eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.8هزار عکس
1.2هزار ویدیو
158 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
امر به معروف و نهی از منکر- بخش پانزدهم 💠 سلام به خود ⭐ یکی از معروف‌ها دعا کردن به نزدیکان است. دعا کردن به آنان مانند دعا کردن به خودمان است. قرآن می‌فرماید: زمانی‌که به خانه‌ای وارد شدید بر خودتان سلام کنید این امر به آن معناست که برکت دعا برای دیگران برای شما نیز منظور می‌شود و بازگردانش به شما است. بسیاری اوقات نزدیکان ما به دعا محتاجند و ما غافل از این امر آنان را مورد دعا قرار نمی‌دهیم و برای دیگران دعا می‌کنیم. 💠 دعا در هنگام ناراحتی ⭐ در ضمن آیه مطلبی تربیتی وجود دارد، بسیاری از اوقات از فرزند خود ناراضی هستیم، در این هنگام عوض آنکه زبان به شکوه و گلایه یا خدایی نکرده نفرین باز کنیم برای او دعا کنیم و بدانیم نفع این کار به خودمان باز می‌گردد. 💠 درخواست مستجاب شدن دعا به همراه عافیت و خوشی ⭐ بسیاری اوقات ما دعا می‌کنیم اما استجابت آن را همراه با راحتی و خوشی و عافیت درخواست نمی‌کنیم درحالیکه باید در هر دعایی عافیت و خوشی را قید کرد و از خداوند درخواست کرد خواسته‌مان را با خوشی و عافیت مستجاب کند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ـ محرم 98 ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2kM2S8l
☝ باسلام واحترام تغيير ساعت مجالس بعدازظهر از ٣١شهريور
🔴خاطرات جذاب و خواندنی نصرالله از دیدار با مقام معظم رهبری 🔶من در دیدار با مقام معظم رهبری به زبان عربی سخن می گویم و ایشان به زبان فارسی سخن می گویند اما بعضی مواقع در ابتدای دیدارها ایشان به زبان عربی احوالپرسی می کنند. این توافق از ابتدای دوره رهبری و حتی زمان ریاست جمهوری ایشان وجود داشت بیشتر در دوره رهبری ایشان . 🔸من فارسی متوجه می شوم اما برخی برادرانم کمی تا حدودی متوجه می شوند از اینرو با مترجم در جلسات حاضر می شوند در جلسه ای با رهبرکه برادران فارسی و لبنانی حضور داشتند ایشان فرمودند از الان به بعد ایرانی ها باید عربی و لبنانی ها نیز زبان فارسی یاد بگیرند و کسی دیگر به مترجم نیازنداشته باشد از همان موقع همه دیدارهای ما بدون مترجم برگزار می شود. 🔷یک خاطره جالب و شیرین دیگر اینکه؛ یک زمانی ما از سختی ها خسته شده بودیم در دهه نود شرایط سختی داشتیم ، وضعیت داخلی و مشکلات رژیم صهیونیستی دشواری های زیادی برای ما به همراه داشت آن موقع من جوان بودم و ریش هایم هنوز سیاه بود اما بار بر دوشم سنگینی می کرد گاهی به ایران می امدم نزد ایشان رفتم و گفتم چه کنم تا سنگینی بار این مشکلات را تحمل کنم؟ 🔹ایشان فرمودند تو هنوز جوانی من با این ریش های سفیدم به شما نصیحتی می کنم ،طبیعی است انسان در حرکتش با چالش ها و دشواری هایی روبرو شود دشمنان و دوستان غالبا موجب ناراحتی انسان می شوند اما اذیت دوستان سنگین تراست ،انسان خسته می شود نیاز به راهنما دارد ،کسی که دستش را بگیرد و به وی آرامش دهد در همه مشکلات ، خدا را داریم به کس دیگری نیاز نداریم، خداوند با رحمت و لطفش به ما اجازه داده که وی را بخوانیم و خطاب قرار دهیم در هرحال و صورت و هرزمان که احساس خستگی می کنی توصیه می کنم وارد اتاقی شوی تنها ده دقیقه یک ربع با خدا صحبت کنی ما معتقدیم خدا علیم، بصیر، سمیع و حکیم است همه نیازهای ما در هر صورت نزد خداست با او سخن می گوئيم نیازی نیست با دعاهای خاصی وی را بخوانی با زبان خودت در قلب خودت با زبان عامیانه با او مناجات کن خدا می شنود خدا جواد و کریم است اهل کرم ،مغفرت و هدایت است ، خدا به تو ارامش و قدرت می دهد دستان تو را می گیرد از روی تجربه می گویم از همان زمان من به این توصیه گوش می کنم، برکتهایی از این توصیه دیدم زیرا هر اندازه راه دشوار باشد خدا راههایی را برای ما باز می کند خداوند کریم است خیلی کریم است .
ادامه تفسير آيه ١٧٨ سوره مباركه آل عمران وَلاَ يَحْسَبَنَّ الَّذِينَ كَفَرُواْ أَنَّمَا نُمْلِي لَهُمْ خَيْرٌ لِّأَنفُسِهِمْ ..... ١١_ اساساً کفار گمان های نادرست دارند. ١٢- کفار از فرصت ها استفاده نیکو ندارند. ١٣- هر فرصت بیشتری که در اختیار کافر قرار می گیرد موجب ذلت و اذیت او است و در نهایت کافر برای همیشه در عذاب است. ١٤-یکی از مفسرین می گوید: ازدیاد گناه نتیجه کفر است یعنی مومن در عرصه ازدیاد گناه قرار نمی گیرد اما کفر سببی برای افزایش گناه افراد است. ١٥-« وَلَهْمُ عَذَابٌ مُّهِينٌ »با توجه به قسمت پایانی آیه کافر به وسیله اعتقادات نادرست ، خود را در معرض ذلت قرار می دهد. ١٦- اعتقادات براي افراد عزت یا ذلت ایجاد می کند و کافر با اعتقاد نادرست خود را خوار می کند و عذاب مهین بازگردان اعتقادات نادرست او است که بر او وارد می شود. ١٧-خدای سبحان نسبت به کفار مکر می کند، البته توضيح اين نكته لازم است كه خداوند هیچ وقت ابتدائا مکری ندارد«و مکروا و مکرالله» اما در اثر پافشاري فرد بر گناه، او را به صورتی عذاب می کند که بنده خود متوجه عذاب نیست و فكر مي كند كه مورد رحمت واقع شده است، مثلا فرد بی دین می گوید: خدا با ما هیچ کاری ندارد او نمی داند که هیچ کار نداشتن، خودش عذاب است. ١٨- فرد متدین فکر خلاف کند مجازات می شود اما یکی در خلاف تاخت و تاز دارد هیچ مجازاتی براو وارد نمي شود، همین عذاب الهی است که از مجازات نقدی محروم است، زيرا مجازات بگونه ايي خواهد شد كه امکان برگشت نخواهد داشت ، در واقع فرصت دادن ها را اِنعام حساب می کنند در حالی که انتقام است و در هنگامه پرده برداری كامل و قيامت متوجه این امر می شوند. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٦/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله ‏https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ ‏https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا ‏https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام ‏@darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 ‏http://bit.ly/2WTptg
ادامه تفسير آيه ١٧٨ سوره مباركه آل عمران ١٩-بدليل اينكه کفار از حق مجوب هستند و خود، خود را در این حجاب قرار داده اند شناخت صحیحی در باب امور زندگی حقيقي ندارند به همین جهت نظرات آنان صائب نیست و این عدم شناخت و نظر صحیح نداشتن عذابی است نقدی و فعلی که موجب می شود کفار تجدید نظری در اعتقادات خود نداشته باشند. ٢٠-مومن كمي بی توفیق می شود بلافاصله می گوید چه کردم كه توفیق فلان کار ازمن گرفته شد؟ در واقع بلافاصله به خود برگشته دلیل را از خود پیدا می کند و به دلیل موجهی هم دست پیدا و اقدام به رفع اشتباهتان هم می نمايد ولی فردي که همه این امور را عادی می بیند خلاف کاری های خود را هم عادی می بیند يعني مي گويد: خدا یک دسته ای را موفق و من را غیر موفق قرار داده است. اول اينکه نظر فوق باطل است زيرا از ابتدا برای خدا ظلم و تبعیض قائل شده است« الذی خلق فهدی» خدا اول هدایت کرده و عقل باطن گذاشته است که متوجه اشکالات كار بشویم. ٢١-وقتي قوه عاقله صحیح کار می کند که بر فطرت خود باقی مانده باشد. زمانی که انسان کافر شد یعنی فطرت توحیدی خود را انکار کرده است و نظرات او نظرات ناصحیحی است، به همین جهت گرفتار ذلت و خواری می شود. ٢٢- کسانی که در عمرشان نظرات نادرست می دهند فکر می کنند با وجود انجام معصیت، خدا به آنها مهلت داده و خدا او را قبول دارد در حاليكه امكان ندارد قانون گذار قانون بگذارد و سپس بگويد عدم رعايت آن بلا اشكال است چون سوال پيش مي آيد كه پس قانون را برای چه کسی گذاشته است؟ خدا خودش را زیر سوال نمی برد و کار لغو نمي کند ادامه دارد استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٦/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله ‏https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ ‏https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا ‏https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام ‏@darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 ‏http://bit.ly/2WTptgK
ادامه تفسير آيه ١٧٨ سوره مباركه آل عمران ٢٣-نفهمیدن آزمون ها و ادارک ناصحیح از فرصت ها عذاب مهین است، فرصت ها یک آزمایش است كه در اختیار ما قرار می گیرد یا از این آزمون استفاده صحیح می کنیم یا رها می کنیم. ٢٤-هر روز آزمون داریم دسته ای شرکت کرده و رتبه آنها بالا می رود و دسته ای به بازی می گیرند و یادشان می رود و با عواقب آزمون آشنا نیستند که موجب ارتقا و يا سقوط عجیب بنده مي شود. ٢٥-یکی از مفسرین مي گويد:  خدای سبحان در این آیه فرمود « خیر... لانفسهم» با توجه به این دو کلمه، کلمه خیر یعنی بهترین( افعل التفضیل است)، کفار فرصت ها برایشان خوب است اما بهترین نیست، چون مادیاتشان را با آن راه می اندازند ولی قرار نیست دنبال خوب باشیم باید دنبال خوب تر باشیم، دوم کلمه لانفسهم: گاهی اوقات من خیلی خوب هستم ولی نه برای خودم بلكه فقط به درد شما می خورم. مرحوم علی صفایی می فرمود: حواستان باشد وقتی طلبه شدید نردبان نشوید كه بقیه بالا بروند و شما پایین بمانید، نردبان بودن خوب است ولی به درد خودش نمی خورد و سر جای خود ثابت است و رشدي ندارد، دیگران با او رشد کردند. مومنین اول خودشان نفع می برند بعد به دیگری نفع می رسانند این نیست که فقط به دیگری نفع برساند و خود غیر انتفاعی و بی بهره باشد، کفار هم گاهی نفعی را می رسانند ولی « لانفسهم» نیست نفعش برای دیگران است، برکت عمر اینها نصیب دیگران می شود، خودشان از این منافع طول عمر بی بهره هستند. مثل عالمی که خدای نکرده اهل علم است اما اهل عمل نیست، کلی آیه قران و شعر و.... مي داند ولی نماز نمی خواند، خودش لذت نمي برد، رشد ندارد، در حاليكه ابتدا بايد خود استفاده با لذت ببرد، بعد به شما منتقل کند اول باید خودش وصل شود تا شما را وصل کند خیلی ها خودشان وصل نیستند ولی شما كه آمادگی داشتید از طریق او وصل شدید. ٢٦-اگر عالمی باشد که به علمش عمل نکند و دیگران از آن بهره مند شوند، برکات آن علم در زندگی اش جاری نخواهد شد. ٢٧-اگر مایل هستیم هم خودمان از فيوضات الهيه بهره مند باشیم و هم به دیگران بهره برسانیم باید جزء « الذین امنوا» قرار گيريم يعني اعتقادات درست باشد،و از همان یک ذره دانستني که به آن عمل می کنید هم خودمان نفع ببريم و هم به دیگران نفع برسانيم. ٢٨-مایکل کوک نویسنده یهودی 1700 مقاله و کتاب مطالعه کرده است کتاب امر به معروف و نهی از منکر را نوشته است ولی خودش یهودی ماند و خود را وادار به معروف نکرد، یا مثلا جرج جرداق مسیحی در مورد امیرالمومنین علیه السلام كتاب می نویسد که خیلی هم سطح بالا است، همه به کتاب او استناد می کنند ولی خودش در نهايت مسلمان و شیعه نشد، بايد ما از شكرانه شيعه بودن سر در سجده بگذاریم و بلند نکنیم، این اعتقادات که در زندگی ما وجود دارد بدون زحمت و بدون تحقیق وارد زندگی ما نشده است اگر می خواهیم برای خود و دیگران نافع باشیم رمزش داشتن اعتقادات حقه است. ٢٩-آیا کافر طعم نعم اخروی را می چشد یا فقط از نعم دنیوی بهره مند است، پاسخ داده می شود که اساسا کافر خود مایل نیست طعم نعم اخروی را بچشد و نعمت از نگاه او فقط در نعم دنیوی خلاصه می شود. مثلا فلان رشته دانشگاهی خیلی خوب است هم به درد فرد مي خورد و هم براي دیگران نافع است ، هم دنیا و هم آخرت دارد و در مسیر سلوکی قابل خدمات رساني است . اما فلان رشته نفعی ندارد ولی خيلي پول دارد، کسی که میل و رغبتش به پول است معلوم است گزینه دوم را انتخاب می کند دلش نمی خواهد به خود و دیگران خير رساني داشته باشد. ذایقه او به غذای مسموم عادت می کند و غذای غیر مسموم برای او گوارا نیست و امر اخروی را نمی خواهد. پايان استاد بروجردي كلاس تفسير قران ٩٨/٦/٢٣ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله ‏https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ ‏https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا ‏https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام ‏@darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 ‏http://bit.ly/2WTptgK
✴ جایگاه خانواده و معاشرین در زندگی امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه 23 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «أَیهَا النَّاسُ إِنَّهُ لَا یسْتَغْنِی الرَّجُلُ وَ إِنْ كَانَ ذَا مَالٍ عَنْ عَشِیرَتِهِ وَ دِفَاعِهِمْ عَنْهُ بِأَیدِیهِمْ وَ أَلْسِنَتِهِمْ ...»؛«اى مردم! انسان هر مقدار كه ثروتمند باشد؛ باز از خویشاوندان خود بى نیاز نیست كه از او با زبان و دست دفاع كنند. خویشاوندان انسان، بزرگ‏ترین گروهى هستند كه در نبود او از او حمایت مى‏كنند و اضطراب و ناراحتى او را مى‌‏زدایند و در هنگام مصیبت‏ها نسبت به او، پر عاطفه‌‏ترین مردم مى‌‏باشند...» 🔹 خطری که ثروتمندان را تهدید می‌کند! 🔅با توجه به کلام حضرت، ثروتمندان از حمایت اطرافیان خویش بی‌نیاز نیستند؛ زیرا حمایت و لطف دوستان و خانواده جایگزینی ندارد. 🔅لازم به یادآوری است که این امور تنها در رابطه با ثروتمند مالی اتفاق نمی‌افتد؛ گاه افراد در سطوح علمی بالا نیز خود را مستغنی از سایر افراد پنداشته و رفته رفته دایره ارتباطات خود را کوچک میکنند. 🔹 نقش اطرافیان در حفظ آبروی فرد 🔅در غیاب فرد، معاشرین او، مهم‌ترین نقش را در حفظ آبرو و حیثیت‌‌ اش دارند. به عبارت دیگر، در کسب و حفظ آبرو حمایت معاشرین نقش اساسی‌تری نسبت به ثروت، ایفا می‌کند. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2kXzCve
❤تصويری از رهبر معظم انقلاب در دوران دفاع مقدس 🌹 اگر ۳۰۰ سال هم از دفاع مقدس بگذرد شهدا فراموش نخواهند شد ♦رهبرمعظم انقلاب: سی سال میگذرد از پایان دفاع مقدّس امّا اگر سیصد سال هم بگذرد، این ؛ روزبه‌روز اینها زنده‌تر میشوند؛ بحمداللّه در جامعه‌ی ما روزبه‌روز اینها زنده‌تر دارند میشوند. ۹۷/۸/۱۴
☕ من می‌شوم چایی‌ریز امام 💗 روایت رهبرانقلاب از اولین روزهای پیروزی انقلاب ✍رهبرانقلاب: قبل از ورود امام با دوستان روحانی جلسه‌ای تشکیل دادیم و گفتیم: خب فردا امام وارد تهران می‌شود؛... باید از حالا آماده باشیم و تشکیلات بیت امام را منظم کنیم. هرکس مسئولیتی به عهده بگیرد. همه قبول کردند که بیاییم درباره این قضیه فکر کنیم. جلسه گذاشتیم. بنده گفتم: من می‌شوم قهوه‌چی. رفقا خندیدند و گفتند: شوخی می‌کنی؟ گفتم: نه، شوخی نمی‌کنم. اتفاقا چون اهل چایی هستم، خوب چایی درست می‌کنم؛ بالاخره منزل امام، یک چایی ریز می‌خواهد. آن چایی‌ریز من باشم. اين حرف موجب شد كه جلسه‌ی ما به يک سمت خوب رفت. فرق است بين اينكه هركس بنشيند جايی و هدف بگيرند كه رئيس اين تشكيلات چه كسی باشد؟ من در دلم بگويم بالاخره من مناسب‌ترم. شما بگوييد من مناسب‌ترم. اينجا يک معارضه و دعوا می‌شود. 🔺ما در اين دعوا، به قول زورخانه‌چی‌ها لنگ انداختيم. گفتيم ما نيستيم؛ شغل ما قهوه‌چی‌گری. همه لنگ انداختند و کار سامان گرفت. ۷۲/۵/۷
⚛ پرهیز از قطع ارتباط با بستگان تهی‌دست 🔹امیرالمؤمنین علیه‌السلام در خطبه 23 می‌فرمایند: «أَلَا لَا یعْدِلَنَّ أَحَدُكُمْ عَنِ الْقَرَابَةِ یرَى بِهَا الْخَصَاصَةَ أَنْ یسُدَّهَا بِالَّذِی لَا یزِیدُهُ إِنْ أَمْسَكَهُ وَ لَا ینْقُصُهُ إِنْ أَهْلَكَهُ»؛«آگاه باشید! مبادا کسی از شما از بستگان خود رو بگرداند آن گاه که آنان را در فقر و پریشانی ببیند؛ (بلکه باید) پشت ایشان را محکم نماید(به آنان احسان نماید) با مالی که خودداری از پرداخت آن بر مقدار آن نیفزوده و خرج کردن آن(در راه خدا) از آن نمی‌کاهد» 🔹حضرت در این کلام هشدار می‌دهند که فقر خویشاوندان، نباید موجب قطع ارتباط با آنان شود. 🔹به عبارت دیگر، امیرالمؤمنین به عموم افراد متذکر می‌شوند که مبادا نسبت به فقر خویشاوندان خود بی‌تفاوت بوده و از احسان به آنان خودداری نمایند به گمان اینکه اگر مال را نزد خود نگاه دارند بر مقدار آن افزوده شده و اگر آن را به دیگران ببخشند گویا مال را تلف کرده‌اند. 🔹عبارت «یرَى بِهَا الْخَصَاصَةَ» نشان می‌دهد فقر آن افراد کاملا آشکار و واضح بوده و دانستن آن نیاز به تجسس شخص ندارد. 🔹 بطن انفاق به تهی‌دستان، معامله با خداست و معامله با خداوند قطعا سودآور است. 📚 برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی ⬅ برای مشاهده ادامه مطلب به لینک زیر مراجعه نمایید: http://bit.ly/2mqseZC
🔷ای زائران اربعین ... 🔺 یادتان باشد که ستون به ستون را مدیون قطره قطره خون شهیدانید! 🔺آن ها که پشت پیراهن خاکے نوشتند"مسافر کربلا" ولی هیچ گاه حرم یار را ندیدند
١٦٩٣-وقتي انسان در مقامات ابتدايي قرار دارد نعمت را مشاهده و شكر مي كند (شكر ، حاصل شهود است) و هنگامي كه به مراحل بالاتر رسيد مُنعم را مشاهده مي كند و اين اوج شهود، مرحله ايي از يقين است . ١٦٩٤-در بين نعمات ، عافيت بالاترين مقام را دارد كه انسان بايد شاكر آن باشد ولي افضل از نعمت عافيت، نعمت يقين است كه لذات دنيا و آخرت را بر او تمام مي كند. ١٦٩٥-رجا راه ديگر رسيدن به مقام يقين است يعني بنده اميد و يقين دارد كه بواسطه حسنه وسيع و قرار گرفتن در معيت پيامبر (ص) آثار سوء معاصي اش محو مي شود. ادامه دارد استاد بروجردي كتاب قطره ايي از دريا كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK