eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله حائری شیرازی(ره): این خیال محالی است که انسان بتواند با حفظ آبرو قدمی برای اسلام بردارد! در جنگ گرم انسان باید جمجمه‌اش را به خدا عاریه دهد و در جنگ نرم باید آبرویش را بدهد.
۲۳۱ 🔆 *«وَ الْإِغَاثَةَ لِمَنِ اسْتَغَاثَ بِكَ مَوْجُودَةٌ»* 🔆 «خدایا فریاد رسی و کمک تو فردی را در بر می‌گیرد که نیازش را بر تو عرضه می‌کند.» 🔷🔹 *به میزانی که انسان خود را ناکارآمد و دست خالی ببیند، اغاثۀ الهی را می‌یابد؛* زیرا با اظهار فقر، منیت و انانیتی از او دیده نمی‌شود و در اوج تسلیم بندگی خود را اعلام می‌کند. 🔹 *آدمی با اظهار عجز خود از ناتوانی اسباب حکایت می‌کند.* 🔹 مصلی در نماز با بیان «إیّاکَ نَعبُدُ وَ ایّاکَ نَستَعین» نگرش توحیدی خود را بیان می‌کند که درعالم فقط مسبب الاسباب جلوه گری دارد. 💢 *بسیاری از مشکلات زندگی ناشی از آن است که انسان در ناخودآگاه خود بر اسباب اعتماد دارد* و با اعتماد بر مال، مدرک، خانواده، علم و ...از احساس نیاز به خداوند غافل می‌شود. ✅ *اما اگر بر اسباب تکیه نکند به مفهوم فراز «ایّاکَ نَستَعین» واقف می‌شود که دراین صورت اغاثۀ خداوند را می‌یابد.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
🟩 *«سیره اخلاقی آیت‌الله دستغیب»* 🍃🔷 دربارۀ جلسات وعظ و سخنرانی آیت‌الله شهید دستغیب گفته شده است: «...همه از سخنان ایشان به قسمی منقلب می‌شدند که گاهی از همان آغاز صحبت گریه می‌کردند. چه بسیار جوان‌هایی که دیندار، متهجد و هدایت شدند و چه پیرها که از گذشته‌های خود تائب شدند. چه سِحر بیانی داشت که این طور دگرگون می‌ساخت، نه! سحر بیان نبود؛ بلکه آن روح صاف و ملکوتی بود که از لابه‌لای سخنانش جان می‌بخشید. برخی از جوان‌ها پس از بیرون آمدن از مجلس اخلاقش، در کوچه‌ها تعادلشان را از دست می‌دادند؛ چون مست یاد خدا و عشق به الله بودند.» 🍃🔶 هم چنین دربارۀ این عارف زنده یاد گفته‌اند: «نَفَس گرمش چنان حال‌آور بود که گاهی برخی افراد، از سخنانش به حال عشوه می‌افتادند و برخی نازپروردگان از ترس این که سخنان آتشین ایشان، جرقه‌ای به خرمن خیالات واهی‌شان بیفتد، به مجلس ایشان حاضر نمی‌شدند.» 🍃🔷 آری شهید دستغیب نمودار اخلاص، مجسمۀ تقوا و فضیلت و مظهر زهد و عبادت بود. 🍃🔶 حق مطلب آن است که *«استعاذۀ حقیقی داشت و خودش را ساخته بود. با ریاضت‌های طولانی و شرعی با شیطان جنگید و پیروز شد. از این رو سخنان ایشان، این چنین بر دل‌ها می‌نشست، چون از دلی صاف و بی‌غبار برمی‌آمد و این گونه راه تهذیب نفس و تحصیل اخلاق فاضله را می‌آموخت.»* 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
۵۸ 💠 *«مدیریت احساسات، راه‌کار پیشگیری از ذِلَّت»* 🔆 «وَ هُوَ علیه‏السلام رَاکبٌ فَقَالَ له ارْجِعْ فَإِنَّ مَشْی مِثْلِک مَعَ مِثْلِی فِتْنَةٌ لِلْوَالِی وَ مَذَلَّةٌ لِلْمُؤْمِنِ» 🔆 «فردی، پياده همراه امام حرکت مى‌کرد در حالى که امام سوار بر مرکب بود. امام به او فرمود: باز گرد؛ زيرا پياده حرکت کردن شخصى مانند تو در رکاب مثل من، مايۀ فتنه و غرور براى والى و ذلت و خوارى براى مؤمن است.» 📘نهج البلاغه حکمت، ۳۱۴ ✅ *یکی از راه‌های پیشگیری از ذِلّت، مدیریت احساسات است.* ⬅️ حضرت به این نکته اشاره می‌کند که کار عاشقانه‌ای که بوی ذلت از آن به مشام برسد، فاعل خود را خوار می کند.. . برخی از مردم درک نمی‌کنند که راه رفتن پیاده در کنار سواره‌ای که برای او ارزش و احترام قائلیم به جهت احترام و عشق ومحبت نسبت به اوست ،به همین جهت آن رفتار را حمل بر ذلت می‌کنند! ✅ یکی از راه‌های پیشگیری از ذِلَّت آن است که حرکات خود را کنترل‌ کنیم و از روی احساسات و عواطف عمل نکنیم. 🔷 گاه به جهت عشق و محبت امورمستحبی را انجام می‌دهیم که موجب سوء برداشت دشمن می‌شود؛ به همین جهت بایستی از انجام آن منصرف شویم. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
۱۳ 🔆 «فَخَرَجَ عَلَى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَيْهِمْ أَنْ سَبِّحُوا بُكْرَةً وَ عَشِيًّا» 🔆 «پس (زکریا به دنبال ناتوانی از سخن گفتن) از عبادتگاهش بر قومش درآمد و به آنان اشاره کرد که صبح و شام خدا را تسبیح گویید.» 📗سوره مريم، آیه ۱۱ ✍🏼 آیه حکایت از تسبیح شبانه‌روزی زکریا دارد و اشاره می‌کند که عالم کثرات و مشاهدۀ خلق، مانع توجه او به حق نشد. 🌀 چون زکریا در این ایام مأمور به ذکر بود، قوم خود را به ذکر و شکر توصیه می‌کرد. *نعمتی که به بزرگتر قوم عطا می‌شود، باید همۀ قوم شاکر آن باشند.* 🔷🔹 زکریا راهکار تسبیح و شکر را برای رفع ابهام عرضه داشت تا به واسطۀ ذکر، آنان از تحیّر و سرگردانی رها شوند. 🔹 راهکار ذکر و تسبیح شبانه‌روزی که طیف گسترده را در برداشت؛ مانع تجسّس و تخیّل‌های قوم شد؛ یعنی از طریق تسبیح، از هر گونه آلودگی فکری و سوء‌ظن به زکریا مصون ماندند. 🔹 حضرت زکریا با سفارش به تسبیح، شناور بودن در جادۀ عبودیت را آموزش داد. 💢 هیچ امری نباید انسان را از خالق خویش محجوب دارد؛ بلکه باید از هر آنچه برای او حجاب ایجاد می‌کند، عبور کند. بعضی گویند: تسبیح در این آیه معرِّف نماز است؛ شاید زکریا عبادتی را در طول این سه شبانه‌روز از قوم خود طلب کرد که قابلیّت دریافت بشارت یحیی را داشته باشند. ❇️ عبادت، ظرف وجودی بنده را گسترش می‌دهد تا به‌سهولت پذیرای امور عجیب شود. 🔹 *اگر حضرت زکریا به تسبیح شبانه‌روز اشاره می‌کند؛ یعنی آغاز نیکو و پایان نیک را در پی دارد و از آفت مصون می‌ماند.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
📣📣📣📣📣📣 https://survey.porsline.ir/s/ZbOP8Up لینک پرس لاین کلاس مدیریت بحران👆 ---------------------------------------- https://survey.porsline.ir/s/IGtOo4R لینک پرس لاین کلاس آداب و اسرار نماز👆
۸ 🔆 *«وَلَوْعَتِى لَايُطْفِيها إِلّا لِقاؤُک»* 🔆 *«آتش درونم را جز دیدارت خاموش نگرداند.»* ❇️ *خدایا! شعلۀ عشق من فقط با لقاء توخاموش می‌شود.* 🔷🔹 لقاء خدا در دو زمان اتفاق می‌افتد: 🔹۱. هنگام‌ نماز؛ هر نمازی یک ملاقات با حضرت حق است. خوشا آنان‌که دائم در نمازند 🔹۲. زمان مرگ. ❇️ خدایا! من تا لحظۀ مرگ مشتاق ملاقات با تو هستم و این شوق لقاء تنها عاملی است که مرا نگاه داشته و وجود من به آن وابسته است. ❇️ خدایا! طور سینای وجود من آتشی است که فقط پاسخ تو خاموشش می‌کند. 🔆 *«وَشَوْقِى إِلَيْكَ لَايَبُلُّهُ إِلّا النَّظَرُ إِلَىٰ وَجْهِک»* 🔆 *«بر حرارت شوقم به تو جز نگاه به جمالت آب نریزد.»* ❇️ آرامش من در نگاه به وجه توست و اشتیاق من با وصال تو به ثمر می‌رسد. *وجه خدای سبحان وجود مقدس حضرت ولیعصر عجل‌الله‌تعالی‌فرجه است.* ❇️ *اشتیاق من را فقط ملاقات وجه تو ارضاء می‌کند؛* همان موجودی که تمامی خدا در او جلوه‌گر است. 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
🟩 *«ارزش‌ها در سخنان حضرت زهرا علیهاالسلام»* ۲ 🔶 رویدادهایی که پس از رحلت پیامبر اسلام به وقوع پیوست، سبب شد تا فاطمه زهرا علیهاالسلام مردم را جمع کند و در مسجد پیغمبر به ایراد سخنرانی بپردازد. جمع زیادی از مردم مدینه، خلیفۀ وقت و مأموران حکومتی، نظاره‌گر دُرافشانی بانوی ارزشمند اسلام بودند. ⬜️◻️ این خطبۀ کم‌نظیر دارای بخش‌های متفاوتی است که هر یک هدف روشنی را تعقیب می‌کند. ◻️ *حضرت زهرا علیهاالسلام در بخش نخست این خطبه، تحلیل فشرده‌ای دربارۀ توحید و هدف آفرینش ارائه کرد و در بخش دیگری از سخنان خود، به مقام والای پیامبر و مسئولیت‌های ایشان اشاره کرده است. در بخش سوم نیز،، به اهمیت قرآن و فلسفه و اسرار احکام اسلامی پرداخت و پس از معرفی خود، خدمات رسول گرامی اسلام را گوشزد کرد. حوادث پس از پیامبر نیز بخشی از این خطبه را در بر می‌گیرد.* 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
جامعه_کبیره ۱۴۶ 🔆 *«وَ أُحْصِي جَمِيلَ بَلَائِكُمْ»* 🔆 *«و (چگونه) زيبايىِ نعمت شما را به شمار آورم»* 🔷🔹*این فراز دو معنا دارد:* 🔹 ۱. چگونه من ابتلائات زیبای شما را بشمارم؟ *هر یک از حضرات معصومین برای هدایت، اوج گرفتن و اصلاح ما سختی‌های فراوانی را تحمل کرده‌اند.* نمونۀ این سختی‌ها را در سکوت امیرالمؤمنین، صلح امام حسن علیه‌السلام، قیام اباعبدالله علیه‌السلام و شهادت حضرت در کربلا، اسارت امام سجاد علیه‌السلام و محدودیت‌های امام باقر علیه‌السلام مشاهده می‌کنیم. 🔹۲. *گاهی بلا به‌معنای عطایای الهی به این خانواده است نه گرفتاری‌ها.* یعنی من چگونه می‌توانم نعمی را شمارش کنم که خدای سبحان در اختیار شما قرار داده است؟ این نعمات قابل شمارش نیست و بی‌نهایت است. 🔆 *«وَ بِكُمْ أَخْرَجَنَا اللَّهُ مِنَ الذُّلِّ»* 🔆 *«در حالی که به وسیلۀ شما خدا همه ما را از ذلت خواری خارج کرد.»* 🌀 اگر سفره‌نشین حضرات معصومین باشیم ذلیل نیستیم. در محضر معصوم بودن، در سرای عزت زندگی کردن و از هر ذلتی رها شدن است. 🌀 هر یک از ما که گرفتار رذیلۀ اخلاقی هستیم، باید به طبیب مراجعه کنیم همچنان که بیماران جسمی به طبیب مراجعه می‌کنند. 💢 جهل یکی از اموری است که موجب ذلت می‌شود. وقتی ولایت معصومین در زندگی ما حاکم شود ما را عالم می‌کنند و اجازه نمی‌دهند در جهالت باقی بمانیم. ✅ *با آموزش‌هایی که ایشان در اختیار ما قرار داده‌‌اند، خدای سبحان ما را از ذلت، ریا، شرک، نفاق و فسق رها کرده است.* 📚 «برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
* موسسه علميه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام* 💠 با سلام و احترام به اطلاع می‌رساند مهلت مرحله اول ثبت نام ترم دوم سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ از ۱۱ تا ۲۳ آذر ماه می‌باشد. 🌺🌺🌺 *تخفیف ویژه مرحله اول ثبت نام* (۱۱تا۲۳/آذر) 💢 ویژه بانوان 🗓️ مدت زمان ترم دوم سال تحصیلی از ۱۴۰۲/۱۱/۰۷ تا ۱۴۰۳/۰۳/۰۹ می‌باشد. 🔹 شنبه 🔸 تفسیر سوره فتح 🔸 عوامل شادکامی (صحيفه سجاديه) 🔹 دوشنبه 🔸 مدیریت بحران (نهج البلاغه) 🔸 اسرار و آداب نماز 🔹 سه‌شنبه 🔸 شرح مثنوی معنوی 🔹 چهارشنبه 🔸 زندگی سالم 🔸 (دو هفته یکبار) امام زمان‌شناسی / شرح فرازهایی از زيارت رجبیه ✳️ کلیه کلاس‌ها توسط استاد زهره بروجردی برگزار می‌شود. 📌 جهت ثبت نام و دریافت توضیحات بیشتر به لینک زیر مراجعه فرمایید: 🔗 http://emamraoof.com/class-order باتشكر 🌸
🔆متن شبهه : به چه دلیل شیعیان می گویند حضرت فاطمه زهرا(علیها السلام) معصوم است؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1⃣ روایات مربوط به عصمت اهل بیت علاوه بر ، روایاتى كه شیعه و سنى از رسول خدا(صلى الله علیه وآله) گزارش نموده اند، فضایلى براى اهل بیت برمى شمرد كه جز با عصمت آنان سازگار نیست، چنانكه در حدیث معروف ثقلین آمده است: (انّى تارك فیكم الثقلین كتاب الله و عترتى، ما ان تمسّكتم بهما لن تضلّوا ابداً، لن یفترقا حتى یردا علىّ الحوض)(1) «من در میان شما دو چیز گران بها باقى مى گذارم، كتاب خدا و عترتم. تا وقتى كه به آن دو تمسك كنید، گمراه نخواهید شد. هیچگاه این دو از یكدیگر جدا نمى شوند، تا آنگاه كه بر سر حوض (كوثر) بر من وارد گردند». اگر اهل بیت پیامبر معصوم از گناه و خطا نبودند، پیروى از آنان همواره موجب هدایت نمى گردید و جدایى ناپذیرى آنان از قرآن، معناى روشنى نمى یافت. 2⃣ روایات مخصوص به عصمت (علیها السلام): در اینجا نیز از روایات فراوانى مى توان بهره برد، اما تنها به یكى از آنها كه محدّثین شیعه و سنّى روایت نموده اند، بسنده مى كنیم: (ان الله - تبارك و تعالى - یغضب لغضب فاطمه و یرضى لرضاها) (2) «همانا خداوند - تبارك و تعالى - با غضب فاطمه غضبناك و با رضایت او خشنود مى شود». پی نوشت: 1. برخى از منابع اهل سنت كه با عبارت كم و بیش متفاوت، این حدیث را نقل نموده اند، عبارتند از: -مسند احمد بن حنبل، ج 4، ص 366.سنن بیهقى، ج 2، ص 148.كنزالعمال، ج 1، ص 189-185. -المستدرك على الصحیحین، ج 3، ص 118.خصائص امیرالمؤمنین، ص 21. تاریخ بغداد، ج 8، ص 442. - صحیح مسلم، ج 5، ص 26 (كتاب فضائل الحكمه).الدر المنثور، ج 6، ص 7 (ذیل آیه مودّت). - و سنن ترمذى، ج 5، ص 662 (كتاب المناقب). 2. كنز العمال، ج 12، ص 111.و ر.ك: المستدرك، ج 3، ص 167. الصواعق المحرقه، ص 175. - مجمع الزوائد، ج 9، ص 203. ذخایر العقبى، ص 39.الاصابة، ج 4، ص 378. - اسدالغابة، ج 6، ص 224 و میزان الاعتدال، ج 3، ص 206. كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد