eitaa logo
در محضر استاد بروجردي
1.9هزار دنبال‌کننده
9.1هزار عکس
1.1هزار ویدیو
156 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹شيخ مفيد از فقهاى بزرگ در قرن چهارم و پنجم هجرى است. از عبارات و جملات اين متكلم فقيه در كتاب مهم المقنعه، مى‌توان ولايت عامه فقيه را دريافت. شيخ مفيد درباره ولايت فقيه چنين مى‌نويسد: فاما اقامه الحدود، فهو الى سلطان الاسلام المنصوب من قبل اللّه «تعالى» و هم ائمة الهدى من آل محمد عليهم السّلام و من نصبوه لذلك من الامراء و الحكام 👈و قد فوضوا النظر فيه الى فقهاء شيعتهم مع الامكان ... و لهم ان يقضوا بينهم بالحق و يصلحوا بين المختلفين فى الدعاوى عند عدم البينات و يفعلوا جميع ما جعل للقضاة فى الاسلام. لان الائمه عليهم السّلام «قد فوضوا اليهم ذلك ... و من تامر على الناس من اهل الحق بتمكين ظالم له و كان اميرا من قبله فى ظاهر الحال فانها هو امير فى الحقيقه من قبل صاحب الامر الذى سوغه لك و اذن له فيه. 📚شيخ مفيد، المقنعه، ص 810 و 812 ✍️ترجمه ✍️ترجمه عبارت فوق: اما اجراى حدود و احكام انتظامى اسلام، وظيفه سلطان اسلام است كه از جانب خداوند منصوب گرديده و منظور از سلطان، ائمه هدى از آل محمد صلّى اللّه عليه و اله و فرماندهان و حكامى مى‌باشند كه از سوى ايشان منصوب گرديده است. 👈امامان نيز اين امر را به فقهاى شيعه تفويض كرده‌اند تا در صورت امكان مسئوليت اجرايى آن را بر عهده گيرند .... فقها نيز مى‌توانند طبق موازين شرعى بين برادران خود قضاوت نمايند و در صورت فقدان ادله و مدرک بين آنان صلح و آشتى برقرار كنند و هر آنچه براى قاضيان اسلام جعل شده است، اعمال نمايند؛ زيرا ائمه عليهم السّلام ولايت در اين امور را به فقها واگذار فرموده‌اند ... اگر كسى از شيعيان به واسطه پشتيبانى ظالمى از او بر مردم سلطه و امارت پيدا كند و رياست را به صورت ظاهرى از طرف ظالم پذيرفته باشد، در حقيقت از ناحيه صاحب الامر امير است؛ زيرا خود امام زمان صلوات‌الله‌علیه اين اذن را داده است و اين كار را براى او جايز مى‌داند.
فراز ٢ هر شب يك فراز از دعاي جوشن كبير را بخوانيم☝️
۲ 🔆 *«اللَّهُمَّ إِنّی أَسْأَلُک مِنْ بَهَائِک بِأَبْهَاهُ وَ کلُّ بَهَائِک بَهِی»* 🔆 *«خدایا، از تو درخواست می‌کنم به‌حق زیباترین مرتبه از زیبایی‌ات و همۀ مراتب زیبایی‌ات زیباست»* 🔷 اگر انسان بر این باور باشد که در وجود او عوالم و مراتب مختلفی اعم از عالم ظاهر، عالم مثال، عالم ملکوت و عالم عقل وجود دارد، برای همۀ عوالم خود مطلوبی را طلب می‌کند. 🔷 خداوند بر طبق حکمت و قدرت خود صورت انسانی را آفرید و فشرده‌ای از عوالم را در وجود او ثبت کرد تا این صورت انسانی شاهدی باشد برای وصول به همۀ خیرات و کمالات؛ پس سِیر انسان کامل‌ترین سِیر است. ⬅️ آری انسانی که مخلوق خداست، قدرت انواع تصرفات را در وجود خود دارد. خداوند خلعت صفات خود را بر تن بنده‌اش پوشاند تا متصف به صفات الهی شود؛ پس باطن آدمی گنجینۀ لایموت است. ⬅️ انسان به‌میزانی که خود را بشکافد به حقایق درون خود واقف می‌شود. ✅ این انسان باید تحت تربیت قرار گیرد؛ بدین جهت خداوند اسم اعظم خود پیامبر اسلام را برای پرورش گنجینه‌های درون او فرستاد تا با بیان «اللهُمَّ» پناهندگی و طلب خود را به خداوند اعلام دارد. 🍃 مرحوم آشیخ اکبر نهاوندی در شرح دعای سحر می‌فرماید: 🔶 *«اظهار «انیّت» در محضر خداوند دو نوع است:* 🔸۱. *ممدوح* و آن است که انسان دائماً فقر و نیاز خود را اظهار می‌کند و به فقر خود مباهات دارد؛ 🔸۲. *مذموم* و آن است که فرد برای خود نقش و وجودی قائل باشد. «انّی»گفتن او بر اساس منیّت و ادعاست. 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
📣📣📣📣📣📣 https://survey.porsline.ir/s/ZLVBFoP لینک پرس لاین کلاس زندگی سالم👆 ---------------------------------------- https://survey.porsline.ir/s/Cw71kHr لینک پرس لاین کلاس امام زمان شناسی👆
احكام☝️
دعاي روز سوم
تندخواني جزء سوم☝️
هدایت شده از z طباطبایی
-1594220797_-25978366.mp3
11.45M
☝️دعای افتتاح
💠 *«فضائل ماه رمضان»۱* 🔷 گرچه ذکر تمام فضائل ماه مبارک رمضان از حوصله این مقال خارج است؛ ولی پرداختن و ذکر برخی از فضائل آن از نظر قرآن و روایات اسلامی خالی از لطف نیست. 🔹 *۱. برترین ماه سال* 🍃 ماه مبارک رمضان به جهت نزول قرآن کریم در آن و ویژگی‌های انحصاری که دارد در میان ماه‌های سال قمری برترین است؛ قرآن کریم می‌فرماید: «ماه رمضان ماهی است که قرآن برای هدایت انسان‌ها در آن نازل شده است.» 🔹 *۲. نزول کتب آسمانی در این ماه* 🍃 تمام کتب بزرگ آسمانی مانند: قرآن کریم، تورات، انجیل، زبور، صحف در این ماه نازل شده است. 🍃 حضرت امام صادق(ع) می فرماید: 🔆 *«کل قرآن کریم در ماه رمضان به بیت المعمور نازل شد، سپس در مدت بیست سال بر پیامبر اکرم(ص) و صحف ابراهیم در شب اول ماه رمضان و تورات در روز ششم ماه رمضان، انجیل در روز سیزدهم ماه رمضان و زبور در روز هیجدهم ماه رمضان نازل شد.»* 📚 «حوزه.نت» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
💠 *«یک آیه، یک نکته»* 🔆 *«مَّثَلُ الَّذِینَ ینفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ کمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِی کلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ یضَاعِفُ لِمَن یشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ»* 🔆 *«مثل کسانى که اموال خود را در راه خدا انفاق مى‌کنند، همانند بذرى است که هفت خوشه برویاند و در هر خوشه یکصد دانه باشد و خداوند آن را براى هر کس بخواهد (و شایستگى داشته باشد،) دو یا چند برابر مى‌کند و خدا (از نظر قدرت و رحمت) وسیع و (به همه چیز) داناست.»* 📗 سوره بقره، آیه ۲۶۱ 🔷🔹 *اولین اثر انفاق خالصانه، افزونی است که نصیب انسان می‌شود.* 🍃 برمبنای آیه یک انقاق هفتصد برابر می‌شود. یک دانۀ کاشته‌شده، هفت خوشه می‌دهد و در هر خوشه‌ای صد دانه است. 🔷🔹 *خاصیت انفاق این است که وقتی برای خدا صورت بگیرد به انسان وسعت وجود می‌بخشد، کم را افزون می‌کند و موجودی فرد، فوق‌العاده می‌شود.* 🍃 گاهی اوقات موجودی من زیاد می‌شود، مثلا درصد حُسن خلقم افزایش می‌یابد و‌ گاهی خودم بزرگ می‌شوم و وسعت وجود پیدا می‌کنم. 🔷🔹 *خاصیت انفاق این است که وجود را بسط می‌دهد. وقتی وجود گسترده شد، کثرت موجودی موجب عجب و غرور و کبر نمی‌شود.* 📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی» 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام در فضای مجازی: سایت | بله | ایتا
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀 بسته‌های كمک‌معيشتي ماه مبارک رمضان و عيدنوروز ⏹️ 5022-2970-0022-9661 ⏹️ IR 300570022311515292699004 ⬅️ *موسسه شماره کارت دیگری جهت این امر ندارد.* 💠 خيريه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام
◻️ *حساب : 223.8100.15292699.1 ◻️ کارت : 5022291312675026 ◻️ شبا : IR040570022381015292699101* 🟢 *هزینه یک روز کفاره روزه ۲۰/۰۰۰ تومان است.* 🔴 *خواهشمنداست چنانچه کفاره واجب پرداخت کردید حتما تصویر پرداختی را در پیام رسان «بله» به موبایل پشتیبانی ارسال فرمایید.* ☎️ *موبایل پشتیبانی. ۰۹۲۰۹۲۰۸۲۰۵* 🌐 موسسه علمیه السلطان علی‌بن‌موسی‌الرضا علیه‌السلام | بله
🟢برادران عزیز، خواهران عزیز! قدر این ماه رمضانی را که الان در آن هستیم، بدانیم. : هزاران هزار در طول تاریخ آمده و رفته؛ هزاران هزار ماه رمضان خواهد آمد که من و شما در آن ماه رمضان نیستیم؛ حالا در بین این میلیاردها ماه رمضان تاریخ، ما در چند ماه یا چند ده ماهش هستیم، توفیق به ما داده شده که حالا بیست ماه، سی ماه، پنجاه ماه، شصت ماه رمضان را از دوره‌ی تکلیف تا آخر عمرمان در بین این مجموعه‌ی ماه رمضان‌های تاریخ [حضور] داشته باشیم؛ خب، همینها را قدر بدانیم. پارسال در همین ماه رمضان، کسانی بودند از دوستان ما و از نزدیکان ما که امسال نیستند. نمیدانیم سال دیگر کدامِ از ما خواهیم بود، کدام نخواهیم بود؛ این ماه رمضان را قدر بدانید. ماه است، ماه است، ماه تذکّر است، ماه توجّه به خدای متعال است، ماه عبادت است، ماه گریه است، ماه دل‌بستن به معنویّات است؛ گفت: بسا تیر و دی‌ماه و اردیبهشت‌ بیاید که ما خاک باشیم و خشت كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
۳۷۷ 💠 *اشتقاق کلمۀ صلوة* ✍مرحوم قمی می‌گوید: در مورد کلمۀ صلوه بین بزرگان بحث است که آیا حروف اصلی آن صَلَوَ است یا وَصَلَ؟ ⚡️یعنی یا نماز بنیان و مایۀ وصل است و یا اگر از ریشۀ «صلو» باشد، تصلیه است به معنای راست کردن چوبِ تر به‌واسطه آتش. 🔆 قال رسول الله صلی‌الله‌علیه‌وآله: «ما مِنْ صَـلاةٍ يَحْضُرُ وَقْتُـها اِلاّ نـادى مَلَكٌ بَيْنَ يَـدَىِ النّـاسِ (اَيـُّهَا النّاسُ) قُومُوا اِلى نيرانِكُمُ الَّتى اَوْقَدْتُمُوها عَلى ظُهُورِكُمْ فَاَطفَئُوها بِصَلاتِكُمْ.» 📘بحارالانوار ج۸۲، ص۲۰۹ 🌿 از صبح تا ظهر در دنیا در آتش قرار دارید و آتش گناهان روی شما قرار گرفته و شما را منحرف کرده است و شخصیت وجودی شما را از ایستایی درآورده و به سمت چپ و راست متمایل کرده است، حال آتش دیگری نیاز است تا این وجود کج را از اعوجاج و انحراف راست کند و نماز آن آتشی است که شعله‌هایش، گناهان را می‌سوزاند و آن آتش عشق به حق، شخصیت شما را به فطرت اصلی برگرداند. ♦️گاهی اوقات این انحراف، انحراف از حقیقت است و به‌واسطه انجام گناه اتفاق می‌افتد و گاهی رسماً گناهی صورت نمی‌گیرد؛ اما توجه به غیر حق باعث انحراف می‌شود و با توجه به خود و منیت‌ها عامل انحراف می‌شود اما نماز حقیقی این انحراف را اصلاح می‌کند و عبد را به مسیر اتصال به حق متمایل می‌نماید. 💢بنابراین آتش گناه که در پشت ما قرار دارد باید با آتش عشق و حبّ به حق، که در قلب ما نهادینه شده خاموش گردد. البته این آتش درون در ظاهر آتش است اما در باطن آب معرفت و آب یقین است که روی آتش گناه ریخته می‌شود و آن را خاموش می‌کند و به‌همین دلیل در روایات یقین به بَرد و خنکی تشبیه و تعبیر شده است. 📌ادامه دارد... 📚«برگرفته از بیانات استاد زهره بروجردی» کلاس شرح آداب الصلوه ۹۴/۷/۶ كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
🔆 متن شبهه : چرا باید سی روز روزه گرفت و در کجای قرآن این مسئله مطرح شده است؟ 🔆 پاسخ شبهه: 1️⃣ با توجه به حکیم بودن خداوند که کارهای عبث و بیهوده انجام نمی‌دهد، اجمالاً می‌دانیم تمام تکالیف بندگان از جمله روزه که از جانب خداوند تشریع شده بر اساس مصالح و مفاسد تدوین شده است. 2️⃣ گرچه تمام فروعات و جزئیات احکام در قرآن نیامده هم چنان که کیفیت نماز و تعداد رکعات آن در قرآن بیان نشده، امّا در مورد روزه باید گفت که مقدار آن در قرآن به طور روشن بیان شده است: ✍️ الف. «شَهْرُ رَمَضانَ الَّذی أُنْزِلَ فیهِ الْقُرْآنُ … فَمَنْ شَهِدَ مِنْکُمُ الشَّهْرَ فَلْیَصُمْهُ … ، ماه رمضان چنان ماهی است که در آن قرآن نازل شده … پس آن که از شما این ماه را دریابد باید آن را روزه بدارد…» (بقره/185) و می‌دانیم که یک ماه، 30 یا 29 روز است. ✍️ ب. «وَ کُلُوا وَ اشْرَبُوا حَتَّى یَتَبَیَّنَ لَکُمُ الْخَیْطُ الْأَبْیَضُ مِنَ الْخَیْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّیامَ إِلَى اللَّیْلِ، بخورید و بیاشامید تا نمودار و جدا شود براى شما رشته سفید از رشته سیاه از فجر سپس روزه را تا شب‏ به پایان رسانید.» (بقره، 186) 3️⃣ آیه 187 سوره بقره نیز مؤیّد یک ماهه بودن روزه واجب است؛ زیرا در آغاز تشریع حکم روزه، در تمام شبانه‌روز آمیزش با همسر حرام بود و این مسئله موجب فشار بر جوانان شده بود؛ به‌گونه‌ای که برخی تاب نیاوردند و این عمل حرام را انجام دادند؛ سپس خداوند در آیه 187 فرمود: ✍️ «أُحِلَّ لَكُمْ لَيْلَةَ الصِّيامِ الرَّفَثُ إِلى‏ نِسائِكُمْ‏» و هم‌بستری در شب‌های ماه رمضان را حلال کرد. روشن است که اگر روزه واجب فقط برای مثال طبق گفته ی برخی شبهه کنندگان تنها سه روز بود، پرهیز از مقاربت برای سه شبانه‌روز دشوار نبود و نیازی نبود که بعداً حلال شود؛ بلکه روزه در تمام ماه رمضان واجب بوده و ترک آمیزش برای یک ماه، برای برخی از افراد سخت و دشوار بوده‌است. این مسئله زمانی روشن‌تر می‌شود که در ادامه همین آیه خداوند می‌فرماید که بر معتکف، در طول زمان اعتکاف اعمّ از روز و شب، آمیزش با زن حرام است:«وَ لا تُبَاشِرُوهُنَّ وَ أَنْتُمْ عاكِفُونَ فِي الْمَساجِد»؛ زیرا حدّاقلّ مدّت اعتکاف، سه شبانه‌روز است و ترک مقاربت برای این مدّت کم، سختی و دشواری ندارد. the14.ir/11004 4️⃣ احادیث مرتبط با روزه از مقاله موجود در سایت زیر استفاده شده است. خواند مقاله مذکور نیز در این موضوع بسیار مفید است: https://aasemaan25.blog.ir/post/Roozeh- كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد بله👇 https://ble.ir/Boroojerdi ایتا👇 https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi تلگرام👇 https://t.me/darmahzar سایت موسسه👇 emamraoof.com ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد