#زیارت_امین_الله۲۸۲
🔆 *«مَوَائِدَ الْمُسْتَطْعِمِينَ مُعَدّة»*
🔆 *«هر کس از خداوند، طلب طعام را دارد، سفره آماده است.»*
🔰 زائر در زیارت امینالله میآموزد که برای کسب طعام معرفتی، باید طالب باشد؛ چرا که سفره آماده است.
⬅️ قابل تأمل آنکه در سفرۀ معرفتی فقط یک نفر حاضر نیست؛ بلکه افراد زیادی در کنار این سفره نشستهاند و خداوند علاوه بر نمایش طعام، خورندگان آن طعام را هم معرفی میکند. زائر مییابد که با اولیا و بزرگان دینی همسفره شده است.
🔷 سر سفرۀ معرفت، فقط رزق معرفت توزیع نمیشود؛ بلکه با طلب علمومعرفت، خداوند محبت خود و اولیائش را به زائر عطا میکند.
🔷 در این فراز علاوه بر طعام معرفت، اکرام خداوند هم نصیب بنده میشود.
🔰 زائر با طلب طعام معرفتی، بر سفرۀ پهنشدۀ خداوند قرار میگیرد و طالب اوصاف و صفات الهی است.
💢 *ناگفته نماند که هر بیمعرفتی، نتیجۀ طلب ناصحیح فرد است که یا طالب نبوده، یا در دعا و طلب، ادب را رعایت نکرده است.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#حدیث_روز
💠 *«زمینه آسيبهاي رواني»* ۲
🔹 *ج) عیوب و گناهان:*
💢 عیوب و گناهان از عواملی هستند که سبب بروز عیوبی دیگر میشوند؛ مثلًا خودبینی، موجب خودبزرگبینی و خودبزرگبینی موجب خودبرتربینی و خودبرتربینی موجب خودمحوری و خودپرستی میشود.
🔹 *د) دنیاخواهی:*
💢 گاهی اوقات، دنیاخواهی عامل بروز بیماری روحی در انسان است. امام علی علیهالسلام فرمود:
🔆 *«حُبُّ الدُّنْیا یوجِبُ الطَّمَع»*
🔆 *«محبت دنیا موجب طمع میشود.»*
📙 غررالحكم، ح ۳۸۰
🔹 *ه) محیط فاسد:*
💢 محیط، نقش بسیار اساسی در ساخت یا تخریب شخصیت انسان دارد؛ زیرا محیطی که فساد مالی، اخلاقی و اعتقادی در آن وجود داشته باشد، با محیط سالم، بسیار تفاوت دارد.
🔹 *و) عقدههای روانی:*
💢 بسیاری از رذائل اخلاقی، ریشه در کمبودهای شخصیتی دارد مانند: تکبر، حسادت، بخل و خودنمایی.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
⭕️⭕️
*موسسه علميه السلطان علي بن موسي الرضا علیه السلام*
جهت استفاده از كلاسهاي ترم دوم به آدرس زير مراجعه نماييد:
B2n.ir/r26841
#راهکارها_در_نهجالبلاغه ۷۴
💠 *«شناخت منکر و معروف، راهکار زندگی صحیح»*
🔆 *«فَمَنْ لَمْ یعْرِفْ بِقَلْبِهِ مَعْرُوفاً وَ لَمْ ینْكِرْ مُنْکراً قُلِبَ فَجُعِلَ أَعْلَاهُ أَسْفَلَهُ وَ أَسْفَلُهُ أَعْلَاهُ»*
🔆 *«پس كسیكه به دل كار شایسته را نشناخت و ناشایسته را انكار نکرد، وارونه میشود و سرش پائین و پایش بالا خواهد شد (در دنیا آسایش ندارد.)»*
📙 نهج البلاغه، حکمت ۳۶۷
🟥 حضرت در این حکمت در بارۀ کسانی صحبت میکند که كار درست و صحیح را نمیشناسند و آن را تأیید نمیکنند. کار ناشایست را نیز انكار نمیکنند.
💢 چنین افرادی بنابر فرمودۀ حضرت در دنیا آسایش ندارند و خوشبختی آخرت را نیز از دست میدهند و در نهایت گرفتار کیفر همیشگی هستند، گویا زندگی وارونهای را انتخاب کردهاند؛ به این معنا که زندگی آنان در سراشیبی و رو به پایین است.
✅ بعضی از افراد عمدۀ وقتشان را در زندگی برای کسب کمال صرف میکنند و *توجهشان به امور مادی به اندازۀ ضرورت است.* اصل زندگی را صرف امور مادی نمیکنند.
🔷🔹 در زندگی صحیح، اولویت با امور معنوی و امور باقی و پایدار است نه امور مادی و گذرا.
🔹 انگیزۀ افراد نیکوکار در زندگی دنیایی حرکت به سمت کمال است. اگر تمامی فکر انسان کسب امور دنیوی باشد، ارزش امور متعالی را نشناسد و از ضدارزشها بیزاری نجوید و یا آنها را ضد ارزش نداند؛ خداوند زندگی او را در این عالم وارونه میکند؛ زیرا همۀ فکر او مادیات و توجهاش امور دنیوی است و برای او ارزش هر چیزی با مادیات سنجیده میشود.
🔹 گفتنی است توجه به مادیات، بسیار خزنده شروع میشود. با نشناختن کار درست و انکار نکردن کار نادرست این حرکت خزنده آغاز میشود. برای مثال خلافی را از جوانی مشاهده میکنیم؛ اما چون عامل این خلاف، فرد جوانی است او را تقبیح نمیکنیم، رفتار او را خلاف نمیدانیم و آن را نادیده میانگاریم.
🔹 یا قلباً، معروفی را معروف نمیدانیم و آن را از سر اجبار انجام میدهیم! در چنین مواردی که بهای کار ارزشمند را نمیدانیم یا ضد ارزشها را منکر به حساب نمیآوریم؛ دچار عقوبت الهی خواهیم شد و بنابر فرمودۀ امیرالمؤمنین خداوند در این عالم زندگی ما را وارونه و سرنگون میکند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
⭕️⭕️⭕️⭕️
🟩 *باسلام و احترام خدمت کاربران گرامی کانالهای امام رئوف و در محضر استاد بروجردی*
🔷🔹 با توجه به گسترش جرائم در فضای مجازی، به اطلاع
میرساند :
❌ *از سوی مدیران این دو کانال جهت درخواست اطلاعات شخصی یا برقراری تماس تصویری یا ارسال وجه، هیچگونه تماسي با اعضای محترم گرفته نمیشود.*
⬅️ *لازم است کاربران محترم نهایت دقت را نسبت به سوءاستفادۀ احتمالی توسط کلاهبرداران سایبری داشته باشند.*
🌐 پشتیبانی فضای مجازی موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام
🛑دیدگاه علمای شیعه در مورد ولايت فقيه از قرن چهارم تا چهاردهم
●علامه حلى 4
🔻علامه قدّس سرّه در جايى آورده است: «كل من خرج على امام عادل وجب قتاله على من يستنهضه الامام او نائبه على الكفايه ...»
📚ارشاد الاذهان الی احکام الایمان، ج۱، ص۳۵۱ و ۳۵۲
➖ اگر كسى بر امام عادل خروج و شورش كند، قتال با او بر هر كسى كه امام يا نايب امام او را امر به جنگ كند، واجب است.
🔻وى در كتاب قواعد الاحكام، نايب امام علیه السلام را به نايب عام (فقها) و نايب خاص تفسير مىكند: «كل من خرج على امام عادل فهو باغ و يجب قتاله على كل من يستنصره الامام او من نصبه عموما او خصوصا على الكفايه»
📚قواعد الاحکام، ج۱، ص۵۲۲
➖هر كسى كه بر امام عادل شورش و خروج كند و امام علیه السلام، امر به جنگ فرمايند لازم است جنگ با او به صورت واجب كفايى بر هر كسى كه امام يا نايب خاص و يا عام امام عليه السّلام او را براى جنگ و رد ياغى و شورشى، به يارى مىطلبد.
✍ به نظر مىرسد كه اين عبارت علامه دلالت كند بر وجوب دفع ياغى كه بر نايب عام امام عليه السّلام نيز شورش كرده است.
#ولایت_فقیه (۶۸)
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
#تفسیر_سوره_مریم ۲۷
🔆 *«وَ هُزِّي إِلَيْكِ بِجِذْعِ النَّخْلَةِ تُساقِطْ عَلَيْكِ رُطَباً جَنِيًّا»*
🔆 *«به حرکت در بیاور، شاخه خشکیده درخت خرما را بسوی خودت، بیدرنگ خرمایی چیدهشده بر تو فرود میآید»*
📗 سوره مریم، آیه ۲۵
❇️ منادی در آیه قبل، با ندای «لَا تَحزَنِی» نگرانی را مرتفع کرد؛ زیرا در حال حزن دریافت برکات الهی کمرنگ میشود. گویا این حزن به مقام توحیدی حضرت مریم صدمه وارد کرده و او را متوجه عالم ماده میکند؛
⬅️ به همین جهت در ابتدا، پیامرسان فرمود: «لَا تَحزَنِی» و بعد در این آیه فرمود: «هُزِّي»
❇️ خداوند به حضرت مریم نشان داد که درخت خشکیده بیدرنگ به فرمان ما دارای خرما شد و حضرت مریم باکره نیز به فرمان حق، صاحب فرزند شد.
⁉️ *چرا جریان نهر بدون تلاش حضرت مریم حاصل شد؛ اما دستیابی به خرما با تلاش همراه بود؟*
🔹 در جواب میگوییم: آب، سبب طهارت و خدماترسانی است که خداوند در اختیار حضرت مریم قرار داد؛ اما رطب چون غذا و میل انسان در آن است؛ خود حضرت مریم باید تلاش میکرد.
🔹 آب بدون سبب، در اختیار حضرت مریم قرار گرفت؛ چون آب بدون سبب از آسمان نازل میشود؛ ولی خرما از طریق اسباب ظاهریه به عمل میآید.
🔹 کوچکترین حرکتی که از بنده صورت گیرد ریزش الطاف الهی را هموار میکند.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام