eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.9هزار عکس
1.2هزار ویدیو
159 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
📌متن پرسش👇 خسوف ( ماه گرفتگی بسیار بسیار نحس) کمتر از یک روز تا پدیده به شدت نحس خسوف سلام این خسوف تقریبا برای همه نواحی مسکونی جهان قابل رویت است و خسوف هم مثل کسوف نیست و همزمان همه مردم زمین تقریبا یک صحنه از ماه می‌بینند. شنبه ششم آبان ۱۴۰۲ ه.ش ساعت ۲۱:۳۱:۴۸ شروع میشه و بامداد یکشنبه ساعت ۱:۵۶:۲۵ تموم میشه. ماکزیمم این خسوف ۲۳:۴۴:۰۵ هست. زمانی که میگن ماه وارد سایه کامل میشه ساعت ۲۳:۰۵:۲۵ هست تا ۰۰:۲۲:۴۰ که کاملا خارج میشه. ترس و فزع و نماز آیات و ترک هر لذت جویی و دنیا طلبی ممنوع. رعایت اصلی این خسوف از زمان غروب شفق شنبه ششم آبان ۱۴۰۲ ه.ش است اگر حوصله دیدن تقویم ثلث شمار که برای همه شهرهای جهان زمان غروب شفق را اعلام میکند ندارید از اذان مغرب آن که زودتر هست شروع کنید به رعایت احکام خسوف تا اذان صبح یکشنبه ادامه دارد و بعد از آن آمیزش و غیره نهی نمی‌شود. ان شاء الله. لعن قاتل حضرت فاطمه‌ی زهرا سلام الله علیها برای دفع نحوست فراموش نشود. 📌پاسخ پرسش👇 🔷️ بسم الله الرّحمن الرّحیم 💠 سلام علیکم 🔶️ در بررسی‌های انجام شده هیچ دلیلی معتبری برای نحس بودن زمان ماه‌گرفتگی یافت نشد و جای هیچ نگرانی وجود ندارد. متأسفانه برخی افراد بیشتر به دنبال تشویش اذهان عمومی و گرفتن آرامش از زندگی مردم هستند. 🔶️ در گذشته، تاریک شدن ناگهانی ماه یا خورشید را نشانه‌ای از خشم یا قهر خدا و طبیعت می‌دانستند و یا آن‌ را نشانه‌ای شوم می‌پنداشتند و هر رویداد تلخ و ناگواری پس از آن‌ را با قاطعیت به خسوف یا کسوف گذشته ربط می‌دادند. اما امروزه می‌دانیم که این دو پدیده جزئی از زیبایی‌ها و شگفتی‌های جذاب دنیای ما هستند و اگر گاهی رویدادهای تلخی پس از آنها اتفاق افتاده باشد ربطی به خسوف و کسوف نداشته است. 🔶️ مسئله سعد و نحس ذاتاً وجود ندارد؛ زیرا خداوند متعال هیچ زمانی را نحس یا سعد خلق نکرده است. زمان نمی‌تواند عامل سعادت و نحوست، یا سبب فاعلی نشاط یا اندوه باشد، بلکه تنها به منزله موقعیتی است که در آن اتفاقات تلخ و شیرینی رخ می‌دهد؛ اگر چه در برخی موارد نحوست یا سعادت به ایام نسبت داده می شود و این به سبب حوادث تلخ و شیرینی است که در آن روزها روی داده است، و گر نه زمان از حیث زمان بودن، به شومی و برکت توصیف نمی‌شود. پس جز خواست و اراده خداوند حکیم، هیچ کس و هیچ چیزی عامل خوبی و بدی نمی‌باشد و این خود انسان است که با نوع بینش و تفکر و رفتارش باعث ضرر و یا نفع رسانی به خودش است. 🔶️ ماه‌گرفتگی از آیات الهی است و هنگام رخ دادن آن خواندن نماز آیات واجب است. اگر کسی در دل نگرانی و ترسی نسبت به زمان ماه‌گرفتگی دارد می‌تواند با صدقه و آیت‌الکرسی آن را برطرف نماید. كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
۷ 🔷🔷🔹 *هدف بحث قیمومیت یا سرپرستی که در سازمان ملل مطرح شد، این نبود که سرزمین‌ها را تصرف کنند و هر تصمیمی که خواستند نسبت به آنها بگیرند.* 🔷 اگر مبانی حقوقی آن بخشهایی از منشور ملل متحد را که دربارۀ قیمومیت هست مطالعه کنید، می‌فهمید که قیمومیت؛ یعنی سرپرستی فردی که به سن رشد و بلوغ نرسیده است. *شما می‌توانید این واحد را هدایت و تربیت کنید و کمک کنید تا به دورۀ رشد برسد و بتواند انتخاب کند؛ ولی نمی‌توانید حیات او را بگیرید.* 🔷 بحث این است. حتی در بحث سرپرستی در حقوق داخلی نیز وقتی شما سرپرست یک فرد هستید، دادگاه شما را سرپرست تعیین می‌کند؛ اما شما به‌عنوان سرپرست نمی‌توانید هر اقدامی انجام دهید.. در حقوق بین‌الملل هم همین طور است. آن زمان، دورۀ استعمار گذشته بود و بحث استقلال کشورها مطرح بود. 💢 تا پیش از آن اگر دولتی، جایی را تصرف می‌کرد و زور داشت، می‌توانست حاکمیت داشته باشد؛ ولی در آن زمان، بعضی از کشورهایی که قبلاً مستعمره بودند، رها شده بودند. کسی هم آن جا نبود و هیچ مدیریت کلانی بر آن جامعه و بر آن سرزمین حاکم نبود. 🔹 سازمان ملل به دلیل این که دوباره این کشورها دستخوش تصرف و تجاوز کشورهای دیگر قرار نگیرند، سیستمی را پیش‌بینی کرد که بر اساس آن، این کشور تحت سرپرستی کشور دیگری باشد و تا زمانی که نمی‌تواند خودش سرنوشتش را تعیین کند، سرپرستی آن سرزمین با او باشد. در اصل، مدیریت کلان آن جا با او باشد، ولی نمی‌تواند این کشور را نابود کند. 💢 *نمی‌تواند حیات آن سرزمین را که همان حاکمیت و تعیین سرنوشت است، از آنها بگیرد. نمی‌تواند به کشور فلسطین بگوید شما ۹۲درصد بروید کنار تا ۵ یا ۸ درصد قوم یهود سر کار بیاید.* 📚 «حوزه.نت» ‏🌐 emamraoof.com
۷۸ 💠 *«فعالیت پیوسته، عامل توانمندی»* 🔆 *«أُوْلَئِكَ أَصْحَابُ الْجَنَّةِ خَالِدِینَ فِیهَا جَزَاء بِمَا كَانُوا یَعْمَلُونَ»* 🔆 *«آن‌ها اهل بهشتند و جاودانه در آن مى‏‌مانند. این پاداش اعمالى است كه پیوسته انجام مى‌‏دادند.»* 📗 سوره احقاف، آیه ۱۴ ✅ *عامل توانمندی، فعالیت دائم است.* ✍🏼 در سایر آیات و روایات مؤید این امر مشاهده می‌شود. برای مثال خدای سبحان، نبی اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله را به بندگی دائم تا پایان عمر توصیه می‌کند: 🔆 *«وَ اعْبُدْ رَبَّكَ حَتَّى یأْتِیكَ الْیقین»* 🔆 *«و تا زمانی که مرگ سوی تو آید بندگی پروردگارت را به جای آور!»* 📗سوره حجر، آیه ۹۹ 🍃 امیرالمؤمنین علیه‌السلام در فرمایشی افراد را از مرخصی دادن به خود برحذر می‌دارد؛ زیرا موجب سستی می‌شود: 🔆 «وَ لَا تُرَخِّصُوا لِأَنْفُسِكُمْ فَتُدْهِنُوا» 🔆 *«به خودتان مرخصی ندهید(از خود سلب مسئولیت نکنید) زیرا سست می‌شوید.»* 📘 الكافی، ج‏ ۱، ص ۴۵ ‼️بر خلاف افکار ساده‌انگارانۀ جامعه، استراحت موجب افزایش توانایی نمی‌شود، ⏪️ *بلکه عامل توانمندی این است که انسان در هر حال و در هر شرایطی خود را به انجام مسئولیتی مشغول سازد و هیچگاه به خود مرخصی ندهد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۴۹ 💠 *«شکر قرار گرفتن در صراط مستقیم»* 🔆 *«وَقَالُوا كُونُوا هُودًا أَوْ نَصَارَى تَهْتَدُوا قُلْ بَلْ مِلَّةَ إِبْرَاهِيمَ حَنِيفًا وَمَا كَانَ مِنَ الْمُشْرِكِينَ»* 🔆 «(اهل كتاب) گفتند: يهودى يا مسيحى شويد تا هدايت يابيد، بگو: (چنين نيست،) بلكه (پيروى از) آئين حقگراى ابراهيم (مايه هدايت است، زيرا) او از مشركان نبود.» 📗 سوره بقره، آیه ۱۳۵ ✍🏼 «حنیف» به‌معنای تبعیت از حق و از باطل به طرف حق برگشتن است. 🟩 *ابراهیم نه متمایل به چپ و نه متمایل به راست بود. او در اوج اعتدال قرار داشت.* ◀️ *ارتباط آیه با بحث شکر در اینجاست که خروج از صراط مستقیم ناشکری و قرار گرفتن در صراط مستقیم شکر است.* ✅ استفادۀ صحیح از نعمت هدایت این است که انسان نه جزو «مغضوب علیهم» و نه جزو «ضالّین» باشد. نه در زمرۀ دنیاطلبان محض و نه در زمرۀ معنویت‌طلبان محض قرار گیرد. ✅ استفادۀصحیح این است که نه کاملاً خوفی و نه کاملاً رجائی باشیم. نه همۀ زندگی امید، بدون هیچ خوفی از عملکرد نادرست و نه همۀ زندگی خوف از عمل، بدون هیچ امیدی به رحمت خدا. 🔷🔹 *شکر، یعنی انسان بدون هیچ انحرافی ملیت ابراهیم را قبول کند.* 💢 همۀ انحراف‌هایی که از انسان مشاهده می‌شود بوی ناشکری می‌دهد. اگر شکر در تبعیت از ابراهیم خرج شد از نعمت، استفادۀ صحیح به عمل آمده است. 🔻 بعضی‌ها از انسان‌ها ماده‌گرای محض هستند و معتقدند هدایت، یعنی تمام توجه به امور مادی باشد. 🔻 بعضی‌ دیگر معتقدند هدایت، یعنی تمام توجه به روحانیت و امور معنوی باشد؛ اما قرآن می‌فرماید هر دو دسته ناشکر هستند. ◀️ *به تعبیر واضح‌تر انسان با دو جنبه خلق شده است؛ جنبۀ روحانی و جنبۀ جسمانی. هر دو جنبه باید در جایگاه صحیح خود خرج شود. هر انحرافی از آن ناشکری است و نعمت در جایگاه درست استفاده نشده است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۲۱۳ 🔆 *«وَ تَوبةَ مَن اَنابَ اِلیکَ مَقبُولَة»* 🔆 *«خدایا توبه کسی که بسوی تو رجوع کند قبول می‌شود.»* 🟧 *اثرات توبه* 🔶١. با توبه تاریکی و ظلمت از وجود انسان جدا می شود. ظلمت گناه و انانیت اثرات منفی خودرا بر ظاهر و باطن فرد برجا مي گذارد؛ و نورانیت ظاهر به‌واسطۀ گناه از بین می‌رود؛ اما توبه، پیراستگی و طهارت بر وجود فردحاکم مي كند. 🔶٢. توبه، یادآور عالم الست است زماني که انسان با خداوند سبحان عهد و پیمان بندگی بسته است. ⬜️ *در عالم الست، بنده به ربوبیت خداوند و بندگی خود لبیک گفته و با تمام وجود به این حقیقت واقف شده که عرصۀ بندگی، عرصۀ تاخت و تاز نیست؛ بلکه عالم قانونمند است و ادعای ربوبیت، عذاب را در پی دارد؛ بدین جهت دائماً آن عهد قدیمی را به خود یادآوری می‌کند.* 🍃 *توبه، لذت و سرور را در زندگی تائب افزون می‌کندو با هر توبه‌ای سطح انرژی فرد افزایش می‌یابد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
احکام☝️