eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
احکام☝️
💠 *فلسفه حجاب* ✍🏼 به عقیدۀ ویل دورانت مقررات شدیدی که طبق رسوم و آیین کهن مجوسی دربارۀ زن حایض اجرا می‌شده که در اتاقی محبوس بوده، همه از او در مدت عادت زنانگی دوری می‌جسته‌اند و از معاشرت با او پرهیز داشته‌اند، سبب اصلی پیدا شدن حجاب در ایران باستان بوده است. در میان یهودیان نیز چنین مقرراتی دربارۀ زن حائض اجرا می‌شده است. 🔹 کنت گوبینو در کتاب سی‌سال در ایران نیز معتقد است که حجاب شدید دورۀ ساسانی، در دورۀ اسلام در میان ایرانیان باقی ماند. او معتقد است که آنچه در ایران ساسانی بوده است تنها پوشیدگی زن نبوده است، بلکه مخفی نگه داشتن زن بوده است. مدعی است که خودسری موبدان و شاهزادگان آن دوره به قدری بود که اگر کسی زن خوشگلی در خانه داشت نمی‌گذاشت کسی از وجودش آگاه گردد و حتی‌الامکان او را پنهان می‌کرد؛ زیرا اگر معلوم می‌شد چنین خانم خوشگلی در خانه‌اش هست دیگر مالک او، و احیاناً مالک جان خودش هم نبود. 📚 حوزه.نت ‏🌐 emamraoof.com
🔺️ پست اینستاگرام رهبر انقلاب اسلامی آیت‌الله خامنه‌ای 🔻از بیانات رهبر انقلاب درباره قطعیت برخورد با جنایت کاران علیه مردم در پی حمله تروریستی شب گذشته در ایذه و اصفهان.
۱۷ 🔆 «وَ إِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِي‌الْأَرْضِ يُضِلُّوكَ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ إِنْ يَتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ إِنْ هُمْ إِلَّا يَخْرُصُونَ» 🔆 «و اگر از بيشتر افراد روى زمين اطاعت كنى تو را از راه خداوند منحرف و گمراه مى‌كنند. زيرا آنان جز از گمان پيروى نمى‌كنند وآنان جز به حدس و گمان نمى‌پردازند.» 📗 سوره انعام، آیه ۱۱۶ 💢 گاه انسانها به گمان‌های خود بها می‌دهند. پیروی کردن از ظن، منکری است که در جامعه بسیار به چشم می‌خورد. 🔷 در این آیه از دو منکر سخن به میان آمده که جامۀ معروف پوشیده‌اند. ۱🔹۱. یقین دانستن گمان‌ها؛ 🔹۲. اطاعت از اکثریت. 💢 ما گمان داریم همیشه حق به جانب همه و جمعیت است، غافل از آنکه گاه، اکثریت، عقلانی و رشد یافته و صاحب سلامت هستند؛ پس تبعیت از آنها هم عقلانی است؛ اما گاهی *کثرت در یک عقیده و هدف دلیل بر ثواب بودن آن نیست.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
🌹 *شهید علم‌الهدی از زبان مادر* ۳ 🌷 او گل سرسبد فرزندان من بود. در خانۀ تقوی بزرگ شده بود؛ اما او به نظر من و به نظر همه، چیز دیگری بود و با فرزندان دیگرم فرق داشت. پدرش معلم او بود و او را نیز درس علم و عمل داده بود. 🌟 دنیا به نظر او فانی می‌آمد و چندان دل به دنیا نبسته بود که او را از مسیرش باز دارد و پرت کند در هر حال و در هر زمان خود را سرباز امام زمان می‌دانست و بالاتر از همه خود را در هر حال و هر موقعیت در محضر خدا می‌دید. 🔷 با وجود سن کمش او را فرمانده قرار داده بودند و می‌دانید که فرمانده بودن از هر جهت و هر بعد مورد نظر است. خلوص او برای خاص و عام مشخص شده بود و عشق و شورش نسبت به اسلام و امام و امت و جان‌فدایی او در این راه برای همه مشخص بود. 🔷 در تمام درگیری‌ها و محاصره‌هایی که توسط دشمن انجام گرفت، حسین حضور داشت و بعد از جریان (حصر سوسنگرد) و آزادسازی آن از دست بعثیون، او به هویزه رفت. غافل از اینکه دشمن داخلی، ضربه‌اش را به این عزیزان خواهد زد و چشم ندارد که این عزیزان جوان بی‌اسلحه را، پیروز ببیند. 📚 ویکی پدیا ‏ 🌐 emamraoof.com
📸 | نمادِ دستگاهِ امام زمان 🔸️از مهم‌ترين سمبل‌هايي که ما در زندگي‌مان داريم و از آن غافليم، لباس روحانيت است. اين عمامه پارچه‌اي است که در دکان بزازي وجود دارد. اين عبا و قبا و کفش هم همين طور. في حد نفسه اين‌ها هيچ ارزشي ندارد. اگر کسي اين را به عنوان سمبل انتصاب به دستگاه ولايت، به دستگاه امام زمان استفاده کرد، {ارزش پیدا می¬کند.} ۱۳۹۱/۰۸/۱۲ 📱 @mesbahayazdi_ir
۳۳۲ 💠 *بحث پایانی سورۀ توحید* ✍️ امام خمینی می‌فرمایند: خدای سبحان ما را امین دانسته که شناسنامه‌اش (سوره توحید) را بدست ما داده است. ❇️ ما هر کجا بخواهیم برویم و هر سلوکی بخواهیم انجام دهیم باید شناسنامه خدا را همراه داشته باشیم تا از غیب مطلق مطلع و اعتباری داشته باشیم. انسان بدون شناسنامه هویتی ندارد. ❇️ ما باید در شناسنامۀ خدا درج شویم. بدیهی است وقتی وارد شناسنامۀ خدا می‌شویم که از خود فانی گشته و نیست شویم سپس بندۀ فانی مظهر صمدیت خدا و غنای از خلق و وابستگی به خالق خواهد شد. 💎 معتبرترین موجود در عالم وجود مقدس پیامبر اکرم است چون او عبد مطلق و فانی محض است. پس به اندازه‌ای که ما هم به مقام فنا برسیم و موحد شویم، او را به دیگران معرفی کرده‌ایم. 💠 سند اعتبار همۀ ما سورۀ مبارکۀ توحید است و از خدا بخواهیم این سوره را در دل جا دهیم و ادراک کنیم. 📌 ادامه دارد... 📚 «برگرفته از بيانات استاد بروجردی» کلاس شرح آداب الصلوه ۸۱/۱۱/۲۱ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
۶ 🔰 مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان ذیل آیات ۱۱۶ تا ۱۲۹ سوره مائده تعریف دیگری برای ادب ذکر می‌کند: 🍃 «ادب دعایی است که همۀ انبیا درخواست آن‌ را داشتند. ادب هیأت زیبا و پسندیده‌ای است که موافق طبع سلیم ‌باشد. هر طبع سلیمی کار را با شکل زیبا قبول می‌کند. وقتی نازیبا باشد موافق طبع نیست.» به همین جهت ایشان می‌گوید: «ادب ظرافت عمل است.» 🔶 هر عملی وقتی ظریف جلوه می‌کند که: 🔸۱.مشروع باشد؛ پس تمام محرمات و معاصی فاقد ادب هستند؛ چون شرعیت ندارند. 🔸۲. اختیاری باشد؛ یعنی اگر بصورت اجبار به حرم امام حسین علیه‌السلام هم مشرّف شوید، ادب رعایت نشده است. ⁉️ اگر سوال کنید تکلیف این شعر چه می‌شود؟ ✨ *رشته‌ای بر گردنم افکنده دوست* *می‌کشد آنجا که خاطرخواه اوست* ✅ پاسخ می‌دهیم: از اول خواست و خاطر من و دوست یکی است. نه اینکه خاطر دوست یک چیز بخواهد و خاطر من یک چیز دیگر. *من اختیار کردم آن‌چیزی را که خاطر دوست اختیار می‌کند.* ✳️ اصلا در ادب باید اختیار باشد. امور بی‌اختیار، تکلیفی و اجباری، ادب نیست؛ زیرا *در انجام اعمال اجباری، زیباسازی صورت نمی‌گیرد،* 🟢 حال آنکه ادب، زیباسازی است. مقوّم ادب، 🟢 حُسن است و ادب بدون حُسن معنا ندارد. ◀️ نکتۀ قابل توجه آن است که حُسن از نگاه خدای سبحان و اولیای الهی مد نظر است؛ به همین جهت وقتی می‌خواهیم وارد نماز شویم می‌گوییم: «یا مُحسِنُ قَد اَتاکَ المُسِیء» ⏹️ اگر می‌خواهید این زیبایی برای شما صورت بگیرد وارد یک مدرسه دو ماهه شوید که در تاریخ برگزار می‌شود. معلم این مدرسه حسین علیه‌السلام است. نامش هم جدای از حُسن نیست. تمام عنصر اسمش، حُسن است. او زیبایی‌ها را برای ما ایجاد می‌کند. 🍃🔸 همانطور که خدا معلم این مدرسه را ساکن دائم در حریم قدسی‌اش کرده انصار الحسین را هم به دلیل زیبایی، به دلیل توجهات و مراقبات خاص ،ساکن دائم می‌کند. 🍃🔸 *در مدرسۀ امام حسین علیه‌السلام به ما یاد می‌دهند همۀ کارهایت، همۀ اعتقاداتت، همۀ اخلاقت و همۀ احوالت زیبا می‌شود. آنقدر زیبا که در تاریخ گم نمی‌شود.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏ 🌐 emamraoof.com
📌متن سوال👇 یک سوال درباره حجاب داشتم. آیا بهتر نیست حجاب پلیسی نباشه؟ منظورم این هست که نظارت بر حجاب به خود مردم واگذار بشود؟ چون تجربه تاریخی در زمان حکومت های پهلوی و جمهوری اسلامی نشان داده که دخالت نیروهای نظامی در مسئله حجاب نتیجه ش فاصله افتادن بین حکومت و مردم هست. و حس بد و تحقیر و ترس بین مردم بوجود می آورد. آیا بهتر نیست مثل خیلی از مسائل دیگر ، اگر خود مردم از حجاب کسی شکایت داشتن ، قاضی و دادگاه حکم بده، بجای اینکه در خیابان گشت ارشاد گذاشته بشود؟ در ضمن ممنون بابت کانال خوبتون🌸🌹 📌پاسخ👇 ❇️ درباره هر قانون دیگری هم این احتمال وجود دارد که ورود پلیس و نیروی قهریه، موجب دلزدگی مردم و خراب شدن رابطه آنها با حکومت شود. ❓ چرا فقط در مسئله حجاب می خواهیم دست پلیس را کوتاه کنیم؟ آیا با این استدلال می شود گفت که کلاً در هیچ موردی نیروی انتظامی ورود نکند؟ ❇️ هر قانونی نیاز به ضمانت اجرا دارد. اگر دهها نهاد و سازمان و گروه مردمی مشغول فرهنگ سازی برای حجاب باشند، بازهم باید یک نهادی برای ضمانت اجرای قانون در کار باشد. ❇️ نظارت بر حجاب، همین الان هم وظیفه مردم است. مردم وظیفه دارند که در قبال منکرها، نهی از منکر کنند. اینکه می فرمایید از خطاکاران شکایت کنند، باز هم مسئله پلیسی می شود. چون پلیس باید شخص خطاکار را به نهاد قضائی مسترد کند. ❇️ آنچه بین مردم و حکومت فاصله می اندازد، رفتارهای نسنجیده و خلاف قاعده است که از برخی مأموران به صورت موردی سر زده و چهره نیروی انتظامیِ گرانقدر را مخدوش کرده است. 👈 و الا ضوابط قانونی به هیچ وجه به مأموران اجازه نمی دهد که با رفتار غیر محترمانه با متخلفان برخورد کنند. --------------------------
◾️رحلت فيلسوف شهير و نويسنده توانا، علامه "محمدتقی جعفری" (1377 ش) ✍ علامه محمدتقی جعفری (۱۳۰۴ش - 25 آبان 1377 ش) حکیم و فیلسوف ایرانی است که از او آثار متعددی برجای مانده است. "ترجمه و تفسیر نهج البلاغه" و "تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی مولوی" دو نمونه از آثار ارزشمند اوست. ✅ او ابتدا به مدرسهٔ طالبیه تبریز رفت و تحصیلات علوم دینی را نزد استادان آنجا فرا گرفت و در سال۱۳۲۰ در ۱۵ سالگی، به تهران مهاجرت نمود، و در مدرسه مروی مشغول به تحصیل شد. پس از سه سال، در سال ۱۳۲۲ ه.ش به شهر قم مهاجرت نمود و دروس خارج را آغاز کرد. ✅ او سپس برای ادامه تحصیلات، راهی نجف شد و بیست و سه ساله بود که به درجهٔ اجتهاد نایل گردید. در سال ۱۳۳۶ یا ۱۳۳۷ پس از یازده سال اقامت در نجف به ایران بازگشت. ✅ علامه محمدتقی جعفری در ۲۵ آبان ۱۳۷۷ دعوت حق را لبیک گفت و دو روز بعد در دانشگاه تهران بر پیکرش نماز خوانده شد. سپس به مشهد منتقل شد و در دارالزهد حرم امام رضا مدفون گردید.
☀️دکتر بهشتی : تا زمانی که من و شما زنده هستیم هرگز روزی را شاهد نخواهیم بود که رژیمی غیر از حاکمیت جمهوری اسلامی در این سرزمین باشد؛ چون قبل از آن به سعادت شهادت رسیده‌ایم ما اگاهانه در راه با شرف زیستن، سر افراز زیستن، خدایی زیستن، با خود بودن و از آن خود بودن همه این رنج ها را تا آن افق دور به جان خریده ایم ... ما پای جمهوری اسلامی ایستاده ایم
💠 *فلسفه حجاب* ✍🏼 جواهر لعل نهرو نخست وزیر فقید هند نیز معتقد است که *حجاب از ملل غیر مسلمان روم و ایران به جهان اسلام وارد شد.* 🔰 در کتاب نگاهی به تاریخ جهان ج اول ص ۳۲۸ ضمن ستایش از تمدن اسلامی به تغییراتی که بعدها پیدا شد اشاره می‌کند و از آن جمله می‌گوید: «عرب‌ها امپراطوری روم را شکست دادند و به امپراطوری ایران پایان بخشیدند؛ اما خودشان هم گرفتار عادات و آداب ناپسند این امپراطوری‌ها شدند. به قراری که نقل شده است مخصوصاً بر اثر نفوذ امپراطوری قسطنطنیه و ایران بود که رسم جدایی زنان از مردان و پرده‌پوشی ایشان در میان عرب‌ها رواج پیدا کرد. تدریجاً مجالس مردها و زنها از هم جدا شد.» 💢 البته این سخن اقای جواهر لعل نهرو از نظر ما نادرست است، بلکه فقط بعدها بر اثر معاشرت اعراب مسلمان با تازه مسلمانان غیر عرب، حجاب از آنچه در زمان رسول اکرم صلوات الله علیه وجود داشت شدیدتر شد نه اینکه اسلام اساساً به پوشش زن هیچ عنایتی نداشته باشد. 📚حوزه.نت 🌐 emamraoof.com
۱۲۴ 🔆 *«يَا ابْنَ النِّعَمِ السَّابِغاتِ»* 🔆 *«ای فرزند نعمت‌های کامل»* ✳️ به امام زمانمان عرض می‌کنیم تو فرزند پدرانی هستی که آنان نعمی فراگیر و فراوان بودند. وقتی صحبت از نعمت است، سخن از چیزی است که وسیلهٔ آسایش ما را فراهم می‌کند. نعمت به هر چیز نرم و راحت اطلاق می‌شود. 🍃 در این فراز می‌گوییم از طریق پدرانت همیشه به ما نفع و احسان و راحت رسیده است. تو هم فرزند همان پدرانی. یعنی هرآنچه منفعت هرآنچه احسان هرآنچه راحت در زندگی ماست، از طریق شما خاندان است. 🔰 در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم شما «اولیاء النِّعَم» ما هستید؛ شما ولی نعمت ما هستید در دعای ندبه می‌گوییم *خودتان نعمتید، نه ولی نعمت.* اصلاً خود وجود شما در زندگی ما نعمت است. آن هم نعمتی که سراسر زندگی ما را فرا گرفته، نعمت‌هایی که تمام ابعاد و لایه‌های حیات ما را در بر گرفته است. ☘️ به امام زمانمان عرض می‌کنیم ردّ پای پدران شما در گوشه‌گوشهٔ زندگی ما دیده می‌شود. ما همیشه ریزه‌خوار شما خانواده بوده‌ایم. یقین داریم که اکنون نیز الطاف و احسان از ناحیهٔ وجود مقدس شما زندگی ما را فراگرفته است. ✨ اصلاً به همین دلیل است که می‌گوییم *با وجود حضرات معصومین چشم امید به هیچ فرد دیگری نداریم. یقین داریم از طریق امام زمان و‌ اجداد مطهر حضرت انواع خیرات و برکات و رحمات در حیات ما جریان دارد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» ‏🌐 emamraoof.com
♻️ ملا احمد نراقی و نظریه ولایت فقیه ✍ حاج ملااحمد بن ملامهدي نراقي،(۱۱۸۵ق، ۱۱۵۰ش - ۱۲۴۵ق، ۱۲۰۸ش) از بزرگان علماي دين و مجتهدان عالي قدر شيعه مي باشد. وي فقيه اصولي، محدث رجالي و شاعر حاذق و زاهد متقي بوده است. ملااحمد پس از كسب مدارج بالاي علمی، مشغول تدريس و تاليف شد و شاگرداني همچون شيخ مرتضي انصاري و بسياري ديگر را پرورش داد. ✅ ملااحمد نراقی معتقد بود که اگر کیان و کشور اسلامی به ویژه شیعیان بخواهد در امن و امان باشد، باید ولی فقیه همان اختیاراتی را داشته باشد که پیامبر اکرم(ص) داشته است تا بتواند از مسلمین حفاظت و حراست کند. ✅ در عصر او زمانی که جنگ ایران و روسیه رخ داد، مردم به جنگ و جبهه رغبتی نداشتند. ملااحمد فتوای جهاد داد و خود نیز در جبهه جنگ حاضر شد و بسیاری از علما و طلبه ها نیز با فتوای وی در قالب نیروهای رزمی به جنگ رفتند. ✅ مُستند الشّيعه، معراجُ السَّعاده، اسرارُ الحَجّ، مفتاح الاحكام، مثنوي طاقديس و عوائدالایام از جمله آثار اوست. ايشان اشعار عرفاني فراواني سروده است و در شعر، "صفايي" تخلّص مي كرد. وفات ملااحمد در نراق اتفاق افتاد و بدن مطهر وي به نجف اشرف منتقل و در صحن علوي در کنار قبر پدرش دفن كردید.