eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.5هزار عکس
1.2هزار ویدیو
157 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
☘️ امام على عليه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «اَلْعاقِلُ مَنْ اَحْسَنَ صَنائِعَهُ وَ وَضَعَ سَعْيَهُ فى مَواضِعِهِ»؛ *«عاقل كسى است كه كارهايش را خوب انجام دهد و تلاشى كه مى‌كند، به جا باشد.»* 📘 غررالحكم، ح ۱۷۹۸ ☘️ امام على عليه السلام می‌فرمایند: 🔆 «لَيْسَ الْعاقِلُ مَنْ يَعْرِفُ الْخَيْرَ مِنَ الشَّرِّ وَ لكِنَّ الْعاقِلَ مَنْ يَعْرِفُ خَيْرَ الشَّرَّيْنِ»؛ *«عاقل، آن نيست كه خوب را از بد تشخيص دهد. عاقل، كسى است كه از ميان دو بد،آن را كه ضررش كمتر است، بشناسد.»* 📘 مطالب السئول، ص ۲۵۰ ☘️ امام على عليه‌السلام می‌فرمایند: 🔆 «اَلظَّنُّ الصَّوابُ مِنْ شيَمِ اُولِى الاَْلْبابِ»؛ *«خوش گمانى، از اخلاق عاقلان است.»* 📘 غررالحكم، ح ۱۳۸۶ 🌐 emamraoof.com
٥٤ إلهی هَبْ لى قَلْباً یُدْنیهِ مِنْکَ شَوْقُهُ خدایا دلى به من بده که اشتیاقش به تو موجب نزدیکی‌اش به تو گردد در توضيح ِدل ِمشتاق مي خواهم عرض مي كنم : شوق در مقامي مطرح مي شود كه انسان اجمالا به يك حقيقتي رسيده و مي خواهد تفصيلا به آن برسد پس در اين فراز انسان چيزي را مي خواهد كه هنوز بدست نياورده و چون آن چيز بي نهايت است هر چقدر هم تلاش كند به كنه آن راه نمي يابد خدايا دلي عطا كن كه مشتاق لقاء و معرفت و حضور باشد. گاهي انسان دل مشتاق دارد اما مشتاق حق نيست و مشتاق رسيدن به امور دنيوي است و اشتياق او خط پايان دارد اما ما اين دو امر را نمي خواهيم بلكه اشتياق به حق كه بي نهايت است ، مي خواهيم دلي كه با اشتياق، قرب بيشتري نصيبش شود. ملائكه عشق دارند اما شوق ندارند، انسان هم عشق دارد و هم شوق و اين شوق عامل ارتقاء اوست . جبرئيل از ابتدا ملك بود و تا آخر هم ملك است و درجه اش بالا نمي رود چون شوقي ندارد اما انسان بدليل شوق زحماتي متحمل مي شود و ارتقاء درجه پيدا مي كند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح مناجات شعبانيه ٨٧/٤/٢٤ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٨ https://chat.whatsapp.com/KI6j0VDSFV8I5iix0yt6H8 پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
وقتی جانورِ انسان با خدا صحبت می‌کند 🔸جرعه‌ای از مناجات شعبانیه🔸 وقتی انسان حرف نزده، خدا دعای چه کسی را مستجاب بکند؟ فرق است بین این که جانور انسان صحبت بکند یا انسان انسان. اولیاء الله انسانِ انسان‌شان شکفته شده است و این برای شأن مقام است که انسانیت‌شان حرف می‌زند، دیگری که این مقام را پیدا نکرده همیشه وجۀ جانوری‌اش حرف می‌زند، الا در حال اضطرار، در حال اضطرار انسانِ انسان صحبت می‌کند، حقیقت انسان صحبت می‌کند. معرفت زیاد می‌شود خودیت محو می‌شود، اما وقتی در معرفت سیری نکرده و به جایی نرسیده خود، حجاب است. وقتی نبض حرف انسان را بگیرند، صدای آدمی‌زاد نیست، صدای هوی است، صدای جانور انسان است. جانور انسان که در شأنی نیست که خدا جوابش را بدهد. انسان در حین اینکه مضطر است خودش صحبت می‌کند، خودش یعنی انسانیتش حرف می‌ زند مرحوم آيه الله حائري شيرازي
۱۱۲ ، آیه ۳۱ (ادامه) 🔆 «جَنَّاتُ عَدْنٍ يَدْخُلُونَها تَجْری مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ لَهُمْ فیها ما يَشاؤُنَ كَذلِكَ يَجْزِی اللَّهُ الْمُتَّقینَ» 🔆 «باغ‌هایی از بهشت جاویدان است که همگی وارد آن می‌شوند؛ نهرها از زیر درختانش می‌گذرد؛ هر چه بخواهند در آنجا هست؛ خداوند پرهیزگاران را چنین پاداش می‌دهد!» ✍️ درقسمت سابق بیان شد که برای بهشتی در بهشت هر اراده‌ای که داشته باشد اعم از مادی یا معنوی فوراً تحقق می‌یابد. 💠 در ادامه یکی از مفسرین در بیان *اراده برخی بهشتیان* می‌فرماید: ✳️ *«لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ»* 🔹 گروهی از بهشتیان پس از استماع «لَهُمْ فيها ما يَشاؤُنَ» خواستار دوام رؤیت و استماع دائم کلام حق، پیامبر صلی‌الله‌علیه‌وآله و اولیای حق و گروهی دیگر تنها طالب امور مادی می‌باشند. 🔸 همانطور که در دنیا هدف برخی از شرکت در مجالس اهل بیت علیهم‌السلام تنها گرفتن حاجت مادی است و بعضی دیگر نیز ممکن است دنبال کسب معرفت و دریافت جواب سلامی از ناحیه آن معصوم باشند. ✳️ *«‌كَذلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقينَ»* 🔸 با کمی دقت ملاحظه می‌کنیم در این آیه و آیه سابق بحث تقوا مطرح شده است. در آیه سابق فرمود: «لَنِعْمَ دارُ الْمُتَّقينَ»، دوباره در اینجا می‌فرماید: «كَذلِكَ يَجْزِي اللَّهُ الْمُتَّقينَ». 🔰 شاید اشاره به این نکته می‌شود که: 🌀 *هر خیر، برکت، معرفت، هدایت و رحمتی که به انسان می‌رسد بخاطر تقوای اوست و بدون تقوا هیچ چیزی دراختیار او قرار نمی‌ گيرد.* 💢 هر ترک مخالفت انسان با دستورات الهی (ترک معصیت، منیّـت، شرک، ناسپاسی و...) موجب دریافت بسیاری از خیرات می‌گردد. ✍️ به عنوان مثال با ترک معصیت، علم و با ترک منیّـت، معرفت به فرد داده می‌شود. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
✅ تنها عاملی که مردم را جذب می‌کند، طهارت ماست. 💬 آیت الله جوادی آملی 🔸 هرگز نگوییم فارغ التحصیل شده ایم، ما تا نفس می کشیم باید با علم و تحقیق باشیم، هرگز از تدریس و تألیف و مباحثه دست بر ندارید. 🔸 تنها عامل پیروزی ما در انقلاب و دوران دفاع مقدس خدا و اهل بیت علیهم السلام بودند، اگر این سرمایه از ما گرفته شود هم دنیا و هم آخرت خود را از دست می دهیم لذا وظیفه داریم آنچه را دین به ما گفته عمل کنیم، اگر چنین کنیم مردم خود حافظ این نظام خواهند بود، اما مردم اگر دورویی و اختلاس و نجومی ببینند صحنه را ترک می کنند و در این شرایط که مردم در صحنه نباشند رهبر هر چند علی بن ابیطالب علیه السلام، باشد شکست قطعی خواهد بود. 🔸 باید صد در صد طیب و طاهر باشیم چراکه تنها عاملی که مردم را جذب می کند طهارت ماست. اگر ما آنچه را گفتیم عمل کردیم و خود در صف اول جهاد و شهادت بودیم هرگز مردم ما را تنها نخواهند گذاشت. روحانیت دو وظیفه دارد: اول اینکه خود طیب و طاهر باشد و دوم راهنمایی و هدایت مردم و همه مسئولین است. _ دیدار جمعی از حوزه‌علمیه‌همدان مهر ۹۷
‏عکس از طباطبایی
متن سوال: ب) باطل کردن روزه مستحب قبل و بعد از ظهر چه حکمی دارد؟ ✅نظر همه عظام تقلید👇 ✍پاسخ امام (رحمة الله علیه) قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است. _______ ✍پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه)) قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است. _______ ✍ پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه)) جايز است ________ ✍ پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه)) جايز است. _________ ✍ پاسخ آیت الله ای (دام ظله العالی)) قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است. _________ ✍پاسخ آیت الله (رحمة الله علیه)) قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است. ________ ✍پاسخ آیت الله (دام ظله العالی) قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است. ✅ پاسخ آیت الله شبیری (دام ظله العالی) ب) جايز است. _____ ✍ پاسخ آیت الله صافی (دام ظله العالی) ب) جايز است. _____ ✍ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی (رحمة الله علیه) قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است. _____ ✍ پاسخ آیت الله گلپایگانی (رحمة الله علیه) قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است. ____ ✍ پاسخ آیت الله مکارم شیرازی (دام ظله العالی) ب) جايز است. العروةالوثقي مع تعليقات، ج2، ص76، م1، پاورقی5 _____ ✍ پاسخ آیت الله نوری همدانی (دام ظله العالی) قبل از ظهر جايز است ولی بعد از ظهر مكروه است. _____ ✍پاسخ آیت الله وحید خراسانی (دام ظله العالی) ب) جايز است.