*#ثبتنام_مرحله_اول_ترم_اول_سال_تحصیلی
١٤٠٣-١٤٠٤*
💠 با سلام و احترام
به اطلاع میرساند مهلت مرحله اول ثبت نام ترم اول سال تحصیلی ١٤٠٣-١٤٠٤ از تاريخ ١١/شهريور تا ٢٩/شهريور ماه میباشد.
🌺🌺🌺
*تخفیف ویژه مرحله اول ثبت نام*
(۱۱ تا ١٦شهريور )
💢 ویژه بانوان
🗓️ مدت زمان ترم اول سال تحصیلی از دوشنبه ٢/مهرماه تا چهارشنبه ٢٦/ديماه مي باشد.
🔹 شنبه
🔸 تفسير بخشي از آيات سوره حشر
🔸 تربیت اجتماعی ( صحيفه سجاديه)
🔹 دوشنبه
🔸 دستاوردهای ماندگار (نهج البلاغه)
🔸 برخی از راهكارهاي امام خميني (كتاب چهل حديث)
🔹 سهشنبه
🔸 شرح مثنوی معنوی
🔹 چهارشنبه
🔸 امام زمان شناسی (وظايف منتظر)
🔸شرح برخي از فرازهاي جوشن كبير
✳️ کلیه کلاسها توسط استاد زهره بروجردی برگزار میشود.
*لطفا برای ثبت نام بر روی لینک زیر انگشت بزنید* 👇
https://emamraoof.com/%D8%A7%D8%B7%D9%84%D8%A7%D8%B9%D8%A7%D8%AA-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D9%86%D8%A7%D9%85-%DA%A9%D9%84%D8%A7%D8%B3-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D8%B1%D9%88%D8%AC%D8%B1%D8%AF%DB%8C/
باتشکر
🌐 «واحدپشتیبانی ثبتنام موسسه علمیه السلطانعلیبنموسیالرضا علیهالسلام»
#شهادت_امام_رضا_علیهالسلام
🏴🏴🏴🏴
#ضیافت_سلطان۴۶
🔰 در دعای وداع حضرت عرض میکنیم:
🔆 *«وَ لَا زَاهِدٍ فِی قُرْبِکم»*
🔆 *«و نه بیرغبت به قرب شما.»*
🔰 زائر در این فراز اظهار میکند که به قرب به حضرات معصومین نهتنها بیرغبت نیست، بلکه مشتاق بازگشت به سوی این بزرگواران است.
🔷 در هنگام وداع از حضرات معصومین علیهمالسلام عرضه میدارد: اگر به دیار خود بازمیگردم به جهت میل و رغبتم به دیگری نیست، بلکه به سبب اطاعت امر شریعت باید بهسوی زندگی شخصی خویش بازگردم و به وظایف خود عمل کنم.
✍🏼 «زهد» بهمعنای آن است که فرد چیزی را ترک گوید و از آن اعراض کند.
🔷 او در این فراز اعلام میکند که حضور در حریم حضرات معصومین علیهمالسلام برایش بسیار لذّتبخش بوده است و از حضور در جوار این ذوات مقدس اعراض ندارد. بازگشت او نیز به دلیل ترجیح دیگری و اعراض از امام نیست.
❇️ مولایم!
شعلۀ اشتیاق من به حضور در محضر شما خاموش نمیشود و با هر دم و باز دم رغبت خود را برای بازگشت مجدد به حریم شما اظهار میکنم.
✨ *روی ندارم که روی از تو بتابم
زانکه چو روی تو در زمانه نیابم*
📚 «گزیدهای از کتاب ضیافت سلطان، اثر استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#نشر_مجدد
🔆متن شبهه :
چرا امام جواد با دختر مامون #ازدواج کرد؟مگر مامون قاتل امام رضا و دشمن اهل بیت نبود؟
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣ در کتاب #سیره_پیشوایان این پرسش چنین پاسخ گفته شده است ؛
مامون چون در میان یک سلسله تنگناها و شرائط دشوار سیاسی قرار گرفته بود، برای رهایی از این تنگناها، تصمیم گرفت خود را به خاندان پیامبر نزدیک سازد، و بر همین اساس با تحمیل ولیعهدی بر امام هشتم می خواست سیاست چند بعدی خود را به مورد #اجرا بگذارد.
2⃣ از سوی دیگر، عباسیان از این روش مامون که احتمال می رفت خلافت را از بنی عباس به علویان منتقل سازد، سخت ناراضی بودند و به همین جهت به مخالفت با او برخاستند و چون امام رضا #توسط مامون مسموم و شهید شد آرام گرفتند و خشنود شدند و به مامون روی آوردند.
3⃣ مامون کار زهر دادن به امام را بسیار سری و مخفیانه انجام داده بود و سعی داشت جامعه از این جنایت آگاهی نیابد و از همین رو برای پوشاندن جنایات خود تظاهر به اندوه و عزاداری می کرد، اما با همه پرده پوشی و ریاکاری، سرانجام بر #علویان آشکار گردید که قاتل امام جز مامون کسی نبوده است، لذا سخت دل آزرده و خشمگین گردیدند و مامون بار دیگر حکومت خویش را در معرض خطر دید و برای پیشگیری از عواقب امر، توطئه دیگری آغاز کرد و با تظاهر به مهربانی و دوستی نسبت به امام جواد-علیه السلام-تصمیم گرفت دختر خود را به حضرت تزویج کند تا استفاده ای را که از تحمیل ولیعهدی بر امام رضاعلیه السلام در نظر داشت از این وصلت نیز بدست آورد.
4⃣ بر اساس همین طرح بود که امام جواد علیه السلام را در سال 204 ه. ق یعنی یک سال پس از شهادت امام رضا-علیه السلام-از مدینه به بغداد آورد و به دنبال مذاکراتی که در جلسه #مناظره امام با یحیی بن اکثم گذشت ( دختر خود «ام الفضل » را به همسری حضرت در آورد.
5⃣ انگیزه های مامون ؛
این ازدواج که مامون بر آن اصرار داشت، کاملا جنبه سیاسی داشت و می توان دریافت که وی از این کار چند #هدف یاد شده در زیر را تعقیب می کرد ؛
1.با فرستادن دختر خود به خانه امام، آن حضرت را برای همیشه دقیقا زیر نظر داشته باشد و از کارهای او بی خبر نماند (دختر مامون نیز براستی وظیفه خبرچینی و گزارشگری #مامون را خوب انجام می داد و تاریخ شاهد این حقیقت است) .
2.با این وصلت، به خیال خام خویش، امام را با دربار پرعیش و نوش خود مرتبط و آن بزرگوار را به لهو و لعب و فسق و فجور بکشاند و بدین ترتیب بر قداست امام لطمه وارد سازد و او را در انظار عمومی از مقام ارجمند عصمت و امامت ساقط و خوار و #خفیف نماید.
3.با این وصلت علویان را از اعتراض و قیام بر ضد خود باز دارد و خود را دوستدار و علاقه مند به آنان #وانمود کند .
4.هدف چهارم مامون، عوام فریبی بود ، چنانکه گاهی می گفت: من به این وصلت اقدام کردم تا ابو جعفر-علیه السلام-از دخترم صاحب فرزند شود و من پدر بزرگ کودکی باشم که از #نسل پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم و علی بن ابی طالب-علیه السلام-است. اما خوشبختانه این حقه مامون نیز بی نتیجه بود زیرا دختر مامون هرگز فرزندی نیاورد و فرزندان امام جواد-علیه السلام همگی از همسر دیگر امام بودند.
📚مناقب آل ابی طالب ج4 ص 380
6⃣ اینها انگیزه های مامون از این ازدواج بود. حال باید دید امام جواد-علیه السلام-چرا با این ازدواج #موافقت کرد؟
از آنجا که بی هیچ شکی، امام اهداف و مقاصد واقعی مامون را از این گونه کارها می دانست و نیز می دانست که او همان کسی است که مرتکب جنایت بزرگ قتل پدرش امام رضا-علیه السلام-شده، به نظر می رسد که موافقت امام با این ازدواج عمدتا بر اثر #فشاری بوده است که مامون از پیش بر امام وارد کرده بوده است، زیرا ازدواجی اینچنین، تنها به مصلحت مامون بوده است نه به مصلحت امام ، نیز می توان تصور کرد که نزدیکی امام به دربار می توانست مانع ترور حضرت از طرف معتصم و عامل پیشگیری از سرکوبی سران تشیع و یاران برجسته امام توسط عوامل خلیفه باشد، و این، به یک معنا می توانست شبیه #قبول وزارت هارون از طرف علی بن یقطین یعنی نفوذ در دربار خلافت به نفع جبهه تشیع باشد.
📚سیره پیشوایان ، مهدی پیشوایی ، ص 584
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#شرح_دعای_یستشیر ۳۷
🔆 *«وَ حُکمُک عَدْلٌ»*
🔆 *«و حکم تو بر اساس عدالت است.»*
🔷 حاکم، حق را از باطل جدا میکند.
خدایا! تو هر جدایی که در عالم انجام میدهی عدل و بهجاست.
🔷 روزی در پیش داریم که یومالفصل است. افراد از یکدیگر جدا میشوند؛ یک گروه روسفید و یک گروه روسیاه.
❇️ خدایا! من از هماکنون اعلام میکنم به احکام و جدا کردنهای تو اعتراض ندارم.
🔷 عدل در برابر ظلم است؛ عدل یعنی هر کس سرجای خودش باشد و ظلم یعنی کسی که از جایگاه خود تعدی کرده است.
⁉️ چگونه میشود یک گروه سریع و مستقیم نزد اباعبدلله رفتند و اصحابالحسین شدند و ما هر روز به آنها سلام
میدهیم. یک گروه هم که خیلی سابقۀ تاریخی آنها درست بود، اصلا از مدینه با امام همراه نشدند!؟
🔷 «وَحُکمُک عَدْلٌ» یعنی همه چیز حساب و کتاب دارد و جایگاه هر کس حق است.
🔷 «وَحُکمُک عَدْلٌ»، یعنی حق اعتراض نداری! خدا بیجا کار نمیکند، همه کارهایش حسابشده است.
🔷 در نظام عالم نظم عجیب و غریبی حاکم است. به نظر ما بعضی امور آشفته است؛ اما در پازل خدا بسیار هم منظم است. اصلاً این قطعات باید اینگونه کنار هم قرار بگیرد.
به نظر ما بعضی تقدم و تأخرّها نابجاست؛ در حالیکه نزد خداوند بسیار هم بجاست!
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#حدیث_روز
🟩 *«هجرت پیامبر از مکه به مدینه»*
❇️ چند سال گذشت از آن روزی که محمد امین، برای نخستین بار، بر فراز تپههای ام القرا ایستاد و با شانههای محکم رسالت و با ندای رسای نبوت، یگانگی خداوند را فریاد کرد و مردمان را فراخواند تا شهادت دهند به یکتایی پروردگار؛ چند سال پُر از بیم و امید، پُر از لحظههای تنگ و تاریک و خسته و زخمی، سالهایی که با ریختن خاکروبه بر سر و روی رحمة للعالمین و با پرپر شدن نفسهای یاسر و سمیه زیر سنگهای شکنجه گذشت؛ سالهای تهیدستیِ شعبابیطالب و گرسنگی خاندان پیامبر و آزار و طعنههای کفار و اشراف مکه... .
✳️ پس از این همه صبر و شکیبایی محمد صلیاللهعلیهوآله، آنان که خدا، مُهر بر دلهایشان ننهاده بود و امید به رستگاریشان میرفت، ایمان آوردند و در رکاب پیامبر و در سایۀ امن لطف او خیمه زدند و آنان که مصداق «فِی قُلُوبِهِم مَرَضٌ» بودند و «خَتَمَ اللّهُ عَلی قُلُوبِهِمْ وَ عَلی سَمْعِهِمْ وَ عَلی أَبْصارِهِمْ غِشاوَةٌ وَ لَهُمْ عَذابٌ عَظیمٌ»، از راه بیراهۀ خویش بازنگشتند و از هیچ آزاری فروگذار نکردند.
❇️ فتنههای شبزدگان به آنجا رسید که قصد جان رسول خدا را کردند.پیامبر، در شبی دور از چشمهای نامحرم کفار، از مکه به سمت مدینه روانه شد و امیرالمؤمنین، جان خویش را بر سر دست گرفت و در بستر رسول، به استقبال تیغهای برهنهای رفت که به قصد جان محمد صلیاللهعلیهوآله، شبانه به خانۀ او هجوم آوردند.
✳️ مهاجرین به مدینه رسیده بودند و بازو به بازوی انصار انتظار رسول اللّه را میکشیدند. پس از شبهایی که بر پیامبر در غار گذشت و او در آغوش مهر خداوند، از هر گزندی ایمن ماند، به مدینه رسید.
❇️ در مکه، حجت خدا بر مردم تمام شده بود. پیامبر و آنان که به او ایمان آورده بودند، دیگر از فتنهگریهای ابوسفیان و جماعتش آرامش نداشتند. چنین شد که به حکم پروردگار، راه هجرت را برگزیدند.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
⭕️ماه ربیع الاول، بهار زندگی است
🔸مقام معظم رهبری:
📌بعضی از اهل معرفت و اهل سلوک معنوی معتقدند که ماه ربیعالاول، به معنای حقیقی کلمه، ربیع حیات است، ربیع زندگی است؛ زیرا در این ماه، وجود مقدس پیامبر گرامی و همچنین فرزند بزرگوارش حضرت ابیعبداللّه جعفربنمحمدالصّادق ولادت یافتهاند و ولادت پیغمبر سرآغاز همۀبرکاتی است که خدای متعال برای بشریت مقدر فرموده است.
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#محبوبترینها_از_نگاه_حضرت_امیر_علیهالسلام۱
💠 *«مقدمه»*
🔰 نهجالبلاغه کتابی است که توسط سید رضی گردآوری شده است. در بررسی زندگینامه این سید بزرگوار، علاوه بر آنچه تاکنون شنیدهایم، مطالبی بیان شده که کمتر به آن پرداخته میشود. تواناییهای خاصی که با توجه به سن ایشان بسیار شگفتانگیز است!
🔷 نوآوریها و ابتکار عمل در امور دینی در سن حدود بیستویک سالگی، با در نظر گرفتن امکانات زمان ایشان، مستلزم توان فوقالعادهای است که جز در سایۀ عنایت خداوند سبحان و توجه خاص امیر المؤمنین ممکن نیست. از جمله تأسیس بنیاد نقبا (سادات) که وسعت جهانی داشت، جهت رسیدگی به امورمختلف خاندان پیامبر و سادات مکرم. ایجاد بعثه در ایام حج جهت خدمترسانی به حجاج بیت الله الحرام.
🔶 *کلام مولا قوّتآفرین است.* ارتباط با کلام مانند ارتباط با متکلم است. همانطور که ارتباط با وجود نازنین حضرت قوّتبخش است، ارتباط با کلام ایشان نیز چنین است. قوّت سلوک، پرش، گذر از دنیا، تقرب به حق و... .
🔷 ما همگی نیازمند به قدرت هستیم. نهج البلاغه علاوه بر قوّت عملی، قوت علمی نیز به ما میبخشد. کسب معرفت در محضر نهجالبلاغه توفیق خاصی است که نصیب همه نمیشود و بابت این حضور باید شاکر باشیم.
⬅️ *اکنون در این کتاب شریف به بررسی محبوبترینها میپردازیم و میکاویم تا بدانیم بهترین افراد از منظر امامِ شیعیان چه کسانی هستند.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
15.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎬 موشن گرافیک| علم غیب امام علی علیه السلام در لیله المبیت !!!!
🟡 شبهه
[معاند وهابی] آیا در شب هجرت و لیله المبیت که امام علی به جای پیامبر اسلام در بسترش خوابید آیا امام علی می دانست که از این واقعه جان سالم به در می برد یا نمی دانست؟ اگر علم غیب داشت و از سالم ماندن خود آگاهی داشت در این صورت، خوابیدن علی به جای پیامبر فضیلتی نبود، زیرا فضیلت در ندانستن و جان فدا کردن است و اگر علی اطلاع و آگاهی از عاقب کار نداشت، در این صورت تکلیف علم غیب امامان چه می شود با این که شیعه قائل به علم غیب امامان است؟
🟢 پاسخ را در کلیپ فوق ببینید.
روز اول ربيع سالگرد ليله المبيت گرامي باد
#عزت_نفس۱۹
💠 *راهکارهای ماندگاری عزت نفس۲*
✅ *«جبران الطاف دیگران با لطف بیشتر»*
🔆 *«وَ إِذَا أُسْدِيَتْ إِلَيْک يَدٌ فَکافِئْهَا بِمَا يُرْبِي عَلَيْهَا»*
🔆 *«و چون به تو احسان كردند، بيشتر از آن ببخش.»*
📘 نهج البلاغه، حکمت ۶۲
🔷🔹 هنگامی که مورد لطف فردی قرار میگیریم، بایستی درصدد لطف بیشتری برآییم.
💢 *اگر تصور کنیم لطفی که دیگران در حقمان انجام دادهاند؛ چه قولی و چه فعلی، وظیفۀ آنان بوده است، به عزت نفسمان خدشه وارد کردهایم؛ حتی اگر درصدد جبران آن لطف به اندازۀ خودش باشیم، باز هم به عزت خویش صدمه وارد کردهایم.*
✅ راهکار حفظ عزت نفس این است که بیشتر از لطفی که دریافت کردهایم، جبران کنیم، تنها در این صورت است که آنان، ما را بینیاز از خودشان میبینند.
⬅️ *هرگز نباید به دیگران بدهکار بمانیم* و خیری که از ما به اطرافیانمان میرسد باید بیشتر از خیری باشد که از آنان دریافت کردهایم.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#در_محضر_امام_حسین۱۷
💠 *«معرفی انواع جهاد»۳*
🔷 سومین نوع جهاد که مستحب است و با جهاد واجب اقامه میشود، صورتی است که در رویارویی با دشمن، جهاد بر امت واجب و همراهی با آنان بر امام مستحب است؛ البته این نوع جهاد اختصاص به آقایان دارد.
🔷 چهارمین نوع جهاد، مستحب است و انجام آن برای همۀ افراد ممکن است.
✅ اقامۀ سنتهای اسلامی و تلاش در جهت آن، جزء بهترین کارها و جهاد محسوب میشود.
🔶🔸 *انجام برخی مستحبات بدون هزینه و زحمت است، مانند تسبیحات حضرت زهرا سلاماللهعلیها؛ اما انجام آن و رواج آن بین افراد، عمل بسیار ارزشمندی است که برکات آن تا قیامت برای فرد باقی خواهد ماند.*
💢 رواج امور مستحب، مانعی است در برابر رواج امور حرام و مکروه.
✅ *شایسته است مستحباتی که اجرای آنها آسان است و دینزدگی ایجاد نمیکند، رواج داده شود.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#حدیث_روز
🟩 *«رحمت در سیره نبوی»۱*
❇️ خداوند رسول خویش را دارای اخلاقی بزرگوارانه و برجسته توصیف کرده است:
🔆 *«وَ اِنَّکَ لَعَلی خُلُقٍ عَظیمٍ»*
🔆 *«و تو اخلاق عظیم و برجستهای داری»*
📗 سوره قلم، آیه۴.
❇️ و در جایی دیگر فرموده است:
🔆 *«لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ اَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَؤُفٌ رَحیمٌ»*
🔆 *«بهیقین، رسولی از خود شما بهسویتان آمد که رنجهای شما بر او سخت است، و اصرار بر هدایت شما دارد، و نسبت به مؤمنان، رئوف و مهربان است.»*
📗 سوره توبه، آیه ۱۲۸
❇️ خداوند فلسفۀ رسالت او را رحمتی برای عالمیان دانسته است:
🔆 *«وَ ما اَرْسَلْناکَ اِلاَّ رَحْمَةً لِلْعالَمین»*
🔆 *«ما تو را جز برای رحمت جهانیان نفرستادیم.»*
📗 سوره انبیا، آیه ۱۰۷
❇️ و با این بیان که:
🔆 *«فَبِما رَحْمَةٍ مِنَ اللَّهِ لِنْتَ لَهُمْ وَ لَوْ کُنْتَ فَظًّا غَلیظَ الْقَلْبِ لاَنْفَضُّوا مِنْ حَوْلِکَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَ شاوِرْهُمْ فِی الْاَمْر»*
🔆 *«به (برکت) رحمت الهی، در برابر آنان (مردم) نرم (و مهربان) شدی! و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو، پراکنده میشدند. پس آنها را ببخش و برای آنها آمرزش بطلب! و در کارها، با آنان مشورت کن»*
📗 سوره آل عمران، آیه ۱۵۹
🍃 این مهربانی را پرتوی از رحمت خود اعلام کرده است.
🍃 محبت پیامبر اکرم به مردم و اندوه ایشان بر حال مردم به اندازهای بود که گاه خداوند به او یادآور میشد:
🔆 *«فَلَعَلَّکَ باخِعٌ نَفْسَکَ عَلی آثارِهِمْ اِنْ لَمْ یُؤْمِنُوا بِهذَا الْحَدیثِ اَسَفا»*
🔆 *«گویی میخواهی بخاطر اعمال آنان، خود را از غم و اندوه هلاک کنی اگر به این گفتار ایمان نیاورند.»*
📗 سوره کهف، آیه ۶
🍃 او را به آرامش فرا میخواند که: گویی میخواهی جان خود را از شدّت اندوه از دست دهی بخاطر اینکه آنها ایمان نمیآورند!
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام