#زیارت_جامعه_کبیره ۸
🔆 *«وَ أُصُولَ الْكَرَمِ»*
🔆 «حضرات معصومین، اصل و ریشه کرم هستند»
❇️ اصل به معنای «بن و ریشه هر چیز».
❇️ كَرَم را مطلق زیبایی، خوبی و سخاوت نفس معنا كردهاند و كریم، بخشنده بلاعوض است.
💠 معصومین علیهمالسلام چون عطای بلاعوض دارند، کریم هستند. *هركس دست نیاز به سوی بینیازان عالم دراز كند بینیاز میگردد. سفره كرامت این بزرگواران به روی هر خواهانی گشوده است*،
💢 اگر توفیق انجام خیرات و حسنات را نمییابیم، به دلیل بیتوجهی به این خاندان است.
💠 *حضرات معصومین علیهمالسلام سرچشمههای کرامت عالمند* و هر جویباری که در عالَم، برکت، کرامت، خیر، نیکی، احسان، خدمت به خلق و… را در خود جاری کرده است همه به یک چشمه متصلاند.
✳️ كریم كسی است كه نقصان بندگی را میبخشد، از خطای غير عمد چشمپوشی میكند و از كمترین الطاف تشكر میكند.
⬅️ *سلام بر نام «أُصُول الْكَرَم» حضرات معصومين علیهمالسلام چه ثمراتی را به ارمغان میآورد*:
🔸 ۱) سلام بر نام «اصول الكرم» یعنی تقاضای كریم شدن.
🔸 ۲) سلام بر نام «اصول الكرم» یعنی كرامت اصل و پایه زندگی است.
🔸 ۳) سلام بر«اصول الكرم» یعنی پذیرفتن ناتواناییهای افراد زيرا حضرات معصومين علیهمالسلام با جلوه اين نام از ناتواناییهای ما در امر بندگی چشم میپوشند.
🔸 ۴) سلام بر «اصول الكرم» یعنی بخشیدن و عفو كردن
🔸 ۵) سلام بر«اصول الكرم» یعنی تقاضای بخشندگی بدون جبران یعنی توسل به جلوه كرامت حضرات معصومین علیهمالسلام
🔸 ۶) سلام بر این نام یعنی دست به دامن کریمه اهل بیت زدن، دست به دامان والاترین مادر خلقت که کریمان همگی گدای کوی کرامت اویند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#حافظ_شناسی ٧
✨ *این همه شهد و شکر کز سخنم میریزد*
✨ *اجر صبریست کز آن شاخ نباتم دادند*
🍃🌸🍃🌸
🌀 اگر از کلام من مرتباً شیرینی جاری است و کام افراد با آن شیرین میشود و دیگران از شنیدنش کامروا میگردند و يا اینكه من توانایی دارم به نیازهای دیگران پاسخ مثبت بدهم، هيچ يك از سوی من و مربوط به من نیست بلكه وابسته و پیامد همان شب قدر است.
✴️ *شاخ نبات*
🔹 شاخه نبات یا به اصطلاح عامیانه «شاخ نبات» به مقداری نبات گفته میشود که به صورت شاخه درآمده باشد، اما در میان مردم این نام یادآور معشوقه فرضی حافظ است اما آنچه در این بیت یا ابیاتی از این قبیل در شعر حافظ آمده است اشاره به شیرین سخنی او دارد كه بر زبان قلمش جاری میشود.
✍️ اهل ادب میگویند اگر شاخه نبات را در حد معشوقه زمینی حافظ نگه داریم این شاعر گرانمایه را از جایگاه اصلی و حقیقی خود پایین آوردهایم از این رو ما همچنان این عبارت را جلوه كلام شیرین حافظ معنا میكنیم و میگوییم *کلام حافظ اگر شیرین است به دلیل صبر و استقامتی است که در میدان تجلی به او داده شده است او خود در رابطه با شیرینی قلم خویش میگوید*
✨ حافظ چه طرفه شاخ نباتی است کِلک تو
✨ کش میوه دلپذیرتر از شهد و شکّر است
اميرالمومنين (ع) مي فرمايند:
🔆 «حَلاوَةُ الظَّفَرِ تَمحُو مَرارَةَ الصَّبرِ»؛ «شیرینى كامیابى، تلخى شكیبایى را از بین مىبرد.»
غررالحكم
٤٨٨٢
💠 اگر گاهی از لسان انسان سخنی شنیده میشود كه شایسته شنیدن نیست از آن روست كه قصد وصال به حق نداشته است .
وصال به محبوب بر ساختار شخصیت فرد اثر دارد تاجايي كه حتي كلام را حكیمانه میكند.
💠 از این رو حافظ اشاره میكند اگر در كلام من شیرینی و شهد و شاخه نبات است از آنروست كه شب قدر درخواست وصال به محبوب داشته و سعی برآن كرده ام كه خود را به اذن حق برای این وصال آماده نمايم كه این آمادگی چیزی نیست جزء آنچه محبوب میپسندد.
📚 «برگرفته از کلام استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🌷دفاع از کشور با تمام دار وندار، عملی نه با حرف🌷
یک بانو و تقدیم هشت شهید، همسر و 7 فرزند🌷
#شهداشرمنده_ایم
١٤٢
#آداب_الصلوه
"ادب قيام"
قيام، توحيد افعالي است همانطور كه ركوع توحيد صفاتي و سجده توحيد ذات است.
در توحيد افعالي ، قيام يك هيئتي دارد يعني ما ايستاده ايم و بايد يك الفاظي را بكار ببريم كه اين قائميت و ايستادن و بكارگيري الفاظ، اشاره به توحيد افعالي است .
وضعيت ما در حين قيام در حقيقت نشانه قيام خداي سبحان به امور بندگان است.
در توحيد افعالي ، هر فعلي از هر فاعلي صادر شود مي گوييم در واقع از خدا صادر شده است
پس در قيام كه خدا به ربوبيت قيام كرده است ما هم به عبوديت قيام مي كنيم
و ما مظهر هوالقيوم خداوند مي شويم.
امام خميني مي فرمايند:
چه كسي همواره در محضر خدا به بندگي قيام مي كند؟
پيامبر اكرم(ص)عبد دائم خدا وعلي الدوام به بندگي قيام مي كند و هر يك از ما هم در حال قيام، خليفه آن پيامبريم
كه قيام ما در قيام خدا مستهلك مي شود
در واقع خدا به ربوبيت قيام كرده و قيام ما به بندگي، سايه ايي از قيام خداست
پس قائم حقيقي خداي سبحان است و فعل قيام ، فعل خداست و بر ما تجلي و جلوه كرده است و ما به حول و قوه خدا قيام كرده ايم .
قائم مطلق، اوست و قيام ما جلوه اي از قيام خداي سبحان است .
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨٠/٩/٢٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٨
https://chat.whatsapp.com/HIR7xw1kU6EF5D3u8lkvDM
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
#مهارت_ارتباط ٨
💠 *از فرافکنی بپرهیزیم*
💢 *فرافكنی از اموری است که ارتباطات سالم را خدشهدار میکند و به آن آسیب میزند*.
🔰 هنگامی كه یعقوب به پسرانش گفت بوی یوسف را میشنوم برادران یوسف به یعقوب گفتند :
🔆 «تَاللّهِ إِنَّكَ لَفِی ضَلاَلِكَ الْقَدِیمِ»؛ «به خدا سوگند كه تو سخت در گمراهى دیرین خود هستى»
📔 سوره مبارکه یوسف، آیه ۹۵
🔰 *در فرافكنی هركس به جای آنكه خود را متهم بداند و مشكل خویش را واكاوی نماید، دیگران را متهم میداند.*
🔹 برادران یوسف در مقطعی از زندگی خویش گرفتار فرافكنی نسبت به پدر شدند، آنان به جای آنکه خود را متهم بدانند یعقوب را متهم به دیوانگی و پریشانی کردند. چنین کاری فرافکنی نامیده میشود كه آسیب فراوانی به ریشه و بنیان ارتباطات سالم میزند و باید از آن پرهیز كرد.
📚 «برگرفته از کلام استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
✍رهبر انقلاب:
امروز وظیفهی زنان مسلمان؛ بخصوص زنان جوان و دختران آن است که «هویّت والای زن اسلامی» را آنچنان زنده کنند که چشم دنیا را به خود جلب کند.
۱۳۷۹/۶/۳۰
#کلام_روز
💠 *دعا موقع ترسیدن*
🍀 امام كاظم عليهالسلام فرمود:
💢 *هر كه پيش از ملاقات با ظالم سوره توحيد را بخواند* خداوند او را از پيش رو و پشت سر و راست و چپ از گردن فرازى آن ظالم باز دارد و نيكى او را نصيب وى مىكند
💢 و فرمود: هر گاه از چيزى *هراسان شدى صد آيه از قرآن* ـ از هر جاى آن كه خواستى ـ را بخوان. سپس سه مرتبه بگو :
🔆 *«اللَّهُمَّ اكْشِفْ عَنِّي الْبَلاَءَ.»*
🔆 «خدايا! بلا را از من دفع نما.»
📚 بنیاد دعا
🌐 emamraoof.com
شهیدی که به صورت ایستاده دفن شد❗️
محسن علاقه شدیدی به پرواز داشت گویی خداوند را به هنگام پرواز میدید و در دوران زندگانی کوتاه اما پربارش هرگز کسی را از خود ناراحت نکرد☝️ و تمام هم و غمش انقلاب و نظام بود آن زمان نیز به ما تعلیم رانندگی میداد و می گفت که باید روی پای خود بایستید.
همرزم شهیدان شیرودی و کشوری بود که ضد انقلاب او را پس از اسارت به صورت #ایستاده دفن کردند😞 و تا #گردن در خاک بود و به صورتش عسل مالیدند و روز بعد که صورتش بخاطر #نیش حشرات از بین رفته بود😞 و کمی رمق داشت با گلوله تیر خلاص زدند😭
سرلشگر شهید محسن درخشان معروف به #شهید_ایستاده💔
یادشان با صلوات
#شهدا_زنده_اند
#شهدا_شرمنده_ایم
١٤٣
#آداب_الصلوه
"ادامه بحث ادب قيام"
با قيام در محضر حق ، قيوميت خدا را به دل فهمانده ايم و وقتي ادراك كرديم خودمان در مقابل خدا قيام نكرده و حتي قرائت قيام هم به زبان خودمان نيست و ما ذاكر واقعي نيستيم بلكه او ذاكر است و خداي سبحان اين كلمات را بر زبان ما جاري كرده است
بنابراين ذاكر و مذكور خود خداست
با اين توصيفات و باور آن ، ما به توحيد افعالي مي رسيم .
قبلا فكر مي كرديم من ذاكرم
و خدا مذكور است يعني دوتا هستيم (ما و خدا)
اما در اين مرحله به توحيد صرف مي رسيم
خدا خودش را ياد مي كند و عكس آن ياد دادن در دل ما مي افتد پس ما خليفه الهي شده ايم .
پيامبر(ص) فرمودند: خدايا تو هماني كه خودت ثناگوي خودت هستي و اصلا مَني وجود ندارد كه بخواهد ثناي خدا را بگويد
انت كما اثنيت علي نفسك
ادامه دارد
استاد بروجردي
كلاس شرح آداب الصلوه
٨٠/٨/٢٦
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ ٨
https://chat.whatsapp.com/HIR7xw1kU6EF5D3u8lkvDM
پيام رسان سروش پلاس
sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi
پيام رسان بله
https://ble.im/boroojerdi
پيام رسان گپ
https://gap.im/darmahzar
پيام رسان ايتا
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام
@darmahzar
لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇
http://bit.ly/2WTptgK
🔸 کسی که بخواهد تمام امورش اصلاح شود باید نمازش را اصلاح کند و اصلاح نماز به دوری از لغو و فعل حرام محقق میشود. 🔹 آیتالله بهجت (ره) #درس_اخلاق
#تفسیر_قرآن ۲٠
#سوره_نحل ، آیه ٨ (ادامه)
🔆 «وَ الْخَيْلَ وَ الْبِغالَ وَ الْحَميرَ لِتَرْكَبُوها وَ زينَةً وَ يَخْلُقُ ما لا تَعْلَمُونَ»
🔆 «(و خداوند)، اسبها، قاطرها و حمارها را برای شما قرار داد تا سوار بر آنها بشوید، نیز مایۀ زینت شما باشند و او چیزهای دیگری خلق میکند که شما علم به آن ندارید.»
✍️ مفسری میفرماید: *خداوند، مرکب بدن را در اختیار انسان قرار داد تا بوسیله آن در مسیر بندگی حرکت نماید* نه آنکه آن را بلااستفاده رهاكند.
🔸 (و خداوند)، اسبها، قاطرها و حمارها را برای شما قرار داد تا سوار بر آنها شوید اگر آنها را به كار نگيريد خود را در جايگاه سرزنش قرار داده ايداين امر شبيه آنست كه كسی
خودروي با تمام امكانات داشته باشد و از آن استفاده نكند و آن را در پارکینگ نگهداري كند و هر روز فقط خود رو را تمیز كند عمل چنين فردي تا چه اندازه سفیهانه به نظر میآید، عمل كسي كه از مركب بدن براي بندگي حضرت حق استفاده نكند بيش از او سفيهانه است
🔹خدای سبحان مركب بدن را به عنوان ابزاری برای بندگی انسان خلق كرده
لذا بلااستفاده قرار دادن آن امری غیر طبيعي است.
🔸لطف و رحم انسان نسبت به بدن آنست كه از آن استفاده كند ودر مسير بندگي چندان به كارش گيرد كه مخاطب آيه ٢٦ سوره مباركه مطففين قرارگيرد
به اندازهای از بدن كار بكشدکه در امر بندگي به نفس نفس بیافتد قرآن میگويد: « فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ»
در سيره علما ديده شده بيش آنچه عامه مردم تصور مي كنند،جسم خودرا در مسير بندگي حضرت حق به كار مي گيرنددرشرح حال علامه طباطبائی (ره)آمده است ایشان روزانه حدود ۱٦ ساعت مشغول نگارش تفسير الميزان بودند.
🔸 اگر مرکب بدن به بندگي حضرت حق مشغول نگردد قیامت در شمار شاکیان انسان قرار مي گيردو علیه او شهادت میدهد. بايد مراقب بود كه جسم در مسیر بندگی و پايبندی به شریعت به كار گرفته شود.
ادامه دارد
📚 «برگرفته از کلام استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#پیام_استاد_بروجردی
🔹🔹🔹🔹
دوستان و عزيزان همراه
در تعقيبات نماز صبح در مفاتيح دعائي است كه آغاز آن با اين عبارت است
أَصْبَحْتُ اللّٰهُمَّ مُعْتَصِماً.....
هر روز پس از نماز صبح آن را خوانده و شب نيز به جاي کلمه اصبحت از كلمه امسيتُ اللهم ّ ..... استفاده کنیم.
جهت حفاظت بسيار مفيد است
مطلب فوق توسط يكي از علماء قم توصيه شده است
أَصْبَحْتُ اللّٰهُمَّ مُعْتَصِماً بِذِمَامِكَ الْمَنِيعِ الَّذِى لَايُطاوَلُ وَلَا يُحاوَلُ ، مِنْ شَرِّ كُلِّ غاشِمٍ وَ طَارِقٍ مِنْ سَائِرِ مَنْ خَلَقْتَ وَ مَا خَلَقْتَ مِنْ خَلْقِكَ الصَّامِتِ وَالنَّاطِقِ، فِى جُنَّةٍ مِنْ كُلِّ مَخُوفٍ، بِلِبَاسٍ سَابِغَةٍ وَِلَاءِ أَهْلِ بَيْتِ نَبِيِّكَ ، مُحْتَجِباً مِنْ كُلِّ قاصِدٍ لِى إِلىٰ أَذِيَّةٍ ، بِجِدَارٍ حَصِينِ الإِخْلَاصِ فى الاعْتِرافِ بِحَقِّهِمْ ، وَالتَّمَسُّكِ بِحَبْلِهِمْ ، مُوقِناً أَنَّ الْحَقَّ لَهُمْ وَ مَعَهُمْ وَ فِيهِمْ وَ بِهِمْ ، أُوالِى مَنْ وَالَوْا ، وَ أُجانِبُ مَنْ جَانَبُوا ، فَأَعِذْنِى اللّٰهُمَّ بِهِمْ مِنْ شَرِّ كُلِّ مَا أَتَّقِيهِ يَا عَظِيمُ ، حَجَزْتُ الْأَعادِىَ عَنِّى بِبَدِيعِ السَّمٰواتِ وَالْأَرْضِ، إِنَّا ﴿جَعَلْنا مِنْ بَيْنِ أَيْدِيهِمْ سَدّاً وَمِنْ خَلْفِهِمْ سَدّاً فَأَغْشَيْناهُمْ فَهُمْ لَايُبْصِرُوُنَ﴾.