٢٩
#اسرار_حج
""مشعرالحرام ""
مشعر را هم خانواده با شَعر و شعور دانسته اند.
شعر به فتح شین به معنای مو است و شاید مشعر از آن رو مشعر نامیده شده که تمام معارف در آنجا چون مو ظریف و دقیق اند.در مشعر باید دقت داشت مبادا در محل شعور قرار گیریم اما در زمره "لا یشعرون" باشیم.
تمام بخشیده شدگان و به معرفت روزانه رسیده های عرفات، در بیابانی به نام مشعر یا مزدلفه وارد می شوند تا بر سفره معرفت دیگری که خداوند در شب تدارک دیده، بنشینند.
مزدلفه از زلف به معنی نزدیک بودن است زیرا قلوب مومنین در عرفات چنان به هم گره خورده که فاصله و تفرقه ایی در میان نیست و به لطف حضرت ولیعصر، آرامش و نزدیکی قلوب به یکدیگر تداوم میابد.
ابن عربی می گوید: اگر کسی در چنین فضایی توفیق قرب را نیابد در حقیقت حج نکرده است زیرا حج هجرت از تمام رذایل به سوی کمال است.
مشعر، کلاس شبانه و تکرار درس عاشقی است.
در مشعر تمام حجابها و تعلقاتی که میان من ومولایم فاصله انداخته و سبب شده در غیبت او بمانم را به سنگریزه ایی بدل می کنم وآنرا بر شیطان نفس می زنم تا از اسارتش آزاد شوم.
همه در مشعر و در آن تاریکی نورانی ، سنگریزه جمع می کنند تا در سرزمین منی بدون اسلحه حضور نیابند، اسلحه ایی علیه نفس اماره.
عرفات و مشعر دو مهمان سرای محبوب اند یکی در روز برپا می شود ودیگری در شب ، مهمان می پذیرد. اما در هردو مقصد یکی است در هردو باید دست به دامن مولی زد و بندگی کرد و در هر دو ضیافت باید از زمین مادی به سوی آسمان عقل و عشق پرواز کرد.
سید حیدر آملی می گوید: در مشعر، مشاعر تحت سلطه حق قرار می گیرند و زبان و تمام اعضاء و جوارح خدایی می شوند.
مشعر داستان بیداری شبانه عاشق در محضر معشوق است او در شب آمده تا بگوید اگر همه عالمیان به خواب روند ، اما من از شوق دیدار چشم برهم نمی گذارم.
مشعر را از کلمه شعور واز کلمه اشعار نیز مشتق کرده اند.
شعور همان معرفتی است که در مشعر از سوی محبوب به مهمان عطا می شود و اشعار به معنای علامت و نشانه است. چشم حقیقت بین درمشعر، علایم و نشانه هایی می بیند که از آن بی نشان عالم خبر میدهد.خبری از عَلَم المنصوب، خبری از رکن عالم هستی ، خبری از مهدی فاطمه، گویا آنها در شب مشعر ندبه میخوانند و فرازهای آن را با چشم دل می بینند.
وقوف در مشعر به دو نیّت نیاز دارد: نیت با شعور شدن و نیت با شعار ماندن.
در مشعر حاجی خود به جمع آوری سنگریزه می پردازد که مستحب است سنگریزه در رنگهای مختلف و بکر و دست نخورده باشد یعنی هرکس خود واقف بر عیوب خویش است و خود باید آنرا شناسایی کند و به قصد نابود کردنشان مسلح شود.
و تغییر رنگ به این دلیل است که هرکس گرفتار عیوب و رذیله های متفاوت است.
و بکر و دست نخورده بودن سنگ به این دلیل است که هرکس ترفندهای مختلفی را نسبت به دشمن بکار برد تا دشمن را با ترفند بکر و مخصوص به خود نابود کند.
ادامه دارد
استاد بروجردي
كتاب جرعه ايي از بيكرانه هاي حج
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
📣📣📣📣📣📣📣
#قرباني_عيد_قربان
نام صاحب حساب : خيريه علميه السلطان علي ابن موسي الرضا ع
نام بانک : بانک پاسارگاد
شماره حساب : 223.115.15292699.4
شماره کارت : 5022297000229661
شماره شبا : IR300570022311515292699004
♦️موسسه خيريه علي بن موسي الرضاعليه السلام شماره ديگري جهت قرباني عيد قربان ندارد.
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #هم_خوانی_روزانه_خطبه_غدیر
🎧 صوت 29
⚡️ #مبلغ_غدیر_باشیم
#واقعیتهای_تلخ_و_شیرین۸۲
💢 *«شرک پس از توحید؛ واقعیتی تلخ»*
🔆 *«قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ»*
🔆 *«بگو: خداوند شما را از اینها، و از هر مشکل و ناراحتی، نجات میدهد؛ باز هم شما برای او شریک قرار میدهید! [و راه کفر میپویید.]»*
📗 سوره انعام، آیه ۶۴
‼️ *گاهی در گذر زمان فردِ موحد دوباره مشرک میشود.*
💢 خدای سبحان توفیق موحد شدن را در لابهلای گرفتاریها فراهم میکند و فقط روی یکی حساب باز میکردیم و سر سفرۀ توحید مینشستیم؛ اما *گرفتاریها که مرتفع شد، لطف خدا را فراموش میکنیم* و پس از مدتی روی مدرک، مقام و مال حساب باز میکنیم و مشرک میشویم!
⬅️ به همین جهت درخواست ما از خدا این است:
🔆 *«عَمِّرْنی ما كانَ عُمری بِذْلَةً فی طاعَتِكَ، فإذا كانَ عُمری مَرتَعاً لِلشَّيطانِ فَاقبِضْنی»*
🔆 *«خدایا، عمر مرا تا زمانی که صَرف طاعت تو شود طولانی کن و هرگاه عمرم چراگاه شیطان شود و شیطان جولان میدهد و اسباب مختلف را به چشمم میآورد تا تو را نبینم، جانم را بگیر.»*
📙 صحیفه سجادیه، دعای مکارم الاخلاق
✅ از خدای سبحان میخواهیم هر چهقدر بیشتر عمر میکنیم، نسیم توحید بیشتر در زندگی ما بوزد و فقط لطف و عنایت و رحمت او را ببینیم.
‼️ *واقعیت تلخ این است که با زیاد شدن عمر، خدای ناکرده مشرک شویم. علامتش هم این است که از دیگران توقع داریم! به همین جهت پیری دورۀ سختی است؛ چون خطر مشرک شدن و متوقع بودن وجود دارد!*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#ضیافت_سلطان ۳۳
💠 *«امامی شاکر پرور»*
🔰 در دعای بعد از زیارت حضرت امام رضا علیهالسلام آمده است:
🔆 *«فَمَتی تُحصی نَعماِئکَ یا إلهی»*
🔆 *«پس کِی توان نعمات تو را شمارش کرد ای خدای من.»*
🔷 پس از تشرّف خدمت امام رئوف چنان معرفتی نصیب زائر میشود که خود را غرق در نعمت مییابد و باور دارد که خدای سبحان با عنایت خویش امورات او را کفایت میکند و نعمت را در حق او به اتمام رسانده است و زائر خود را از عهدۀ شکر عنایات و نعمات الهی عاجز میداند.
🔷 مشاهدۀ کثرت نعمات، خود نعمت دیگری است که موجب سرور و فرح آدمی میشود که حقّاً این امر با حضور در محضر حضرت فرحة القلوب میسّر میشود.
🍃 حضرت امام رضا علیهالسلام نگاه زائر خود را بر الطاف حضرت حق متمرکز میکند.
✅ با بیان دیگر میتوان گفت *سیرۀ امام رضا شاکرپروری است *و نام انسان پس از زیارت بامعرفت حضرت، در زمرۀ شاکرین درگاه ربوبی ثبت میشود.
❇️ علیّبنموسیالرّضا! امام رئوف و مهربانم!
✅ حضور در حریم امن شما دیدگانم را بر گسترۀ نعمات الهی گشوده است چرا که *من ریزهخوار سفرۀ سلطانیتان هستم.* رعیت این درگاهم و در تمام صحنههای زندگی به طفیل شما اکرام و انعام خدای سبحان را دریافت کردهام.
📚 «گزیدهای از کتاب ضیافت سلطان، اثر استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
🔰به مناسبت سالروز درگذشت آیتالله حاج شیخ محمدحسین غروی اصفهانی (معروف به کمپانی) رحمةاللهعلیه، از اساتید حضرت آیتالله بهجت قدسسره؛ ۵ ذیحجه ١٣۶١ق.
✅ حضرت آیتالله بهجت قدسسره:
📝 مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد حسین غروی اصفهانی اهل مراقبه، سکوت و محاسبه بود.
🔸پیوسته در فکر بود سخن به ندرت میگفت. در مجالس و محافل که بین علما بحثی در میگرفت سکوت میکرد.
🔹در هر جای مجلس که خالی بود مینشست و بسیار متواضع، خوش اخلاق و آرام بود.
🔻با آنکه ثروت فراوانی از پدرش – که از تجّار معروف و سرمایه دار کاظمین بود – به او رسیده بود همه را به فقرا و طلّاب داد و خود چیزی نداشت.
📚 فریادگر توحید، ٨٣
#دعای_یستشیر ۲
💠 *«الْحَقُّ الْمُبينُ»*
🔷 دومین ویژگی ملک، مُبین به معنی آشکار است.
✍🏼 «مبین» بهمعنای اظهار کننده، بیان کننده و واضح کننده است.
🔷 خدای سبحان خود، سلطنتش را اظهار و در عالم آشکار
میکند. سلطنت او در همۀ عوالم مخفی و پنهان نیست؛ سلطانی است که علی الدوام سلطنتش را بر همۀ رعایا ظاهر میکند.
🔶🔸 *در مبین چند نکته مطرح است:*
🔸 ۱. همۀ رعایا از سلطان بودن خدا باخبر هستند، گرچه اظهار زبانی نداشته باشند؛ چون او خود سلطنت را اظهار کرده پس بر احدی مخفی نیست.
🔸 ممکن است سوال شود افراد زیادی خدا را قبول ندارند! پاسخ میدهیم *فطرتشان میداند خدا سلطان است؛* اما طبیعت بر روی فطرت پرده کشیده و ظاهرا آن را انکار میکنند؛ ولی به هنگامۀ اضطرار به او مراجعه میکنند و فطرت و نهاد آنان شکوفا میشود.
✍🏼 معنای دیگر مبین، واضح کننده است؛ به این معنا که *خدای سبحان حق را واضح کرده است:*
✅ «الْمَلِک الْحَقُّ الْمُبينُ» نه فقط سلطنت؛ بلکه حقانیت خود را در عالم اظهار میکند و پهنۀ سلطنت حق او بر احدی مخفی نیست.
✅ حق واضح و آشکار است، پنهان نیست و حتی مردمی که در ظاهر انکار میکنند در باطن و در خلوت بر نفس خود بصیرت دارند.
✅ حقانیت خدای سبحان و امر حق بهواسطۀ آن سلطان، دائم توضیح داده و اعلام میشود.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام