#ثبت_نام_تابستان
♦️♦️ *باسلام واحترام خدمت کاربران گرامی*
◀️ *جهت آشنايي با سه درس «مرز زندگي» ،«خانواده بالغ» و «قوانین عادت ساز» لطفا بر روی لینک زیر انگشت بزنید*
http://emamraoof.com/?p=24618
📚واحد پشتیبانی موسسه علميه السلطان علی بن موسی الرضا عليه السلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
توصيه آيه الله جوادي آملي در مورد بي حجابها
#توانمندی
💠 *توحید؛ عامل توانمندی*
🔆 «الَّذِی جَعَلَ مَعَ اللَّهِ إِلَهًا آخَرَ فَأَلْقِیاهُ فِی الْعَذَابِ الشَّدِیدِ»
🔆 «او که با خداوند، دیگری را به عنوان معبود قرار داد؛ پس او را در عذاب شدید بیفکنید.»
📗سوره ق، آیه ۲۶
در این آیه به علامت و عامل ناتوانی اشاره شده است که از مفهوم مخالف آن به عامل توانمندی پی میبریم.
💢 معذب شدن به عذاب شدید، علامت ناتوانی است؛ زیرا در این هنگام انسان در تنگنا و محدودیت قرار میگیرد و همواره احساس رنج و ناکارآمدی دارد.
◀️ *در این آیه شرک عامل دچار شدن به عذاب الهی است.*
💢 *گاه فرد به وضوح مشرک میشود و گاه شرک پنهانی در دل دارد؛* یعنی بر غیرخدا اعتماد میکند و دست نیاز به سوی غیر دراز میکند.
💢 برای مثال شخصی، ضمن آن که خدای سبحان را مؤثر در امور میداند؛ اما *برای ثروت و قدرت اجتماعی* نیز *تأثیر استقلالی* قائل است و معتقد است: «اول خدا، دوم ثروت و قدرت!» و یا دیگری بر *عقل خویش* اعتماد میکند و آن را عامل کسب موفقیت خویش میداند. در چنین مواردی فرد خود را مستحق عذاب الهی کرده و در حقیقت زمینه ناتوانی خویش را فراهم ساخته است.
✅ *در مقابل، کسی که به توحید معتقد است و به جای اعتماد بر اسباب، تنها بر مسببالاسباب اعتماد کند؛ از تنگنای عذاب الهی رهایی مییابد و توانمند خواهد شد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#زیارت_امین_الله
🔆 *«مُسْتَنَّةً بِسُنَنِ أَوْلِیائِك»*
🔆 «خدایا! میخواهم سیره و روشم مانند روش اولیائت باشد.»
🔷🔹 *بهمیزان احیای سنتها، بدعتها از بین میرود و رویش ندارد.*
✨ *ره چنان رو که رهروان رفتند*
🔶🔸 هر انسانی باید روشی را در زندگی به اجرا در آورد یا
🔸۱. روش اولیای الهی؛
🔸۲. روش نوآوری و بدعتگذاری.
🔰 در روایتی از امیرالمومنین علیهالسلام بیان شده است که همۀ سنتها تعریف شدهاند؛ چون در زمان پیامبر به اجرا درآمده و از طریق حضرات معصومین نیز ادامه یافته است.؛ اما بدعتها مجهول و ناشناخته است.
💢 اگر انسان به سنتها توجه نکند؛ به از امور مجهول بها داده است.
🍃 امیرالمومنین بیشترین توجه را به سنتهای الهی داشت و دربارۀ پیامبر فرمود:
🔆 «وَ اقْتَدُوا بِهَدْيِ نَبِيِّكُمْ فَإِنَّهُ أَفْضَلُ الْهَدْيِ وَ اسْتَنُّوا بِسُنَّتِهِ فَإِنَّهَا أَهْدَى السُّنَنِ»
🔆 «به هدایت پیامبر اقتدا کنید که برترین نوع هدایت است. سنت پیامبر را پذیرا باشید که سنت پیامبر هدایتیافتهترین سیره است.»
📔 نهجالبلاغه ، خطبه ۱۱۰
✅ *اجرای سنن پیامبر، انسان را بالنده و بارور میکند و از عالم ماده به عالم دیگر رشد میدهد؛ پس بایستی در تمام امور جزیی هم، مجری سنتهای الهی باشیم.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
۱۶۵
#تفسیر_سوره_انعام
*ادامۀ شرح آیۀ ۷۰*
🔸۲۱. «عدل» در اینجا به معنای فدیه است. عدل یعنی هر چه فدیه بدهند «لَا يُؤْخَذْ مِنْهَا» فدیه قبول نمیشود و از عذاب رها نمیشوند «ذَكِّرْ بِهِ» به خودت متذکر شو. جالب است، اول فرموده بود که از دنیاطلبان بِبُر؛ اما وقتی بُریدی دو کار باید انجام دهی:
الف) به خودت؛
ب) به دنیاطلبها.
بِبُر؛ ولی تذکّر بده.
بِبُر؛ اما یادشان بینداز.
❓چه چیزی را؟ یادشان بیانداز که روزی گروهی از مردم چهرههایشان در هم کشیده میشود. یادشان بیانداز که با این دنیاطلبیشان از بسیاری از خیرات محروم میشوند. یادشان بیانداز فقط خدا ولیّ است فقط خدا شفیع است، کسی دیگر به درد انسان نمیخورد. یادشان بیانداز تمام دنیا را هم که بدهند از یک ساعت از عذاب الهی رها نمیشوند، یادشان بیانداز که تمام محرومیتشان بهواسطه کسب خودشان بوده است. «بِمَا كَسَبُوا» است.
دو بار این قضیه را گفته است «وَذَكِّرْ بِهِ أَنْ تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ» مجدداً میفرماید: «أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا».
🔸۲۲. همیشه عرض کردم همۀ ما کاسب هستیم. صبح تا شب کسب داریم. حال یا مرتب این کسب سود میدهد یا خدای نکرده ضرر است. ضرر باشد معلوم است اَخمهای من در هم میرود. معلوم است سود هم بدهد خوشحال میشوم اصلاً دست خود انسان نیست.
💢روتُرش کردن و اَخم کردن که معنی «بَسل» است با ضرر سازگار است. چه کسی را دیدید سود بدهد؛ اما باز هم اخمهایش درهم باشد؟! اینکه انسان ناخودآگاه اخم میکند، چون در حال ضرر کردن است وقتی انبساط خاطر دارد که سود میدهد.
🔸۲۳. *هیچکس عامل ضرر و نفعِ من نیست، «كَسَبُوا» خودم کاسب هستم.* شما نمیتوانید گردن خانواده بیندازید، گردن فلانی، فلانی باعث شد جلوی خیرات من گرفته شد! ابداً ابداً ابداً. خدای سبحان دوبار این قضیه را در این آیه آورده است که هر نفسی روتُرش کردن و اَخم کردن و مَحروم شدنش صرفاً به خاطر خودش است. گناه او گردن احدی نیست. «تُبْسَلَ نَفْسٌ بِمَا كَسَبَتْ» ، «أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا».
⭕️ آنوقت «لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ» اصلاً آبجوش متعلق به اینهاست فقط!
*یعنی اگر من دنبال دنیاطلبی باشم اگر دنیا فریبم بدهد و آخرت را فراموش کنم، در آن صورت ناخودآگاه در حال خوردن آبجوش هستم* کسی که آبجوش میخورد وضعیتش چگونه است؟ از درون سوخته. اصلاً بحث بیرون نیست. آبجوش از درون میسوزاند. از درون تمام وجودش پُر از تاول و تَعفن شده است. *«أُولَٰئِكَ الَّذِينَ أُبْسِلُوا بِمَا كَسَبُوا لَهُمْ شَرَابٌ مِنْ حَمِيمٍ وَعَذَابٌ أَلِيمٌ»* اینها شرابشان آبجوش جهنم است. جهنمی شدند، عذابشان هم دردناک است.
🔸۲۴. اینها اهل حِس بودند. همیشه گفتم آدمهایی که اهل حِساند و قوۀ ادراکشان هم از بین نرفته قرآن میگوید: برای آنها «عذاب أَلیم» میفرستیم. گاهی خدا میگوید: «عذاب عظیم» میفرستیم یعنی گسترده. گاهی میگوید: «مَهین» خوارکننده. گاهی میگوید: «ألیم» یعنی قوۀ ادراکشان قوی بود ما هم چیزی برایشان میفرستیم که دردشان بیاید. چرا؟ چون *خدا تمام این کاسبی کردنهای بَد را در یک عبارتِ مختصر مطرح میکند. «بِمَا كَانُوا يَكْفُرُونَ»*
📌ادامه دارد...
📚«برگرفته از بیانات استاد بروجردی»
کلاس تفسیر قرآن
۸۳/۲/۱۲
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#حدیث_روز
💠 *مؤلفههای اخلاقی معلم شایسته*
🟩 *صبر*
🔷 موضوع صبر که از مؤلفههای معلم شایسته به شمار میرود مسالۀ بسیار مهمی است؛ چرا که معلم با دانشآموزان مختلفی سر و کار دارد و هر یک از آنها ویژگیها و اخلاقیات مخصوص به خود را دارند.
⁉️ بدون داشتن صبر به فرآیند آموزش لطمه وارد میشود. اکنون این سوال مطرح است که صبر به چه معناست و چه جایگاهی در آیات و روایات ما دارد؟
✅ صبر در قرآن بهمعنای مقاومت و ایستادگی در برابر مشکلات زندگی است. پیامبراکرم در مورد صبر میفرماید:
🔆 *«نسبت صبر و ایمان نسبت سر، به بدن است.»*
🔷 بدین صورت همانطور که سر بر بدن، تسلط و سروری دارد، صبر هم باعث تسلط بر نفس آدمی میشود. معلمی که در برابر مسائل و مشکلات کلاس درس نتواند صبر پیشه کند؛ در واقع محیط امنی برای آموزش دانشآموزان مهیا نخواهد شد. صبر یکی از اموری است که باعث موفقیت انسان در کارها بالاخص کارهای مهم مانند تدریس میشود.
💢 *کمحوصلگی و کمصبری مانع انسان است و باعث میشود انسان کاری را که متناسب با شایستگیهای اوست، نتواند بهخوبی به انجام برساند و کارهایش را نیمهتمام و ناقص باقی میگذارد و مداوم از یک شاخه به شاخه دیگر میپرد.*
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com