eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
2هزار دنبال‌کننده
11.3هزار عکس
1.3هزار ویدیو
161 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
4.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
☝️نكات قابل توجه در مورد بحث شهادت در اهل سنت
۲۰۲ 📔 *آیۀ ۸۳* 🔆 *«وَتِلْكَ حُجَّتُنَا آتَيْنَاهَا إِبْرَاهِيمَ عَلَى قَوْمِهِ نَرْفَعُ دَرَجَاتٍ مَنْ نَشَاءُ إِنَّ رَبَّكَ حَكِيمٌ عَلِيمٌ»* (این است حجّتی که ما ابراهیم را بر قومش دادیم. ما هر که را بخواهیم به درجات رفیع بالا می‌بریم، که خدای تو به نظام و صلاح عالمیان آگاه و داناست.) 🔷🔹 *تدبر در آیه:* 🔹۱. خدای سبحان در این آیه احتجاج توحیدی و گفتگوی مستدل ابراهیم با قومش را آموزش می‌دهد. پس اگر حضرت ابراهیم نفوذ کلامی داشته به‌واسطۀ داده‌های خدا به او بوده است و ابراهیم نمی‌توانست به تنهایی چنین برخوردی با قوم خود داشته باشد. 🔹۲. اثبات حق توسط خود حق انجام می‌شود و غیر حق نمی‌تواند اثبات حق کند. 🔹۳. «من» ناقص است و نمی‌تواند کامل را اثبات کند بنابراین حرف حق از کسی صادر می‌شود که منیتی از او باقی نمانده باشد. 🔹۴. کار خدای سبحان ترفیع درجه و بالابردن است؛ اما دو کد باید لحاظ شود: 🔻دل را به خدا بدهیم 🔻اهل یادگیری باشیم 🔹۵. مربی ما حکیم است و حکیم پرور نیز هست و می‌داند رفعت را نصیب چه کسی بکند. 🔹۶. *به میزانی که موحد باشیم و از غیر حق جدا شویم، بالا می‌رویم و رفعت پیدا می‌کنیم.* 🔹۷. اگر حضرت ابراهیم به این درجات رسید به‌دلیل موحد بودن و حسن خلقش با مردم بود یعنی با خدا، با خلق بود و با خدا، کنار خلق بود. (نه به تنهایی، قید با خدا مهم است) در غیر اینصورت نمی‌توانست خلق کافر را تحمل کند. 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» کلاس تفسیر قرآن ۸۳/۸/۹ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ👇 https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
🟥🟥🟥🟥🟥🟥 * باسلام واحترام جهت اطلاع: امروز جمعه ١٢/مرداد ماه موسسه تعطيل است و مراسم سوگواري اباعبدالله (ع) حضوری ومجازی برگزار نمي‌شود.* 💠واحد برگزاري مراسم
9⃣2⃣1⃣❔آیا سوره ای از قرآن به نام امام حسین است ❗️برخی میگویند سوره سوره امام حسین است آیا حقیقت دارد ❕❕ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3216 0⃣3⃣1⃣از یکی از این سوال پرسیده شده بود که من با جواب ایشان قانع نشدم . ❔خداوند متعال مى فرمايد: «وَلاَ تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَة» « خود را با دست خود به هلاکت نیفکنید » هر كس كه اين آيه شريفه و سيره حضرت امام حسين(عليه السلام) را قرائت كند به نظرش خواهد رسيد كه اقدام و روش حضرت امام حسين(عليه السلام) از نمونه هاى به هلاكت افكندن خود مى باشد زيرا ايشان به اختيار خود به سوى كشته شدن شتافت، پاسخ شما به اين موضوع چيست ❕❕ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3217 1⃣3⃣1⃣❔لطفا به این متن دهید ؛ امام صادق می گوید : هر کسی از مخالفین ما که خاک قبر حسين را بخوردد مانند دُنبه ذوب(آب) میشود 📙بحارالانوار ج98 ص 132 ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3218 2⃣3⃣1⃣آگفتن جملات من حسین یا سگ رقیه هستم بد است ❕ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/1559 3⃣3⃣1⃣این که شب جمعه شب زیارتی امام حسین علیه السلام است آیا دلیل دارد ❗️آیا راست است که خداوند و پیامبران به زیارت قبر امام حسین می روند ❕❕ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3219 4⃣3⃣1⃣چرا شیعیان لا اقل به کتب خود نمی کنند؟ در اسلام و حتی شیعه عزادازی نهی شده است اما چرا شیعه عزاداری می کند؟ 📚نام کتاب : الكافي- ط الاسلامية نویسنده : الشيخ الكليني جلد : 5 صفحه : 527 ✍از امام باقر شنیدم که می گفت : ایا می دانید معنای این گفتار خدا چیست که(لا یعصینک فی معروف یعنی در هیچ کار معروفی از تو نافرمانی نکنند)؟ پاسخ دادم : نه ؛ گفت : رسول خدا به فاطمه فرمود : 👈هنگامی که من مردم ، گونه بر من نخراش و موی خود را پریشان نکن و فریاد واویلا نده و 💥نوحه خوانی برایم بپا نکن💥👉. ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/2391 5⃣3⃣1⃣فلسفه حمل علم در ها چیست ❗️اصلا چه معنا و مفهومی در آن است که هیئات عزاداری از آن استفاده می کنند ❕❕ ⚫️ https://eitaa.com/Rahnamaye_Behesht/3220
❤️ اَللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى وَلِيِّكَ وَ ابْنِ أَوْلِيَائِكَ الَّذِينَ فَرَضْتَ طَاعَتَهُمْ وَ أَوْجَبْتَ حَقَّهُمْ وَ أَذْهَبْتَ عَنْهُمُ الرِّجْسَ وَ طَهَّرْتَهُمْ تَطْهِيراً، اللَّهُمَّ انْصُرْهُ وَ انْتَصِرْ بِهِ لِدِينِكَ وَ انْصُرْ بِهِ أَوْلِيَاءَكَ وَ أَوْلِيَاءَهُ وَ شِيعَتَهُ وَ أَنْصَارَهُ وَ اجْعَلْنَا مِنْهُمْ اللَّهُمَّ أَعِذْهُ مِنْ شَرِّ كُلِّ بَاغٍ وَ طَاغٍ وَ مِنْ شَرِّ جَمِيعِ خَلْقِكَ‏، وَ احْفَظْهُ مِنْ بَيْنِ يَدَيْهِ وَ مِنْ خَلْفِهِ وَ عَنْ يَمِينِهِ وَ عَنْ شِمَالِهِ وَ احْرُسْهُ وَ امْنَعْهُ أَنْ يُوصَلَ إِلَيْهِ بِسُوءٍ، وَ احْفَظْ فِيهِ رَسُولَكَ وَ آلَ رَسُولِكَ وَ أَظْهِرْ بِهِ الْعَدْلَ وَ أَيِّدْهُ بِالنَّصْرِ وَ انْصُرْ نَاصِرِيهِ وَ اخْذُلْ خَاذِلِيهِ وَ اقْصِمْ بِهِ جَبَابِرَةَ الْكُفْرِ وَ اقْتُلْ بِهِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنَافِقِينَ وَ جَمِيعَ الْمُلْحِدِينَ، حَيْثُ كَانُوا مِنْ مَشَارِقِ الْأَرْضِ وَ مَغَارِبِهَا وَ بَرِّهَا وَ بِحْرِهَا وَ امْلَأْ بِهِ الْأَرْضَ عَدْلاً وَ أَظْهِرْ بِهِ دِينَ نَبِيِّكَ عَلَيْهِ وَ آلِهِ السَّلاَمُ وَ اجْعَلْنِي اللَّهُمَّ مِنْ أَنْصَارِهِ وَ أَعْوَانِهِ وَ أَتْبَاعِهِ وَ شِيعَتِهِ وَ أَرِنِي فِي آلِ مُحَمَّدٍ مَا يَأْمُلُونَ وَ فِي عَدُوِّهِمْ مَا يَحْذَرُونَ إِلَهَ الْحَقِّ آمِينَ
💠 *«بازاندیشی»۲۳* 🔆 *«إِنَّ الَّذينَ آمَنُوا وَ الَّذينَ هاجَرُوا وَ جاهَدُوا في سَبيلِ اللَّهِ أُولئِكَ يَرْجُونَ رَحْمَتَ اللَّهِ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ»* 🔆 *«آنان که به دین اسلام گرویدند و از وطن خود هجرت نموده در راه خدا جهاد کردند اینان امیدوار و منتظر رحمت خدا باشند، که خدا بخشاینده و مهربان است.»* 📗 سوره بقره، آیه ۲۱۸ ⁉️ *باید در امیدواری خود بازنگری کنیم. آیا امیداوری ما بر مبنای شریعت است یا شریعت این نوع امید ما را قبول ندارد؟* 🔷 مبنای زندگی ما دیدن چشم‌انداز فرج است. قرار است آیندۀ ما زیباتر از اکنون باشد. بن‌بستی در میان نباشد. این نگاه موجب تحول می‌شود. اگر به‌دنبال اعتقادات درست تحولاتی در ما ایجاد شد، درواقع هجرت را محقق کرده‌ایم. 🔷 تحمل سختی‌ها سکوی رشد است. برای رسیدن به رفاه ابدی باید سختی را متحمل شویم. وقتی جدوجهد لازم را در زندگی پذیرا شدیم، می‌توانیم امیدوار به رحمت خدا باشیم. 🔷 خداوند پرده‌ای از مغفرت روی زندگی ما می‌اندازد و ما را به کمال می‌رساند، رشد می‌دهد و در یک جایگاه خاص قرار می‌دهد. 🔶🔸 *انسان امیدوار باید سه گام بردارد: ۱. اعتقادی؛ ۲. هجرت؛ ۳. اجرا.* 🔶🔸 *اگر می‌خواهیم انواع کمالات برای ما میسر شود و انواع عنایات را دریافت کنیم بایستی در این سه گام بازنگری کنیم.* ⁉️ آیا واقعا دلدادۀ حق‌ایم؟! بعد از دلدادگی از آنچه محبوب نمی‌پسندد، دوری می‌کنیم؟ آیا صادقانه خدا را دوست داریم؟ آیا تلاش لازم را برای قرب به محبوب انجام می‌دهیم؟ اگر تلاش می‌کنیم، خالصانه و صادقانه است؟ یا تلاش فقط برای برطرف شدن نیازهای مادی است. 🔷 تجدید نظر بر امیدواری‌ها نکته‌ای است که از آیه آموزش می‌گیریم. باید همیشه امیدوار باشیم؛ اما امید هم قاعده و قانون دارد. اگر قاعده‌اش را اجرا کردیم، نتیجه‌بخش است وگرنه مجازاً امیدواریم نه حقیقی. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام
✨️ *ما به او محتاج بودیم، او به ما مشتاق بود* عاشقانۀ دیگر دربارۀ کوه اُحُد است. پیامبر حتی سنگ را دوست داشت، اما کدام سنگ؟ از رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله سؤال کردند: چرا کوه اُحُد را تا این اندازه دوست دارید؟ پیامبر نگاهی به اُحُد کرد و پاسخ داد: «هَذَا جَبَلٌ يُحِبُّنَا وَ نُحِبُّهُ.» (این کوهی است که ما را دوست دارد، ما نیز دوستش داریم.) اینک درمی‌یابیم چرا از میان کوه‌های بسیاری که در اطراف مدینه وجود دارد، اُحُد مقتل شهداست، چرا حمزۀ سیّد‌الشّهدا در اُحُد مدفون است، چرا هرکس به مدینه می‌رود، باید از اُحُد نیز دیدن کند. 🍃 با شنیدن روایت عاشقی اُحُد به خود می‌گوییم از کوه کمتر نباشیم. کوه که سنگ است و پایین‌ترین درجۀ وجود را دارد، راه‌و‌رسم عاشقی را می‌داند... 📗گزیده‌ای از کتاب والشمس، فصل دوم، جلد ۳ 📲برای تهیۀ کتاب یا ارسال نظر پاسخگویتان هستیم در بله با نام کاربری: ‏@shorbetahoor در ایتا با نام کاربری: ‏@shorbetahoor در تلگرام با نام کاربری: ‏t.me/shorbetahoor تلفن تماس: 📱۰۹۲۰۲۲۹۵۳۹۲ 📞۰۲۱ - ۲۲۵۵۷۰۹۲ - ۲۲۵۴۲۶۹۵ 📍آدرس: تهران، خیابان شهید کلاهدوز(دولت)، بلوار کاوه، خیابان اخلاقی شرقی، خیابان جهانتاب، کوچۀ محبوبه دانش غربی، پلاک۱۲.
🔆 *«أَمْ تُرِيدُونَ أَن تَسْأَلُواْ رَسُولَكُمْ كَمَا سُئِلَ مُوسَى مِن قَبْلُ وَمَن يَتَبَدَّلِ الْكُفْرَ بِالإِيمَانِ فَقَدْ ضَلَّ سَوَاء السَّبِيلِ»* 🔆 *«آيا بنا داريد از پيامبرتان سؤالات و درخواست‌هايى (نابجا) بكنيد، آنگونه كه پيش از اين، موسى (از طرف بنى‌اسرائيل) مورد سؤال قرار گرفت، و هر كس (با اين بهانه‌جويى‌ها از ايمان سرباز زند و) كفر را با ايمان مبادله كند، پس قطعاً از راه مستقيم گمراه شده است.»* 📗 سوره بقره، آیه ۱۰۸ 💢 بعضی افراد ابتدا در مسیر میانه قرار دارند؛ اما بعد از مدتی از راه میانه منحرف می‌شوند! ⁉️ قرآن از ما سوال می‌کند: آیا شما می‌خواهید مانند بنی‌اسرائیل باشید و درخواست‌هایی که آنها از پیامبرشان داشتند، از پیامبرتان داشته باشید؟! 🔷 اگر چنین رفتاری مرتکب شوید ایمانتان را به کفر تبدیل کرده‌اید و از مسیر میانه منحرف شده‌اید! 🔷 بنی اسرایئل از معجزۀ ابطال سحر سحره که پیامبرشان حضرت موسی بر آنان عرضه کرد، راضی نبودند و علی‌الدوام درخواست معجزات جدیدی داشتند! 💢 *هرکس که علی‌رغم مشاهدۀ عنایات و الطاف خاص خداوند در انتظار معجزه و کرامت جدیدی است، از مسیر میانه منحرف شده است.* چنین درخواستی از ولیّ الله نه‌تنها موجب انحراف انسان می‌شود؛ بلکه سبب اذیت و آزار ولیّ خدا را نیز فراهم می‌کند.. 💢 مشاهده نکردن نعمات الهی و طلب کرامت و معجزۀ دیگر و اعطای نعمتی غیر از نعمات موجود، موجب انحراف از مسیر میانه می‌شود. درخواست کردن امری جدای از دعاست، روایات بسیاری توصیه به دعا کرده‌اند. 🔷 در محضر معصومین درخواست‌هارا در قالب دعا به ما آموزش می‌دهند؛ اما تعجیل در اجابت درخواست، منافات با رضای الهی و تسلیم به مقدرات است و موجب انحراف می‌شود. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا | تلگرام