#منکرات_فراموش_شده ۲۳
💢 *زایشهای بیثمر*
🔆 «وَ كَذلِكَ زَيَّنَ لِكَثِيرٍ مِنَ الْمُشْرِكِينَ قَتْلَ أَوْلادِهِمْ شُرَكاؤُهُمْ لِيُرْدُوهُمْ وَ لِيَلْبِسُوا عَلَيْهِمْ دِينَهُمْ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ ما فَعَلُوهُ فَذَرْهُمْ وَ ما يَفْتَرُونَ»
🔆 «و بدين سان شريكان آنها كشتن فرزند را براى بسيارى از مشركان زيبا جلوه دادند تا آنان را به هلاكت كشيده و آيين آنان را مشتبه سازند. و اگر خداوند مىخواست چنين نمىكردند، پس آنان را با دروغهايى كه مىبافند واگذار.»
📗 سوره انعام، آیه ۱۳۷
🌀 گاهی اوقات تصور میکنیم با حضور در مجالس بزرگداشت اهل بیت و یا انجام عملی پسندیده ذاکر خداوند سبحان شدهایم. حال *اگر این محفل برای ما آموزش و معرفت خاصی در بر داشته باشد، گویی مولودی در اختیار ما قرار دادهاند.*
🔹 *این مولود، نیاز به مراقبت دارد. باید پرورش یابد و رشد کند.*
🔹 *این بذر باید نور اخلاص و عمل ببیند تا سر از خاک جهالت درآورد.*
💢 نادیده گرفتن این رویشها یعنی در نطفه خفهکردن آنچه از سر لطف به ما ارزانی داشتهاند.
🔶🔸 *مثلا در زیارات شاید یکی از عیوبم را بر من آشکار کنند. باید این لطف را جدی بگیربم؛*
✨ *غنچه گو خسته از کار فرو بسته نباش*
*کز دل صبح مدد یابی و الفاظ نسیم*
🔻 ولی با بیتوجهی آن را به دست فراموشی میسپاریم. گویا مولودی که خدا نصیبم کرد را زنده بهگورش کردیم.
🔻این امر به نظر ما امر منکری نیست. مانند مادری که پس از هر زایمان فرزندش را فراموش کند. او را تغذیه نکند تا جان دهد و این کار را مرتب تکرار کند.
⏪️ مصداق آیه فوق نادیده گرفتن این جنایت است. *مولودهای از دسترفته!*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
🕋 #مولود_كعبه
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✨پخش سخنرانی استاد بروجردی به مناسبت ولادت حضرت مولی الموالی، امیرالمؤمنین علیهالسلام *در فضای اسکایروم*
🔹 زمان: یکشنبه ۱۶بهمن۱۴۰۱
🔹 ساعت: ۱۳ تا ۱۴
🔗 لینک: https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/marasem
#ادبستان_کربلا ۱۷
💠 *بیان عیوب*
✅ *ادب دیگر این است که در حضور معصوم به عیوب خود بپردازیم و آنها را مطرح کنیم تا امام به رفع آن اقدام کند.*
🍃🔶 این ادب را از «جون» غلام سیاه امامحسین علیهالسلام یاد میگیریم. وقتی غلام سیاه اباعبدلله اجازه میدان رفتن میگیرد، روی سیاهش را نشان میدهد، سخن از بوی ناخوشایندش میگوید.
✳️ *امام حسین علیه السلام غلام سیاه را سفید کرد، بوی نامناسبش را به بوی خوش تبدیل کرد.*
🔹 غلام سیاه گفت: اقا من بینام و نشانم، بیحسب و نسبام.
🍃 حضرت دعا کرد: «خدایا در قیامت با ما محشورش کن!»
🟥 *ما اجازه نداریم عیبهایمان را نزد دیگران بگوییم چون مؤمن عزت دارد؛* اما اگر در خلوت خود عیبهایمان را با حضرت اباعبدلله بگوییم، به نفع ماست و اصلاحات صورت میگیرد.
سنگ دلی را بگوییم، عقب ماندگی را بگوییم، تاریکی را بگوییم….
⁉️ بگوییم: بدی ما به میزانی است که کسی با ما رفاقت نمیکند، آقا شما با ما دوست میشوید؟ بوی بد رذائل اخلاقی و عملی و اعتقادی از ما به مشام میرسد، از خودمان بدمان میآید.
وضع چه کسی از ما بدتراست؟
حال چه کسی از ما خرابتر است؟ چه کسی از ما عقب ماندهتر است؟ ما برای خود اعتبار قائل نیستیم.
✅ *در واقع یکی ز آداب این است که در خلوت خود و در محضر اباعبدلله بیچارگی، تنگدستی، تنگدلی، دونهمتی خود را نشان دهیم تا با عنایت معصوم مرتفع شود.*
📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#حدیث_روز
💠 *معالجه بیماری بخل*
✍🏼 بدان که: معالجه بیماری بخل، محتاج به معالجه علمی و عملی است اما علم، بعد از آن است که: آفت بخل را بداند و فایده جود و کرم را بشناسد و بعد از آنکه طالب علاج این مرض باشد،
🔷 بسیار ملاحظه آثار و اخباری که در مذمت بخل و مدح سخاوت رسیده بکند و (وعده و وعیدی) که بر این دو صفت شده، به نظر در آورد و ذلّت بخیلان و تنفّر مردم را از ایشان مشاهده کند.
🔹 بداند که: از برای او خانۀ دیگری غیر از این خانه نیز هست، که خواه ناخواه باید به آنجا برود و در آنجا نیز احتیاج دارد و قدری را که پیش میفرستد و ذخیره میکند، در روز درماندگی به کارش میآید و اعتماد بر فرزندان نکند. تو درباره پدر و مادر ببین چه کردی که فرزندان دربارۀ تو کنند.
✅ چون این مراتب را دانستی خود را خواه نا خواه بر عطا و بخشش ملزم کن و دل از مال برکَن و پیوسته بخشش کن و احسان به فقرا، تا طبع تو به صفت بذل و احسان راغب شود.
✅ *طالب صفت سخاوت* باید که چون اراده عطایی کند در آن توقّف نکند، که شیطان لعین در مقام وسوسه در آید و او را وسوسه کند و از فقر و کمشدن سرمایه بترساند.
📚 حوزه.نت
🌐 emamraoof.com
#شماره حساب سهمین
باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی
💠 به اطلاع میرساند شماره کارتهای ذیل جهت واریز سهم امام و سهم سادات میباشد.
✳ *نحوه محاسبه سهم امام و سادات*
💢 لطفاً مبلغ بدهی خمس خود را بر دو تقسیم کرده و مبلغ سهم امام و سهم سادات را جداگانه پرداخت کنید
🔹 *سهم امام و رد مظالم*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2910-2552-5724
سپرده:213.8000.10294814.1
شبا: IR290570021380010294814001
🔸 *سهم سادات:*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2913-1039-0453
سپرده: 213.8000.10294814.5
شبا: IR340570021380010294814105
⬅ خواهشمند است پس از انجام واریز به شماره موبایل 09224674787 در پيام رسان بله موارد زیر را اعلام فرمایید.
✅ نام کامل مرجع عالیقدر خود
✅ مورد پرداخت
✅ تصویر رسید پرداختی
✅ نام و نام خانوادگی خویش
🔺 این شماره موبایل صرفاً برای دریافت پیامهای شما میباشد.
🔺 زمان پاسخگویی به پیامهای شما: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲
🔺 در صوت نیاز به تماس تلفنی در این ساعات با شماره موسسه 22557092 تماس حاصل فرمایید.
🌸 لازم به ذکر است حوزه وجوهات آیات عظام : حضرت آیه الله سیستانی - حضرت آیه الله خامنه ای - حضرت آیه الله صافی گلپایگانی - حضرت آیه الله مکارم شیرازی را دریافت می نماید
🌸 باتشکر
💢موسسه علمیه السطان علی بن موسی الرضا علیهالسلام
دعای_ندبه ۱۳۵
🔆 *«عَزِيزٌ عَلَيَّ أَنْ تُحِيطَ بِكَ دُونِيَ الْبَلْوَىٰ»*
🔆 *«بر من سخت است که تو را بدون من گرفتاری فراگیرد.»*
🔰 در این فراز به امام زمانمان عرض میکنیم *بر من بسیار گران است گرفتاریها دورتادور تو را احاطه کند و حتی ضجه و شکایت من هم به تو نرسد.*
⏪️ *بهمیزانی که به امام نزدیکتر شویم، وجودمان گسترده میشود؛* به همین دلیل نوع دغدغههایمان فرق میکند. اصلاً دیگر دغدغهٔ امور عادی را نداریم. دغدغهمان چیست؟ اینکه نمیتوانیم کاری برای اماممان انجام دهیم!
✳️ یادمان باشد امام وجودی است که اگر مؤمنی تب کند، او نیز تب میکند، با مؤمن مریض میشود و هنگام گرفتاری مؤمن غصهدار میشود.
✳️ حال ما نیز به امام عرض میکنیم که *بر ما سخت است رنجها شما را احاطه کند و ما از بلاگردانی شما عاجز باشیم!*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🕋 #مولود_كعبه
🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
✨پخش سخنرانی استاد بروجردی به مناسبت ولادت حضرت مولی الموالی، امیرالمؤمنین علیهالسلام *در فضای اسکایروم*
🔹 زمان: یکشنبه ۱۶بهمن۱۴۰۱
🔹 ساعت: ۱۳ تا ۱۴
🔗 لینک: https://www.skyroom.online/ch/hozeskyroom/marasem👇👇👇👇
۱۴۵
#تفسیر_سوره_انعام
📔 *آیۀ ۶۴*
🔆 *«قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ»*
✴️ پیامبر، تو از اینها میپرسی چه کسی نجاتتان میدهد؟ خودت بگو و در دهانشان جواب بگذار (هم از خودشان بپرس چه کسی نجاتتان میدهد و هم جواب را در دهانشان بگذار ) که «اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا» خدا شما را از مشکلات نجات میدهد نه فقط از آن ظلمات برّ و بحر «وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ» بلکه از همۀ گرفتاریها شما را نجات میدهد. ولی شما تا یک مدتی بعد از گرفتاری خوب هستید «ثُمَّ أَنْتُمْ تُشْرِكُونَ». سپس مشرک میشوید.
🌀 *تدبر در آیه:*
🔸۱. حروف اصلی شرک و شکر مشترک است جابهجاییِ مختصری در حرف دومی و سومی صورت میگیرد. قرارمان بوده شاکر باشیم بعد از یک مدتی مشرک میشویم فقط عینالفعل و لام الفعل جابهجا شده حرف اول هم سرجایش است؛ اما آن چیزی میشود که اصلاً دوست نداشتیم.
🔸۲. یک نکتۀ لطیفی در باب «كَرْب» آمده، مرحوم علامه میفرماید: «كَرْب» به معنای گره زدن است. غصّهها از آن جهت که در دل انسان گره ایجاد میکند عرب میگوید «كَرْب».
غصههای مختلفی در زندگی میآید، دیگر دل صاف نیست، دل گرهای شده.
🔸۳. یک معنای دیگری هم مطرح میکنند. «كَرْب» به معنای زیر و رو شدن زمین. وقتی غصّه میآید انگار زمین دل، زیر و رو میشود.
حال این زیر و رو شدنِ زمین، گاهی خوب و گاهی بد است. خدا زمینِ دل را شخم زد تا بذر محتبش را بکارد.
وقتِ پاشیده شدن بذر وحدت است؛ اما آن تزلزل و آرامش را خدا از بین میبرد. آن «كَرْب» چیزی است که خدا باید از آن نجاتمان بدهد، نباید در آن متوقف بمانیم.
غصّه، آرامش زندگی را از بین میبرد.
💢در واقع کرب و بلا دو کار میکند: زمین وجودی ما شخم زده میشود، محبت حضرات معصومین بیشتر در این دل مینشیند.
نمیشود نام اباعبدالله را بشنوم و بدون غصّه رد شوم، منتها این مصیبت قرب ایجاد میکند. حجاب نمیآورد، رفع حجاب میکند. فرد تمام مشکلات زندگیاش را فراموش میکند و فقط به مصائب عاشورا میاندیشد.
🔸۴. «قُلِ اللَّهُ يُنَجِّيكُمْ مِنْهَا وَمِنْ كُلِّ كَرْبٍ» خداوند شما را نجات میدهد هم از ظلمات و هم از هر غصّه و اندوهی و هم از هر تلاطمی.
🔸۵. خدا شما را نجات میدهد. بعضیها میگویند مثل اینکه خدا در این آیه خودش را معرفی میکند، میگوید: «من کاشف الکروب هستم.» و کسی سراغم بیاید دیگر غصه برایش نمیگذارم، اما کسی که سراغم نیاید دائم غصههای زندگیش او را در تلاطم قرار میدهد.
📌ادامه دارد...
📚 «برگرفته از بیانات استاد بروجردی»
کلاس تفسیر قرآن
۸۳/۱/۲۹
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
🎥 آیت الله العظمی جوادی آملی:
" ايام اعتکاف که جزء برکات انقلاب اسلامی و نظام اسلامی هست.
اين انقلاب برکات فراوانی داشت؛ نماز جمعه را احيا کرد، فرهنگ شهادت را احيا کرد، ايثار را احيا کرد، استقلال را احيا کرد، صدها برکات را به همراه آورد، مسئله اعتکاف را هم به همراه آورد. جريان اعتکاف برای رسيدن به اخلاص سهم تعيين کننده ای دارد..."
درس فقه ۹۵/۲/۱
#کلیپ📽
🇮🇷دستاوردهای انقلاب
💠قسمت اول : پیشرفت های پزشکی
⏰ مدت زمان کلیپ: ۱ دقیقه
#کرامت_انسانی ۸۲
🔆 «وَأَنِ اسْتَغْفِرُواْ رَبَّكُمْ ثُمَّ تُوبُواْ إِلَيْهِ يُمَتِّعْكُم مَّتَاعًا حَسَنًا إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى وَيُؤْتِ كُلَّ ذِي فَضْلٍ فَضْلَهُ وَإِن تَوَلَّوْاْ فَإِنِّيَ أَخَافُ عَلَيْكُمْ عَذَابَ يَوْمٍ كَبِيرٍ»
🔆 «و اينكه از پروردگارتان آمرزش بخواهيد سپس به درگاه او توبه كنيد [تا اينكه] شما را با بهرهمندى نيكويى تا زمانى معين بهرهمند سازد و به هر شايسته نعمتى از كرم خود عطا كند و اگر رويگردان شويد من از عذاب روزى بزرگ بر شما بيمناكم.»
📗 سوره هود، آیه ۳
✅ *یکی از اکرامهای الهی اجازۀ درخواستهای والایی است که به بندگان میدهد.*
⏪️ *درخواستهای افراد نمایانگر هویتشان است.* هرقدر انسان به درجات کمالی بیشتری رسیده باشد خواستههایش هم کمالی میشود و هرقدر اهل دنیا و مادیات باشد خواستههایش هم، رنگ و بوی دنیایی دارد.
⏹️ جنبه بشری انسان گریزناپذیر است؛ چون انسان از ماده است و تا زنده است در این عالم زندگی میکند؛ اما آنچه مهم است اینکه *جنبه مادی او نباید بر جنبه معنویاش غالب باشد و از شدت غلبه ظهور یابد.*
✅ *خداوند بنده را اکرام میکند و به او اجازۀ درخواستی گرانقدر میدهد: درخواست مغفرت. درخواستی که نشان از رفعت جایگاه بنده دارد.*
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 emamraoof.com
🔻توصیه حضرت آیتالله خامنهای به معتکفین/ در ایام اعتکاف نماز حضرت جعفر طیار بخوانید.
بسم الله الرّحمن الرّحیم
در ایام اعتکاف اقلّاً یک بار نماز حضرت جعفر را بخوانند اما اگر در هر سه روز اعتکاف این عمل را انجام دهند بهتر است.
🏷 کیفیت #نماز_جعفر_طیار
🔹نماز جعفر طیار دو نماز دو رکعتی است، در هر ركعت حمد و سوره دارد.
🔹بعد از خواندن سوره، ۱۵ مرتبه: «سُبْحانَ اللهِ وَ الْحَمْدُ للهِ وَ لا الهَ اِلَّا اللهُ وَ اللهُ اَكْبَر» خوانده شود، همين تسبيحات را ۱۰ مرتبه در ركوع و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از ركوع،
و ۱۰ مرتبه در سجده اول و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن و ۱۰ مرتبه در سجده دوم و ۱۰ مرتبه بعد از سر برداشتن از آن گفته شود.
🔹در رکوع و سجده میتوان ذکر مخصوص ـ سبحان ربی ... ـ را نگفت، اما احتیاط مستحب آن است که علاوه بر تسبیحات، ذکر نیز گفته شود.
🔹اين نماز سوره مخصوصى ندارد، لكن افضل آن است كه در ركعت اول، سوره «إذا زُلْزِلَتْ» و در ركعت دوم، سوره «وَ الْعادِياتِ» و در ركعت سوم، «إذا جاءَ نَصْرُ اللهِ» و در ركعت چهارم، سوره «قُلْ هُوَ اللهُ اَحَد» خوانده شود.