#پندارهای_نادرست۳۶
💠 *«از دل برود، هر آن که از دیده برفت»*
🔆 *«قَالُواْ تَالله تَفْتَأُ تَذْكُرُ يُوسُفَ حَتَّى تَكُونَ حَرَضًا أَوْ تَكُونَ مِنَ الْهَالِكِينَ»*
🔆 *«گفتند: به خدا آن قدر از یوسف یاد می کنی تا سخت ناتوان شوی یا جانت را از دست بدهی»*
📗 سورۀ یوسف، آیه ۸۵
⬜️ حضرت یعقوب سالیان سال حضرت یوسف را ندید. برادران حضرت یوسف تصور میکردند اگر او را از دیدرس پدر دور کنند، حضرت یعقوب به ندیدن وی عادت میکند و مِهر او از دلش محو میشود؛ اما این هدف محقق نشد.
✅ *اگر محبتی در دل رسوخ کرده باشد، هرگز از دل خارج نمیشود.*
💢 گاهی اوقات به اشتباه تصور میکنیم قدرت حواس ظاهری ما بسیار زیاد است و چشم ظاهری ما میتواند بر باطنمان تأثیر بگذارد، در حالیکه اینطور نیست. *نباید بیش از اندازه روی حواس ظاهری خود حساب باز کنیم، حواس باطنی به مراتب قویتر از حواس ظاهری هستند.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
🔶🍃🔶🍃🔶🍃🔶🍃🔶🍃🔶
🔶 *باسلام واحترام*
🍃 *موسسه علمیه السلطان علی بن موسی الرضا علیه السلام هرهفته به نیت سلامتی وتعجیل در فرج وجود مقدس حضرت ولی عصر(عچ) قربانی می کندودر میان افراد کم برخوردار توزیع می نماید*.
🍃 *شما می توانید دراین امر خداپسندانه با موسسه همراه باشید*
💠 *شماره کارت زیر به این امر اختصاص دارد وموسسه برای قربانی جهت سلامتی امام زمان (عج)شماره دیگری ندارد*.👇
5022-2970-0022-9646
#آزمایشهای_الهی۱۳
💠 *«اظهار ادب در برابر نعمتها»*
🔆 *«وَإِذْ قُلْنَا ادْخُلُواْ هَذِهِ الْقَرْیةَ فَكُلُواْ مِنْهَا حَیثُ شِئْتُمْ رَغَدًا وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُواْ حِطَّةٌ نَّغْفِرْ لَكُمْ خَطَایاكُمْ وَسَنَزِیدُ الْمُحْسِنِینَ»*
🔆 *«و (به خاطر بیاورید) زمانى كه گفتیم: وارد این قریه (بیت المقدّس) شوید و از (نعمتهاى فراوان) آن، هر چه مىخواهید با گوارایى بخورید و از درِ (معبد بیت المقدّس) سجدهكنان و خاشعانه وارد شوید و بگویید: «حِطّة» (گناهان ما را بریز)، تا ما خطاهاى شما را ببخشیم و به نیكوكاران، پاداشى افزون خواهیم داد.»*
📗 سوره بقره، آیه ۵۸
🔷🔹 خدای سبحان نعمات فراوان و وسیعی در اختیار ما گذاشته است که نباید این نعمات را در زندگی خود عادی ببینیم و قانونی برای استفاده از آن نداشته باشیم.
⬅️ خدا میگوید در برابر این نعمات باید خضوع داشته باشید. یعنی باور کنید که لیاقت هیچکدام از این نعمات را ندارید؛ پس بابت دریافت آنها گردنکشی نکنید.
💢 گمان نکنیم که اگر نعمتی به ما رسیده است به خاطر آباء و اجدادمان بوده و یا مستحقش بودهایم.
🔷🔹 قرآن میگوید: «وَادْخُلُواْ الْبَابَ سُجَّدًا»، یعنی برای هر نعمتی که به شما رسیده است خضوع داشته باشید. حق به جانب نباشید.
⬅️ *برای وارد شدن و استفاده از نعمتها خاضع و ذاکر خدا باشیم و شُکر آن را به جا بیاوریم.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
*⚠️🚨 آغاز پخش کلیپهای مستند "یک حرف بس است"* *در پاسخ به شبهات شبکه های وهابی در موضوع فاطمیه*
*❌1⃣ شبهه اول : آیا طبق گفته وهابیت موضوع شهادت حضرت زهرا(س) برای اولین بار و در قرن ۵ هجری توسط مسعودی شیعه مطرح شده است؟*
*✅ بیسوادهایی که هنوز شمارش قرن ها را بلد نیستند و علمای خودشان را نمیشناسند*
*☑️پاسخ را ببینید👆*
#فاطمیه #ایام_فاطمیه
--------------------------
#شرح_دعای_کمیل۵۶
🔆 *«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِعَظَمَتِكَ الَّتِي مَلَأْتَ أَرْكَانَ كُلِّ شَيْءٍ»*
🔆 *«خدایا! به عظمت خودت قسم، به عظمتی که ستونهای هر چیز را پر کرده و همه جا را گرفته است، عظمت وجود میخواهم.»*
⁉️ سوالی که ذهن را بهخود مشغول میکند آن است که در صورت ادراک عظمت خداوند چرا انسان رسماً گناه میکند؟
🔷🔹 در جواب بیان میشود که گناه از درک نکردن اسم عظیم خداوند حکایت میکند؛ چرا که درک عظمت خداوند تواضع را بههمراه دارد.
✅ *در واقع به میزانی که انسان الهی و جبروتی شود، عقل او فعال میشود و عظمت خداوند را درک میکند و بر این باور است که خداوند سبحان به وصف در نمیآید و باید در مقابل عظیم مطلق سر تواضع خم کرد.*
🔷🔹 خداوند دارای اسامی ظاهری و باطنی است. عظیم یکی از اسامی ظاهری خداوند است و مالک از اسامی باطنی حقتعالی.
🔷🔹 عظمت برای انسان هیبت ایجاد میکند. حال آیا عظمت که هیبتزاست، از اسامی جمالی خداوند است یا جلالی؟
عظمت، از اسامی جمالیه خدای سبحان است نه از اسامی جلالیه.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#حدیث_روز
💠 *«سیره سیاسی حضرت فاطمه زهرا سلاماللهعلیها»۷*
⬜️ این بار، انقلابی در مدینه رخ داده است؛ اما نه انقلابی رهاییبخش، بلکه انقلابی که مدینه را به عقب برده است.
🔷 چه درست گفته بود «سلمان فارسی» که گویی شقشقیّهای از دهانش بیرون جهیده بود و به مردمی که عمری پا در رکابِ عقیده و ایمان داشتند و جهاد کرده بودند و اینک اسیر سایۀ سکوت و سکون شده بودند، به پارسی سخن گفته بود که: «کردید و نکردید!»
⬜️ باری، فاطمه در عبارت کوتاهِ این غریبۀ آشنا، نه فقط حق شویَش را که از کفش بیرون کردهاند، میدید، بلکه فرق شکافتۀ او را و پارههای جگر حَسنش را و نعش به خون نشستۀ حُسینش را و اسارت زینبش را در پسِ مرگ غمبار خویش میبیند و اینک اوست که رنجور زخم هجوم شده و در خانه افتاده است.
🔷 زنان مهاجر و انصار به عیادتش آمدهاند و به او میگویند:
چگونه صبح کردی از بیماریت، ای دختر رسول خدا؟
و فاطمه پاسخ میدهد:
🍃 «به خدا، در حالی صبح کردم که از دنیای شما متنفرم، مردان شما را دشمن میشمرم، و از آنان بیزارم. آنان را آزمودم و دور افکندم و امتحان کردم و مبغوض داشتم... .»
🔷 زنان مهاجر و انصار، توبیخ و نهیب فاطمه سلاماللهعلیها را به مردانشان میرسانند. مردان مدینه با سرافکندگی نزد او میآیند و از بیعتی که کردهاند، پوزش میخواهند و میگویند:
🔷 اگر علی علیهالسلام پیش از این، حقایق را به ما میگفت، تصمیم دیگری میگرفتیم.
حضرت نهیبشان میزند و چنین پاسخ میدهد:
🍃 «دنبال کار خود بروید. دیگر پس از این عذرخواهی دروغین، عذری نیست و پس از این کوتاهی و تقصیرتان، کاری نیست.»
📚 «حوزه نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#تفسیر_سوره_مریم۵۲
🔆 *«وَ وَهَبْنا لَهُمْ مِنْ رَحْمَتِنا وَ جَعَلْنا لَهُمْ لِسانَ صِدْقٍ عَلِیّاً»*
🔆 *«و از رحمت خويش به آنها عطا كرديم و براى آنان (در ميان مردم) نام بلند و نيكو قرار دادیم.»*
📗 سوره مريم، آیه ۵۰
🔶🔸 برای رحمت معانی متعددی بیان شده است:
🔸۱. امامت و جلودار؛
🔸۲. یعنی پیشوا بودن؛
🔸۳. مطلق ولایت الهی است؛ یعنی انواع کمالات و فیوضات و نعمات دنیوی و اخروی از مصادیق رحمت است.
❇️ خداوند سبحان بهعنوان هبه در برابر یک عمل ابراهیم، در نسل او نبوت را قرار داد که نماد رحمت و خیر دنیا و آخرت است.
⬜️ در مقابل هجرت حضرت ابراهیم از عموی مشرک خود، جایگاه متعالی و ماندگار به او عطا شد، پدر همۀ مسلمین قرار گرفت و برکت در نسل او قرار داده شد که این مقام موهبتی از خداوند سبحان بود.
❇️ بدین جهت تمام مذاهب اعم از مسیحی و یهودی و مسلمان خود را منسوب به حضرت ابراهیم میدانند و او را پیامبر خود میشمارند.
🔷 زبان صدق بهمعنای تعریفی است که بر زبان افراد جاری میشود؛ البته این تعریف واقعی است و هیچ مبالغهای در آن نیست.
🔷 اگر به کسی نعمت نبوت ارزانی شود، اثرات آن در اخلاق فاضله، اعمال صالح، حالات بسیار نیکو و مقامات بسیار متعالی نمودار میشود؛ اما اثر برتر در لسان صدق ظهور خاصی دارد که در آیه جداگانه ذکر میشود.
✍🏼 مفسرین گویند:«صادق» اسم خداوند و از اسامی جمالیۀ الهی است؛ یعنی خداوند صدق و حقیقت را به پوشش انسان کامل درآورد؛ در نتیجه عقیدۀ او با قول و فعلش مطابقت دارد و چنین فردی صادق شمرده میشود و تنها در وجودی الهی این هماهنگی یافت و اظهار میشود.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#زندگی_خردمندانه۲۳
💠 *«نگاه به رحمت بیکران خداوند»*
🔷 وقتی به رحمت الهی نگاه میکنیم و متوجه گستردگی آن میشویم و درمییابیم که ذرهای از لطف را نادیده نمیگیرد و ذرهای از حسنات در پیشگاه رحمت او گم نمیشود؛ یک ذره حسنۀ ما را زیاد میکند و رشد میدهد! یک ذره کار خیر ما را هفتصد برابر میکند! جایی برای ناامیدی وجود ندارد؛ پس به آن رحمت امیدوار میشویم.
🔶 وقتی باور میکنم که خدای سبحان کمین کرده تا خیرات من را رصد کند، حفظ کند و رشد دهد، به رحمت او امیدوار میشوم و دیگر، نگران کمکاری و نقصان خود نیستم.
🔷 در عین این که خودم را ناقص میبینم و کار خود را اندک میدانم؛ اما با توجه به رحمت الهی همچنان در مسیر بندگی مقاومت میکنم و همان کاری را که انجام میدادم، ادامه میدهم.
🔶 به تعبیر دیگر، ما یک نگاه به فقر خودمان داریم و یک نگاه به غنای حق. یک نگاه به ممکنالوجود بودن خودمان داریم و یک نگاه به واجبالوجود بودن خدای سبحان.
🔷 او چون واجبالوجود است، هیچ نیازی ندارد و غنی بالذات است؛ اما من چون ممکنالوجودم، دائماً به او نیاز دارم و چون نیاز دارم، باید همواره در محضر او بندگی داشته باشم، گرچه میدانم که بندگی من کجا و خدایی او کجا! بندگی من قابل قیاس با رحمت واسعۀ او در زندگی من نیست.
🔶 پس انسان به این صورت میتواند بین خوف و رجاء را جمع کند. این جمع بین خوف و رجاء، برای مردمِ عادی است.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#از_وهم_تا_حقیقت۲۰
🔆 *«يا بَني آدَمَ لا يَفْتِنَنَّكُمُ الشَّيْطانُ كَما أَخْرَجَ أَبَوَيْكُمْ مِنَ الْجَنَّةِ يَنْزِعُ عَنْهُما لِباسَهُما لِيُرِيَهُما سَوْآتِهِما إِنَّهُ يَراكُمْ هُوَ وَ قَبيلُهُ مِنْ حَيْثُ لا تَرَوْنَهُمْ إِنَّا جَعَلْنَا الشَّياطينَ أَوْلِياءَ لِلَّذينَ لا يُؤْمِنُونَ»*
🔆 *«اى فرزندان آدم! مبادا شيطان فريبتان دهد، آنگونه كه پدر و مادرِ (نخستين) شما را از بهشت بيرون كرد، (با وسوسهى خوردن از آن درخت) لباس را از تن آن دو بركند تا عورتهايشان را بر آنان آشكار سازد. همانا شيطان و گروهش شما را از آنجا كه شما آنها را نمىبينيد مىبينند. ما شياطين را دوستان و سرپرستان كسانى كه ايمان نمىآورند قرار داديم.»*
📗 سوره اعراف، آیه ۲۷
❇️ خدای سبحان میفرماید: تو گمان میکنی شیطان مقصر است! ما شیاطین را ولیّ کسانی قرار دادیم که ایمان ندارند. شیطان بیدعوت جایی نمیرود. موجودیاش را بیجا مصرف نمیکند. وقتی ایمان من متزلزل شد، تزلزلش را بیشتر میکند!
💢 اینکه گمان کنیم شیطان بر همه مسلط است، توهمی بیش نیست. حقیقت آن است که تسلط شیطان بر کسانی است که ولایتش را از طریق قبولی وسوسههای شیطانی میپذیرند.
⬅️ *اجازۀ ورود و دخالت را به شیطان میدهیم که میتواند بر ما مسلط شود.*
✅ *برخی از افراد، حریم دارند؛ به همین دلیل بهراحتی به شیطان اجازه نمیدهند کسی به حریمشان وارد شود. ما در مقابل شیطان نباید بدون حریم باشیم.*
❇️ آیت الله شاه آبادی میفرمود: «شیطان، سگ شکاری است، میداند با چه کسی درگیر شود. به صاحب باغ و فرزندان او کاری ندارد.، میداند آنها بیگانه نیستند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستانهای تاریخی حرم رضوی:
١١ ✅آغاز ماه محرم
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#شرح_دعای_یستشیر۷۵
🔆 *«أَرْحَمُ الرَّاحِمِین»*
🔆 *«مهربانترین مهربانان»*
❇️ رحمت، مهربانى و رقتّى است که مقتضى احسان نسبت به شخص مرحوم است. گاهى فقط در مهربانى و گاهى فقط در احسان بکار میرود.
✴️ رحمت دربارۀ خدا بهمعناى احسان و نعمت است و ارحم الراحمین کسی است که بالاترین درجۀ احسان و بخشایشگری را داراست.
❇️ خدا رحم و احسان را به بندگان خویش ارزانی داشته است و این رحم و احسان در میان بندگان دارای مراتبی است تا جایی که مادران از این هدیۀ الهی بیشتر بهره بردهاند.
🔶🔸 همچنین پیامبران نسبت به امت خویش اینگونهاند:
🔆 *«لَقَدْ جَاءكُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِكُمْ عَزِيزٌ عَلَيْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِيصٌ عَلَيْكُم بِالْمُؤْمِنِينَ رَؤُوفٌ رَّحِيمٌ »*
🔆 * «رسولى از خود شما به سويتان آمد كه رنجهاى شما بر او سخت است ، و اصرار به هدايت شما دارد و نسبت به مؤمنان رئوف و مهربان است.»*
📗 سوره توبه، آیه ۱۲۸
❇️ به اذن حق در پیشرفت و کمال ما همه نقش دارند، عقل درونی ما نقش دارد، عقل بیرونی که وجود مقدس پیغمبر خاتم است، نقش دارد؛ اما اصل نقش با خدای سبحان است و خدا به عقل درونی و عقل بیرونی این نقش را داده است که ما را به کمال برسانند.
❇️ پیغمبر به اذن خدا راحم است؛ اما خدا «أَرْحَمُ الرَّاحِمِینَ» است. بالا ترین حد از مهربانی نزد خداست و تا جایی که امکان داشته باشد در حق بندگان خود لطف و مهربانی دارد.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
۲🚨⚠️☝️ پاسخ به شبهات وهابیت درباره شهادت #حضرت_زهرا
📛شبهه دوم مجری وهابی: شهادت حضرت زهرا (س) از سال 1371 در تقویم ها آغاز شد و قبل از آن وجود نداشت!!
📌 پاسخ به شبهه👇
1⃣ تقویم سال 1335, 1365 و 1371 و روزنامهی سال 1306 را در فیلم بالا ببینید👆
📆 در بسیاری از تقویمهای قبل از دوره خاتمی (اوایل انقلاب)، بلکه تقویمهای دوران پهلوی و تقویمها و روزنامههای صدسال پیش هم تصریح به "شهادت" حضرت زهرا میشده و هم تعطیلی عمومی آن وجود داشته.
👈فقط در بعد از انقلاب و دوره خاتمی، شهادت حضرت زهرا(س)، تعطیل رسمی اعلام شد.
2⃣ اگر دورهای بهجای شهادت، وفات نوشتهاند به دلیل اینست که لفظ "وفات" اعم از شهادت و رحلت است👇
❶⇦معنای لغوی «وفات» هر نوع مرگی را پوشش میدهد و در نتیجه برای اشاره به مرگ یک "شهید" نیز میتوان از کلمه «وفات» بهره برد منافاتی با شهادت وی ندارد.
❷⇦ معنای قرآنی واژه وفات نیز اعم از شهادت است:الله یتوفّی الانفس حین موتها
در این آیه قرآن برای تمام اقسام مرگ واژه «توفی و وفات» را آورده و هیچگونه تعارض و تضادّی میان معنای کلمات «وفات و شهادت» برقرار نمیباشد.
❸⇦ بکارگیری لغت وفات در بعضی کتب بمعنای انکار شهادت نیست مثل وفات درمورد امام حسن، امام صادق، چون نویسندگانشان در متن همان کتب به شهادتشان اقرار کردهاند.
❹⇦چرا در کتب خودتان برای عُمَر و عثمان از لفظ وفات استفاده شده درحالیکه معتقدید شهید شدهاند؟