۱۷۰
#دعای_مکارم_الاخلاق
*ادامۀ شرح فراز : «وَ مَا أَجْرَی عَلَی لِسَانِی مِنْ لَفْظَةِ فُحْشٍ أَوْ هُجْرٍ...»*
🌿 در روايتي از حضرت موسي بن جعفر علیهالسلام نقل شده خداي سبحان بهشت را بر فحّاش حرام كرده است.
🔆 «إِنَّ اَللَّهَ حَرَّمَ اَلْجَنَّةَ عَلَى كُلِّ فَاحِشٍ بَذِيءٍ»
📘تحف العقول ج۱، ص۴۴
💢«بذي» يعني فحاش. *وقتي فحش بر زبان ما جاری میشود دیگر زبان متعلق به خود ما نيست. شيطان زبان ما را اجاره كرده و الفاظش را بر زبان ما جاري ميكند كه بر بچه يا غير او يا دوست و غير دوست پرتاب میکنیم.* وقتي بر زبان ما كلمۀ توهينآمیز جاري شد زبان الهي نيست.
پس از خدا ميخواهیم درمانش كند يعني بهجاي آن حمد به زبان بياید.
♦️كار ديگر شيطان، هُجر است. هجر وقتي است که كلمهاي زشت را بر زبان بياریم یا حرف زیاد بزنیم بهطور مثال آدمي كه مصيبت زده است نباید هرچه در دل دارد، بگوید:
🔆 «وَ لَا يَنْبَغِي لَهَا أَنْ تَقُولَ هُجْراً»
📘وسائل الشیعه ج۳، ص۲۴۲
🔰خانمي كه بهدلیل از دست دادن عزیزش نوحه خواني ميكند، عباراتی بر زبان میآورد که سزاوار نيست، هجر است. مثلاً خدايا! اين همه بنده داشتي چرا همين يک فرزند مرا گرفتي؟ من غير از او كسی را نداشتم اين نوحه خوانیها هجر است.
ماحق چون و چرا در کار خدا را نداريم. «لايُسألُ عمَّا يَفْعَل» ۲۳/انبیاء
✨ ملك خداست و هركار بخواهد و صلاح بداند انجام میدهد و ما حق كوچكترين اعتراضي هم نداريم. *اعتراض به خدا يك نوع هجر است.*
💢گاه رسماً اعتراض نميكنیم؛ اما آنقدر ختم و ختومات ميگيریم كه مسیر اجرای خدا را تغییر دهیم؛ اما ایکاش تمام ختم و ختوماتی كه ميگيريم براي نزديك شدن به امام زمان باشد.
✨چونكه صد آمد
✨نود هم پيش ماست
✅ اگر ارتباطي با حضرت داشته باشيم و نزديك به ايشان باشيم حضرت صلاح بدانند به كار ما ترتيب اثر ميدهند.
💢پس هجر مجموعهای از چون و چراها و اعتراضها و دخالتهاي بيمورد است.
خيلي از سؤالها و تجسسها هجر است و بايد از آن پرهیز کنیم تا يک فضاي امني بین ما بوجود بیاید.
♦️كار ديگر شيطان شتم عِرض است. آبروي يك مسلمان توسط ما برود در حالي كه هم مال افراد محترم است و هم آبروی آنها محترم.
و ما از خدا میخواهیم بهجای همۀ آن زشتیها، شکر بر زبان ما القاء شود.
📌ادامه دارد…
📚«برگرفته از بیانات استاد بروجردی»
کلاس شرح صحیفۀ سجادیه
۸۱/۹/۱۶
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
#کرامت_انسانی ۱۰۱
🔆 *«لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُمَاتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ»*
🔆 «تا مردم را به اذن پروردگارشان از تاريكيها به سوى روشنايى بيرون آورى.»
📘سوره ابراهیم، آیه ۱
🔷🍃 صبحت از خارج کردن بندگان از ظلمت به نور است؛ آن هم خارج کردنی که به وساطت وجود مبارک پیامبر است و بنده گامی در این جهت بر نمیدارد. همین موضوع اکرامی است در حق بندگان.
🌀 تصور کنید باید به نقطه معینی برسید. گاهی رسیدن به این نقطه نیازمند تلاش بنده است و گاهی خداوند تسهیلاتی را فراهم کرده و واسطهای برای این موضوع قرار داده است که با کمک و دستگیری او انسان به آن نقطه خواهد رسید. این واسطه، وجود مبارک پیامبر اکرم است.
✅ *در این مسیر ما حرکتی نمیکنیم؛ بلکه لطف پیامبر بدرقۀ راهمان میشود و ما را با خود همراه میکند؛* به همین جهت نه خستگی عارض بر بنده میشود نه کار بر او سنگین جلوه میکند.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#شماره حساب سهمین
باسلام و احترام خدمت همراهان گرامی
💠 به اطلاع میرساند شماره کارتهای ذیل جهت واریز سهم امام و سهم سادات میباشد.
✳ *نحوۀ محاسبه سهم امام و سادات*
🔷 لطفاً مبلغ بدهی خمس خود را بر دو تقسیم کرده و مبلغ سهم امام و سهم سادات را جداگانه پرداخت کنید.
🔹 *سهم امام و رد مظالم*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2910-2552-5724
سپرده:213.8000.10294814.1
شبا: IR290570021380010294814001
🔸 *سهم سادات:*
(کارت بانک پاسارگاد - به نام خانمها بروجردی و ترسلی)
5022-2913-1039-0453
سپرده: 213.8000.10294814.5
شبا: IR340570021380010294814105
⬅ خواهشمند است پس از انجام واریز به شماره موبایل 09224674787 در پيام رسان بله موارد زیر را اعلام فرمایید.
✅ نام کامل مرجع عالیقدر خود
✅ مورد پرداخت
✅ تصویر رسید پرداختی
✅ نام و نام خانوادگی خویش
🔺 این شماره موبایل صرفاً برای دریافت پیامهای شما میباشد.
🔺 زمان پاسخگویی به پیامهای شما: روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۱۰ تا ۱۲
🔺 در صوت نیاز به تماس تلفنی در این ساعات با شماره موسسه 22557092 تماس حاصل فرمایید.
🌸 لازم به ذکر است حوزه وجوهات آیات عظام : حضرت آیةالله سیستانی - حضرت آیةالله خامنهای - حضرت آیةالله صافی گلپایگانی - حضرت آیةالله مکارم شیرازی را دریافت میکند.
🌸 باتشکر
💠 موسسه علمیه السطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
خداوند نخواهد گذشت…☝️
#زیارت_امین_الله ۱۹۱
🔆 *«وَ اَصواتَ الدّاعِینَ اِلیکَ صٰاعِدَة»*
🔆 «خدایا صدای دعاکنندگان به سوی تو بلند است.»
✴️ *«الیک» یعنی داعی، دعای خود را برای خداوند مطرح میکند، نه «الی الناس» در نتیجه این صدا بالا می رود.*
✍ داعی در هنگام دعا، خود را در حضور حق در نظر میگیرد. «کاف» خطاب در ««الیک» به این امر دلالت دارد.
🍃 خدایا! کسانی که تو را مخاطب قرار دادند، در حضور تو قرار گرفتند؛ چرا که از همه بریدند و فقط نیاز خود را به تو بیان کردند.
🔷🍃 مقام حضور، در کمال انقطاع از خلق حاصل میشود؛ از این رو فقط فاعلیت و سببیت خداوند در عالم مطرح است؛ پس *هنگامی که داعی از هر شرکی جدا شود و فقط خداوند را بهعنوان تنها وجود مستقل بداند؛ یقین به استجابت دعا دارد و داعی هم همراه دعا بالا میرود.*
💠 اجابت دعا هم نقدی است و هم قطعی؛ گرچه دریافت آن فوری نباشد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com
#حدیث_روز
💠 «آثار و تجلیات امام حسین علیهالسلام در زیارت اربعین» ۱۰
✍ برخی محققان شرط زندگی آزادانه را «عقل گرایی» دانستهاند، که بر این اساس، لازم است حاکم جامعه از عاقلترین افراد و قوانین حکومتی مبتنی بر احکام عقلی باشد و ما پیش از این گفتیم که *امام معصوم عاقلترین افراد جامعه و ظهور مادی عقلِ ملکوتی است.*
🔷🍃 بنابراین، ایجاد حکومت دینی بر پایۀ اندیشۀ ولایت و امامت همان حکومت عقل بر جامعه است، که در کلام امام علی علیهالسلام از آن به نسخۀ شفابخش بشر تعبیر شده است.
✅ قیام برای ایجاد این حکومت مصداق واقعی آزادیخواهی و آزاداندیشیِ دینی است، که زیارت اربعین مشتاقان خویش را بدان فرامی خواند. *این شوق و ارادۀ واقعی است که بستر تشکیل این حکومت کریمه را فراهم می سازد،* آن گونه که سبب شکلگیری نظامی اسلامی و مبتنی بر تعالیم دینی در ایران شد.
⏪ نکتۀ پایانیِ این بخش مسئلۀ آزادی معنوی است که مقدسترین نوع آزادی و نیز هدف غایی از آزادی اجتماعی تلقی میشود. *این آزادی به معنای رهایی انسان از قید و بند نفس و سبب رهایی انسان از بردگی و بندگی خواستهها و هوسهای نفسانی میشود.*
🍃 امام حسین علیهالسلام نیز یکی از اهداف قیام خود برای ایجاد حکومتی دینی را آزادی معنوی بشر میداند و میفرماید:
🔆 *«لِیرْغَبَ الْمؤْمِنُ فی لِقاءِ رَبهِ حقّاً حَقّاً»*
که این هدف یعنی رغبت بندگان برای لقاء و زیارت حقتعالی در سایۀ حکومت امام معصوم امکانپذیر است و امروزه در زائران اربعین تجلی ویژهای پیدا کرده است.
🟩 *بنابراین، آزادیطلبی، حقخواهی و شوق و رغبت به زیارت حضرت حق از جمله ظهورات و تجلیات نفس قدسی امام حسین علیهالسلام است که فارغ از هرگونه تعیّن و تعلّق، در زیارت اربعین، نمود پیدا کرده است.*
📚 حوزه.نت
🌐emamraoof.com
#فضائل_امیر_المومنین ۲۹
💠 «صلۀ سلطانی»
🍃🔷 فردی عامی در حرم امیرالمؤمنین کنار ضریح ایستاده بود و با خود زمزمه میکرد:
🍃 شمع سازم از برایت یا امیرالمؤمنین
🍃 قد این گلدستههایت یا امیرالمؤمنین
🔹 هر چند شعری بیوزن و عامیانه بود؛ اما ناگهان لوستری در مقابل او به زمین افتاد. او با تعجب و با چشمانی سرشار از رضایت نگاهی به ضریح انداخت و گفت: مولایم شعر من قابل نداشت چنین هدیهای عطا کنید و من نیز هرگز توقع اجر و پاداش نداشتم. لوستر را تحویل خدام داد تا آن را نصب کنند. پس از دقایقی، مجدداً همان لوستر در مقابل او به زمین افتاد.
❇️ تولیت حرم با دیدن این صحنه به او گفتند: حضرت اراده کرده است این لوستر را به شما هدیه بدهد. شما میتوانید آنرا بردارید و یا پول آن را بگیرید.
◀️ عالم جلیلالقدری که شاهد این ماجرا بود میگوید: «با خود اندیشیدم، حضرت که این چنین کریمانه به فردی عامی صله مرحمت میکند اگر ابیاتی وزین و پرمعنا گفته شود چه هدایایی عطا میکند؟! از این رو کنار ضریح رفتم و شعر پرمحتوایی را که سروده بودم، خواندم و منتظر صلۀ سلطانی شدم؛ اما از صله خبری نشد.
‼️ فردا شب و روز بعد نیز چنین کردم؛ اما هدیهای دریافت نکردم. خیلی متأثر شدم و با ناراحتی از حرم بیرون آمدم.
شب حضرت را در خواب دیدم. به من فرمود: «آن فرد عامی خالصانه و فقط بخاطر من شعر گفت؛ اما تو با انگیزۀ صلۀ سلطانی شعر سرودی. او برای رضای خدا و تو برای رها شدن از فقر و تنگدستی؛ اما ما خانوادهای هستیم که هیچکس را دست خالی برنمیگردانیم، مصرع شعری به تو میآموزم که شاعر بسیار ثروتمند شیعی، در هندوستان بدنبال آن است. او مصرع اول یک بیت را این چنین سروده است:
🍃 *«به ذره گر نظر لطف بوتراب کند»؛* اما قادر به سرودن مصرع دوم آن نشده است و مقرر کرده شاعری که آن را تکمیل کند، نصف ثروتش را به او بدهد و دخترش را نیز به عقد او درآورد. به آنجا برو و به محض دیدنش بگو:
🍃 *«به آسمان رود و کار آفتاب کند»* به هندوستان رفتم و مطابق فرمایش امیرالمؤمنین عمل کردم و شاعر هندی نیز به عهدش وفا کرد.
📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐emamraoof.com