است . 🍃🔹 هركس در اين سفر، زمان احتضار خود را ادراك مي‌كند و از تعلقاتش جدا مي‌شود و به اختيار مي‌ميرد، خود را كفن مي‌كند و در «تلبيه» در پاسخ به حق لبيك مي‌گويد. 🔹🍃 آرامش خاطر در احرام به سبب جلوه‌گري هاي پي درپي محبوب است،حضور در اين فريضه چنان نيرويي به بنده مي‌بخشد كه شرمندۀ بي‌معرفتي خويش نیست. او باور دارد كه وافدِ بر صاحبخانۀ كريم است. صاحب خانه‌اي كه بدون چشمداشت می‌بخشد و هر لحظه دست خالي مهمان خويش را پُر مي‌كند. 🕋 *آغاز مناسك از ميقات، شايد به جهت آن است كه حاجي فضا و زمان مناسبي را بيابد تا دستان خالي خويش را به محبوب نشان دهد* و بگويد : ▫️من به سرچشمۀ خورشيد‌نه‌خود‌بردم راه ذره‌اي بودم و عشق تو مرا بالا برد ◻️ اين لباس به خودي خود قداست دارد زيرا انسان زميني با نيت احرام و پوشيدن آن، آسماني مي‌شود. 🔶🔸 *لباس احرام مانند تمام اعمال حج ظاهري دارد و باطني*. 🔸 ظاهرآن آدابي دارد كه بايد رعايت شود و باطنش به گفتۀ اهل دل آن است كه هيچ نام و نشاني از فرد باقي نمي‌گذارد. 🔸 اين لباس به رنگ لباس‌هاي دنيوي نيست، بلكه رنگ و بوي آخرت و وصال به مولا را در دل‌ها زنده مي‌كند. 🔸 احرام، لباس بندگي و لباس کار بنده است. 🔸 حاجی با پوشيدن لباس احرام، از خدا مي‌خواهد با اين لباس براي خدمتگزاري او كمر همت ببندد. با پوشيدن لباس كار، بيكاري درحج معنا ندارد. 📚 «كتاب جرعه‌اي از بيكرانه‌هاي حج، اثر استاد زهره بروجردی» كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد‏
۲۵ 💠 *«رهاورد زیارت»* 🍃 پیامبر اکرم فرمود: 🔆 *«بزودی پارۀ تن من در خراسان دفن می‌شود. هر گرفتار و گنه‌کاری که او را زیارت کند خداوند گرفتاری‌اش را برطرف می‌کند و گناهانش را می‌آمرزد.»* 📙 عیون اخبار الرضا، ج۲ ،ص۲۵۷ 🍃 رسول گرامی اسلام، امام رضا علیه‌السلام را «پاره تن» و «بضاعت» خود خواند. پیش از این تنها یگانه دختر خویش، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها‌ را با این عنوان معرفی کرده بود: 🔆 *«فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي»* 🔆 *«فاطمه پاره تن من است.»* 📙 شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج۳، ص۳۰ ✍🏼 عنوان خاص «بضعه» که در زبان عرب به‌معنای «پاره تن»، و «سرمایه» است، تنها به این دو نور مقدس از خاندان رسول اکرم اختصاص یافته است. ✅ آری! امام رضا علیه‌السلام، بضاعت، سرمایه و پارۀ تن رسول خداست. بی‌جهت نیست که در بدو ورود به بارگاه رضوی از رسول خدا اجازۀ حضور می‌طلبیم و به ایشان عرض ادب و ارادت می‌کنیم. 🍃 این حریم قدسی خانه‌ای از خانه‌های رسول خداست که میوۀ دل ختم‌الانبیا به خاک آن شرافت بخشیده است. 🍃 پارۀ‌تن حبیب خدا، مُهر عزّت به خطّۀ خراسان نهاده است و عطر نبوی را به مشام زوّار این حریم می‌رساند. ✨ *یا ثامن الائمه شاها به ما نگاهی از ما مپوش دیده هرچند گاه گاهی شاهنشهی و شاهان بر درگهت گدایند مهرت به سینه ما بهتر ز تاج شاهی* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🎉 *کتاب‌های استاد زهره بروجردی* در سی‌و‌پنجمین دورۀ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 💠 در دو بخش حضوری و مجازی 🗓️ ۱۹ الی ۲۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ 📌 نشانی غرفه: مصلی امام خمینی(ره)، راهروی ۳، غرفۀ ۳ (آرام دل) ♦️ نمایشگاه مجازی: book.icfi.ir 📍 منتظر حضورتان هستیم. 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام