eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
٥٩ ادامه بحث ذكر ذكر بر دو نوع است: لساني قلبي قلب و زبان بايد هر دو به ميدان بيايند گرچه ابتدا قلب توجه مي كند و ذاكر مي شود سپس زبان نيز ذاكر مي شود. ذكر قلبي اكمل و افضل اذكار است اما بايد به همه وجود سرايت كند و فقط در قلب باقي نماند. اولين مرحله ذكر در باطن است و آنقدر در باطن انسان نفوذ دارد كه صورت باطنيه دل ، ذكر شده است و در دل غفلتي نيست . پس از دل به هفت اقليم وجود سرايت كند ، زبان و چشم و گوش و بطن و اعضاء و جوارح.... مثلا چشم ذاكر به حرام نگاه نمي كند چشم ذاكر بر مصيبت حسين (ع)گريه مي كند . بطن ذاكر خود بخود لقمه حرام نمي خورد هر چقدر اين لقمه لذيذ و خوش طعم باشد . و يا سمع متذكر، از غيبت گريزان است . اگر همه اقاليم سبعه انسان متذكر شد خود بخود معصيتي از آنها صادر نمي شود و تمام سكنات و رفتار فرد ، ذكر مي شود. كشتي نوح به اسم خدا حركت مي كند و به اسم خدا متوقف مي شود بسم الله و مجريها يعني حركت و سكونش ذكر مي شود ذكر بدون توجه حاصل قلب بدون توجه است به هر مرتبه كه از اين مقام نقصان حاصل شود و ذكر كم گردد، كمال انساني به همان اندازه ناقص مي گردد. نقصان ظاهر و باطن هر يك به ديگري سرايت مي كند يعني باطن مشكل دارد كه نماز به درستي انجام نمي شود بايد ظاهر آراسته به شريعت باشد تا باطن هم شراب معرفت را بنوشد پس جمله "باطن بايد خوب باشد و ظاهر مهم نيست" از اساس باطل است . چنانچه چشمي كه در ظاهرش اشك ندارد حاكي از دل قسي اوست . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٨/٧/١٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٢ انيس_الزائر ويژگي اشك بر اباعبدالله (ع) بقيه الله الاعظم مي فرمايند: اگر روزگار مرا به تأخير انداخت و تقدير از ياري من براي تو ممانعت كرد در آن زمان نبودم تا با كساني كه با تو جنگيدند ، بجنگم و دشمني كنم با كساني كه با تو دشمني كردند پس هر روز و شب بر تو مي گريم و به جاي اشك بر تو خون مي گريم بر من است تا براي تو گريه كنم ، آسمان و زمين و كوه ها و دريا ها گريه كرده اند پس اگر نگريم چه عذري بر من است در حاليكه حبيب پروردگارم پيامبر و ائمه بر تو گريستند. در حريم اباعبدالله نمي توان بي احساس بود كه بي احساس بودن شايسته زائر نيست هر كس براي حضور در حريم اباعبدالله بايد پيشكش و هديه اي آماده كند يكي سوز سينه و ديگري بغض در گلو ، يكي ناله و شيون و ديگري اشك به ارمغان آورد بدون هيچ احساس قلبي اي عازم زيارت ابا عبدالله شدن قساوت و سنگدلي است . تشعشع نور حسيني همچنان كه به قتلگاه مي تابد بر زائر هم مي تابد و همچنانكه محل دفن را نوراني مي كند باكين و گريه كنندگان بر حسين را هم نوراني مي سازد. پيامبر(ص) از مردم چيزي طلب نمي كند مگر دوستي و محبت نسبت به اهل بيت خويش را ، حق اين دوستي و محبت براي كسي ميسر نيست مگر براي گريه كننده ي حسين (ع) ، نام حسين(ع) و اشك بر او سبب بقا و ماندگاري ولايت اهل بيت است . آيه الله حسن زاده آملي مي گويد: ارزش اشك بر اباعبدالله را بدانيد اين اشك عرشي است تنها اشك است كه از لايه هاي دل عبور مي كند و سطوح قلب را پشت سر مي گذارد ، باكين بر اباعبدالله با قطرات اشك خالصانه خود عرشي مي شوند خداوند چندان بر قطرات اشك ارزش قائل است كه زائر قبر حسين و باكين بر مصيبت حسين از جهت جايگاه عرشي نزد ملائك همسانند. شما از بكاء بر اباعبدالله غافل نشويد ، حسين رحمه الله واسعه است فقط كافي است كسي قصد همراهي با او را بكند جزاء و پاداشش با خداي حسين(ع) است . سوز دل اشك روان ، آه سحر ، ناله شب اين همه از نظر لطف شما مي بينم استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١-٢ ٢ روانشناسي در قران "پالايش انديشه منفي"                                                            همانطور كه قبلا عرض كردم : از نظر قران اندیشه صحيح آنچنان تاثیری در زندگی دارد که نه تنها بر احساسات و لذات و روحیات ما اثر گذار است بلكه بر امور جسمانی ما هم می تواند تاثیر گذار باشد. حتی بعضی از اطبا معتقد هستند هضم نا درست غذا به دلیل نامناسب بودن نوع انديشه فرد است و هضم صحیح غذا به دلیل این است که درست اندیشیدن را رعایت کرده است .   در محضر قران متوجه می شویم گاهي اندیشه نا صحیح عادت بعضی از افراد شده است و با استفاده از قران باید بر این عادت نامناسب غالب شد . در واقع اگر سالها به افکار نامناسب و منفی و ذلت آفرین عادت كرده باشيم اما مي توانيم با استناد و اتكاء به قرآن درست اندیشیدن را یاد بگيريم و با اندیشه درست از آن افکار ناصواب و منفی که همه زندگی ما را قفل و درگیر مي کند، جدا شويم و یک زندگی حقانی صحیح را انتخاب کنيم . ما باید در ذهن تفکرات منفی خود را پالايش كنيم ، فکر نکنیم این تفکر منفی امده است و نمي توان اصلاحش كرد بلكه یک فکر منفی كه وارد ذهنمان مي شود ، قسمت مثبتش را جدا کنیم و حتي از قسمت منفی هم امور مثبت بسازیم. ما در عصر و زماني زندگی می کنیم که جعبه شیرینی از زباله ساخته و يا از زباله برق تولید می شود. یعنی اگر بدانم با تفکرات منفی چگونه برخورد کنم، همان تفکرات منفی براي ما اثار مثبت ایجاد مي کند ولی اگر تفکر منفی را مثل زباله شهرهای ایتالیا نگه دارم همه شهر را بیماری مي گيرد و راه اصلاح و نظافت آن سخت يا غير ممكن مي شود. بنابراين محضر قران آموزش مي گيريم که اندیشه منفی خود را پالایش کنیم زيرا نمی شود همه را دور بریزیم ، بايد موارد مورد نیاز را به جهت رشد و پيشرفت، تفكيك كرده و بهای لازم را به آن بدهيم. مثلاً نگویم تصميم به هر کاری مي گيرم ، قطعاً موفق می شوم ، باید پیش بینی شکست را هم داشته باشم. پیش بینی شکست در ظاهر اندیشه منفی است ولی وقتی بطور صحیح به آن پرداخته شود ، مایه رشد می گرد. قرآن به رزمنده هایی که به جنگ می روند نمی‌گوید شما حتما در همین عالم ظاهر موفق و بر دشمن غالب می شوید، بلكه مي فرمايد: اِحدی الحُسنیَين است، پیروزی و شکست هر دو زیباست شکست از نگاه تو نازیباست اما فی الواقع زیباست چون درس عبرت و پلکان رشد و خمیرمایه تجربه برای ورود به منطقه کمالی بالاتر می شود ادامه دارد استاد بروجردي كلاس روانشناسي در قران ٩٠/٤/٥ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٢-٢ "اجتماع با دشمن آزار دهنده نيست" سوره مبارکه بقره ایه 38: قُلْنَا اهْبِطُواْ مِنْهَا جَمِيعاً فَإِمَّا يَأْتِيَنَّكُم مِّنِّي هُدًى فَمَن تَبِعَ هُدَايَ فَلاَ خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَلاَ هُمْ يَحْزَنُونَ به آدم و حوا و ابلیس می گوید از بهشت بیرون بروید .خداوند به هر سه می گوید بیرون بروید اما اگر از طرف من برای شما راهنمایی آمد کسی كه از این راهنمایی خاص تبعیت کند نه نگران آینده بشود و نه غصه گذشته را بخورد . اندیشه مثبت چه اندیشه ای است؟ در اندیشه مثبت اجتماع با دشمن آزار دهنده نیست آدم و حوا با شیطان هستند اما شما به معيت آدم با شیطان توجه نكنيد بلكه به قسمت تبع هدای توجه داشته باشيد. در اندیشه مثبت ولو انسان در فضایی کاملاً منفی قرار می گیرد که همان بودن با شیطان است اما مهم عاقبت و نتيجه كار است. آدم نمی گوید تمام شد رانده شدیم برای همیشه از بین رفتیم بلكه آدم به قسمت دوم توجه می‌کند. قِسم اول اِهبطوا بود قِسم دوم تبع هدای بود. در اندیشه مثبت روی قسمت منفی كه اجتماع با دشمن است ، توجه نمی شود گر چه اجتماع با دشمن خيلي آزار دهنده است. مثل اينكه بگوييم خدايا چرا شيطان نفس را با من همراه كردي؟ هر جا مي روم رهایم نمی کند و با من است اما اندیشه مثبت مي گويد: خدا این شیطان نفس را همراهم کرد ولی لحظه به لحظه به من یاد می دهد چگونه از كيد او مصون بمانم و با او مقابله کنم ، چطور مغلوبش نمايم و خود بر او غالب شوم و بدين وسيله رتبه و درجه كسب كنم در انديشه مثبت علي الدوام روي آن مشكل زوم نمي كند ادم روی زمین امده است نه دائم با طیفی از ملائك همراه است نه دائم با یک شیطانی که عامل اهبطوا و سقوط اوست كه در نتيجه فاتحه انسانيتم خوانده شود و دیگر تمام. و برگشتی به بالا نخواهم داشت . اندیشه مثبت می گوید قطعا خدایی که مرا در این فضا قرار داده است راهکار خروج از این مغلوبیت را هم نصیبم کرده است و خدایی که مرا از بهشت اخراج کرد، راهکار بازگشت را هم در اختیارم قرار داد قطعا خدایی که ما را در فضای مشکل قرار داده، کلید راه حل را هم در اختیار ما مي گذارد . در اندیشه مثبت فمن تبع هدای فلاخوف علیهم ولاهم یحزنون است يعني وقتی درست فکرکنم در حال حاضر زندگی می کنم نه نگران آینده ام هستم نه غصه گذشته ام را می خورم نه با خاطره هایم زندگی می کنم نه با رویاهای آینده ام زندگی می کنم و از حال بهره برداری لازم را می نمايم. خدا به آدم می گوید هبوط كردي نگو یاد بهشت بخیر زمانی مسجود ملائک بودیم و این همه ملک به اذن حق در مقابل من خضوع داشتند. از آن طرف هم نگو بر می گردم به همان مقام مسجودیت و ایدئاليست باشی وظیفه "حال حاضر" را متوجه و عمل گرا باش تَبَع هدای نه سَمِع هدای و گوش كردن صِرف ، بلكه گام بر می داريم و پیگیری و عمل صالح انجام می دهيم . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس روانشناسي در قران ٩٠/٤/٥ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٣-٢ "كمك خواستن از خدا در گرو انديشه مثبت است" سوره مباركه بقره آیه ٤٥: وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَةٌ إِلاَّ عَلَى الْخَاشِعِينَ صاحبان اندیشه مثبت هرگز خود را مستغنی از کمک نمی دانند استعینوا می داند کمک لازم دارد لذا طلب كمك هم مي كند. اعتقاد به اينكه خودم مستقلا می توانم ، اشتباه است. همه ما حتماً از یک منبع بی کران و به کمک الهي نياز منديم. اگر صاحب اندیشه سالم هستيم ميدانيم كه نیازمند کمک هستيم اما کمک به اذن خدا از دو طریق صورت مي گيرد: ١-صبر ٢-صلوه یک کمک از درون یک كمك از بیرون. صبر عامل کمک و مقاومت از درون است . نمی توانم و نمی کشم و اظهار ناتواني در مقابل مشكلات ما را از استعانت و كمك الهي دور مي كند در اندیشه درست باید باور کنم مقاوم هستم مقاومت از آن بالا نازل نمی شود در درونم هست ،بايد کشفش کنم . خدای سبحان تأكيد فراوان دارد كه عفت و کفّ نفس داشته باشید تمام گناهانی که ذكر شد انجام ندهيد و به بعضي گناهان مي رسيد بيتاب نشويد بلكه در مقابل آن موضعگيري كنيد. در اندیشه صحیح انسان مقاومت خود را شناسایی کرده و از این مقاومت و توانایي استفاده و کمک می گیرد . رشد توانايي هايش باعث فخر فروشی او نیست. عده ای می گویند ما می توانیم مقاومت كنيم اما بقیه نمی توانستند ولی توجه ندارند كه نوانايي آنها هم به لطف خداست. استعینو خدا این توان را به ما داده است و این قوت را در درون همه ما گذاشته است. در اندیشه صحیح: ١-انسان ها کمک گرفته و خود را بی نیاز نمی دانند. ٢- از قوه ای که خدا در درون خودشان گذاشته است كمك مي گيرند. صبر به روزه تعبیر شده است. یعنی کف نفس و کنترل . در واقع از قوت کنترلی که خدای سبحان در درونم گذاشته کمک بگیرم و احساس توانمندی کنم . اگر بگویم ناتوان هستم و نمی توانم خدا جواب مي دهد: درونت را کشف كن در مطالعه و درس بعضي از افراد چند بار می خوانند و نمی فهمند . اندیشه درست می گوید از سکاکی که کمتر نیستی. آنقدر بخوان تا بفهمی صخره را با سختی بکوب. علامه طباطبایی در چهل سالگی سراغ درس آمد و علامه شد . در اندیشه صحیح مقاومت لازم است نه جا زدن و عقب كشيدن. بالاخره خدا کمک می کند. تلاش مي كنيم و یاد می گیريم و درست انجام می دهيم خدا قوه درست انجام دادن و به مقصود رسیدن را در درون ما قرار داده است. مرحوم بهاری همدانی به جهت سير و سلوك به نجف مشرف شده بودند و 23 سال اقامت كردند و به جایی نرسیدند و بعد خدمت حضرت گلايه كردند که به شهر و ديارم برگردم. به يكباره می بینند کبوتری مي خواهد نان خشک بردارد و نان از نوك او می افتد، دوباره بر می گردد و تكرار مي كند (٢٣ بار ) مرحوم بهاري مي گويند: حضرت امیر می خواهند به من بفهمانند این که بگویم توان ندارم اندیشه نا صحیحی است. در اندیشه صحیح هر فرد خود را دارای انرژی و پتانسیلی می بیند که هنوز رها نشده است . متاسفانه نسل ما هر چه جدید تر می شود، اندیشه در خدمت ديگران بودن را ترويج مي كند در حاليكه بايد از  توان خود استفاده کنم نه از توان دیگران . به همين دليل از همه شاکی است . چرا مادر و خواهرم کمکم نکردند ؟ چرا فرزندم به دادم نرسيد ؟ چرا همسرم.....؟اين تفکر سفیهانه است ، در حالی که فقط از توانی که خدا در درونم قرار داده بايد استفاده کنم . در اندیشه صحیح ١-احساس نیازش در درجه اول به استعدادهای حبس شده درون خودش است باید غبارها را کنار بزند و استعداد هارا فعال کند. ٢- به مبدا بی‌انتها احساس نياز کند. اگر تصور کنم استفاده از توانمندی های خود کافی است و نیازی به مبداء بی نهایت ندارم ، یک روز چاه من به خشکی می رسد و میزان استفاده ام تعطیل مي گردد. انسان نامتناهی بايد با يك وجود نامتناهی در تماس باشد. فردی سراغ مرحوم نخودکی رفت گفت می خواهم در امور دنیوی و اخروی موفق باشيم، چه کاري انجام دهم ؟ مرحوم نخودکی گفت نماز اول وقت بخوان بعد از یک سال موفقیت دنیوی و اخروی نصیب فرد شد. اگر از ابتدا به او وصل شوید می توانید بخوبي نتيجه گيري كنيد .اگر در وصل سستی کنید، نمی‌توانید به نتيجه مثبت برسيد فردی به حضرت آقا(رهبري) عرض کرد با خستگی و کار روزانه لازم نیست خود را مقید کنید در مراسم روضه حضرت زهرا شرکت کنید. ایشان فرموده بودند که تمام نیاز یک ساله کشور را در ایام فاطمیه می‌گیریم . امكانات وصال و قرب فراهم است ، یکی برای خودش هم عُرضه ندارد گدایی کند. یکی نیاز همه کشور را با همه وسعتش در فاطمیه می گیرد. در اندیشه صحیح انسان به وصل به حق و اولیایش نياز دارد و این وصل را کلید موفقیت زندگی اش می داند اما در اندیشه ناصحیح توانايي هاي خود را برای خود کافی می‌داند و نیازی به ارتباط با اولیاء و خدای سبحان نمی بیند ادامه دارد استاد بروجردي كلاس روانشناسي در قران ٩٠/٤/٥
‏فیلم از طرف طباطبایی
٤-٢ "ذكر نعمات" آیه 47: يَا بَنِي إِسْرَائِيلَ اذْكُرُواْ نِعْمَتِيَ الَّتِي أَنْعَمْتُ عَلَيْكُمْ وَأَنِّي فَضَّلْتُكُمْ عَلَى الْعَالَمِينَ نماد دیگر اندیشه صحیح این است كه انسان نعمات خاص را ذكر كند .  ممكن است بگوييم خدا به همه روزی می دهد، به ما هم داد و يا همه را محفوظ می کند، من را هم کرد. یعنی من خودم را مثل بقیه می بینم. ولی در اندیشه صحیح باور مي كنم خدا مرا تافته جدا بافته قرار داده است. در بین این همه مسلمان، شیعه تافته جدا بافته است. و يا در بين اين همه شيعه من در گروهي قرار دارم كه اهل علم هستند. ....در اندیشه صحیح فکر را روی نعمات خاص می برم كه البته اين انديشه موجب غرور و عجب نمی شود زيرا خود را مستحق آن نعمت خاص نمي دانم. و يقين دارم كه آن نعمت فضل خداست و عدل نیست و من استحقاقش را نداشتم. فقط لطف خدا بوده ست. این نوع انديشه من را به عمل خاصی گرایش می دهد. عمل درستی كه بايد آن را پیگیری کنم. در اندیشه صحیح انسان توجه می کند خدا چه منتی گذاشته است در بين دوستانی هدف گرا قرار گرفته و ارزش گرا هستم. خدایا چگونه از تو تشکر کنم، در حاليكه مي توانستم در جمعي باشم كه تمام حرفهايشان ذره ايي ارزش و قيمت ندارد. ويا یک گروهي حتي در بين طلبه ها هستند كه نگاهشان به ظواهر است ولی من در جمعي از طلاب هستم كه حب دنيا را از ذهن بيرون كرده و كمتر به ظواهر توجه دارند این ها فقط لطف خداست. انی فضلتکم خدا جوایز ویژه ای به همه ما و تک تکمان داده است كه كمتر به ظواهر توجه داريم در اندیشه صحیح مي فرمايد: اذکروا جوایز خدا را ذكر كنيد . در اندیشه منفی می گویم خدا کاری که برای همه کرد برای من هم انجام داده و چیز اضافه ای در زندگیمان وجود ندارد . در حاليكه بسياري از امتیازات ناخواسته كه داريم ، لطف خداست مثلا زندگي در ايران و امكان اين همه امتيازات ويژه علمي و معنوي يك نعمت خاص است كه شايد هيچ كجاي دنيا اين امكانات كسب علوم الهي فراهم نباشد . یک وقت پیگیر می‌شوم و خودم محل زندگي را انتخاب مي كنم اما گاهي خدا امكاناتش را مقتضي كرده است ، در اندیشه صحیح این امتیازات را جدی بگیرم و به عنوان پوئن مثبت زندگی روی آن حساب باز کنم و در نتيجه عملکردم از دیگران بالاتر باشد. انی فضلتکم یادتان بماند من شما را برتر قرار دادم و واقعاً هر کدام از ما ، خود را بررسی کنیم ، می بینیم خدا چه امتیازاتی به فرد فرد ما داده که طیف وسیعی بی بهره هستند. ادامه دارد استاد بروجردي ٩٠/٤/٥ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦٠ ادامه بحث ذكر پايين ترين درجه ذكر، ذكر زباني است اما مفيد فايده است و شايد آنقدر ذكر زباني بگوييم نا در دل اثر بگذارد. ذكر زباني بايد بدون تكلف و سختي باشد و از گفتن آن لذت برد. علامت اينكه بعد از ذكر زباني زبان دل باز مي شود اينست كه ذكرهاي زباني را بدون سختي و عاشقانه مي گوييد . اعمالي كه در ظاهر انجام مي دهيم در صورتي قابل عرضه در قيامت هستند كه باطن و روحانيت و نورانيت داشته باشند عمل با روح و نور زنده است آن چيزي كه روح و و نور عمل دارد و مايه حيات است، خلوص در عمل است هرچقدر عمل خالص تر است زنده تر نيز هست . وقتي عمل خالص باشد ، جسد و بدن ما هم آن نور و روح را كسب مي كند. در روايات مي فرمايد: به اندازه حضور قلب، اعمال ما پذيرفته مي شود مثلا اگر در نماز چهار ركعتي يك ركوع با حضور قلب انجام شود، همان يك ركوع پذيرفته است . البته دل حتما بايد عاشق باشد تا بتواند ذكر زباني بگويد اما به هرحال ذكر زباني هم خيلي خوب است و بالاخره انسان را به حقيقت مي رساند . روايات زيادي مبني بر مفيد بودن ذكر لساني آمده است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تهذيب نفس ٩٨/٧/١٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦١ ادامه بحث ذكر مهمترين اثر عبادت اينست كه قلب را تحت تأثير قرار دهد . نقطه سپيدي در قلب گذاشته مي شود و كم كم گسترش مي يابد و همه سياهي ها را مي پوشاند. خُلق در جسم و بر عكس اثر مي گذارد. افعال جسماني موجب خوش اخلاق شدن مي شود مثل اينكه آيه الله بهجت مي فرمودند براي خوش اخلاق شدن صلوات بفرستيد. هر كار خير و شر كه انجام مي دهيم از ما جدا نيست و اثر مستقيم بر ما دارد كار مثبت ما را متوجه به مولي و كار منفي ما را متوجه شيطان مي كند. در عين حال خود آن كار في نفسه صورتي دارد يا صورت زيباست يا نازيبا شما با فعلتان صورت زيبا خلق مي كنيد كه آن بهشت افعالي شماست حال تكرار ذكر، آن ملكوت زيبا را نهادينه مي كند و آنرا به قلب سرايت مي دهد. اگر مي بينيد عبادات ٥٠ ساله يك فرد اثري در زندگي او نداشته است بدليل عدم حضور قلب او بوده است . در بعضي اوقات اگر در اذكار زباني قلب حاضر نباشد ، ملكات فاسده بيشتر مي شود يعني نمازي كه قرار بود ما را از زشتيها دور كند بيشتر به سوي زشتيها سوق مي دهد و به همين دليل نمازخوان اهل رشوه و ربا و اختلاس داريم ، چون اذكار او بدون حضور قلب بوده است . مرحوم آيه الله شاه آبادي مي فرمود: ذكري كه در ما نشاط ايجاد كند حتما قلب مشغول به ذكر بوده و در واقع قلب دهان باز كرده است بنابراين اگر ذكر مي گوييم و سرحال و با نشاط نيستيم حتما اذكار ما با حضور قلب نيست . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٧/٧/١٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦٢ ادامه بحث ذكر هر ذكري كه مي گوييم در واقع آن مذكور را به قلب و دل تفهيم مي كنيم اگر بايد قران را با ترتيل و آرام بخوانيم براي اينست كه قلب بفهمد چه مي گوييم . بايد فكر كنيم كه وقتي ذكر مي گوييم و صلوات مي فرستيم كاري انجام مي دهيم كه خدا و ملائك انجام مي دهند بنابراين توجه كنيد چقدر سطح كار انسان بالا و متعالي است . ذكر لساني مربوط به زمان بيداري ما است اما اگر ذكر قلبي داشته باشيم به هنگام خواب ، قلب هم ذاكر است بنابراين خواب، پِرتِ عمر نيست. علت اينكه ذكرها را تداوم مي دهيم اينست كه زبان دل باز شود تا جائيكه به هنگام مرگ كه زبان ظاهري مي ميرد ، زبان دل باز مي شود و جواب مَن رَبُك را مي دهد. پيامبر(ص) فرمودند: اي اسامه بخوان براي دل خودت ذكر خدا را سپس حذر كن از غفلتي كه حاصل مي شود بنابراين از ذكر بدون غفلت پرهيز كنيد يعني حتما ذكر بگوييد اما سعي كنيد با غفلت نباشد. و در نهايت اينكه ذكر لساني بايد مقدمه ذكر قلبي باشد و ذكر لساني بي هدف و بدون مغز از درجه اعتبار ساقط است . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٧/٧/١٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
☝🔷🔷🔷🔷🔷🔷🔷 اعلاميه فوق مربوط به جلسه آقايان در تاريخ پنج شنبه ٢/آبان است
١٣ نقش وجود مقدس اباعبدالله ١-وجود مقدس امام حسين (ع) زائر را با قلب خودش آشنا مي كند حضرت در ابتدا زائر را از نفسانيات به سوي عالم عقل مي برد و سپس به سوي عالم قلب هدايتش مي كند. ملاصدرا مي گويد: يومنون بالغيب در سوره بقره به معناي يومنون بالقلب است ايمان به قلب اولين خصوصيت متقين است زيرا قلب هر كس سراپرده محبت او نسبت به معبود است وجود مقدس اباعبدالله(ع) زائر رابا عالم قلب آشنا مي كند. ٢-نقش دوم اينست كه زمان زيارت اباعبدالله از عمر زائر به حساب نمي آيد. زائر قبر حسين(ع) از زمين و زمينيان فاصله مي گيرد و اين فاصله چندان مي شود كه گذر زمان معناي خود را از دست مي دهد. بنده در زيارت الحسين از جنس اين عالم نيست بلكه زيارت، جنس او را عوض مي كند. عمري كه براي انسان در عالم ماده گران بها ترين سرمايه است در زيارت به چشم نيامدني مي شود . اين فضيلت تنها مخصوص زوار قبر ابا عبدالله است. هيچ زيارتي در ميان زيارات نيست كه زمان انجامش از عمر بنده محسوب نشود مگر زيارت قبر اباعبدالله(ع) كه بافت آن با بافت ساير زيارتها متفاوت است . ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🏴نسبت دادن الفاظ رکیک به خود در عزاداری ✍سوال : نظر حضرت آقا در مورد الفاظی که در عزاداری‌ها و نوحه‌ها استفاده میشود و در شان یک مسلمان و حتی انسان نیست و نسبت دادن یکسری الفاظ رکیک به خود چه حکمی دارد؟  جواب : کلا در عزاداری آن نزاکت و سنگینی و وزانت عزاداری باید حفظ شود. در پاسخ یکی از سوال‌ها ما اشاره کردیم که هم باید از مطالبی که حرام است - مثل کذب مثل غلو نسبت به ائمه اطهار علیهم‌السلام - پرهیز شود و هم باید از مطالبی که دون شان یک مسلمان است، پرهیز شود. اصلا اسلام پیروان خودش را وزین ، سنگین و باوقار می‌پسندد. شما نگاه کنید از جمله لباس‌های حرام، لباس شهرت است و لباس شهرت یعنی لباس سبک، لباسی که در شان یک مسلمان نیست، لباسی که از نظر رنگ، دوخت یا کیفیت پوشیدن یا حتی اندراس به گونه‌ای است که اگر طرف بپوشد در جامعه انگشت‌نما می‌شود، این در شان یک مسلمان نیست. لذا در تعابیری که خوانده می‌شود در نوحه‌ها ولو حالا در مقام اظهار ارادت به معصومین علیهم‌السلام یا به اباعبدالله علیه‌السلام باشد، اما در شان یک مومن نیست چنین الفاظی به کار ببرد، و در عزاداری از آن پرهیز شود. 📚منبع: khamenei.ir
🔆 «قَوَّيْتَنِي مَعَهَا عَلَى مَا وَفَّقْتَنِي لَهُ مِنْ طَاعَتِكَ» (دعای پانزدهم صحیفه سجادیه، فراز سوم) 💠 سلامتی روان در هنگام صحت ✳ حضرت زمان صحت را، موقعیتی برای انجام طاعت خداوند می‌دانند که توفیق انجام آن طاعت را نیز خدای سبحان عطا کرده است. فردی که از سلامت روان بهره‌مند است؛ خود را توانا و متصل به منبع بی‌پایان قدرت دانسته که علی‌الدوام بر او افاضه قدرت می‌نماید؛ در نتیجه هیچگاه احساس کمبود قدرت نکرده و مایل به ترک عرصه انجام وظیفه نیست، اگرچه پیری بر او عارض شود. ✳ عدم استفاده از توانایی‌ها و  دارایی‌ها در جهت اجرای فرامین الهی نشانه عدم سلامتی روانی است. همچنین اگر بنده، از سر اجبار و بدون رغبت مشغول بندگی باشد؛ مشمول این عبارت نشده بنابراین از سلامت روان بی‌بهره است. از سوی دیگر، اگر فرد مشتاقانه از موجودی خود در مسیر صحیحی استفاده کند لکن توان و توفیق خود را از ناحیه خداوند نداند؛ بهره‌مند از سلامت روان نیست. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2MXV797
🔆 «أَمْ وَقْتُ الْعِلَّةِ الَّتِی مَحَّصْتَنِی بِهَا وَ النِّعَمِ الَّتِی أَتْحَفْتَنِی بِهَا تَخْفِیفاً لِمَا ثَقُلَ بِهِ عَلَی ظَهْرِی مِنَ الْخَطِیئَاتِ وَ تَطْهِیراً لِمَا انْغَمَسْتُ فِیهِ مِنَ السَّیئَاتِ…» (دعای پانزدهم صحیفه سجادیه، فراز ششم) 💠 سلامت روان به هنگام بروز بیماری ✳ فردی که از سلامت روان بهره‌مند است یقین دارد بیماری زمان پیرایش و پاکسازی فرد از عیوب اخلاقی و رفتاری است. ✳ یکی دیگر از هدایایی که نصیب فرد بیمار می‌شود؛ بخشش گناهان و رسیدن به مقامات عالیه است. بیماری، فرصتی است برای سبک شدن بار گناهان فرد و تطهیر او از ناپاکی‌ها. ✳ بیماری، فرصتی‌ست برای بازبینی اعمال و رفتار در گذشته، اقدام جدی برای توبه و اصلاح در آینده. 🔶 با چنین دیدگاهی، زمان بیماری فرصت مناسبی برای شکرگزاری از خداوند می‌باشد. البته انسان همواره طالب عافیت و سلامتی از خداوند بوده و هرگز در ادعیه وارده از سوی معصومین، مأمور به درخواست بیماری و گرفتاری نشدیم لکن اگر بیماری یا گرفتاری پیش آمد داشتن چنین دیدگاهی نشانه سلامت روان فرد است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/35WGonR
💠 معروف؛ نگرانی نسبت به خانواده ⭐ یکی از امور معروف در فکر خانواده بودن و از بابت آنها نگرانی به جا داشتن (نگرانی بابت امور غیر‌مادی) است. بهشتی‌ها در بهشت از حال یکدیگر سوال می‌کنند و می‌پرسند چه عاملی تو را بهشتی کرده و پاسخ می‌دهند ما پیش از آنکه در بهشت قرار گیریم نسبت به اهل خود نگران بودیم و اشفاق داشتیم. البته نگرانی به تنهایی کارساز نیست بلکه آنچه مثمر الثمر است اقداماتی است که باید انجام شود. نگرانی‌ای که فقط ایجاد اضطراب کند فایده‌ای در بر ندارد و نشان بی‌عقلی است. 💠 نگرانی آمیخته با محبت ⭐ مرحوم خواجه عبدالله (ره) در منازل السائرین اشفاق را نگرانی همراه با محبت معنا می‌کند و می‌گوید: اشفاق زمانی است که افراد از شدّت حب و علاقه‌ای که به یکدیگر دارند توجه به هم می‌کنند و هرگز یکدیگر را رها نمی‌کنند. 💠 حفظ اعتقادات فرزندانمان ⭐ اگر سوال کنید نگران اعتقادات فرزندانمان هستیم برای حفظ اعتقادات‌شان چه کنیم؟ عرض می‌کنم حضرت علی علیه‌السلام می‌فرمایند: «سُوسُوا إِیمَانَکُمْ بِالصَّدَقَهِ» اعتقاداتتان را با پرداخت صدقه سیاست‌گذاری کنید. ⭐«فِي أَهْلِنَا» یکی از مفسرین می‌گوید: منظور از اهل، فقط اهل‌خانه نیست بلکه اعضا و جوارح ما نیز اهل ما محسوب می‌شوند، باید نسبت به اهل خود بی‌تفاوت نباشیم و دقت لازم را داشته باشیم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98 ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2WchPPj
٦٣ ادامه بحث ذكر اگر ذكر حقيقي باشد موانع و حجابها بين بنده و خدا كنار مي رود و قساوتي در قلب بنده باقي نمي ماند. نه تنها موانع مرتفع مي شود بلكه در عالم ملكوت به روي انسان باز مي شود و باطنا در لطف و رحمت خدا باز مي شود و دريافتهاي من حيث لا يحتسب خواهد داشت . مهم اينست كه در دل بنده حق حضور داشته باشد و تنها لاشه ذكر بر زبان نباشد هر چيزي كه غير حق است مرده است و فقط خدا زنده است و وقتي هر غير حقي در دل ما حضور پيدا كند گويا با مرده انس گرفته ايم . كل شيء هالك الا وجهه همه چيز در حال از بين رفتن است مگر وجه خدا (جلوه تام خدا كه در وجود مقدس معصومين جلوه گر شده است) حكيمي مي گويد : هر چه غير خدا معدوم و نيست است و شما برايش يك وجود مجازي قائل هستيد. اگر كسي واقعا ذاكر باشد عاشق خدا مي شود و نه دنيا مي بيند نه آخرت و ترك كونين مي كند . هر دو عالم را به دشمن ده كه ما را دوست بس اجمالا توصيه شده ذكر بايد در دل زنده باشد دل زنده ، دلي است كه غير خدا در آن نيست خود ذكر موجب زنده دلي است هر چقدر با قلب به خدا توجه مي كنيم نشانه زنده دلي است اما در ميان اذكار ذكر يا حي و يا قيوم و ذكر يونسيه در سجده موجب زنده دلي مي شود و براي ترقيات معنوي خيلي خوب است. لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦٤ ادامه بحث ذكر ما بايد اعمالي انجام دهيم كه نفسمان از خواب غفلت بيدار شود و آماده حضور در محضر حق شود و در شبانه روز توجه به دنيا و كثرات كمتر و توجه به نشئه ديگر بيشتر شود و مخصوصا اگر ذكر را در زمانهاي خاص انجام دهيم اثرش بهتر است مثل بين الطلوعين و سحر اين زمانها به ما كمك مي كند تا كل زمانها موفق تر عمل كنيم . براي حضور در محضر قران بايد حتما قلب از آلودگيهاي مختلف تطهير شود(پليديهاي عالم ماده ) تا قرائت در قلب ما اثر كند. تا زمانيكه دل آلوده است ذكر اثر خاصي در ما نگذاشته است . قران مي فرمايد: قران حقيقتش پنهان است و هر كسي نمي تواند ارتباط برقرار كند مگر اينكه خود را تطهير كند . در سوره مومن آيه ١٣ مي فرمايد : .......ما يتذكر الا من ينيب خدا نشانه هاي خودش را به شما نشان مي دهد و از آسمان غيب امور لازم را فرود مي آورد اما هر كسي نمي فهمد و فقط افرادي متذكر اين حقايق مي شوند كه به نوبت به خدا رجوع كنند . اگر دل آماده حضور بشود در آن صورت اذكار توحيديه را به دل القاء كنيد مثل سوره توحيد مثل لااله الاالله مثل مادري كه به فرزندش القاء كلمات را مي كند. اگر اين تلقينها را به سحر يا بين الطلوعين اختصاص دهيد (زمانهاي سكوت) براي تلقين خيلي موثر است. قران را با تدبر بخوانيد. آيات پاياني سوره حشر را آخر شب يا بين الطلوعين زياد بخوانيد و روي آن فكر كنيد نتايج خوبي براي سالك دارد. ذكر لااله الاالله از اذكار مهم است كه بايد زياد گفته شود اگر مدتي اين كارها را انجام دهيد عادت شما مي شود البته بهتر است با وضو و رو به قبله باشد . ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح تهذيب نفس ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦٥ ادامه بحث ذكر يكي از آداب مهميه قلبيه عبادات، طمأنينه است بويژه در عبادات ذكري طمأنينه خيلي مهم است طمأنينه ذكر با طمأنينه در نماز فرق دارد. در ذكر بايد خيالمان راحت باشد و كاملا اعتماد داشته باشيم كه خدا كارمان را انجام مي دهد (طمأنينه در نماز يعني صاف بايستيم و تكان نخوريم ) اگر عبادات را با حال تزلزل قلب بجا آوريم قلب از آن منفعل نشود ، آثاري هم از آن بوجود نمي آيد . دليل تكرار اذكار و عبادات ، باور قلب است و صورت باطنيه قلب همان صورت عبادت مي شود. تا زمانيكه قلب آرامشي از طريق ذكر ندارد فقط ظاهر ما عبادت كرده است و دل معترض و شاكي است و هرگز تسليم و عبوديت ندارد. اگر عبادت قلب صورت نگيرد ، اذكار وارد آن نشئه آخرت نمي شود. در وقت بيماري و مرگ همين لايه نازك ذكر زباني هم از بين مي رود . اگر كلمه لااله الاالله را با توجه به دل القاء كنيم باطن ما عبد مي شود و دل موحد و عاشق مي ماند . امام صادق عليه السلام فرمود: فاجعل قلبك قبله لسانك ..... زبان رو به دل حرف بزند و قلب قبله باشد و زبان تو براحتي هر حرفي را نزند و اشاراتي داشته باشد كه مورد پسند اعتقادات حقه باشد . اما اگر همين ذكر لااله الاالله را تند تند بگوييد و حواستان نباشد از حد زبان ظاهر به دل و گوش باطني راه نيافته در سكرات موت يادمان مي رود زيرا بر دل نوشته نشده و معرفت به قلب نرسيده است. در قبر بايد قلب پاسخ بدهد كه در اين صورت ( ذكر زباني صرف) نمي تواند جوابگو باشد. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تهذيب نفس ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
٦٦ ادامه بحث ذكر از بعضي روايات استفاده مي شود كه ذكر پنهان ترجيح دارد قران مي فرمايد : واذكر ربك في نفسك تضرعا خيفه در درون وجودت به خدا توجه كن از روي تضرع و ترس. اين ذكر قلبي آنقدر ثواب دارد كه فقط خدا ارزش آنرا مي داند و البته گاهي لازم است جهرا و بلند صلوات بفرستيد تا نفاق از دل شما بيرون رود يا توصيه شده بسم الله را بلند بگوييد تا اهل غفلت توجه كنند. مَن ذَكرالله في السوق مخلصا عند غفله الناس كسي كه در بازار ذكر مي گويد (خالصانه نه براي گرفتن جنس خوب)و وقتي همه مردم غافل هستند و مردم به جنسها مشغولند ، او ذكر مي گويد، آنقدر اين توجه قيمت دارد كه خدا ١٠٠٠ حسنه ثبت مي كند و خداي سبحان براي او مغفرتي را قرار مي دهد كه هيچكس نمي تواند آنرا درك كند. مغفرت يعني باطن نجس و آلوده است اما روكشي زيبا و جواهر نشان روي آن باطن قرار مي گيرد كه هيچكس نمي فهمد باطن او چه خبر است . -اظهار ذكر به هنگام اذان يا به هنگام غفلت مردم خيلي خوب است ولي در بقيه موارد بايد ذكر را پنهاني گفت. در تكبير كه دست خود را بلند مي كنيم امام رضا مي فرمايند: ١-وقتي دست را بلند مي كنيم يعني انقطاع از خلق و دست به طرف خلائق دراز نكنيم . ٢-تكبير يعني خود را از همه اعمالم خلاص مي كنم و هيچ عملي براي نشان دادن به تو ندارم ٣-دست بلند كردن علامت تضرع است يعني خيلي بيچاره و بدبختم وقلب بايد به اين سه معنا توجه كند. و البته بعضي از اهل معرفت مي گويند : دست را كه بلند مي كنيد يعني دو عالم را به پشت مي اندازم و فقط تو را صدا مي كنم . استاد بروجردي ٩٨/٧/٢٠ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
١٤ نقش وجود مقدس اباعبدالله ٣-ارتباط با اباعبدالله نقش تزايد و تضاعف را به همراه دارد. در روايت مي فرمايد: ثواب هر ركعت نماز در حرم اباعبدالله با ثواب هزار حج و هزار عمره و آزاد كردن هزار بنده برابر است . آمار و ارقامي كه روايات براي نماز و عبادات داخل حرم ذكر كرده اند مبالغه و اغراق آميز نيست بلكه آنچه هست نشاني از تضاعف و تزايد زيارت اباعبدالله دارد . ٤- محبوب شدن نزد خداوند سبحان بواسطه زيارت و اشك بر اباعبدالله است . روايت مي فرمايد: يك قطره اشك بر اباعبدالله بنده را عندالله محبوب مي كند البته خلوص لازمه اين اشك است. اما قران براي محبوب شدن نزد خداوند سبحان در آيات مختلف مي گويد: ان الله يحب المتقين والله يحب الصابرين ...... اشك بر اباعبدالله سرعت سير محبوب شدن بنده را نزد خداوند سبحان ما فوق تصور افزايش مي دهد. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب انيس الزائر كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
🍀اعمال آخرین چهارشنبه ماه صفر هرکس چهارشنبه آخر ماه صفر بخواند سوره های‌ (الشرح و التین و النصر و سوره توحید) را هر كدام هفت مرتبه، پس به حول و قوه‌ی الهی بی‌نياز می‌شود قبل از تمام شدن سال. 🍀 سوره التين بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَالتِّينِ وَالزَّيْتُونِ ﴿۱﴾ وَطُورِ سِينِينَ ﴿۲﴾ وَهَذَا الْبَلَدِ الْأَمِينِ ﴿۳﴾ لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ فِي أَحْسَنِ تَقْوِيمٍ ﴿۴﴾ ثُمَّ رَدَدْنَاهُ أَسْفَلَ سَافِلِينَ ﴿۵﴾ إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ فَلَهُمْ أَجْرٌ غَيْرُ مَمْنُونٍ ﴿۶﴾ فَمَا يُكَذِّبُكَ بَعْدُ بِالدِّينِ ﴿۷﴾ أَلَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحَاكِمِينَ ﴿۸﴾ 🍀 سوره الشرح بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ أَلَمْ نَشْرَحْ لَكَ صَدْرَكَ ﴿۱﴾ وَوَضَعْنَا عَنكَ وِزْرَكَ ﴿۲﴾ الَّذِي أَنقَضَ ظَهْرَكَ ﴿۳﴾ وَرَفَعْنَا لَكَ ذِكْرَكَ ﴿۴﴾ فَإِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۵﴾ إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْرًا ﴿۶﴾ فَإِذَا فَرَغْتَ فَانصَبْ ﴿۷﴾ وَإِلَى رَبِّكَ فَارْغَبْ ﴿۸﴾ 🍀 سوره النصر بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ إِذَا جَاء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴿۱﴾ وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْوَاجًا ﴿۲﴾ فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا ﴿۳﴾ 🍀 سوره الإخلاص(توحید ) بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴿۱﴾ اللَّهُ الصَّمَدُ ﴿۲﴾ لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ ﴿۳﴾ وَلَمْ يَكُن لَّهُ كُفُوًا أَحَدٌ ﴿۴﴾ 🍀 همچنین روايت شده هركس بخواند اين دعا را در آخرين چهارشنبه ماه صفر نمی‌ميرد در آن سال به طوريكه عزرائيل به خداوند می‌گويد: يا رب! عمر فلانی تمام شده و شما امر به قبض روح او نكرديد خداوند می‌فرمايد: راست مي‌گويی وليكن عمر او را به سبب قرائت اين دعا طولانی كردم و تا آخر صفر آينده او را از جميع آفات و بلايا حفظ كردم. «بسم الله الرحمن الرحيم اللهم يا ذا العَرشِ العظيم و العطاءِ الكريم عَليكَ اِعتمادِي يا اللهُ يا اللهُ يا اللهُ الصمدُ الرحمنُ الرحيمُ، يا فردُ يا وترُ يا حيُّ يا قَيُّوم ، اِمْنَعْ عَنِّي كُلَّ بلاءٍ و بليّةٍ و فرقةٍ و هامةٍ ، وامنع عَنِّي شَرَّ كُلِّ ظالمٍ و جبارٍ يا قدوسُ يا رحمنُ یا رحیمُ
🔆 راه‌های تربیت 🔆«وَظَلَّلْنَا عَلَيْكُمُ الْغَمَامَ وَأَنزَلْنَا عَلَيْكُمُ الْمَنَّ وَالسَّلْوَى كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَمَا ظَلَمُونَا وَلَكِن كَانُواْ أَنفُسَهُمْ يَظْلِمُونَ» (آیه 57 سوره مبارکه بقره) 💠 فرصتی مجدد ✳ اگر فردی در مقطعی پذیرای تربیت نبود مجدداً باید به او فرصت داده شود. تصور نکنید اگر از فرصتی حسن استفاده نشد امکان تربیت منتفی شده است بلکه در این شرایط نیز باید تمام امکانات را به بهترین و کامل‌ترین شکل برای فرد فراهم کرد، باشد که پذیرای تربیت شود و به کمال راه یابد. 💠 اکرام ✳ یکی از راه‌های تربیت اکرام است، با تحقیر هرگز نباید انتظار تربیت را داشت. سایبان بودن ابر برای بنی‌اسرائیل و نزول مائده آسمانی مصداقی از اکرام الهی است.اکرام هرکس باید مطابق با حال و مقام او باشد. 💠 بهره‌بری از امکانات ✳ یکی دیگر از راه‌های تربیت بهره‌برداری از امکاناتی است که در اختیار داریم. خدای سبحان به بنی‌اسرائیل فرمود: «كُلُواْ مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ» از امکاناتی که در اختیارتان قرار دادیم بهره‌مند شوید. 💠 ایجاد انگیزه ✳برای تربیت و بهره‌مندی از امکانات ایجاد محرک و انگیزه لازم است. در حقیقت برای تربیت باید علاوه بر قرار دادن انواع امکانات، افراد را برای بهره‌مندی از امکانات تحریک کرد. یکی از این مصادیق مطالعه احوال بزرگان است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2p28HAj
نماز امروز چهارشنبه آخر ماه صفر
☝ اعلاميه بالا مربوط به سخنراني حجة الاسلام والمسلمين جناب آقاي دكتر بروجردي ويژه آقايان است