eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
1.2هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
١٧ 🔆 «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالأَنصَابُ وَالأَزْلاَمُ رِجْسٌ مِّنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» 🔆 «اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد شراب و قمار و بتها و تيرهاى قرعه پليدند [و] از عمل شيطانند پس از آنها دورى گزينيد باشد كه رستگار شويد» ✳️ یکی از تکریم‌های خداوند نسبت به بنده منع کردن او از محرمات الهی است. این منع بدان معنی است که امور ممنوعه از آنرو كه پلیدی و آلودگی است متناسب با شأن بندگي نیست بلكه عملی شیطانی است. 💠 *خداوند سبحان بنده را طیب و طاهر خلق كرده است به جهت این طهارت او را از هر آلودگی منع می‌کند و امر به اجتناب می‌نماید زیرا آلوده مجذوب امور آلوده می‌شود و طیب مجذوب طیب.* 📔 قرآن این امر را در ارتباط با روابط افراد با یکدیگر چنين عنوان می‌کند و می‌فرماید: 🔆 «الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُولَٰئِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُم مَّغْفِرَةٌ وَرِزْقٌ كَرِيمٌ» 🔆 «زنان ناپاک از آن مردان ناپاکند، و مردان ناپاک نیز به زنان ناپاک تعلّق دارند؛ و زنان پاک از آن مردان پاک، و مردان پاک از آن زنان پاکند! اینان از نسبت‌های ناروایی که (ناپاکان) به آنان می‌دهند مبرّا هستند؛ و برای آنان آمرزش (الهی) و روزی پرارزشی است!»   📔 سوره مبارکه نور، آیه ۲۶ 🔹 جهت طولانی نشدن مطلب ،محرمات و برخی از امور ممنوعه چون الْخَمْرُ، الْمَيْسِرُو ...كه در آيه آمده در پيام‌های بعدی دنبال خواهيم كرد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۳۶ 🔆 *«أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ»* 💠 *انسان در شعاع نور امام حقیقت‌شناس می‌شود.* ✳️ در این فراز گواهی و شهادت فرد در مورد نشر و زنده شدن مردگان مطرح می‌شود. امری که ثابت و لا یتغیر است. 🔸 نشر به معنای احیاء مردگان، پخش کردن، زنده شدن و پراکنده کردن به‌کار می‌رود. 🔹 حرف تأکید «أنَّ» نشان می‌دهد كه زندگی انسان بر مبنا و محوریت حق تحقق یافته و اساس ادامه حیات بر همين محور است. 🔸 نشر و احیاي روحاني افراد در این عالم با دمیدن نَفَس مسیحایی امام زمان عج صورت می‌گیرد،زيرا آنكس كه در دنيا گرفتار جهالت ومعصيت وغفلت شده و يا به عبارتی گرفتار دنيای مادی گشته است گويا مرده است وبا نفس ولي خدا مي تواند به حيات معنوي خويش بازگردد. ✳️ انسان با جهالت، غفلت و معصیت حیات روحانی خود را از ميان می‌برد و به بُعد حیوانی هبوط می‌کند اما چنانچه او قصد رهايی از اين اسارت را داشته باشد فقط ولی الله نجات بخش اوست و او را از اين مرگ مي رهاند. 💢 *در این فراز زائر اعتراف مي كند که منشور اعمال همه مردم در مقابل نگاه امام قرار دارد و عملكرد هيچ كس ‌ از امام مخفی نیست.* 🔹 قیامت ادامه دنیا است کتاب اعمال انسان در آن پخش و عیان است وهركس با منشور اعمال خود وارد قیامت می‌شود.  🔹 وجود انسان در قیامت بسته و به‌هم‌پیچیده نیست بلکه منتشر می‌گردد. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 كلامكم نور ۳۰ ✳️ *بهترین ارث* ☘️ پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله می‌فرمایند: 🔆 «ما وَرَّثَ والِدٌ وَلَدَهُ أفضَلَ مِن أدَبٍ.» 🔆 *«هیچ پدری، میراثی برتر از ادب به فرزندش نداده است.»* 📗 کنز العمّال، ج ۱۶، ص ۴۶۰، ح ۴۵۴۳۵ 🌐 emamraoof.com
٢٣٢ ادامه بحث آداب تسميه امام خميني مي فرمايند: اگر انساني از خواب غفلت بيدار شود و به مجرد بيداري به حق پناهنده شود و به آثار پناهندگي كه پاكي است، دست يابد از آلودگي شيطان رها شده و در اين حال وارد مرحله بسم الله شده و داغ الهي مي خورد و به اندازه ايكه پاك شود آينه ايست كه خدا در او جلوه گر مي شود و هر چه نورانيت بيشتر، مرائيت بيشتر و جلوه حق هم مضاعف به نمايش گذاشته مي شود و علامات شيطاني نه تنها از ظاهر او جدا شده بلكه آرام آرام از باطن او هم جدا مي گردد. مثلا زبان كه دروغ نمي گويد ، شيطان در مرحله ظاهر از او جدا شده و وقتي عُجب بر او عارض نمي شود، شيطان در مرحله باطن هم از او جدا شده است و هنگاميكه از خود بيني و خود خواهي هم جدا شود در واقع از باطن ِباطن هم تطهير شده است . پاك شدن از اين مراحل مزين شدن به داغ بندگي است كه باطن انسان خداخواه و خدا بين مي شود و شياطين جني و انسي از مملكت وجود او كناره مي گيرند. در اين مرحله كه همه وجود بنده علامت شد ، خودش مُهر خدا مي شود و اگر اين بنده كسي را تأييد كند در واقع خدا او را تأييد كرده است. ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح آداب الصلوه ٨١/٢/٩ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٩ https://chat.whatsapp.com/KYQlDXg3lyp7GPPZ5ywADF پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK
👇👇👇 🍃🌺 سوال: 👈 - در صورتی که را به غیر نیازمندان داده باشیم چیست ؟ 🍁 پاســـــــــــخ: ✍ آیت الله خامنه ای: اگر انسان به خيال اين كه كسى فقير است به او فطره بدهد و بعد بفهمد فقير نبوده چنانچه مالى را كه به او داده از بين نرفته باشد، مى‏ تواند پس بگيرد و به مستحق بدهد و اگر نتواند بگيرد بايد از مال خودش فطره را بدهد و اگر از بين رفته باشد، در صورتى كه گيرنده فطره مى‏ دانسته يا احتمال مى ‏داده آنچه را گرفته فطره است، بايد عوض آن را بدهد و الّا دادن عوض بر او واجب نيست و انسان بايد دوباره فطره را بدهد. ✍ آیت الله مکارم شیرازی: در صورتی که فطریه را به غیر نیازمندان داده باید تمام آنها را اعاده کند. ✍ آیت الله سیستانی: به احتیاط باید دوباره بدهید. ✍ آیت الله وحید خراسانی: در فرض سؤال فطریه پرداخت نشده و شخصی که واسطه شده و آن را به غیرِ فقیر داده اگر کوتاهی کرده شرعاً ضامن است که از مال خودش به همان مقدار بدهد و ذمّه ی کسانی که فطره را به او داده اند از تکلیفِ فطره ،فارغ نشده است یعنی فطره نداده اند. ✍ آیت الله شبیری زنجانی: چنانچه آن مال قبلا به عنوان فطریه کنار گذاشته شده، در صورتی که عین آن باقی است و می تواند بدون حرج آن را پس بگیرد، باید آن مال را بگیرد و به مصرف صحیح برساند، واگر نتواند پس بگیرد، چنانچه آن مال را با حجّت شرعى داده باشد چیزى به گردن او نیست و اگر بدون حجّت شرعى داده، ضامن است و باید دوباره زکات خود و آن دو خانواده را بپردازد. ✍ آیت الله فاضل لنکرانی: اگر بعد از دادن فطریه، بفهمد که کسی که فطریه را گرفته فقیر نبوده، باید زکات فطریه را از او پس بگیرد و به کسی که فقیر است بدهد و اگر مصرف کرده باشد عوضش را بگیرد و به فقیر بدهد.
در محضر استاد بروجردي
اصلاحيه اَلٰلهُمَّ صحيح است فَاِنَّكَ صحبح است
۴۸ 🔆 «فَبِمَا رَحْمَةٍ مِّنَ اللَّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ كُنتَ فَظًّا غَلِيظَ الْقَلْبِ لَانفَضُّوا مِنْ حَوْلِكَ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمْ وَشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ فَإِذَا عَزَمْتَ فَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الْمُتَوَكِّلِينَ» 🔆 «پس به بركت رحمت الهي بر آنان نرمخو و مهربان شدی و اگر تند خو و سخت دل بودی قطعا از پيرامون تو پراكنده می‌شدند پس از آنان در گذر و برای آنها طلب مغفرت كن و در كارها با آنها مشورت كن و چون تصميم گرفتی بر خدا توكل كن زيرا خداوند توكل كنندگان را دوست می‌دارد.» 📔 سوره آل‌عمران، آیه ۱۵۹ 💠 *عفو نبوی* 🔸 در این آيه خداوند سبحان دو صفت نرمخویی و عفو را موهبتی از جانب خود معرفی می‌کند و از حضرت ميخواهد به واسطه اين صفات، پيروان خود را مورد عفو قرار دهد. (فاعف) عفو به معنی «محو» است. 🔸 در جريان فتح مكه، صلح حديبيه و بسياری موارد ديگر پيامبر متحمل صدمات فراوانی از ناحيه افراد مختلف شدند. اما دستور الهی بر ناديده گرفتن اين خطاها بود. ☘️ ايشان از سر مهربانی، خود عذرخواهی را به افراد القا می‌کردند. 💠 *طلب غفران* 🔹 همچنین در اين آيه از حضرت خواسته می‌شود: اكنون كه عيوب آنها را ناديده گرفتی، آنها را دعا كن، غفر به معنی ستر است. بدی‌ها و گناهان گويی انسان را برهنه مي‌کند و طلب استغفار در واقع در خواست پوششی مجدد بر اين عريانی است. 🍃 مانند كودكی كه مادر با صبر تمام لباس‌های آلوده او را در می‌آورد و لباسی طاهر بر تن او می‌کند و بار ديگر با محبت او را می‌آرايد . 💠 كلمه «استغر لهم» بيان گر اين است كه با هر خطای ما، پيامبر از جانب ما عذر خواهی می‌كند و به جای ما از محضر حق طلب بخشش می‌كند. مانند كودكی كه هنوز نمی‌داند چه خطايی كرده كه بابت آن از بزرگتری پوزش بطلبد، ايشان به عنوان يك سر پرست، در برابر اعمال نادرست امت خود، از خداوند متعال طلب بخشش می‌کنند. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۲۶ # سوره_نحل، آیه ۳۴ 🔆 «فَأَصابَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا وَ حاقَ بِهِمْ ما كانُوا بِهِ يَسْتَهْزِؤُنَ» 🔆 «و سرانجام بدی‌های اعمالشان به آنها رسید؛ و آنچه را (از وعده‌های عذاب) استهزا می‌کردند، بر آنان وارد شد.» 🔹 زمانی که افراد در شمار «ظالمي انفسهم» جای گرفتند آثار سوء افعال آنان به خودشان بازگشت و آنچه را آنان دائم مسخره می‌کردند بر آنها مسلّط شد. 🔆 «فَأَصابَهُمْ سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا»: 🔹 آیه فوق بيان می‌دارد: فاصله گرفتن از قرآن و عترت، سیئه است و جزای آن به سرعت به انسان باز می‌گردد. 🍃فاء در کلمة «فَأَصابَهُمْ» نشان از همين سرعت دارد. 💢 جزای بدی هر کس فوراً به خود او باز می‌گرددو چنين نیست که جزای بدی به دیگری اصابت کند یا آنکه با پرداخت صدقه اثر آن بدي كاملا مرتفع گردد. ✳️ *از مصادیق رحمت الهی آن است که جزای بدی هرکس به خود او اصابت ‌كند تا نسبت به بدی و اشتباه خود متنبّه گردد.* 🔸 حاق از سه حروف اصلی (حَ یَ قَ ) تشكيل شده اين عبارت در عربی برای سلطه شرور و عذاب بکار می‌رود. ⁉️ سؤال: مراد از «سَيِّئاتُ ما عَمِلُوا» يا عملکرد بد چیست؟ ✅ پاسخ: مفسرین می‌فرمایند: 🔹 *منظور از عملکرد بد، همان جدایی از قرآن و عترت است که در آیه سابق بیان شد و صرفاً گناهان کبیره نیست؛ بلکه غفلت، بطالت، هدردادن زمان و بيهودگی عُمر نیز از مصادیق ظلم به نفس و عملكرد بداست.* ☘️ از نظر اهل دل اگر جوانی چندین ساعت از زمان خود را به بازی يا تماشای بازی خاص صرف كند وقت و عُمر خود را هدر داده است يا آنكس كه استعداد فوق العاده و تحصیلات خاص دارد چنانچه هیچ کار مفیدی انجام ندهد وقت خويش را هدر داده و عمر خودرا تلف کرده است. در واقع هر دو غفلت كرده‌اند اما سطح غفلت شان متفاوت است هر دو گرفتار خسران می‌شوند اما ثمره بعضی از خسران ها ابدی است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
✳️ *اصل دعا این است که انسان در مقابل خدای متعال، خـود را از انانیّت دروغیـن بشری بیندازد.* ✳️ *اصــل دعـا، خاکـساری پیش پروردگار است.* 🔸 عزیزان من! هر جا که شما نگاه کردید - چه در محیط خودتان، چه در کشور خودتان و چه در سرتاسر دنیا - و بدی و فسادی را از ناحیه کسی، مشخّصاً دیدید، اگر دقّت کنید مشاهده خواهید کرد که اساس و منشأ آن بدی و فساد، انانیّت، استکبار، استعلا و غرور انسانی است. دعا باید این را بشــکند. 📚 بیانات رهبری 🌐 emamraoof.com
۱ 💠 *تعریف شایستگی اجتماعی و ضرورت کسب آن* ⁉️ شایستگی اجتماعی چيست؟ ✳️ به معنای *برخوردار بودن از دانش‌ها و مهارت‌ها و توانمندی‌هایی است که موجب ارتقاء فرد از سطح متوسط اجتماعی می‌شود.* ✍️ با مقدمه‌ای به بیان ضرورت بحث درباره شایستگی اجتماعی و راهکارهای کسب آن می‌پردازیم: 🍃 زندگی هر انسان دارای دو جنبه فردی و اجتماعی است که آمیخته باهم و تأثیرگذار بر یکدیگر است و امکان جدایی آن‌ها از یکدیگر نيست. 🎯 *موفقیت در روابط اجتماعی منوط به موفقیت در روابط فردی و موفقیت در روابط فردی منوط به موفقیت در روابط اجتماعی است.* ✳️ انسان از آن جهت که فطرتی کمال طلب دارد خواهان موفقیت در عرصه‌های مختلف زندگی ازجمله روابط فردی و اجتماعی خویش است. به عبارت دیگر، هر شخص خواهان شایستگی و برتری است هرچند اجتماعی که در آن زندگی می‌كند مانند خانواده- کوچک باشد. 🔹 زمانی که فرد طالب شایستگی اجتماعی ست وظایف و مسئولیت‌های خود را با کیفیت بیشتری انجام می‌دهد و سعی بر اصلاح روابط خود با دیگران دارد. ✅ با این کار، فرد به شایستگی اجتماعی دست یافته و بدین جهت مسرور است و منتی بر کسی نداردو از کسی متوقع نيست زیرا هر چه کرده به سود خوداوست : 🔆 «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُم…» 🔆 «اگر (به دیگران) نیکی کنید در حقیقت به خودتان نیکی کرده‌اید» 📔 سوره مبارکه اسراء، آیه ۷ 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
۱۳۷ 🔆 *«أَشْهَدُ أَنَّ النَّشْرَ حَقٌّ وَ الْبَعْثَ حَقٌّ»* ✍️ سخن اين فراز مربوط به نشر و برانگيختن انسان در قيامت است وجود افراددر قیامت بسته نیست بلکه منتشر مي شود، زنده شدن در قيامت یک نوع گسترده شدن است ،ذرّات بدن در اثر حرکت و جنبش رشد مي كند و گسترده مي شود *هركس در قيامت به سوی هدفی خاص در حركت است هدفی كه نوعا افراد در دنيا از حقيقت آن غافل‌ بوده اند.* ☘️ حضرت زهرا سلام‌الله‌علیها می‌فرمایند:  🔆 «جَعَلَ اللهُ طاعَتَنا نظاماً لِلملَّةِ و اِمامَتَنا اَماناً لِلْفُرَقَةِ»   🔆 «خدای متعال اطاعت ما اهل بيت پيامبر صلی‌الله‌عليه‌و‌آله را وسيله نظم و انسجام جامعه، و امامت ما را مايه در امان ماندن از تفرقه و تشتت جامعه قرار داده است» 📗خطبه فدكيه 💠 بندگردنبند را نظام گویند زيرا كه دانه‌های گردنبند يا تسبيح را دور خود جمع می‌کند، ولایت در زندگی بشر مانند نخ گردنبند همه مردم را به دور امام جمع می‌کند. 💢 بنابراین *پراکندگی و تفرق در عالم در اثر دور شدن از امام است.* 🔆 «يَوْمَ يَكُونُ النَّاسُ كَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ»؛ «قیامت روزی است که انسان‌ها مانند ملخ پراکنده هستند»   📔سوره مباركه قارعه آيه ٤ ✳️ *افرادی که در این دنیا امام‌شناس بوده‌اند، در قیامت نیز به دنبال ایشان در حركت اند و جذب امام می‌شوند. بنابر ولایت‌مداران پراکنده و سرگردان نیستند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
💠 *كلامكم نور* ۳۱ ✨ *السلام علیک یا امیرالمومنین علیه‌السلام* 🔆 «اَلْمَعْصِیَهُ تَمْنَعُ الاِْجابَةَ» 🔆 *«گناه، سبب اجابت نشدنِ دعا، مى‌شود.»* ✨ هر گناهی، حساب می گردد ✨ همه، رنج و عذاب می گردد ✨ مرتضی گفت: «با وجود گناه ✨ کِیْ دعا، مستجاب می گردد؟ 📗 غررالحكم 🌐 emamraoof.com
‏عکس از طباطبایی
٢٩ وَ أَجْرِ لِلنَّاسِ عَلَى يَدِيَ الْخَيْرَ وَ لاَ تَمْحَقْهُ بِالْمَنِّ خدایا خير را بر دو دست من جاری کن اما برای همه نه فقط برای مومنین و از دستان من خير بر همه عالميان جاري شود اما خيرات من با منت گذاشتن محو نشود نكته قابل توجه اينست كه تمام خيرات با منت گذاشتن از بين مي رود. امام سجاد عليه السلام در اين فراز نفرمودند : خدایا بر دستان من  فلان چیز خاص را جاری کن بلكه بطور كلي اشاره به خيرات كردند. خیرات ، همه اعمال صالحه را در بر می گیرد. خدایا دائما عمل صالح به مردم برسانيم. این خیر مي تواند هم خیر مادی باشد و هم خیر معنوی . خدایا ما را به عنوان واسطه خیر انتخاب کن. در اين فراز اجر للناس  نه علی المومنین ذكر شده است يعني خیر ما باید به همه برسد نه  فقط بر متقین و صالحین. در اين صورت سايرين هم با ما اهل خیر شوند. اميرالمومنين عليه السلام وقتی مالک اشتر را سمت مصر فرستادند، فرمودند: باید با مردم آنجا با رافت و محبت برخورد کنی و مثل درنده ها رفتار نکنی چون مردم دو گروه هستند. اما اخ لک فی الدین این ها بردار دینی تو هستند که تو باید خیرت به برادر دینی ات برسد. يا نظیر لک فی الخلق یا یک مخلوقی هستند مثل تو که مخلوق خدا هستي، آن ها هم مثل تو خلق خدا هستند. بر این اساس مرتب باید به دیگران خیر برسانی. در روايات مي فرمايد: در مورد سایر مردم منصفانه برخورد کنیم اما در مورد مومنین باید ایثارگرانه رفتار کنیم یعنی از حق خود بگذريم و حق خود را به مومنين بدهيم مگر این که تظاهر به فسق داشته باشند . امیر المومنین به مالک می گویند عامل سایر الناس بالانصاف. با بقیه مردم به انصاف معامله کن ولي عامل باالمومنین بالایثار. فردي خدمت پیامبر آمد و گفت: احب ان اکون خیر الناس آقا دوست دارم بهترین مردم باشم حضرت فرمودند : خیر الناس من ینفع الناس فکن نافع لهم. بهترین مردم کسی است که بيشترين خیرش به مردم می رسد. به اندازه ای که نفع به مردم برسانی به همان اندازه بهترین هستی. اما آفت جريان خیر رسانی، منت گذاشتن است. منت بصورت عجیبي همه چیز را خراب می کند. قرآن در سوره بقره آیه ٢٦٣ مي فرمايد: قَوْلٌ مَّعْرُوفٌ وَمَغْفِرَةٌ خَيْرٌ مِّن صَدَقَةٍ يَتْبَعُهَآ أَذًى وَاللّهُ غَنِيٌّ حَلِيمٌ ترجمه: 263 ـ گفتار پسندیده (در برابر نیازمندان)، و عفو (و گذشت از خشونت هاى آنها)، از بخششى که آزارى به دنبال آن باشد، بهتر است; و خداوند، بى نیاز و بردبار است. (يكي از مصاديق آزار ، منت گذاشتن است). ادامه دارد استاد بروجردي كلاس شرح صحيفه سجاديه ٨٠/٨/١٢ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد واتساپ ١٩ https://chat.whatsapp.com/KYQlDXg3lyp7GPPZ5ywADF پيام رسان سروش پلاس ‏sapp.ir/darmahzareostadbroujerdi پيام رسان بله https://ble.im/boroojerdi پيام رسان گپ https://gap.im/darmahzar پيام رسان ايتا https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام @darmahzar لينك سايت حوزه علميه السلطان علي بن موسي الرضا(ع)👇 http://bit.ly/2WTptgK