#کعبه_مستور ۵۰
💠 *«روح و راحت»*
🍃☘️ پیامبراکرم در خانه اُمّ ابراهیم، درحالی که پای مبارک ایشان صدمه دیده بود، استراحت میکرد. اصحاب زیادی به عیادت آمدند و اطراف حضرت را پر کرده بودند.
🍃☘️ امیرالمؤمنین نیز به قصد زیارت و عیادت وجود مبارک پیامبر وارد شد؛ اما اصحاب با ازدحام اطراف پیامبر، مانع از ملاقات آن دو شدند.
🍃پیامبر که شاهد این ماجرا بود خطاب به اصحاب فرمود:
🔆 *«یا مَعْشَرَ النَّاسِ هَذَا أَهْلُ بَیتِی تَسْتَخِفُّونَ بِهِمْ وَ أَنَا حَی بَینَ ظَهْرَانَیکم!»*
🔆 *«ای مردم من در بین شما هستم و شما به علی علیهالسلام که از اهل بیت من است بیحرمتی میکنید؟! به خدا قسم اگر من از بین شما بروم؛ اما خدا هست.»*
🍃 سپس ادامه داد:
🔆 *«إِنَّ الرَّوْحَ وَ الرَّاحَةَ وَ الْبِشْرَ وَ الْبِشَارَةُ لِمَنِ ائْتَمَّ بِعَلِی(ع) وَ تَوَلَّاهُ وَ سَلَّمَ لَهُ وَ لِلْأَوْصِیاءِ مِنْ وُلْدِهِ»*
🔆 *«مردم! راحتی و آسایش، خوشی و شادکامی برای کسی است که علی(ع) را امام خود قرارداده و تسلیم ولایت او و فرزندان از اوصیای او شود.»*
📘 بحار الأنوار ، ج۳۸، ص۹۵
⬅️ بنابر فرمودۀ پیامبر اکرم، راحت دنیا و آخرت و شادی هر دو عالم در پیوست به امیرالمؤمنین و اولاد کرام حضرت است که سرور دل پیامبر را نیز بههمراه دارد.
📚«گزیدهای از کتاب کعبه مستور، اثر استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#نشر_مجدد
🔆متن شبهه :
آیا پایان ماه صفر و آغاز ماه ربیع الاول شادی و تبریک دارد که امروزه این شادی و تبریک گفتن مرسوم است؟
🔆 پاسخ شبهه:
1⃣ در کتاب مفاتیح نوین، اثر فقیه ارجمند، مکارم شیرازی چنین آمده است:
« ماه ربیع الاول گرچه آغاز آن آمیخته با خاطره غم انگیز و اندوهبار شهادت امام حسن عسکری علیه السلام است ، ولی از آنجا که میلاد مبارک حضرت ختمی مرتبت رسول گرامی اسلام مطابق روایت معروف در هفدهم این ماه و طبق روایت غیر معروف در دوازدهم آن واقع شده است و میلاد امام صادق نیز در هفدهم این ماه است ، ماه شادی و جشن و سرور است ، از آنجا که هجرت پیامبر اکرم که سرچشمه دگرگونی عمیق در جهان اسلام و عزت و شوکت مسلمین شد ، و همچنین داستان لیله المبیت در شب اول این ماه واقع گردید ...
2⃣ در مجموع از ماههای پربرکت و پرخاطره است که سزاوار است همه علاقه مندان مکتب اهل بیت علیهم السلام آن را ارج نهند و گرامی بدارند. »
📚کلیات مفاتیح نوین، ص 614
3⃣ البته در در ایام پایانی ماه صفر روایتی از پیامبر گرامی منتشر می شود که فرموده اند هر کس مرا به خروج ماه صفر بشارت دهد از بهشتیان خواهد بود.
4⃣ روایت مذکور مورد نقل شیخ صدوق در دو کتاب علل الشرایع و معانی الاخبار قرار گرفته است اما در معنای آن تحریف صورت گرفته است.
5⃣ داستان از این قرار است که طبق نقل ابن عباس:
❕« روزی پیامبر در مسجد قبا با اصحاب خود نشسته بود ، به آنان فرمود ،نخستین فردی که اکنون بر شما وارد می شود ، از بهشتیان است ، برخی افراد چون این سخن را شنیدند بیرون رفتند تا شتابان باز گردند و به سبب این خبر از بهشتیان شوند ،پیامبر این را فهمید و به آنان که مانده بودند فرمود اکنون چند نفر بر شما در می آیند که هر یک از دیگری سبقت می جویند ، از میان آنان هر کس به من بشارت دهد که ماه آذار تمام می شود ، اهل بهشت است ، پس آن گروه باز گشتند و وارد شدند و ابوذر نیز با آنان بود ، پیامبر به آنان فرمود ما در کدام ماه رومی هستیم ؟ ابوذر پاسخ داد ای پیامبر خدا آذار تمام شد ، پیامبر فرمود ای ابوذر این را می دانستم اما دوست داشتم که امت من بدانند تو بهشتی ...»
📚معانی الاخبار، ص 204
📚علل الشرایع، ج1، ص 175
6⃣ روشن می شود که بیان پیامبر یک حکم کلی و عام برای بشارت به ماه آذار نمی باشد ، بلکه تنها برای بیان بهشتی بودن ابوذر ، مساله مربوط به بشارت دادن به ماه آذار را مطرح نمودند .
7⃣نکته مهمتر آنکه ماه آذار چنان که در روایت به آن تصریح شد ، از ماه های رومی می باشد، در حالی که ماه صفر از ماه های قمری است و این دو ارتباطی با هم ندارند .
8⃣ علامه مجلسی می نویسد:
« ماه های رومی بر اساس حرکت خورشید شکل گرفته است و تعداد آنها دوازده ماه می باشد به این ترتیب: تشرین اول ، تشرین آخر ، کانون اول ، کانون آخر ، شباط، آذار ، نیسان ، ایار ، حزیران ، تموز ، آب ، ایلول »
📚زاد المعاد، ص 332
9⃣ البته در لسان عده ای از علما از ایام ابتدایی ماه ربیع به عنوان دهه محسنیه، یاد می شود و در ایام مذکور به حزن و سوگواری برای مصائب وارده به اهل بیت نبوی پس از شهادت پیامبر گرامی و کشته شدن حضرت محسن می پردازند .
🔟 بی شک گریه و عزاداری کردن برای مصائب اهل بیت علیهم السلام زمان خاصی ندارد و در تمام ایام مستحب است ، اما آنچه امروزه از آن به عنوان دهه محسنیه یاد می شود و مردم در ایام مذکور مجبور به عزاداری و نهی از هتک حرمت ایام مذکور می شوند ، نزد ما موجه نمی باشد و ما در گذشته مفصلا در این رابطه توضیح داده ایم.
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#راهکارها_در نهجالبلاغه
💠 *«راهکار رفع غم وغصه»*
🔆 *«وَ مَنْ لَهِجَ قَلْبُهُ بِحُبِّ الدُّنْيَا الْتَاطَ قَلْبُهُ مِنْهَا بِثَلَاثٍ هَمٍّ لَا يُغِبُّهُ وَ حِرْصٍ لَا يَتْرُكُهُ وَ أَمَلٍ لَا يُدْرِكُهُ»*
🔆 «آن كه دلش غرق دنيادوستى شود، سه چيز از دنيا به دل او در مىآميزد: اندوهى كه دمى از او جدا نمىشود، حرصى كه از او دست برنمىدارد، و آرزويى كه به آن نمىرسد.»
📘 نهج البلاغه، حکمت۲۱۹
✅ *برای نجات از آزارِ غم و غصه،* آدمی باید بداند که نباید *حریص به دنیا* باشد و دچار آرزوهای واهی نشود. به تعبیر امیرالمومنین *جدایی از محبت به دنیا، موجب خوشی است* وغم و اندوه را از ما دور میکند.
💢 کسی که همواره در قلب و جانش محبت دنیا را جا دهد اولاً غصههای پیاپی بر او وارد میشود، ثانیاً به دنیا حریص است و ثالثاً آرزوهایی دارد که هیچ وقت به آنها نمیرسد؛ چون *دنیا مثل نوشیدن آب دریا او را تشنهتر میکند.*
❇️ راهکار نجات از غصّهها، حرصها و آرزوهای دست نایافتنی این است که انسان بر روی دل خود کار کند. هر قلبی فقط میتواند یک محبت را در خود جای دهد.
❇️ *وقتی عشق به امور متعالی، کامل و کمال محض در دل باشد، غصّه و حرص برای مادیّات، آرزوها و تخیّلات از بین میرود.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
#مناجات
💠 *مناجات المریدین* ۲۳
🔆 *«وَوَلِىَّ عِصْمَتِى»*
🔆 *«خدایا سرپرست و نگهدارنده عصمت من تو هستی!»*
❇️ خدایا اگر قرار است حفاظت و حصاری برای من گذاشته شود تا گناه و معصیتی انجام ندهم، *تو آن نگهبانی.*
🔆 *«وَمُغْنِىَ فاقَتِى»*
🔆 *«خدایا تو بینیاز کننده من از غیر خودت هستی.»*
❇️ *خدایا تو عنایتی کن که توقع و انتظارم از همه بریده شود!*
🔆 «وَلَا تَقْطَعْنِى عَنْكَ، وَلَا تُبْعِدْنِى مِنْكَ»
🔆 «مولای من! مبادا مرا از خودت جدا و دور کنی.»
❇️ *میدانم بسیار توبه شکستم* و همین امر موجب جدایی من از ولّیات شده است؛ اما خودت واسطه شو و مرا با اولیائت آشتی بده تا از این سرگردانی و حیرانی نجات پیدا کنم.
🍃 ای خدایی که همه بهشت من هستی!
🍃 ای خدایی که همه نعمت من هستی!
✳️ *من از تو بهشت وصل میخواهم* و کاری به حور و غلمانت ندارم. کاری به حوائج دنیوی و اخروی ندارم. همه چیز من تو هستی.
✳️ خدایا! خودت را در ولیٌات جلوه گر کن تا دریافت نعمات و برکات و معارف را به درجۀ اعلی برسانم.
🔆 «یَا نَعِیمِى وَجَنَّتِى، وَیَا دُنْیَاىَ وَآخِرَتِى یَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِینَ»
🔆 «ای وسیلۀ شادکامی در زندگانی و بهشت من و ای دنیا و آخرت من ای دلسوزترین مهربانان.»
⚪️ *پایان شرحمناجاتالمریدین*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🎨طرح| رهبرمعظم انقلاب: #شهریار، شاعر حق پرست، پارسا و صادق بود كه حاضر نشد كالای شعرش را به كسی بفروشد.
رهبر انقلاب: در مدارس نظرسنجی کنید ببینید چند نفر رونالدو را میشناسند، چند نفر کاظمیآشتیانی را
بایستی کاری کنیم که دانشآموز دارای هویت ملی بشود. مهمتر از علمآموزی یا لااقل در حد علمآموزی این است که او احساس هویت بکند، یک انسان با هویت ساخته بشود، یک هویت ملی، هویت احساس اعتماد به نفس ملی پیدا بکند.
از عمق جان کودک ما با افتخارات کشور آشنا بشود این چیزی است که امروز وجود ندارد خیلی از افتخارات حالا ایشان اسم مرحوم آقای کاظمیآشتیانی را آوردند شما بین بچههای مدرسهتان، مدارستان نظرخواهی کنید ببینید چند درصد کاظمیآشتیانی را با آن همه خدمات، با آن ارزش وجودی که این مرد، این جوان، جوان هم بود داشت میشناسند چند درصد، رونالدو را چند درصد میشناسند، ما چرا افتخارات ملی خودمان را نمیشناسیم؟
این خیلی مهم است یک بخش از این چیزهایی که میگوییم هویت ملی همین است که افتخارات ملی را، گذشتهی علمی را، گذشتهی سیاسی را، گذشتهی بینالمللی را بشناسند.
#حدیث_روز
💠 *«جهاد و دفاع مقدّس»*
🔷🔹هشت سال دفاع مقدس، آزمونی بزرگ برای اثبات قدرت ایمان، حقانیت و پایداری پیروز ملت ایران است.
✴️ *روزهای حساس و سرنوشتساز دفاع مقدس، سرشار از حماسهآفرینیها و سلحشوریهای بهترین و دلاورترین فرزندان این امت است.*
✅ دفاع مقدس یکی از مهمترین مولفههای عینی است که مفهوم عینی - عملی مقاومت را شکل داده است. اگر چه سه دهه از اتمام جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی ایران گذشته است، اما ابعاد بسیاری از این پدیده هشت ساله همچنان نامکشوف باقی مانده است.
✳️ *نظام جمهوری اسلامی زمانی توانست قدرت غالب عراق صدام را از بین ببرد که «مقاومت» را به عنوان مدل عملی سیاستورزی خود تعریف کرد.*
🔷🍃 اگر تمام جنگ تحمیلی در یک خرده گفتمان خلاصه شود، آن خرده گفتمان «مقاومت» است.
📚 «حوزه.نت»
🌐 emamraoof.com