#جامعه_شناسی_خانواده۵
💠 *«مهربانی با خانواده»*
🍃 در روایتی پیغمبر اکرم میفرماید:
🔅 *«أَقْرَبُكُمْ مِنِّي مَجْلِساً يَوْمَ الْقِيَامَةِ- أَحْسَنُكُمْ خُلُقاً وَ خَيْرُكُمْ خَيْرُكُمْ لِأَهْلِه»*
🔅 *«نزديكترين شما به من در روز قيامت، خوشخُلقترين و مهربانترين شما نسبت به خانوادهاش است و من مهربانترين شما به خانوادهام هستم.»*
📘 بحارالأنوار، ج۷۱، ص ۳۸۷
🔶🔸 در قیامت جایگاه نزدیکترینها به پیامبر با دو معیار مشخص میشود:
🔸 *۱. هرکس خوشاخلاقتر باشد؛*
🔸 *۲. هرکس برای خانواده مفیدتر باشد.*
🔷 *بهتربودن برای خانواده آنچنان قرب معنوی نصیب ما میکند* که ما را از جایگاهی ابدی نزدیک پیامبر بهرهمند میسازد.
🔷 *بهتربودن برای خانواده، ارزشی محسوب میشود که از طریق آن، به بهترینِ عالم و بهترین بندۀ خدا نزدیک میشویم؛* آن هم نه نزدیکی موقت، بلکه نزدیکی دائم.
‼️ گاهی وقتی را که برای خانواده صرف کردهایم، تلفشده میانگاریم؛ در حالیکه *مفیدبودن برای خانواده، موقعیت معنوی خاص، آبرو و وجاهت عجیبی در حضور پیغمبر به ما میبخشد.*
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀🍀
#جهت بستههای كمکمعيشتي ماه مبارک رمضان و عيدنوروز
⏹️ 5022-2970-0022-9661
⏹️ IR 300570022311515292699004
⬅️ *موسسه شماره کارت دیگری جهت این امر ندارد.*
💠 خيريه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام
#شرح_دعای_کمیل۹۰
🔅 *«وَ بِأَسْمَائِكَ الَّتِي مَلَأت أَرْكَانَ كُلِّ شَيْءٍ»*
🔅 *«و از تو درخواست مىكنم به اسمائت كه پايههاى همه چيز را پُر كرده است.»*
🔷 انسان باید در طهارت وجود خود کوشش کند تا از نجاست و آلودگی رها شود؛ زیرا نام امیرالمؤمنین بر وجود هر فردی ثبت شده است.
🔷 در حقیقت به ما امر به طهارت شده است و مأمور به دفع نجاست هستیم تا ذرهای آلودگی در وجود ما باقی نماند؛ چراکه نام ولایت روی همه چیز مکتوب است.
🔰 در دعای کمیل داعی با تمام وجود عاجزانه خدا را قسم میدهد:
🔅 *«اللَّهُمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ»*
🔷 و واسطۀ درخواست خود را اسماء الهی قرار میدهد.
اگر باء در «بِأَسْمَائِكَ» بهمعنای قسم باشد؛ یعنی خدایا تو را به اسمائت قَسم میدهم. کدام اسماء؟
🔷 اسمائي كه «مَلَأت أَرْكَانَ كُلِّ شَيْءٍ» «ستونهای هر چیزی را پر کرده است.»
🔰 در دعای جوشن میخوانیم:
🔅 *«يَا مَنْ تَبَارَكَ اسْمُهُ»*
🔅 *«ای خدایی که اسم تو مبارک و ماندگار است.»*
🔷 «مبارک» بهمعنای چیزی است که پایدار و ماندگار است و هرگز از بین نمیرود.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#حدیث_روز
💠 *«امیدبخشی امام»*
🔷 ایمان و اعتقاد به امام غایب سبب امیدواری مسلمانان به آیندۀ پُرمهر و صفای خویش در عصر ظهور امامشان میشود.
🔶 این امیدواری از بزرگترین اسباب موفقیت و پیشرفت است. جامعۀ شیعی، طبق اعتقاد خویش به وجود امام شاهد و زنده، همواره انتظار بازگشت آن سفرکرده را که صد قافله دل همره اوست، میکشد. هر چند او را در میان خود نمیبیند؛ اما خود را تنها و جدا از او نمیداند.
🔷 باری، امام غایب همواره مراقب حال و وضع شیعیان است و همین مسئله باعث میشود پیروانشان به امید لطف و عنایت حضرتش، برای رسیدن به یک وضع مطلوب جهانی تلاش کنند و در انتظار آن منتظر بسر برند.
🍃 چنانکه خود فرموده است:
🔅 «ما در رسیدگی و سرپرستی شما کوتاهی نمیکنیم و یاد شما را از خاطر نبردهایم؛ پس تقوای الهی پیشه کنید و ما را یاری کنید تا از فتنهای که به شما رو میآورد، شما را نجات بخشیم.»
📘 احتجاج طبرسی، ج۲، ص۴۹۷.
🔶 آری، اوضاع آشفته و اسفبار جهان و سیل بنیانکَن مادیت و محرومیت مستضعفین و توسعۀ استکبار، خیرخواهان بشریت را مضطرب کرده است؛ به طوریکه ممکن است گاهی در اصل قابلیت اصلاح بشر تردید کنند.
🔷 در این صورت تنها روزنۀ امیدی که برای بشر مفتوح است و یگانه بارقۀ امیدی که در این جهان ظلمتزده سوسو میزند، همان انتظار فرج و فرا رسیدن عصر درخشان حکومت توحید و نفوذ قوانین الهی است.
📚 «حوزه.نت»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
#ضیافت_سلطان۷۰
🔅 *«اجْعَلُونِی مِنْ هَمِّکمْ»*
🔅 *«مرا در میدان ارادۀخودتان قرار بدهید.»*
✍🏼 «همّ» بهمعنای «قصد» و «اراده» است.
زائر از حضرات معصومین علیهمالسلام درخواست میکند تا در محدودۀ ارادۀ ایشان واقع شود.
🔷 با این درخواست گویا به نقص وجودی خویش معترف میشویم و اظهار میکنیم اگر در محدودۀ همّ حضرات معصومین علیهمالسلام -که وجودشان از هر نقصی دور است- قرار گیریم، ایشان برای ما بهترین و کاملترین امور را اراده میکنند.
🔷 با این درخواست، تحت توجه ویژۀ معصوم واقع میشوین. ثمرۀ این توجه آن است که اصلاً نیازی به ارادۀ ما نیست؛ زیرا کاملترین وجود عنایت خود را بر زائر تمرکز کرده و هرآنچه از خیرات برای حیات و ممات او لازم است، از خدای سبحان درخواست میکند.
✨ *سایه معشوق اگر افتاد بر عاشق چه شد؟
ما به او محتاج بودیم او به ما مشتاق بود*
✴️ *یا انیس النّفوس!*
🔷 اکنون نفس معیوب خود را به پیشگاه شما عرضه میکنم و عاجزانه خواستار عنایت شما هستم. میخواهم در اندیشه و یاد شما باشم و نیک میدانم اگر وجود مقدسی چون شما با من انس گیرد معایب و نواقصم به احسن وجه مرتفع میشود.
📚 «از بیانات استاد زهره بروجردی»
🌐 موسسه علمیه السلطان علیبنموسیالرضا علیهالسلام در فضای مجازی:
سایت
| بله | ایتا | تلگرام
۲۱۱
#تفسیر_سوره_انعام
*ادامۀ تدبر در آیۀ ۸۹*
🔹۱۰. دو حرف است، یا گروهی که خدای سبحان وعده میدهد بعداً میآیند، اینها نمیتوانند کفران نعمت داشته باشند، قرآن میفرماید باب انتخاب برای همه باز است، آن گروه از انتخابشان حُسن استفاده را میکنند. حُسن استفاده این است که «لَيْسُوا بِهَا بِكَافِرِينَ» هرگز کافر نمیشوند، در مقابل نبوت ناسپاس نیستند.
🔹۱۱. یکی از مفسرین مثال زیبایی زده، میفرماید چگونه پدری یک سهمیهای را بین فرزندانش تقسیم میکند و میگوید میدانم دست یکی از اینها هر چه بدهم درست خرج میکند و میدانم که دست بقیه بدهم خرابکاری میکنند، در اینجا آیا پدر مجبور میکند که فرزندش اینگونه خرج کند؟ خیر، علیالسویه به همه داد ولی پدر میداند بعضی از فرزندان مصرف کننده خوبی هستند و میداند که بعضی ناسپاس هستند، و هدر میدهند، اینجا خدا از علم خودش خبر میدهد، نه مجبور کردن افراد. «فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَيْسُوا بِهَا بِكَافِرِينَ»
🔹۱۲. پیام آیه: خدای سبحان یک گروه را معرفی کرد که هر کسی را بخواهد میتواند در این محدودۀ هدایتی وارد کند و میفرماید: اولاً، شما بدانید انبیاء، اولیاء، صلحاء هر چه دارند ما به آنها دادیم، خودشان هم معتقد هستند ما به آنها دادهایم، حالا اگر شما دو طرز تفکر داشته باشید نسبت به اینها: ۱- فکر کنید ما به اینها هیچ ندادیم، اینها چیزی ندارند (که خیلیها همین فکر را میکردند که انبیاء هم مثل بقیه هیچ فرقی ندارند). ۲- شما فکر کنید ما به اینها هیچ ندادیم ولی اینها خیلی چیزها را از خودشان دارند این هم میشود کفر.
🔹۱۳. کفر دو وجهه دارد:
1- فکر کنید هیچی ندارد مثل بقیه، تافتۀ جدا بافتهای از خلق نیستند (که هستند)، واقعاً «اجتبیناهم» شده، انتخاب شدهاند.
2- ما نسبت به انبیاء مشرک بشویم بگوییم مثلاً در زمان خودش بعضی حضرت عیسی را به عنوان کلمةالله نمیدانند، خود فکر میکنند حضرت عیسی هر چه دارد از خودش است.
«يَكْفُرْ بِهَا» دو شق دارد، کفران هر نعمتی به دو چیز است، یکی اینکه اصل نعمت را ندیده بگیریم. دوم اینکه نعمت را از منعم اصلی ندانیم، این دو شق را مطرح میکند، خداوند میفرماید: شما میتوانید اینچنین باشید؛ اما بعد از این ما گروهی را میآوریم که فقط نعمت را از ما میدانند.
🔹۱۴. در شرح حال یکی از بزرگان میخواندم که یک بچه داشت، اسمش نعمتالله بود، آخرش صدا میزد، «الله» دیگر نعمت را نمیگفت، میگویند سیر تکاملی این چنین است اول نعمت به چشمش میآید بعد نعمت را از خدا میداند بعد منعم را میبیند، نعمت را نمیبیند، سیر کمالی انسان این چنین است که در آخر منعم را میبیند نه نعمت، حال ما اگر نعمت را دیدیم ولی نعمت را از فرد دیدیم خدای سبحان میفرماید ما یک گروهی داریم که همیشه نعمت را از ما میبینند. «فَقَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا لَيْسُوا بِهَا».
🔹۱۵. یکی از مفسرین میفرماید: خدای سبحان میخواهد فخرفروشی کند، حالا شما هر چی میخواهید باشید، ما یک دستهای میآوریم که اینها دائماً موحد هستند، لحظهای شرک در زندگی آنها نمیآید، نه شرک در نعمت و نه شرک در منعم، همه چیزشان را از ما دارند، حالا این دسته کی هستند و کی میآیند، هر زمانی که خواسته باشند. ببینید اقلیت هر زمانی همین دسته هستند، «وَقَلِیلٌ مِنْ عِبَادِیَ الشَّكُورُ» سبأ/۱۳ در هر زمانی در مورد هر حقی یک دستهای هستند که کامل پذیرا هستند نه کتمان حق را میکنند و همه بر این باوراند که حق کاملاً از طرف خدای سبحان است. این دسته در هر جامعهای بوده، شما اوج آن را در جامعه زمان ظهور میبینید، اوج آن است یعنی در یک طیف بسیار وسیع در جامعه زمان ظهور میبینید در هر زمانی بوده. قوماً نکره، «قَدْ وَكَّلْنَا بِهَا قَوْمًا» که آن قوم ناشناخته است، «لَيْسُوا بِهَا بِكَافِرِينَ» خصوصیتش اینکه کفران این نعمت را نمیکنند.
📌ادامه دارد...
📚«برگرفته از بيانات استاد زهره بروجردی»
کلاس تفسیر قرآن
۸۳/۸/۲۳
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
داستانهای تاریخی حرم رضوی:
✅۴۳-رسم گنبدنما
كانال در محضر استاد بروجردي را در پيام رسانهاي زير دنبال كنيد
واتساپ👇
https://chat.whatsapp.com/6YhKJ3BMblp2H1qNimMe3o
بله👇
https://ble.ir/Boroojerdi
ایتا👇
https://eitaa.com/darmahzareostadbroujerdi
تلگرام👇
https://t.me/darmahzar
سایت موسسه👇
emamraoof.com
ارسال پیامها کمافی السابق در۱۰ گروه واتساب نیز ادامه دارد