eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فراز ۵٨ هر روز یک فراز از دعای جوشن کبیر را به جهت رفع موانع ظهور قرائت کنیم
۴ 💠 *احرام* 🕋 مُحرم شدن از اولين اعمال حج است.گام نخست در احرام‌، جداشدن از ظواهر دنياست. بايد در احرام، لباس ذلت دنيا را از تن بيرون آوريم و خلعت عزّت عبوديت بر تن كنيم، *لباس معصيت بيرون آوريم و لباس طاعت بپوشيم*. 🔹🍃 حج نوعي مرگ اختياري و سفر به قيامت است از اين رو لباسش به رنگ لباس قيامت است . 🍃🔹 هركس در اين سفر، زمان احتضار خود را ادراك مي‌كند و از تعلقاتش جدا مي‌شود و به اختيار مي‌ميرد، خود را كفن مي‌كند و در «تلبيه» در پاسخ به حق لبيك مي‌گويد. 🔹🍃 آرامش خاطر در احرام به سبب جلوه‌گري هاي پي درپي محبوب است،حضور در اين فريضه چنان نيرويي به بنده مي‌بخشد كه شرمندۀ بي‌معرفتي خويش نیست. او باور دارد كه وافدِ بر صاحبخانۀ كريم است. صاحب خانه‌اي كه بدون چشمداشت می‌بخشد و هر لحظه دست خالي مهمان خويش را پُر مي‌كند. 🕋 *آغاز مناسك از ميقات، شايد به جهت آن است كه حاجي فضا و زمان مناسبي را بيابد تا دستان خالي خويش را به محبوب نشان دهد* و بگويد : ▫️من به سرچشمۀ خورشيد‌نه‌خود‌بردم راه ذره‌اي بودم و عشق تو مرا بالا برد ◻️ اين لباس به خودي خود قداست دارد زيرا انسان زميني با نيت احرام و پوشيدن آن، آسماني مي‌شود. 🔶🔸 *لباس احرام مانند تمام اعمال حج ظاهري دارد و باطني*. 🔸 ظاهرآن آدابي دارد كه بايد رعايت شود و باطنش به گفتۀ اهل دل آن است كه هيچ نام و نشاني از فرد باقي نمي‌گذارد. 🔸 اين لباس به رنگ لباس‌هاي دنيوي نيست، بلكه رنگ و بوي آخرت و وصال به مولا را در دل‌ها زنده مي‌كند. 🔸 احرام، لباس بندگي و لباس کار بنده است. 🔸 حاجی با پوشيدن لباس احرام، از خدا مي‌خواهد با اين لباس براي خدمتگزاري او كمر همت ببندد. با پوشيدن لباس كار، بيكاري درحج معنا ندارد. 📚 «كتاب جرعه‌اي از بيكرانه‌هاي حج، اثر استاد زهره بروجردی» كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد‏
۲۵ 💠 *«رهاورد زیارت»* 🍃 پیامبر اکرم فرمود: 🔆 *«بزودی پارۀ تن من در خراسان دفن می‌شود. هر گرفتار و گنه‌کاری که او را زیارت کند خداوند گرفتاری‌اش را برطرف می‌کند و گناهانش را می‌آمرزد.»* 📙 عیون اخبار الرضا، ج۲ ،ص۲۵۷ 🍃 رسول گرامی اسلام، امام رضا علیه‌السلام را «پاره تن» و «بضاعت» خود خواند. پیش از این تنها یگانه دختر خویش، حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها‌ را با این عنوان معرفی کرده بود: 🔆 *«فَاطِمَةُ بَضْعَةٌ مِنِّي»* 🔆 *«فاطمه پاره تن من است.»* 📙 شرح الأخبار في فضائل الأئمة الأطهار، ج۳، ص۳۰ ✍🏼 عنوان خاص «بضعه» که در زبان عرب به‌معنای «پاره تن»، و «سرمایه» است، تنها به این دو نور مقدس از خاندان رسول اکرم اختصاص یافته است. ✅ آری! امام رضا علیه‌السلام، بضاعت، سرمایه و پارۀ تن رسول خداست. بی‌جهت نیست که در بدو ورود به بارگاه رضوی از رسول خدا اجازۀ حضور می‌طلبیم و به ایشان عرض ادب و ارادت می‌کنیم. 🍃 این حریم قدسی خانه‌ای از خانه‌های رسول خداست که میوۀ دل ختم‌الانبیا به خاک آن شرافت بخشیده است. 🍃 پارۀ‌تن حبیب خدا، مُهر عزّت به خطّۀ خراسان نهاده است و عطر نبوی را به مشام زوّار این حریم می‌رساند. ✨ *یا ثامن الائمه شاها به ما نگاهی از ما مپوش دیده هرچند گاه گاهی شاهنشهی و شاهان بر درگهت گدایند مهرت به سینه ما بهتر ز تاج شاهی* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
🎉 *کتاب‌های استاد زهره بروجردی* در سی‌و‌پنجمین دورۀ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 💠 در دو بخش حضوری و مجازی 🗓️ ۱۹ الی ۲۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ 📌 نشانی غرفه: مصلی امام خمینی(ره)، راهروی ۳، غرفۀ ۳ (آرام دل) ♦️ نمایشگاه مجازی: book.icfi.ir 📍 منتظر حضورتان هستیم. 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
۲۰ 🔆 *«وَ ذُرْنا عَنْ مَوارِدِ الْهَلَكَةِ، فَاِنَّا بِعَيْنِک وَ فى‏ كَنَفِک و لَکَ»* 🔆 «خدایا ما را از پرتگاه‌هاى هلاکت بازدار! زیرا ما در تحت توجه تو و در کَنَف حمایت تو و از آن توئیم.» 🔷 در دعای ابوحمزه می‌خوانیم: *خدایا! مرا به خود واگذار مکن، اگر مرا به هوای نفس واگذاری، هیچ چیز از من باقی نمی‌ماند.* ✍ هوای نفس سوء اختیار من است و اراده‌های تو حُسن‌اختیار. 💢 هر کجا من تصمیم‌گیرنده هستم، هلاکتم مهیا می‌شود. 🔰 *ما فقط در یک موضع حق اراده و تصمیم‌گیری داریم و آن انتخاب خدای مدبرالامور است.* در بقیه موارد باید امور را به خدا واگذار کنیم و او را مبدأ اوامر و نواهی بدانیم. ✳️ *خدایا! من همیشه مقابل چشمان تو هستم و برای اینکه از محدودۀ بندگی جدا نشوم به ربوبیت تو نیاز دارم.* ✅ «لَک» در این فراز اشاره به این است که من، مال خودت هستم. ❇️ خدایا! چطور مرا رها می‌کنی در حالی که من مِلک تو هستم؟ می‌دانم عیوبی دارم؛ اما *اگر قرار باشد اصلاحاتی روی من صورت گیرد فقط باید به دست تو باشد.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
📣📣📣📣📣📣 https://survey.porsline.ir/s/mRQF7Ql لینک پرس لاین کلاس زندگی سالم👆 ---------------------------------------- https://survey.porsline.ir/s/V11wIre لینک پرس لاین کلاس امام زمان شناسی👆
💠 *«مصادیق تکریم»* 🔹۳. *شکر منعم.* ✅ *از جـمله مراتب احترام و حفظ حـرمت هـر شخصی، انجام هر کاری است که احتمال می‌رود مراد او باشد،* لذا واجب است برای حفظ احترام و تجلیل - که عقلا در حق خداوند واجب کرده‌اند - نسبت به انجام هر تکلیفی که صدور آن را از جانب خداوند احتمال می‌دهیم، مبادرت کنیم؛ زیرا خدای متعال به حسب ادراک عقل عملی بر ما حق اطاعت دارد و این حق تنها به تکالیف قطعی منحصر نمی‌شود؛ بلکه شامل کلیۀ تکالیفی است که احتمال صدور آن از طرف خداوند در بین است. ✅ انسان بـاید در تـمام مراتب؛ چه اینکه آن چیزی که خداوند عطا کرده کم باشد یا بسیار، مراتب شکرگزاری را بجای آورد. 🍃 امام علی علیه‌السلام در این زمینه می‌فرماید: 🔆 *«اَلکَرِیمُ یَشْکُرُ الْقَلِیلَ وَ اللَّئِیمُ یَکْفُرُ الْجَزِیلَ»* 🔆 *«کریم به عطای کـم شـکر می‌گذارد و شخص پست، زیاد را نیز کفران می‌کند.»* 🔸 بنابراین، یکی از مصادیق کرامت، شکر منعم است و یکی از مصادیق تشکر از خداوند، سر به سجده گذاشتن؛ 🍃 چنانکه حضرت در خطبه قاصعه می‌فرماید: «🔆 *خدای سـبحان بـرای اینکه انسان را تکریم کند، می‌گوید: گرامی‌ترین اعضا را به خاک بسایید تا به کرامت برسید!»* 🔸 و این خود یکی از بهترین راه‌های شکر منعم است؛ وگرنه: ✨ *از دست و زبان که برآید کز عـهدۀ شـکرش بـه درآید* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
💠 *«موانع عزت نفس»*۳ 💢 *«درگیر شدن با مردم»* 🔆 *«إيّاک و مُشارَّةَ النّاسِ؛ فإنَّها تَكشِفُ العَورَةَ و تَذهَبُ بِالعِزِّ»* 🔆 *«از دشمنى كردن با مردم بپرهيز؛ زيرا اين كار عيب نهفته را آشكار ميسازد و عزّت و احترام را از بين مى‌برد»* 📙 اصول كافى، ج ۳، ص۴۱۱ 💢 درگیر شدن با دیگران، تأثیر مستقیم بر عزت نفس دارد؛ زيرا در جدل، امور پنهان آشکار می‌شود. 🔷 خدای سبحان همۀ بندگان باارزش ومعتبرآفریده است؛ اما اعتبار کسی که به درگیری و جدل معروف است، در انظار مردم کاهش می‌یابد. 🔷 اکثر اوقات ما آغازگر جدل نیستیم! اما دیگران می‌خواهند شر به پا کنند و واکنش ما را برانگیزند تا عزت نفس ما خدشه‌دار شود! ✅ *رفتار حلیمانه با اینگونه افراد به نفع خود ماست و موجبات عزت نفس ما را فراهم می‌کند.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
فراز ۵۹ هر روز یک فراز از دعای جوشن کبیر را به جهت رفع موانع ظهور قرائت کنیم
حج ۵ 💠 *ميقات* 🔷🍃 *ميقات ، مكان و زمان قرار و مقدمۀ عاشقي است*. ميقات كورۀ عشقي است كه نيت‌ها درآن از هر ناخالصي پاك مي‌شود و انجام مناسك روان‌تر، راحت‌تر و دلنشين‌تر مي‌شود. 🍃🔷 ما در ميقات نيت مي‌كنيم، مُحرم مي‌شويم و سفري از دنائتِ طبيعت به روحانيت فطرت آغاز مي‌كنيم . 🔶🔸 در شروع اين سفر بايد مَحرم شوی تا مُحرم شوی، بايد دل را به ذات مقدس ربوبي بسپاری تاحضرت حق تو را از هر آلودگي و رذيله‌اي پاك كند ومَحرم‌ات نمايد. 🔸 *اولين وظيفه* در ميقات *ترك تعلقات* است؛ بایستی چشم بر موجودي‌هاي خويش ببندی و تمام توجه‌ات را به سوي معشوق معطوف داری كه او غني و صمد است. 🔹 *ميقات، قربانگاه منيت‌هاست*. هرآنچه زائر قبل از ورود به ميقات آماده كرده است، همگي درآنجا ذبح مي‌شود و *ذره‌اي از دست‌آوردهاي شخصي‌اش باقي نمي‌ماند*. 🍃 *مسجد شجره که محل احرام است بارها به قدوم مبارک پیامبر و اهل بیت متبرک شده است*؛ بنابراین بهتر است هریک از ما در خلوت میقات به وجود مقدس پیامبر متوسل شویم و از این پدر مهربان بخواهیم ما را دست خالی برنگرداند. 🍃 مسجد شجره زادگاه *اسماء بنت عمیس* است ایشان خادمه حضرت زهرا بودند پس برای خادمی اهل بیت باید از همین مکان آغاز کرد، باید توسلی به اسماء داشت؛ زیرا ایشان مددکار و مُعین خوبی در این سفر، برای هر خواهانی است. 📚 «كتاب جرعه‌اي از بيكرانه‌هاي حج، اثر استاد زهره بروجردی» ‏ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
۶۷ 🔷 اين‌بار سخن از معروفی است که در ميان عموم افراد معمولا منکر شناخته می‌شود! 🔆 *«مُحَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَ الَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَماءُ بَيْنَهُمْ تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً يَبْتَغُونَ فَضْلًا مِنَ اللَّهِ وَ رِضْواناً سِيماهُمْ فِي وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ السُّجُودِ...»* 🔆 *«محمّد، رسول خداست و كسانى كه با او هستند، بر كفّار، سخت و در ميان خودشان مهربانند. آنان را پيوسته در ركوع و سجود مى‌بينى، كه فضل و رضوان را از خدا مى‌جويند، نشانه آنان در رخسارشان از اثر سجود نمايان است.»* 📗 سوره فتح، آیه ۲۹ 🔷 همراهان پیامبر در برابر کفار بسیار سخت ومحكم‌اند و در کنار مؤمنان بسیار مهربان‌اند و موجبات رشد یکدیگر را فراهم می‌کنند. نشانه و علامت آنان اين است که هميشه در حال عبادت‌اند، بر نماز مواظبت دارند و در معنویات و کمالات زیاده‌طلب‌اند و خواهان خشنودی خداوند سبحان. علامت سجده بر پیشانی آنهاست. 🔶🔸 در آیه به نکته مهمی اشاره شده‌ است: 🔸 ۱. علامت سجده معروفی است که معمولا در بین جوامع مذهبی پذیرفته نیست. علامت سجدۀ خالصانه با تظاهر و ریا متفاوت است. 🔸 *بيشتر وقتها اثر سجود بر پیشانی نشان از عبادتی خالصانه و مستمر است و گاه مشخصۀ افراد خاص.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
📌متن پرسش👇 هیچگاه درک نکردم چرا کافری که بیمار می شود، دچار عذاب الهی شده و مسلمانی که بیمار می شود درچار آزمون الهی شده ...! مرض که یکیست ! شاید تفاوت در نگرش انسانهاست ... جهل نرم ترین بالشی است که انسان می تواند سر خود را روی آن بگذارد و بخوابد 📌پاسخ پرسش👇 🔷️ بسم الله الرّحمن الرّحیم 🔶️ اگر واقعا کسی چنین مطلب ساده‌ای را درک نکرده باشد نشان از جهل وی دارد. عدم درک صحیح نشان از نادرست بودن چنین آموزه‌ی حکیمانه‌ای ندارد. 🔶️ در آیات و روایات فراوانی به این مطلب اشاره شده است. برای مثال: امیرالمؤمنین علیه السلام: إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة/ بلا برای ظالم ادب نمودن و تنبیه کردن است؛ برای مؤمن امتحان است؛ برای انبیاء درجه است و برای اولیاء کرامت. (بحار الأنوار، ۶۴، ۲۳۵) امام رضا (علیه السلام): بیماری برای مؤمن مایه تطهیر و رحمت است و برای کافر مایه عذاب و لعنت، و بیماری همواره گریبان گیر مؤمن است تا آن که دیگر هیچ گناهی در وجود او باقی نماند. (بحارالانوار، 78، 193). 🔶️ چنین امری وابسته به خواست و مشیت الهی است. اگر بلائی بر کافر و ظالم نازل شود خواست خداوند بر این قرار گرفته تا او را دچار عقوبت گناهانش کند و عذابش نماید. اما وقتی بلائی بر مسلمان و مؤمن نازل شود برای این می‌تواند باشد تا آزمایش شود و در صورت موفقیت در امتحان و صبر کردن ترفیع مقام پیدا کند و به پاداش الهی برسد. 🔶️ در امور دنیوی نیز چنین امری مشاهد می‌شود. مثل معلمی که از دانش‌آموزان خود پرسشهای مشکلی می‌پرسد. این سؤالات برای دانش‌آموز تنبل موجب ناراحتی و عذاب و مردودی است؛ اما برای دانش‌آموز زرنگ موجب خوشحالی و گرفتن نمره‌ عالی و رسیدن به مدارج بالای علمی است. پرسشها مشترک است اما برای هر دانش‌آموزی عواقب خاص خود را دارد. در مورد بیماری نیز چنین است؛ بیماری کافر و مؤمن یکی است اما چون علل مختلفی دارد عواقب متفاوتی نیز دارد. ---------------------------- ☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
🎉 *کتاب‌های استاد زهره بروجردی* در سی‌و‌پنجمین دورۀ نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران 💠 در دو بخش حضوری و مجازی 🗓️ ۱۹ الی ۲۹ اردیبهشت ماه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ 📌 نشانی غرفه: مصلی امام خمینی(ره)، راهروی ۳، غرفۀ ۳ (آرام دل) ♦️ نمایشگاه مجازی: book.icfi.ir 📍 منتظر حضورتان هستیم. 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
محضر امام حسین علیه‌السلام ۱ 💠 *«آرامش روحی، ثمرۀ امانت‌داری»* ✍ امام حسین علیه‌السلام فرمود: 🔆 *«الْأَمِينُ آمِنٌ»* 🔆 «کسی که امانت‌دار است؛ آرام است.» 📔نزهة الناظر و تنبیه الخاطر، ص۸۴ 🔷🔹به‌میزانی که افراد امانت‌دار باشند؛ آرامش روانی بیشتری خواهند داشت. امانت اعم از امانت‌هایی‌ است که گاهی افراد به یکدیگر می‌دهند و امانت‌هایی که خداوند به هر فرد عطا کرده است. 🔸 عمر، مال، سلامتی جسمی، همسر و فرزندان و… همگی امانت‌های الهی هستند. 🔹 *بخشی از ناآرامی‌های روحی افراد به این دلیل است که یا امانت‌دار نبوده‌اند یا در امانت‌داری کوتاهی کرده‌اند.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام